Οδοιπορικό στη Λέσβο - Ερωτήματα και Απαντήσεις

Κουντουριδιά πριν Κουντουριδιά πριν

Ο Ταρσανάς

25/07/2024 - 11:51

Στην Κουντουριδιά , από το 1920, ο Αντώνης Χιώτης. έως το 1950, μαζί με τον γιό του τον Βασίλη, τραβούσαν εκεί , με μια παράγκα, μικρές βάρκες έξω, τις ξεχειμώνιαζαν και ίσως τις έξυναν, τις καλαφάτιζαν, τις έβαφαν! Μετά την δουλειά την συνέχισε ο γιος του Στέλιος ( πριν το 1996). Παραδίπλα, στην Σκάλα Λουτρών, ο μεγάλος Ταρσανάς, τραβούσε μεγάλα σκάφη, ενώ στο νησί δούλευαν αρκετοί, όπως αυτοί του Πλωμαριού, που ναυπηγούσαν μεγάλα και μικρά σκάφη, της Επάνω Σκάλας (εκεί ναυπηγήθηκε το 1960 η «Βαγγελίτσα» που σταμάτησε πια τα δρομολόγια και πουλήθηκε, ενώ ο «Ποσειδώνας», την ίδια χρονιά στην Θάσο), στην Σκάλα Καλλονής, με τα ιδιόρρυθμα, ξύλινα, βαρούλκα στην αμμουδιά! Στο Πέραμα, θυμάμαι ένα μικρό «Ταρσανά», με μια μικρή ξύλινη παράγκα, να κατασκευάζει μικρά τρεχαντήρια, στην αμμουδιά του εργοστασίου Βογιατζή! (Στο έλος).

Το 2019, σ’ όλη την πλευρά νότια της Ταβέρνας της Οικογένειας στην Κουντουριδιά, υπήρχε ένας πραγματικός Ταρσανάς, που δεν τραβούσε μόνο για επισκευές και μεγαλύτερα σκάφη, αλλά ναυπηγούνταν σκαριά, από τον εγγονό του Βασίλη Χιώτη , τον Στρατή Χιώτη, που όπως λέει μέχρι τώρα (2024), που συνεχίζει μόνος είναι ο νεότερος και μοναδικός «Ναυπηγός»*, πια, στο νησί! Είχε τότε ανεβασμένο το σκαρί ενός δεκάμετρου τρεχαντηριού, ενός αριστουργήματος της ναυπηγικής τέχνης, που μέσα από τα χέρια του, θα ολοκληρωνόταν για να στολίζει το Αιγαίο, κόντρα στους άσχημους επιβαλλόμενους καιρούς της οικονομικής λιτότητας και της εγκληματικής καταστροφής των υπέροχων σκαριών. Αυτής που επιβάλλει τον «πριονισμό» (κόψιμο σε δυό κομμάτια) επί αντιμισθία, αυτών των μοναδικών λειτουργικών σκαριών, συνάμα και κομματιών της προαιώνιας ναυτοσύνης της θαλασσινής Ελλάδας! Μέσα στα τριάντα χρόνια από την εφαρμογή του κανονισμού της Ευρωπαικής Ένωσης, με σκοπό την μείωση του αλιευτικού στόλου , χάθηκαν 13.000 μοναδικά σκαριά στην Ελλάδα. Έίχε καθελκύσει μέχρι τότε, ακόμα τρία, μικρότερα δημιουργήματα του! Του εύχομαι κουράγιο, τώρα το 2024, που δουλεύει μόνος επί τρία χρόνια, χωρίς βοήθεια, ακόμα ένα σκάφος, 18 μέτρων, μήπως και σκύψει η Πολιτεία με αμέριστη συμπαράσταση στο δύσκολο του έργο! Αυτό που διαλέγει, μετρά , κόβει, βάφει και λυγίζει, τα κομμάτια των πεύκων του νησιού, πριν αυτά αρχίσουν τις θαλασσινές τους ρότες!

* Ο Στρατής Χιώτης είναι Ναυπηγός, που δημιουργεί το σκάφος με δικά του σχέδια, από το μηδέν. Διαφέρει από τους Καραβομαραγκούς, που επεμβαίνουν και «ανανεώνουν «παλιά σκαριά, αλλάζοντας μέρη τους (όπως τα σανιδώματα κα) δουλεύοντας όμως επάνω στο αρχικό σχέδιο άλλου ναυπηγού.

 

του Βασίλη Χιώτη

και ο Ταρσανάς του 2019

με τον Ναυπηγό Στρατή Χιώτη

και του 2024 με το νέο σκαρί

κάποτε στο Πέραμα

στην Σκάλα Καλλονής (1977)

στην Επάνω Σκάλα και στα Λουτρά!

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey