Άποψη Μολύβου Άποψη Μολύβου Φωτογραφία αρχείου: Ελένη Γαλάνη

Η Λέσβος ως τουριστικός προορισμός αξιώσεων με δυνατότητες

10/08/2024 - 10:00 Ενημερώθηκε 13/08/2024 - 11:08

Έχουμε μπει πλέον για καλά στον Αύγουστο, στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου και ως εκ τούτου ένα από τα πιο ενδιαφέροντα θέματα συζήτησης, όχι μόνο για τους εμπλεκόμενους με τον έναν ή άλλο τρόπο με τον τουρισμό, είναι η πορεία της τουριστικής κίνησης και ό,τι έχει σχέση με τη δραστηριότητα αυτή, που δίνει εισόδημα και απασχόληση σε χιλιάδες πολίτες και στον τόπο μας και ας μην λογίζεται ως ο κατ΄εξοχήν μεγάλος τουριστικός προορισμός, όπως συμβαίνει με άλλα νησιά. Και χωρίς καμιά δόση υπερβολής, μπορούμε να πούμε ότι η φετεινή τουριστική κίνηση στο νησί είναι η καλύτερη με διαφορά τα τελευταία χρόνια, που δημιουργεί βάσιμες προσδοκίες ότι μπορεί να πάει ακόμη καλύτερα και να καταστεί η Λέσβος υπό προϋποθέσεις ένας τουριστικός προορισμός αξιώσεων με μεγάλες προοπτικές αν αξιοποιηθούν και αναδειχθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του τόπου μας και συνοδευτούν και με τις αναγκαίες τουριστικές υποδομές προκειμένου να είναι σε θέση να φιλοξενήσουν και να προσελκύσουν νέες τουριστικές αγορές και επιπλέον επισκέπτες, που ζητούν το κάτι παραπάνω και όχι μόνο στη ...φουλ τουριστική περίοδο, αλλά όλο το χρόνο. Ισως είναι από τις λίγες χρονιές που οι επαγγελματίες του κλάδου δεν ...κλαίγονται για την τουριστική κίνηση και κυρίως για τα έσοδα από τον τουρισμό, αφού ειδικά φέτος έχουμε σαφή άνοδο και όχι μόνο τους δυο μήνες που βρίσκεται στο ζενίθ η κίνηση, αλλά για μεγαλύτερο διάστημα, κυρίως λόγω της αλματώδους αύξησης των επισκέψεων από τα απέναντι παράλια, που ομολογουμένως είναι εμφανής και δείχνει με τον πιο εμφατικό τρόπο τις προοπτικές που απορρέουν από την προσέλκυση της τουριστικής αγοράς της γείτονος χώρας, που όπως και να το κάνουμε είναι προνομοιακή για τη Λέσβο και με μεγάλες δυνατότητες συνεχούς βελτίωσης. Στα εντυπωσιακά δε της φετεινής περιόδου είναι ότι αισθητή τουριστική κίνηση υπάρχει και στην πόλη της Μυτιλήνης, όπου ειδικά αυτήν την περίοδο που παραδοσιακά επισκέπτονται το νησί και οι συντοπίτες μας από διάφορα μέρη, η εικόνα της πόλης σφίζει από κίνηση και ζωή, κάτι που δεν συνέβαινε σε τέτοια έκταση τα προηγούμενα χρόνια, που δείχνει ότι και η Μυτιλήνη μπαίνει στον τουριστικό «χάρτη» και δεν είναι μόνο ...πέρασμα προς τις τουριστικές περιοχές του νησιού, αλλά διαμένει και στην πόλη κόσμος. Και αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό κυρίως στους Τούρκους επισκέπτες, που έχουν πληθύνει και οι οποίοι επιλέγουν να μένουν στη Μυτιλήνη και να εξορμούν προς τις τουριστικές περιοχές του νησιού, έχοντας όμως την πόλη ως ...ορμητήριο! Γι αυτό και ο συνωστισμός από κόσμο και αυτοκίνητα που παρατηρείται τις τελευταίες εβδομάδες στη Μυτιλήνη «ξενίζει», που δείχνει όμως ότι κάτι αλλάζει και θέλουμε να ελπίζουμε αυτό να αποτελέσει «κίνητρο» και πρόκληση για δημιουργία νέων τουριστικών καταλυμάτων, που είναι δεδομένο ότι λείπουν από την ευρύτερη περιοχή της Μυτιλήνης.  

