Οδοιπορικό στη Λέσβο - Ερωτήματα και Απαντήσεις

 Σ’αυτόν τον υπέροχο κόλπο Σ’αυτόν τον υπέροχο κόλπο

Πέραμα-Κουντουριδιά β

18/07/2024 - 13:20

Στην Κουντουριδιά ο Αντώνης Χιώτης ή «Αβέρωφ» ανοίγει το πρώτο του καφενείο , μια «παράγκα», το 1920. Απέναντι το 1925 ανοίγει ακόμα ένα ο πατέρας του «Αλεκάκη». Ίσως στο παλιό Τούρκικο καφενείο. Το 1930 ο Βασίλης Χιώτης (γιος του Αντώνη) θυμάται περίπου 30 βάρκες να περνούν απέναντι. Είχαν κοινοπραξίες οι βαρκάρηδες και οι μαουνιέρηδες. Μέχρι το 1950 οι βάρκες είχαν πανιά! Αν και μου ανέφερε ότι από το 1936 είχε μια βενζινομηχανή(;), ο Παναγιώτης Χλιάρας έβαλε την πρώτη το 1953, που την αγόρασε ο Σουρλάγκας, για να τον πηγαίνει στο Εργοστάσιο. Από το 1945 άρχισαν να τοποθετούν τις ντηζελομηχανές του Σοφία! Το 1945 αγοράζει το απέναντι καφενείο ο Μαρινέλλης και το 1955 την βάρκα του «Αθηνά». Από το 1950 τρεις βάρκες πηγαίνανε και στο Ακοθ, όπου υπήρχε το καφενείο από τον βρακά, παππού του Ασημάκη. Μέχρι το 1960 υπήρχαν ακόμα 40 περίπου βάρκες , και ο Βασίλης αποκτά τον Ποσειδώνα και την Ευαγγελίτσα! Το 1967 αρχίζει το πρόβλημα, με την κατασκευή του δρόμου Ντιπ-Πέραμα και το δρομολόγιο από την Μυτιλήνη. Έτσι το 1970 θυμάται 25 περίπου βάρκες! Θυμάται αρκετούς ιδιοκτήτες. Τέσσερις παλιές της οικογένειας Γαβαλά, 4 της οικογένειας Τουρλή (Φακλάνα), μια του Καράμπελα (Πουλάκι). Αυτούς τους δύο τους θυμάμαι μαζί , στα δικά μου χρόνια. Δύο της οικογένειας Μάγειρα (Δόξας), 3 της οικογένειας Μπατζάκα, 2 του Κοντούλη. Ανέφερε επίσης τον Ζαμπνάρη, τον Γκίκα, τον Λύρα, τον Τίτο, τον Καμπέρη από τα Λουτρά και άλλους που δεν θυμάται. Έτσι μετά μου ανέφερε , 15 βάρκες το 1970! Υπήρχε αντιδικία ανάμεσα στο σωματείο των βαρκάρηδων και των φορτοεκφορτωτών, μερικοί από τους οποίους είχαν και βάρκες (δύο δουλειές).Το 1980 το δρομολόγιο και τα έκτακτα περάσματα κάνουν 5 βάρκες! Οι δύο του Βασίλη Χιώτη , το Ναυαρίνο του Μπατζάκα, η βάρκα των Καράμπελα-Τουρλή! Τότε πουλά την Αθηνά , σε Μυτιληνιούς ο Μαρινέλλης (ή Αχλαδέλλης). Αυτή τελικά βούλιαξε και πνίγηκαν δύο άτομα! Ανέφερε επίσης ότι αγόρασε την Βενζινάκατο του Σουρλάγκα, που κυκλοφορεί τώρα σαν Ναυαρίνο. Με την ρύπανση του Κόλπου από το Νταμπακαριό, πήγαιναν τον κόσμο στον Άγιο Ερμογένη και στο Τάρτι για μπάνιο . Επίσης μεταφέρανε από το Τάρτι και τα Μυρσίνια ελιές και κάρβουνα!! Το 1996 (που πήρα την συνέντευξη) η οικογένεια Χιώτη (ο γιος του και η κόρη του) είχαν τις τρεις βάρκες , αλλά λειτουργούσε μόνο μία! Είχαν, μου είπε, πει στον τότε Νομάρχη να τους ενισχύσει οικονομικά (σαν μια πατροπαράδοτη , πανάρχαια λειτουργία του Περάσματος) για τους 6 χειμερινούς μήνες! Η απάντηση ήταν «να αλλάξουν δουλειά»!! Τα τελευταία χρόνια η οικογένεια λειτουργούσε τρεις βάρκες. Όμως πήγαν τα πράγματα ανάποδα και έμεινε ο Στέλιος Χιώτης , σε πείσμα των καιρών, μόνο με τον «Ποσειδώνα»! Τώρα, το 2024 (Μάιος) κατάφερε να λειτουργήσει και τον Άγιο Παντελεήμονα (την πάλαι ποτέ βάρκα του Σουρλάγκα) , στον οποίο θα προστεθεί και το όνομα «Ποσειδώνας 2» ! Η «Βαγγελίτσα», άλλαξε στέκι !!! Έτσι μείνανε δυο βάρκες στο πανάρχαιο, γραφικό πέρασμα του κόλπου!

 

οι σακολέβες με τα πανιά και οι μαούνες

περνούσαν στην Κουντουριδιά

κόσμο και ζώα για την Χώρα

εκεί και η ταβέρνα της οικογένειας Χιώτη

με τον αείμνηστο Βασίλη Χιώτη ή «Αβέρωφ»

και το καφενείο με την βάρκα του Μαρινέλλη

Τώρα μόνος ο Στέλιος με δύο βάρκες!



 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey