Επιβατηγός κατρακύλα…

28/07/2012 - 15:55

Με ρυθμό 22,3% τρέχει στο επτάμηνο η μείωση της επιβατικής κίνησης το 2012 στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη, σε σχέση με το 2011. Πολύ πιο εντυπωσιακή είναι η μείωση της επιβατικής κίνησης τον Ιούλιο, η οποία ανέρχεται στο 40%, παρά την είσοδο στη γραμμή ενός νέου σύγχρονου πλοίου που οδήγησε σε πολύ μεγάλη αύξηση τις διαθέσιμες θέσεις επιβατών.

Με ρυθμό 22,3% τρέχει στο επτάμηνο η μείωση της επιβατικής κίνησης το 2012 στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη, σε σχέση με το 2011. Πολύ πιο εντυπωσιακή είναι η μείωση της επιβατικής κίνησης τον Ιούλιο, η οποία ανέρχεται στο 40%, παρά την είσοδο στη γραμμή ενός νέου σύγχρονου πλοίου που οδήγησε σε πολύ μεγάλη αύξηση τις διαθέσιμες θέσεις επιβατών.

Ο Ιούλιος μαζί με τον Αύγουστο είναι οι δύο μήνες που γίνεται ο μεγαλύτερος όγκος των μετακινήσεων με τα πλοία της ακτοπλοΐας, καθώς ταξιδεύουν οι κάτοικοι της ηπειρωτικής Ελλάδας προς τα νησιά για τις καλοκαιρινές διακοπές τους. Φέτος τα στοιχεία δείχνουν ότι οι μετακινήσεις περιορίστηκαν δραστικά, καθώς η οικονομική κρίση ρίχνει βαριά τη σκιά της σε όλο και μεγαλύτερα τμήματα της ελληνικής κοινωνίας.

Τον Ιούνιο παρατηρείται μια αύξηση της κίνησης κατά 13%, η οποία οφείλεται στις μετακινήσεις ετεροδημοτών που χρηματοδότησαν τα κόμματα για τις βουλευτικές εκλογές. Πολύ μεγάλα ποσοστά μείωσης της επιβατικής κίνησης παρατηρούνται και στους τρεις πρώτους μήνες του έτους, όπου η μείωση κυμαίνεται από 27,14% έως 29,45%.

Σε μικρότερα ποσοστά ανέρχεται η μείωση της επιβατικής κίνησης κατά τους μήνες Απρίλιο και Μάιο. Αυτό οφείλεται στη σχετικά αυξημένη κίνηση που υπάρχει πάντα την περίοδο πριν και μετά το Πάσχα, αλλά και στις εκλογές που έγιναν στις αρχές του Μαΐου.
Σε απόλυτους αριθμούς, όπως φαίνεται και στον πίνακα, χάθηκαν 40.000 επιβάτες (38.927 για την ακρίβεια) μέσα στους πρώτους επτά μήνες τού 2012, από τη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη.

Συν ένα πλοίο
Θα πρέπει εδώ να διευκρινίσουμε ότι από την αρχή του χρόνου έως τις 10 Ιουλίου, η γραμμή εξυπηρετούνταν από δύο πλοία, ένα τής ΝΕΛ και ένα τής Hellenic Seaways. Το ίδιο διάστημα του 2011, στη γραμμή υπήρχαν δύο πλοία τής ΝΕΛ και πλοίο τής Hellenic Seaways. Από την άλλη, από τις 10 Ιουλίου τού 2012 στη γραμμή δραστηριοποιείται και το νεότευκτο «Blue Star Patmos».
Η μείωση στην επιβατική κίνηση στην κύρια γραμμή του Βορείου Αιγαίου, όσο και αν ακούγεται εντυπωσιακή, δεν είναι έξω από τα πλαίσια που κινείται η μείωση σε όλες τις γραμμές του Αιγαίου. Ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Attica, Σπύρος Πασχάλης, κατά την παρουσίαση του «Blue Star Patmos» στη Μυτιλήνη είχε αναφέρει ότι η μείωση της επιβατικής κίνησης κυμαίνεται από 15% έως 25% στο Αιγαίο.

Τα φορτηγά και τα Ι.Χ.
Ένα πολύ μεγάλο μέρος του τζίρου των πλοίων που δραστηριοποιούνται στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη, προέρχεται από τη μεταφορά φορτηγών. Η κίνηση των φορτηγών δεν παρουσιάζει μεγάλη κάμψη. Τα στοιχεία δείχνουν ότι έφθασε στο -6,87% ή τα -548 οχήματα. Τούτο οφείλεται στο ότι οι μεταφορές προϊόντων από και προς το νησί με φορτηγά, καλύπτουν πάγιες ανάγκες, οι οποίες δεν είναι δυνατόν να παρουσιάσουν τόσο εντυπωσιακά ποσοστά πτώσης μέσα σε λίγους μήνες. Σε μεσοπρόθεσμη βάση, ωστόσο, δηλαδή σε διάστημα τριών έως πέντε ετών, η πτώση του αριθμού των φορτηγών που μεταφέρονται από τα πλοία, είναι πολύ μεγαλύτερη. Επιπλέον θα πρέπει να συνεκτιμηθεί πως στη μεταφορά φορτηγών δραστηριοποιείται και το Ro-Ro «Πελαγίτης», με αποτέλεσμα η πίτα να μοιράζεται σε περισσότερα πλοία.

Κατά 27,93% μειώθηκε η μεταφορά Ι.Χ. αυτοκινήτων στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη το επτάμηνο του 2012, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011. Μόνο τον Ιούλιο η μεταφορά Ι.Χ. αυτοκινήτων καταγράφει πτώση 43,70%.

Μόνο το Φεβρουάριο παρουσιάζεται ανάκαμψη στη μεταφορά Ι.Χ. αυτοκινήτων στη γραμμή, κατά 30,2%. Επίσης μικρή ανάκαμψη καταγράφεται και τον Ιούνιο κατά 4,2%, η οποία είναι φανερό ότι σχετίζεται με την έλευση των ετεροδημοτών για τις βουλευτικές εκλογές.

Αβέβαιο μέλλον
Τα στοιχεία που αποκαλύπτει το «Ε» σήμερα, αν δεν αλλάξουν εντυπωσιακά τον Αύγουστο και τους επόμενους μήνες, προδιαγράφουν ένα εξαιρετικά δύσκολο χειμώνα στο χώρο της ακτοπλοΐας. Όσο κι αν χαιρόμαστε που ήρθε το νεότευκτο «Blue Star Patmos», όσο κι αν χαιρόμαστε που στη γραμμή συνεχίζει να κινείται το «Νήσος Χίος», δεν μπορούμε παρά να αγωνιούμε για το μέλλον. Διότι η μεγάλη κάμψη στη μεταφορά επιβατών, φορτηγών και Ι.Χ. αυτοκινήτων καθιστά ζημιογόνα την εξυπηρέτηση της γραμμής από τρία επιβατηγά/οχηματαγωγά πλοία και ένα Ro-Ro.

Κι επειδή τα περιθώρια που έχουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να συσσωρεύουν ζημίες εν όψει μελλοντικών κερδών έχουν εξαντληθεί, σύντομα τα σημερινά δεδομένα θα αλλάξουν. Αυτό σημαίνει πως είτε κάποιο από τα πλοία θα αποχωρήσει για να σταματήσει να γράφει ζημίες, είτε θα μειωθούν τα δρομολόγια που πραγματοποιούνται, με στόχο να περιοριστούν ή να μηδενιστούν οι ζημίες.

Μια άλλη λύση είναι να προχωρήσουν σε αναπροσαρμογή των τιμών των εισιτηρίων προς τα πάνω. Ένα τρίτο σενάριο, βέβαια, είναι ένας συνδυασμός των παραπάνω λύσεων.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey