Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Αν καταφέρει κανείς να απομονώσει για λίγο τα (πολλά ή λίγα) αρνητικά του συναισθήματα για τα έργα και ημέρες της σημερινής κυβέρνησης και επιχειρήσει να αξιολογήσει ψύχραιμα τον πρόσφατο ανασχηματισμό του Αλέξη Τσίπρα στην κυβέρνησή του, ως προς το κατά πόσο καλός ή κακός είναι (τουλάχιστον) για τη Λέσβο, έχει αξία να σταθεί σε δύο πρόσωπα. Στον -αναμφισβήτητα- πιο δημοφιλή Υπουργό της κυβέρνησης για το νησί, Αλέξη Χαρίτση και στον όχι απαραίτητα δημοφιλή, αλλά σε κάθε περίπτωση γνώστη πια της ιδιαίτερης κατάστασης του Βορείου Αιγαίου, Νεκτάριο Σαντορινιό.
Ο μέχρι πρότινος αν. υπουργός Οικονομίας Αλέξης Χαρίτσης, πλέον αναλαμβάνει καθήκοντα Υπουργού Εσωτερικών και το κάνει έχοντας από την μέχρι τώρα θητεία του σε άλλο Υπουργείο, μία πολύτιμη παρακαταθήκη: Την εξαιρετική σχέση και αγαστή συνεργασία του με τους δύο βαθμούς της αυτοδιοίκησης στη Λέσβο που του απέδωσε στην πορεία και μία ειδική γνώση της… αναπτυξιακής ιδιαιτερότητας γενικότερα των νησιών του Βορείου Αιγαίου. Μην ξεχνάμε εξάλλου ότι στο διάστημα της θητείας του στο Υπουργείο Οικονομίας, έτρεξε το Ειδικό Αναπτυξιακό, σπεύδοντας μέχρι και να υποβοηθήσει την τοπική αυτοδιοίκηση να εκπονήσει… πλάνο απορρόφησης των έξτρα κονδυλιών που έριξε μέσω ΠΔΕ. Ακόμη, ως Υφυπουργός Οικονομίας -και ενδεικτικά της καλής συνεργασίας του τόσο με τον δήμαρχο Λέσβου, όσο και με την Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου- έβαλε πλάτη σε άλλους συναδέλφους του στην κυβέρνηση για να προωθηθούν ειδικά θέματα του νησιού, ενώ ανακοίνωσε τελικά την ένταξη στο ΠΔΕ του κολυμβητηρίου στα Θέρμα, στη διάρκεια του Αναπτυξιακού Συνεδρίου της κυβέρνησης στη Μυτιλήνη τον περασμένο Μάη.
Ως εκ τούτου η μετάβασή του στο Υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο έχει «ανοιχτούς λογαριασμούς» με την αυτοδιοίκηση της Λέσβου, όχι μόνο μπορεί να γίνει ομαλά. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, μπορεί να αποδειχτεί η ιδανική συγκυρία προκειμένου να «κλειδώσουν» οριστικά οι θετικές εξελίξεις για ένα μείζον ζήτημα για την αυτοδιοίκηση και δεν είναι άλλο από το «χωροταξικό». Εξάλλου ο Αλέξης Χαρίτσης, όχι μόνο έχει επίγνωση περί του ότι ο ένας δήμος στη Λέσβο, είναι μία δύσκολη συνθήκη, αλλά υπό προϋποθέσεις, θα μπορούσε να παρέμβει καταλυτικά και στο να διαμορφωθεί ιδανικά ο νέος χωροταξικός χάρτης του νησιού.
Όπως και να ‘χει όμως, ο νέος Υπουργός Εσωτερικών στην πρώτη του συνέντευξη με το νέο του χαρτοφυλάκιο, έδειξε πως προτίθεται σε έναν μεγάλο βαθμό να συνεχίσει τον βασικό άξονα της πολιτικής του προκατόχου του. Κάμπτοντας σε έναν βαθμό τους μεγάλους προβληματισμούς που εκφράζονταν εδώ και καιρό στο άκουσμα της πιθανότητας αντικατάστασης εκείνου που υποσχέθηκε την διάσπαση του δήμου Λέσβου. Αφού μίλησε χθες στο ρ/φ «Κόκκινο» και αναφέρθηκε στη συνέχεια της μεταρρύθμισης του «Κλεισθένη», αναφέροντας ξεκάθαρα τον «Κλεισθένη 2» έως και τον… «3». «Είχαμε πει στη βουλή ότι ο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ ήταν μία σημαντική τομή, αλλά θα ακολουθήσουν κι άλλες μεταρρυθμίσεις. Ο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ ΙΙ, ο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ ΙΙΙ, τομές απαραίτητες για να λυθούν τα προβλήματα των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Γιατί οι Δήμοι επωμίστηκαν πολλές αρμοδιότητες, χωρίς όμως να τους δοθούν τα εργαλεία για τις φέρουν εις πέρας», είπε χαρακτηριστικά. Ενώ σε άλλη αποστροφή των «προγραμματικών» του δηλώσεων, μίλησε για τις δυσλειτουργίες των δήμων, που πρέπει να ξεπεραστούν προκειμένου να συμβάλλουν στην αναπτυξιακή πορεία της χώρας, τις οποίες και σαφώς διαπίστωσε από τη θητεία του στο Υπουργείο Οικονομίας. Ένα χαρακτηριστικό μάλιστα παράδειγμα επ’ αυτού, είναι η διαπίστωσή του και η μεταρρυθμιστική προσπάθειά του εδώ και μήνες, προκειμένου να δώσει τη δυνατότητα και στους δήμους να χρηματοδοτούνται απευθείας από το ΠΔΕ.
Ως εκ τούτου και παρά το ότι το θέμα της διάσπασης του δήμου Λέσβου… ατόνησε ξανά, με πολλούς να θεωρούν σήμερα πάλι ως αδύνατη την εκπλήρωση του «Κλεισθένη 2» ως προς το χωροταξικό, η παρουσία Χαρίτση στο Υπουργείο Εσωτερικών στην τελική ευθεία της θητείας τόσο της σημερινής κυβέρνησης, όσο και των αυτοδιοικητικών αρχών του νησιού, είναι θετική εξέλιξη. Σκεφτείτε μόνο ποια θα ήταν η αξιολόγηση μας για το μέλλον, αν εμφανίζονταν ως Υπουργός Εσωτερικών κάποιος που θα χρειαζόταν ένα εύλογο διάστημα για να ενημερωθεί για τα του Βορείου Αιγαίου. Ο απελθόντας για παράδειγμα Υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής, με αρμοδιότητα άμεσα συνδεδεμένη με τις ζωές μας εδώ, δεν απέκτησε καμία (έστω) ευαισθησία για τα του Βορείου Αιγαίου, για να μην σχολιάσουμε τις πολιτικές που εφήρμοσε για τα νησιά. Και με αυτόν τον παραλληλισμό θέλουμε να πούμε ότι θα ήταν δύσκολο ένας «κεντρικός» Υπουργός, του στενού πυρήνα της κυβέρνησης που θα λειτουργούσε περισσότερο ως πολιτικός πυλώνας της βιωσιμότητας της κυβέρνησης και όχι του έργου αυτής, να έρθει να καθίσει στην καρέκλα του Υπουργείου Εσωτερικών και να έχει ψηλά στην ατζέντα του τα νησιά. Αντίθετα, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας, Νεκτάριος Σαντορινιός, όχι μόνο ήξερε και ξέρει από «Βόρειο Αιγαίο». Αλλά είναι φανερό πως βασικά εκείνος έτρεξε το αμφιλεγόμενο «Μεταφορικό Ισοδύναμο», το οποίο όμως έχει τη δυνατότητα να εξελιχθεί ακόμα πιο δυναμικά για να αποδειχθεί ισχυρό «ισοδύναμο» για την… αντιστήριξη στα νησιωτικά μας μειονεκτήματα. Και ως εκ τούτου, είναι θετικότατο και το ότι συνεχίζει πια ως αν. υπουργός Ναυτιλίας.