Με τα οικονομικά δεν τα πάω καλά. Αγνοώ πλήρως τους νόμους της αγοράς, ακόμα και αυτούς της τσέπης μου. Άρα περί της κρίσης δεν ξέρω τίποτα. Προφανώς και για την αντιμετώπισή της. Εκπλήττομαι μοναχά σαν ακούω τα νούμερα του χρέους της χώρας.
Με τα οικονομικά δεν τα πάω καλά. Αγνοώ πλήρως τους νόμους της αγοράς, ακόμα και αυτούς της τσέπης μου. Άρα περί της κρίσης δεν ξέρω τίποτα. Προφανώς και για την αντιμετώπισή της. Εκπλήττομαι μοναχά σαν ακούω τα νούμερα του χρέους της χώρας, παλεύω να κάνω μέσα στο μυαλό μου μια διαίρεση για να δω σε σχέση με τα οικογενειακά μου εισοδήματα τι σύγκριση μπορεί να σταθεί, μπερδεύομαι με τα μηδενικά, άσ’ τα… Τα παρατώ.
Εκεί που τα πάω καλά είναι με τα χαλιά. Μου αρέσουν τα χαλιά. Δεν τα αγοράζω, αλλά μου αρέσουν τα χρώματά τους στις βιτρίνες. Κάπως έτσι θυμάμαι το μαγαζί τού ΕΟΜΜΕΧ στα φοιτητικά μου χρόνια στην Αθήνα, πολύ early ‘80s, εκεί στην οδό Μητροπόλεως. Κατεβαίναμε πορεία στο Υπουργείο Παιδείας κι εγώ χάζευα τα χρώματα στα χαλιά. Δεν ξέρω αν είναι το ίδιο μαγαζί με αυτό που έγραφαν το περασμένο Σαββάτο «Τα Νέα» και απλά μετακόμισε από τη Μητροπόλεως στη Φιλελλήνων, το μαγαζί με τα κρατικά χαλιά και τους δημόσιους υπαλλήλους δημιουργούς. Αυτό, λέει, ανήκει στο Υπουργείο Υγείας κ.λπ.. Και είναι λέει χαλιά… κοινωνικής αλληλεγγύης! Δεν ξέρω τι ακριβώς συμβαίνει, πάντως οι πολιτικές μου γνώσεις λένε πως πρόκειται για άλλο ένα δείγμα κρατικού καπιταλισμού που επικρατεί στη Σοβιετική Ελλάδα, όπου στα πάντα, ακόμα και… στα χαλιά, έχει άποψη (και μαγαζί) το κράτος. Υπάρχουν υφάντρες που δουλεύουν σε κολεκτίβα της οποίας τα προϊόντα πουλιούνται στην Αθήνα σε κρατικό μαγαζί με κομισάριο διευθυντή, υπαλλήλους και τέτοια. Οι μισθοί τους απ’ ό,τι διάβασα δεν είναι σοβιετικοί, αλλά αυτό δεν έχει σημασία…
Με ετούτα και τα άλλα θυμήθηκα και την Πηνελόπη. Υφάντρα της αρχαιότητας, πιστή στον άνδρα της τον Οδυσσέα και στις αρχές της φυλής. Ολημερίς το ύφαινε, το βράδυ το ξήλωνε. Δέκα χρόνια έκανε να υφάνει το χαλί της εποχής τέλος πάντων, και οι μνηστήρες, εκεί. «Άντε, Πηνελόπη, τελείωσέ το να σε παντρευτούμε.» Αυτή, όμως, κυρία. 10 χρόνια πόλεμος στην Τροία, 10 θαλασσόδερνε ο Οδυσσέας, αυτή ξαναπαρθένεψε, αλλά εκεί.... Κυρία υφάντρα και περήφανη και με παρέα μοναδική τον Άργο και τις δούλες της. Φαντάζεστε 10 χρόνια χαλί από τα χέρια της Πηνελόπης, πόσα λεφτά θα έπιανε στο μαγαζί τής Φιλελλήνων; Θα το πουλούσαμε, θα φωνάζαμε την κ. Μέρκελ και θα της λέγαμε «πάρε, κυρά μου, τα λεφτά σου κι άντε στη SIEMENS σου». Πλην όμως δεν σώθηκε το χαλί της Πηνελόπης, εμφανίστηκε φαίνεται και ξαφνικά ο Οδυσσέας, 20 χρόνια αγαμία η κυρία, λογικό είναι, το χαλί θα έβλεπε; Κάπως έτσι καταλήξαμε στη σημερινή κατάσταση, να μην μπορούμε να πούμε κιχ στη Μέρκελ και οι μόνες Πηνελόπες της δικής μου ζωής να είναι η θεια μου η Πόπη, θεός σχωρέσ’ την και η… συνομήλική της «Πηνελόπη» που νοίκιασε η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου (ΝΕΛ) σε αντικατάσταση του (συνομηλίκου με τον «Κρόνο» αυτός) πλοίου «Θεόφιλος». Και το οποίον πλοίον «Πηνελόπη» θα εκτελεί την εβδομάδα τρεις άγονες γραμμές στο βόρειο Αιγαίο. Και για ετούτη την «Πηνελόπη» που την είχανε δεμένη, λέει, κάτι χρόνια κάπου μεταξύ Ηγουμενίτσας και Πρέβεζας πληρώνει το Ελληνικό Δημόσιο 94.000 ευρώ την εβδομάδα. Ή 376.000 ευρώ το μήνα. Ή 4.512.000 ευρώ το χρόνο!
Συγκεκριμένα η ΝΕΛ επιδοτείται για τις γραμμές:
- Θεσσαλονίκη - Μύρινα - Μυτιλήνη - Χίος - Βαθύ Σάμου, με μίσθωμα ανά δρομολόγιο 35.000 ευρώ.
- Καβάλα - Λήμνος - Μυτιλήνη - Χίος - Βαθύ Σάμου, με μίσθωμα ανά δρομολόγιο 29.000 ευρώ.
- Καβάλα - Μύρινα - Μυτιλήνη - Χίος - Καρλόβασι Σάμου - Άγιος Κήρυκος Ικαρίας, με μίσθωμα ανά δρομολόγιο 30.000 ευρώ.
Σύνολο εβδομαδιαίως για δρομολόγια που θα τα έκανε με το «Θεόφιλος» που χάλασε και τώρα εκτελεί με το «Πηνελόπη», 94.000 ευρώ! Και τα εισιτήρια των επιβατών, εισιτήρια και μάλιστα ακριβοπληρωμένα…
Μάλιστα η προοπτική είναι τα δρομολόγια αυτά να τα εκτελεί επιδοτούμενη για 12 χρόνια η ΝΕΛ.
Κοινώς να πληρώνει 94.000 ευρώ την εβδομάδα, όσο εννιάμισι δηλαδή διευθυντάδες στο μαγαζί με τα χαλιά στη Φιλελλήνων το μήνα, για δρομολόγια με το καράβι το βαφτισμένο στο όνομα της υφάντρας της Πηνελόπης!
Τώρα, το πλοίο του άντρα της αρχαίας υφάντρας του Οδυσσέα ή το πλοίο με το όνομά της ήταν το γρηγορότερο, θα σας γελάσω. Ξέρω μόνο πως επίσημα το «Πηνελόπη» εκτελεί το δρομολόγιο Μυτιλήνη - Λήμνος - Θεσσαλονίκη σε 17 ώρες, το Μυτιλήνη - Λήμνος - Καβάλα σε 12,5 ώρες, το Μυτιλήνη - Χίος σε τέσσερις ώρες, το δε Μυτιλήνη - Χίος - Σάμος σε οκτώ ώρες. Όσον αφορά δε τους φίλους των extreme sports, το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη - Βαθύ Σάμου το εκτελεί σε… 26 ολόκληρες ώρες. Μάλιστα, φίλος μου που πρόσφατα ταξίδεψε, έλεγε πως μηδέ κουζίνα λειτουργεί μηδέ θέρμανση. Άρα, όσοι θελήσουν να ανεβούν στο με τη χρηματοδότηση από τις κομμένες συντάξεις των γερόντων «ταξιδεύον πλοίον», απαιτείται να έχουν μαζί τους ταπεράκι με μπόλικο φαγητό, παλτό και sleeping bag, άντε ίσως και καμμιά κουβέρτα! Αλλά και πολύ υπομονή. Πραγματική και όχι σαν αυτή των μνηστήρων της αρχαίας υφάντρας που ξεροστάλιαζαν έξω από το υφαντήριό της και στο τέλος έμειναν με τα… ξηλώματα στο χέρι. Με πολύ περισσότερη υπομονή.
Διότι στο «Πηνελόπη» συμβαίνουν και απρόοπτα. Τα οποία μάλλον έχουν να κάνουν με ιό που κυκλοφορεί στην περιοχή. Τον ιό των καραβίσιων μηχανών. Το «Πηνελόπη», λοιπόν, το Σαββάτο το μεσημέρι, με το που βγήκε από το λιμάνι της Μυτιλήνης, έπαθε … «θεοφιλίαση». Χάλασε η μηχανή του. Περιμέναν οι 101 επιβαίνοντες και φτιάχτηκε, λέει, η μηχανή μεσοπέλαγα και ξαναπήρε μπρός. Όταν, δε, έφτασε στη Χίο, είχαν περάσει έξι ώρες από τότε που έφυγε από το λιμάνι της Μυτιλήνης. Και φτιάχτηκε καλά η μηχανή στο λιμάνι της Χίο κι όταν, λέει, στο Βαθύ το ρολόι έδειχνε 2 παρά 20 το βράδυ. Όσοι δηλαδή έφυγαν από τη Μυτιλήνη στις 12 το μεσημέρι κάναν 14 ώρες να πάνε στη Σάμο. Μάλλον ή ήττον τόση ώρα έκανε και το καράβι του Οδυσσέα κάπου 3,5 χιλιάδες χρόνια πριν. Αλλά αυτός ο κακόμοιρος έκανε και στάσεις, έπαιζε και κανένα ερωτικό παιχνιδάκι με την Κίρκη. Φαντάζεστε τους επιβαίνοντες της «Πηνελόπης» που έγιναν «αρχαίοι» και δεν είχαν και κανένα κρατικό χαλάκι στη διάθεσή τους να ζεστάνουν το κοκαλάκι τους;
Πρόταση, το λοιπόν, μία… Να επιβιβασθούν στην «Πηνελόπη» από τη Θεσσαλονίκη ή την Καβάλα με προορισμό τη Σάμο ο αρμόδιος υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων κ.λπ., κ. Γιάννης Διαμαντίδης, η αρμόδια υφυπουργός κ. Ελπίδα Τσουρή και ο αρμόδιος γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Δημήτρης Χαλκιώτης, να κάνουν το δρομολόγιο. Να δουν τι πληρώνουν με 94.000 ευρώ την εβδομάδα αντί να παίρνουν έναντι 3.000 ευρώ το ένα 31 ολόκληρα χαλιά από τη Φιλελλήνων…