Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Χρήστος Καλλονιάτης: «Δουλειά μας είναι πάντα να προσπαθούμε για το καλύτερο»
Το Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας & Επικοινωνίας ιδρύθηκε το 2000/ Ήταν ένα από τα πρωτοπόρα τμήματα της εποχής του & περιλαμβανόταν στη δεύτερη ομάδα τμημάτων που ιδρύθηκαν στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Ο Πρόεδρος του Τμήματος Πολιτισμικής Τεχνολογίας & Επικοινωνίας, Αναπληρωτής Καθηγητής Χρήστος Καλλονιάτης, μιλάει στο «Ε» για το καινοτόμο αυτό τμήμα και την αποκατάσταση των σπουδαστών του στην αγορά εργασίας γεγονός που το έχει κρατήσει ψηλά στην «αγορά της ζήτησης» από τους εν δυνάμει ακαδημαϊκούς πολίτες.
- Ποιο είναι το αντικείμενο του Τμήματος Πολιτισμικής Τεχνολογίας & Επικοινωνίας;
«Το αντικείμενο του Τμήματος Πολιτισμικής Τεχνολογίας & Επικοινωνίας είναι αρκετά καινοτόμο και διεπιστημονικό. Αν μπορούσαμε να το περιγράψουμε με μία πρόταση είναι οι εφαρμογές πληροφορικής στον πολιτισμό ή αλλιώς το αντικείμενο του έγκειται στην περιοχή των δημιουργικών βιομηχανιών. Συγκεκριμένα το τμήμα ασχολείται με τρεις πυλώνες. Είναι η πληροφορική που το διατρέχει οριζόντια. Είναι το κομμάτι του πολιτισμού, δηλαδή μαθήματα που σχετίζονται με τη μουσειολογία και γενικότερα με την ευρεία περιοχή του πολιτισμού. Έχουμε μία μεγάλη κατεύθυνση που ασχολείται με τα οπτικοακουστικά, δηλαδή αντικείμενα που σχετίζονται με το ντοκιμαντέρ, μοντάζ στη δημιουργία βίντεο και έχουμε και τις εφαρμογές πληροφορικής, πληροφορική εφαρμοσμένη σε όλους αυτούς τους τομείς αλλά και ξεχωριστά, όπως είναι η δημιουργία 3D παραστάσεων, τα ψηφιακά μουσεία. Ακόμη περιλαμβάνονται αμιγώς μαθήματα πληροφορικής όπως είναι ο προγραμματισμός ηλεκτρονικών υπολογιστών. Όλα αυτά συνθέτουν με έναν ωραίο τρόπο ώστε να μπορεί ένα παιδί στο τέλος των σπουδών του να έχει αποκομίσει την απαραίτητη γνώση ώστε να μπορεί να υπηρετήσει αυτό που λέμε δημιουργικές βιομηχανίες στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή».
- Ποιες είναι οι καινοτομίες που προσφέρει το Τμήμα;
«Το τμήμα πολιτισμικής τεχνολογίας και επικοινωνίας είναι από μόνο του ένα πρωτοπόρο τμήμα. Μπορούμε να πούμε με ασφάλεια ότι μετά από 20 χρόνια λειτουργίας - 21 για την ακρίβεια - ακόμα βλέπουμε ότι είναι στο επίκεντρο.
Αποτελεί καινοτόμο Τμήμα κυρίως γιατί θεραπεύει μέσα από ένα διεπιστημονικό πρόγραμμα σπουδών διάφορους τομείς, δηλαδή προσφέρει διαφορετικά εφόδια στον απόφοιτο μας που μπορούν να εφαρμοστούν σε διάφορους τομείς έξω στην αγορά εργασίας. Βλέπουμε αποφοίτους μας οι οποίοι ακολουθούν μία καριέρα στο χώρο της πληροφορικής αλλά βλέπουμε και αποφοίτους μας οι οποίοι μπορούν με τα εφόδια που έχουν αποκομίσει από τον τομέα της πληροφορικής να εργάζονται σε διάφορους τομείς, όπως είναι σε πολιτιστικούς οργανισμούς, όπως είναι σε τηλεοπτικά κανάλια, σε φορείς που κάνουνε διαφόρων ειδών παραγωγές. Έχουμε αποφοίτους οι οποίοι είναι σκηνοθέτες αυτή τη στιγμή στο εξωτερικό, έχουμε αποφοίτους που έχουν διαπρέψει πολλοί σε καινοτόμες επιχειρήσεις με αντικείμενο το 3d modeling, το 3d printing. Είναι καινοτόμο γιατί έχει αυτή τη διεπιστημονικότητα με αποτέλεσμα να εφοδιάζεται ο φοιτητής και η φοιτήτρια με πολλές γνώσεις λόγω της διαφορετικότητας των πεδίων που σχεδιάζουμε. Αυτή η διεπιστημονικότητα είναι που μας κάνει και σήμερα να αποτελούμε ένα μοναδικό τμήμα στον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας».
Επαγγελματική αποκατάσταση
- Ποια η επαγγελματική αποκατάσταση των φοιτητών;
«Η επικοινωνία με τους αποφοίτους μας είναι μία βασική προτεραιότητα του Τμήματος. Αυτό γίνεται με διάφορους τρόπους με διάφορα εργαλεία για να μπορούμε να παρακολουθούμε την εξέλιξή τους. Σήμερα μπορούμε να πούμε με ασφάλεια ότι οι απόφοιτοί μας έχουν εκπληρώσει τις προσδοκίες του προγράμματος σπουδών που παρακολούθησαν, γιατί βλέπουμε ότι δραστηριοποιούνται σε διάφορα καινοτόμα πεδιά σε διάφορους τομείς της αγοράς εργασίας. Καταρχάς να πούμε πολλοί απόφοιτοι μας ακολουθούν το δρόμο της εκπαίδευσης μιας και το τμήμα μας δίνει το βασικό προσόν τους αποφοίτους μας εκείνο του ΠΕ86. Δηλαδή μπορούν οι απόφοιτοι μας να διδάξουν στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση ως καθηγητές Πληροφορικής.
Ακόμη παρατηρούμε ότι ένα μεγάλο ποσοστό συνεχίζει με μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές και αυτό πάλι οφείλεται στο διεπιστημονικό πρόγραμμα σπουδών που τους ανοίγει πολλές επιλογές. Επιπλέον έχουμε και πολλούς αποφοίτους που ασχολούνται με το κομμάτι του πολιτισμού.
Ξέρω ότι ακούγεται λίγο ευρεία γκάμα προσόντων αλλά πιστέψτε με αυτό είναι ένα από τα οφέλη να σπουδάζει ένα παιδί σε ένα διεπιστημονικό τμήμα. Στόχος μας πάντοτε τα παιδιά να μπορούν να αποκομίζουν βασικές γνώσεις στα πρώτα δύο έτη ώστε να μπορούν μετά να χτίζουν το δικό τους μονοπάτι συνειδητά μέσα από μία πληθώρα μαθημάτων πάντα παρέα με τον ακαδημαϊκό του σύμβουλο του τμήματός μας».
«Δουλειά μας είναι πάντα να προσπαθούμε για το καλύτερο»
- Πως επηρέασε το δικό σας τμήμα η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής;
«Τη χρονιά αυτή εφαρμόστηκε ο συντελεστής της ελάχιστης βάσης εισαγωγής. Αυτό άλλαξε τον τρόπο εισαγωγής των μαθητών στα πανεπιστήμια. Στο τμήμα πολιτισμικής τεχνολογίας είχαμε τη χαρά να υποδεχτούμε τον μέγιστο αριθμό φοιτητών πού θα μπορούσαμε να πάρουμε σε επίπεδο εγγράφων. Δηλαδή το Υπουργείο μας έδωσε 155 θέσεις και εγγράφηκαν στο τμήμα 155 άτομα. Σήμερα που μιλάμε το 80% περίπου των φοιτητών -πάνω από 100 άτομα- είναι ενεργοί φοιτητές στη Μυτιλήνη και το λέμε με ασφάλεια καθώς έχει περάσει ένας μήνας μαθημάτων. Είμαστε πάρα πολύ ικανοποιημένοι γιατί παρότι βρισκόμαστε γεωγραφικά απομακρυσμένοι από το κέντρο δεν είμαστε απομακρυσμένοι επιστημονικά ως πανεπιστημιακό τμήμα από τα κεντρικά πανεπιστήμια. Αυτό αποτιμήθηκε από τους γονείς και από τα σχολεία και από τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι προφανώς παίζουν ένα σημαντικό ρόλο στο να συμβουλεύουν τα παιδιά για το ποια τμήματα και ποια καριέρα μπορούν να ακολουθήσουν. Πιστεύω ότι και ο ρόλος του Τμήματος και η απορρόφηση των αποφοίτων του στην αγορά εργασίας συνετέλεσαν στο να έχουμε αυτό τον αριθμό δηλώσεων από τους μαθητές. Μπορώ να πω με ασφάλεια ότι είμαστε ένα από τα τμήματα στην περιφέρεια πανελλαδικά που τυγχάνουμε της αποδοχής των μαθητών κατά τις δηλώσεις των τμημάτων.
Τα στοιχεία της γεωγραφικής θέσης ίσως δημιουργούν κάποια μειονεκτήματα σε σχέση με τα κεντρικά πανεπιστήμια. Δουλειά μας είναι πάντα να προσπαθούμε για το καλύτερο. Δουλειά μας είναι πάντα να προσφέρουμε το μέγιστο βαθμό επιστημοσύνης στους φοιτητές και τις φοιτήτριες μας. Αυτό αναγνωρίζεται από την κοινωνία και την τοπική αλλά και ευρύτερα και για αυτό έχουμε αυτή τη στιγμή τα αποτελέσματα που έχουμε. Σίγουρα η γεωγραφική μας θέση είναι ένα μειονέκτημα ωστόσο είναι στο χέρι μας να συνεχίσουμε αυτή την ανοδική πορεία του Αιγαίου».