Το γεγονός δε ότι λόγω της αυξημένης κίνησης από την Τουρκία οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις με τη γείτονα χώρα έχουν πολλαπλασιαστεί σε σύγκριση με τις προηγούμενες χρονιές- και θα μπορούσαν να ήταν ακόμη περισσότερες αν ξεκινούσε από φέτος η ακτοπλοϊκή σύνδεση με το λιμάνι της Πέτρας, που αναμένεται να γίνει από του χρόνου- ένεκα και της εφαρμογής της βίζας εξπρές, που εκ των πραγμάτων διευκόλυνε τους Τούρκους επισκέπτες προς τα νησιά μας και λειτούργησε θετικά, όπως δείχνουν και τα μέχρι τώρα στοιχεία, καθώς και τα διψήφια ποσοστά που καταγράφονται στις αυξήσεις επιβατών στο αεροδρόμιο Μυτιλήνης, τους τελευταίους μήνες, σε σχέση με τους αντίστοιχους περσινούς, δείχνει ότι η Λέσβος παίρνει τα ...πάνω της και τουριστικά, με ότι αυτό σημαίνει για τις προοπτικές που ανοίγονται. Ενθαρρυντικά είναι τα στοιχεία και για τους επισκέπτες από την ηπειρωτική χώρα και κυρίως από τη βόρεια Ελλάδα, που πάντα ήταν προνομιακός προορισμός η Λέσβος, αν και το κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων παραμένει αποτρεπτικός παράγοντας για μια οικογένεια, ακόμη και για τους συμπατριώτες μας που θέλουν να επισκεφθούν τον γενέθλιο τόπο, γεγονός που προφανώς δεν βελτιώθηκε, αφού από το μονοπώλιο της πάλαι ποτέ ΝΕΛ, πέσαμε στα «ξένα χέρια» της επίσης μονοπωλιακής Blue Star και των θυγατρικών της, χωρίς κανέναν ανταγωνισμό και με τη «σιωπή» των τοπικών αρχών να είναι ...εκκωφαντική και να ξενίζει! Σε όλα αυτά θα πρέπει να προστεθεί το νέο στοιχείο που έχει αλλάξει κυριολεκτικά τις ισορροπίες στον τουρισμό και που σιγά σιγά ...περπατά και στη Λέσβο. Μιλάμε για την ελεύθερη ενοικίαση των οικιών, το Airbnb, που και σε τουριστικές περιοχές και όχι μόνο του νησιού, αλλά και στην πόλη της Μυτιλήνης συνεχώς διευρύνεται, αλλάζοντας τα δεδομένα. Ειδικά στην πόλη της Μυτιλήνης οι μισθώσεις μέσω του Airbnb, σε Τούρκους επισκέπτες που έρχονται για ολιγοήμερες αποδράσεις στο νησί φαίνεται να έχουν πάρει την ανιούσα, γεγονός που έχει άμεση επίπτωση και στην κίνηση στην αγορά, αλλά και στους χώρους εστίασης. Και η κρίσιμη παράμετρος που πάντα μετρά στον καταναλωτή προϊόντων και κυρίως υπηρεσιών είναι να είναι ικανοποιημένος και να μη νιώσει «θύμα» αρπαχτής, γιατί τότε πέρα από το γεγονός ότι δεν θα ξαναέλθει γίνεται και δυσφημιστής του τόπου που επισκέφθηκε, με ότι σημαίνει αυτό για έναν τόπο που θέλει να είναι τουριστικός προορισμός. Και επειδή πλέον όλες αυτές οι πληροφορίες διακινούνται μέσω των social media, που παίζουν καταλυτικό ρόλο στην παγκοσμιοποιημένη αγορά και του τουρισμού, έχει τεράστια σημασία οι «διαφημιστές» του τόπου μας να είναι οι ικανοποιημένοι και ευχαριστημένοι επισκέπτες του νησιού μας, είτε αυτοί είναι οι έλληνες του εσωτερικού τουρισμού , είτε οι Τούρκοι επισκέπτες που έρχονται και ξανάρχονται, είτε οι άλλοι ξένοι τουρίστες που αναζητούν νέους προορισμούς, πιο αυθεντικούς για να επισκεφθούν στην Ελλάδα και όχι μόνο δυο -τρία νησιά που είναι υπερκορεσμένα τουριστικά και ακριβά. Να λοιπόν πεδίον δόξης λαμπρόν και για τη Λέσβο, να «επενδύσει» τουριστικά, αναδεικνύοντας το νησί ως πολυθεματικό τουριστικό προορισμό αξιώσεων, για όλες τις εποχές και για ποικίλες δραστηριότητες και διαφορετικά «γούστα».  

Και αυτά δεν είναι σχήματα λόγου, που λέγονται για να λέγονται και για να δείξουμε ότι η Λέσβος μπορεί να γίνει προορισμός επισκεπτών ποικίλων ενδιαφερόντων, γιατί ήδη μερικώς είναι. Το ζητούμενο ωστόσο είναι αυτές τις ξεχωριστές «ιδιαιτερότητες» που έχει, με το Απολιθωμένο Δάσος και τα άλλα μνημεία της φύσης , με τους υγροτόπους και τα πουλιά που φιλοξενούν , τις ιαματικές πηγές και τη μοναδική αρχιτεκτονική των οικισμών της και τόσα άλλα που την κάνουν «έναν τόπο που θέλεις να επισκεφθείς» να τις αναδείξει περαιτέρω και να τις προβάλλει, με συστηματικό τρόπο και με τα σύγχρονα μέσα επικοινωνίας, ώστε η Λέσβος να μπει επιτέλους στον τουριστικό «χάρτη», ως προορισμός αξιώσεων που έχει πολλά να δώσει στους επισκέπτες της. Αυτός πρέπει να είναι ο στόχος για τα επόμενα χρόνια, ώστε η φετεινή καλή σεζόν να έχει συνέχεια και να μπουν στέρεες βάσεις για την τουριστική ανάπτυξη του νησιού σε σύνδεση και με τους άλλους κλάδους της οικονομίας και κυρίως με τον πρωτογενή τομέα και τα ξεχωριστά τοπικά προϊόντα που παράγει, που εκ των πραγμάτων αποτελούν και σημεία αναφοράς του τόπου μας. Και το «εγχείρημα» αυτό για να φέρει αποτελέσματα πρέπει να είναι συλλογικό, με συμμέτοχους σε αυτό όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και παράγοντες του τουρισμού, της αυτοδιοίκησης και της Πολιτείας με τον ξεχωριστό ρόλο του καθένα. Οι μεν επαγγελματίες του τουρισμού να μην «πυροβολήσουν» τα πόδια τους σε πρώτη φάση με ...αρπαχτές που θα τις βρουν μπροστά τους και σε δεύτερη φάση επιδιώκοντας να αναβαθμίσουν υποδομές και υπηρεσίες, αυξάνοντας και τα καταλύματα που είναι δεδομένο ότι θα χρειαστούν για να υποδεχθούν την αναμενόμενη αύξηση της τουριστικής κίνησης προς το νησί. Γιατί κακά ψέματα οι υπάρχουσες υποδομές σε καταλύματα στο νησί δεν επαρκούν για να υποδεχθούν μια αυξημένη τουριστική κίνηση, πολύ περισσότερο στην «φουλ» τουριστική περίοδο, που έτσι και αλλιώς είναι αυξημένη η ζήτηση και δεν μπορεί να ικανοποιηθεί. Αυτό το «μείον» αναδεικνύουν με έμφαση και οι τουριστικοί πράκτορες του νησιού που έχουν καλύτερη γνώση της ζήτησης και των δυνατοτήτων του νησιού σε καταλύματα. Ο,τι και να λέμε αν δεν αντιμετωπιστεί άμεσα και με συγκεκριμένες επενδύσεις αυτό το «μείον» του νησιού, οι δυνατότητες φιλοξενίας τουριστών θα έχει συγκεκριμένο πλαφόν, ειδικά στη «φουλ» περίοδο και θα χάνονται τουριστικές αγορές και ευκαιρίες, που δεν θα είναι πάντα δεδομένες. Πρωτεύει λοιπόν η προσέλκυση επενδυτών για τουριστικές υποδομές και οι πρωτοβουλίες γι αυτό το στόχο δεν μπορεί να περιμένουν. Διαφορετικά θα μείνουμε στα ίδια, με κάποιες επιμέρους διαφοροποιήσεις ή και βελτιώσεις των υπαρχόντων υποδομών που όμως δεν θα αλλάζουν εντυπωσιακά τα δεδομένα. Ρόλο στο όλο εγχείρημα ασφαλώς και έχουν αυτοδιοίκηση και κεντρική κυβέρνηση με τα έργα υποδομής που αναβαθμίζουν την εικόνα του νησιού και το καθιστούν πιο ελκυστικό και στους ιδιώτες επενδυτές ως έναν προορισμό με δυνατότητες, που μπορεί να «πρωταγωνιστήσει» τα επόμενα χρόνια, μπαίνοντας δυναμικά στον τουριστικό χάρτη, στον οποίο μέχρι τώρα ήταν ο «αδύνατος κρίκος»! Ναι η Λέσβος έχει τις δυνατότητες, από «παρθένος» τουριστικός προορισμός, που είναι επί της ουσίας, να αναδειχθεί σε προορισμό αξιώσεων, παρακάπτοντας όλες τις «στρεβλώσεις» της άναρχης τουριστικής ανάπτυξης άλλων νησιών, που αποτελούν παραδείγματα προς αποφυγήν. Αρκεί να μη μείνουμε στις διαπιστώσεις και στις «ευχές» αλλά να υπάρξουν πρωτοβουλίες που να δημιουργούν βάσιμες προσδοκίες ότι το νησί μπορεί να μπει σε αναπτυξιακή τροχιά στο άμεσο μέλλον. Το ελπίζουμε!  

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey