Προχθές Πέμπτη, στα γραφεία τής ΝΕΛ στη Μυτιλήνη συναντήσαμε το γενικό εντεταλμένο της Εταιρείας, Ιωάννη Αβραντίνη, με τον οποίο κάναμε μια ελεύθερη και ανοιχτή συζήτηση εφ' όλης της ύλης κι όχι μια τυπική συνέντευξη με ερωτήσεις και απαντήσεις.
Προχθές Πέμπτη, λίγο μετά το μεσημέρι, στα γραφεία τής ΝΕΛ στη Μυτιλήνη συναντήσαμε το γενικό εντεταλμένο της Εταιρείας, Ιωάννη Αβραντίνη. Είχαμε ζητήσει αρκετές φορές να μας δώσει μια συνέντευξη και η έλευση και παραμονή του στη Λέσβο για μια εβδομάδα έδωσε αυτήν τη δυνατότητα. Από την αρχή, όμως, μας ξεκαθάρισε ότι θα ήθελε να γίνει μια ελεύθερη και ανοιχτή συζήτηση κι όχι μια τυπική συνέντευξη με ερωτήσεις και απαντήσεις. Η συζήτησή μας διακόπηκε αρκετές φορές, καθώς η καθημερινή λειτουργία της Εταιρείας το απαιτούσε.
Η επιτυχής αύξηση του κεφαλαίου έδωσε μια μεγάλη ανάσα στη ΝΕΛ. Η Εταιρεία έχει μειώσει δραστικά τα δάνειά της και έχει αρκετά διαθέσιμα κεφάλαια για να πραγματοποιήσει νέες επενδύσεις και για να καλύψει τις τρέχουσες ανάγκες της. Αυτό κάνει τον κ. Αβραντίνη και τα άλλα μέλη τού Δ.Σ. τής ΝΕΛ να νιώθουν πιο άνετα. Μπορούν πλέον να ατενίσουν με περισσότερη αισιοδοξία το μέλλον. Παρ’ όλα αυτά, κατά την άποψη του γενικού εντεταλμένου τής ΝΕΛ, ισχύει πάντα το αρχικό σενάριο που είχε στο μυαλό του. Η ΝΕΛ θα χρειαστεί μια περίοδο έξι ετών για να ξεπεράσει τα προβλήματά της και να μπει σε νέα τροχιά. Μέχρι τότε, θα συνεχίσει να προχωράει βήμα-βήμα.
Το νέο στοίχημα που πρέπει να κερδίσει η διοίκηση της Ναυτιλιακής είναι να περάσει σε λειτουργική κερδοφορία. Σε αυτό συμβάλλει η μείωση του χρηματοοικονομικού κόστους, αλλά αυτό δεν αρκεί. Πρέπει η Εταιρεία να βρει νέες πηγές εσόδων, είτε αναπτύσσοντας νέες δραστηριότητες είτε αξιοποιώντας αποτελεσματικότερα τις σημερινές της.
Για την επιτυχία του στόχου αυτού, ο κ. Αβραντίνης εξετάζει δεκάδες διαφορετικούς σχεδιασμούς και σενάρια, τα οποία περιλαμβάνουν την αξιοποίηση των συμβατικών και των ταχύπλοων πλοίων της Εταιρείας, αλλά και τη ναύλωση κι άλλων πλοίων. Βασικό στοιχείο όλων των σχεδιασμών είναι ότι η ΝΕΛ κάνει εφοπλισμό. Δηλαδή ναυλώνει πλοία και τα αξιοποιεί σε γραμμές που μπορούν να της φέρουν κέρδη. Το δεύτερο βασικό στοιχείο των σχεδιασμών είναι η επικέντρωση της δράσης της Εταιρείας στο βόρειο Αιγαίο και στις απέναντι τουρκικές ακτές.
Βλέπει βόρειο Ελλάδα
Πρόθεση της ΝΕΛ είναι να εκμεταλλευτεί το τουριστικό ρεύμα της βόρειας Ελλάδας προς τη Λέσβο και τη Λήμνο. Γι’ αυτό και εξετάζει το ενδεχόμενο το καλοκαίρι, κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου, να δρομολογήσει ένα ταχύπλοο πλοίο ή ένα γρήγορο συμβατικό πλοίο, που θα μεταφέρει τουρίστες από τα λιμάνια της Καβάλας και της Θεσσαλονίκης στη Λήμνο και τη Λέσβο.
Για παράδειγμα, τα δρομολόγια των άγονων γραμμών προς τη βόρειο Ελλάδα θα μπορούσε να τα εκτελεί το «Ταξιάρχης» και το δίμηνο Ιουλίου - Αυγούστου να μπει ξανά στη γραμμή το «Αίολος Κεντέρης» ή κάποιο άλλο από τα πλοία της σειράς «Αίολος», αν δε φύγουν για τη Γαλλία. Το «Ταξιάρχης» αναμένεται να μπει σε αυτές τις γραμμές όταν το «Aqua Μαρία» πάρει την έγκριση από το νηογνώμονα για να τον αντικαταστήσει στις δικές του άγονες γραμμές.
Από τη Μυτιλήνη στο Δικελί
Η δρομολόγηση του «Κωνσταντίνος Γ.» στη γραμμή Μυτιλήνη - Δικελί είναι αποφασισμένη θα υλοποιηθεί μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου. Αλλά το καλοκαίρι, δίπλα σε αυτό θα μπει και ένα ταχύπλοο που θα μπορεί να μεταφέρει από 600 έως 1.000 επιβάτες. Το πιθανότερο είναι πως το ταχύπλοο θα προσεγγίζει κάποιο λιμάνι κοντά στη Σμύρνη, ώστε να μεταφέρει τουρίστες από κει στη Μυτιλήνη.
Η γραμμή Μυτιλήνη - Δικελί θα λειτουργεί ως προέκταση των γραμμών Μυτιλήνη - Χίος - Πειραιάς και Κόρινθος - Αγκόνα. Δηλαδή η ΝΕΛ θα φέρνει φορτηγά από την Τουρκία, τα οποία στη συνέχεια θα τα μεταφέρει με τα δικά της πλοία στην Ιταλία με ενιαίο εισιτήριο και σε τιμές εξαιρετικά ελκυστικές. Η επιτυχία αυτού του σχεδιασμού, στο μέλλον, θα φέρει μεταφορικό έργο και στις μεταφορικές επιχειρήσεις της Λέσβου, που σήμερα αντιμετωπίζουν τεράστια οικονομικά προβλήματα.
Η βασική γραμμή
Ένα πλοίο εφάμιλλο του «European Express» θέλει να φέρει στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη η ΝΕΛ. Ο κ. Αβραντίνης μάς είπε ότι έχει βρει το κατάλληλο πλοίο, αλλά απέφυγε να μας πει το όνομά του. Το πλοίο αυτό θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο την παρουσία τής ΝΕΛ στη βασική γραμμή. Μένει να δούμε αν θα μπει στη θέση τού «Μυτιλήνη» ή του «European Express». Όποιο από τα δύο πλοία βγει από τη γραμμή, πιθανότατα θα χρησιμοποιηθεί στις γραμμές της βόρειας Ελλάδας.
Ο κ. Αβραντίνης είναι ικανοποιημένος με την υφιστάμενη κατάσταση στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη. Μάλιστα μας είπε πως για κανένα λόγο δε θα ήθελε να αποχωρήσει το «Νήσος Χίος» και το οχηματαγωγό «Πελαγίτης» που βρίσκονται αυτήν τη στιγμή στη γραμμή, διότι αν η ΝΕΛ εξελιχθεί σε μονοπώλιο. τότε όλοι θα την κατηγορούν ότι έχει υψηλές τιμές, χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα να συγκριθεί η δική της τιμολογιακή πολιτική με τις τιμές άλλων εταιρειών.
Σήμερα η ΝΕΛ ελέγχει το 65% της κίνησης κι αυτό οφείλεται στο «European Express». Το βασικό πλεονέκτημά του έναντι του «Νήσος Χίος» είναι ότι ταξιδεύει νύχτα και έχει χαμηλό κόστος. Αυτή η λογική του χαμηλού κόστους για τους επιβάτες θα κυριαρχεί σε όλες τις κινήσεις τής ΝΕΛ τα επόμενα χρόνια. Αυτό ζητάει το επιβατικό κοινό, αλλά και επειδή η οικονομική κρίση μειώνει τις δυνατότητες του κοινού να πληρώσει υψηλότερης στάθμης υπηρεσίες. Για παράδειγμα, η Εταιρεία μελετάει το ενδεχόμενο να βάλει στα πλοία της καθίσματα που θα μπορούν να μετατραπούν σε κρεβάτια, το λεγόμενο «πούλμαν μπεντ» (pullman bed). Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα στους επιβάτες της οικονομικής θέσης να ταξιδεύουν πολύ πιο άνετα.
Τα οικολογικά πλοία
Ο μεσοπρόθεσμος σχεδιασμός τής ΝΕΛ προβλέπει ότι σε δυόμισι χρόνια θα έχει αποκτήσει ένα νεότευκτο οικολογικό πλοίο, που θα έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει μέχρι 1.500 επιβάτες. Το μήκος του θα είναι 140 μέτρα και το πλάτος του 32. Αυτό το πλοίο θα είναι το πρώτο μιας σειράς έξι πλοίων αυτής της τεχνολογίας που η ΝΕΛ θέλει να κατασκευάσει. Βασικό χαρακτηριστικό του θα είναι η δυνατότητά του να χρησιμοποιεί φιλικότερα προς το περιβάλλον καύσιμα, αλλά και η μειωμένη κατανάλωσή τους.
Η ΝΕΛ θέλει τα πλοία αυτά να τα χρησιμοποιήσει στις άγονες γραμμές. Άλλωστε, οι 12ετείς συμβάσεις που έχει υπογράψει με το Ελληνικό Δημόσιο προβλέπουν ότι τα υπερήλικα πλοία που χρησιμοποιεί η Εταιρεία θα πρέπει θα αντικατασταθούν από νεότευκτα. Η υπηρεσιακή ταχύτητα του πλοίου θα είναι 20 με 21 μίλια ανά ώρα και η μέγιστη ταχύτητά του θα είναι τα 24 μίλια την ώρα.
Το κόστος ενός τέτοιου πλοίου υπολογίζεται στα 60 εκατ. ευρώ, αλλά ο κ. Αβραντίνης πιστεύει ότι μπορεί να βρεθούν καλύτερες προσφορές. Ιδιαίτερα αν η παγκόσμια οικονομική κρίση μειώσει τις παραγγελίες των ναυπηγείων.
Τα οικονομικά τής ΝΕΛ
Άμεσος στόχος τής ΝΕΛ, όπως γράφαμε πιο πάνω, είναι η εταιρεία να περάσει σε λειτουργική κερδοφορία. Το 2010 κατάφερε να πετύχει μεγάλη αύξηση του τζίρου της - θα είναι σίγουρα πάνω από 50 εκατ. ευρώ και ίσως να πλησιάσει και τα 60 εκατομμύρια. Αυτό, ωστόσο, δεν αρκεί για να καταγράψει κέρδη. Έτσι, η διοίκησή της επιδιώκει τη ρύθμιση των δανείων που τη βαραίνουν. Ευχάριστες ειδήσεις αναμένεται να ακούσουμε το επόμενο διάστημα από το μέτωπο αυτό. Επίσης, σύντομα η ΝΕΛ σχεδιάζει να προχωρήσει σε μια νέα αύξηση κεφαλαίου. Η Εταιρεία θα επιδιώξει αυτήν τη φορά να αντλήσει κεφάλαια από τη Λέσβο και τα άλλα νησιά του βορείου Αιγαίου που εξυπηρετεί, καθώς θεωρεί ότι έχει κάνει συγκεκριμένα βήματα που δείχνουν ότι η Εταιρεία έχει ξεφύγει από τον ολισθηρό δρόμο που ακολουθούσε την πρώτη δεκαετία του νέου αιώνα.