Το διαδίκτυο είναι ένας χώρος που προσφέρει στο παιδί ή στον έφηβο την ευκαιρία να αντλήσει πλήθος αξιόπιστων πληροφοριών, να αναπτύξει νέες φιλίες, να ενσαρκώσει πολλαπλούς ρόλους και χαρακτήρες μέσα από μια εικονική πραγματικότητα.
Το διαδίκτυο είναι ένας χώρος που προσφέρει στο παιδί ή στον έφηβο την ευκαιρία να αντλήσει πλήθος αξιόπιστων πληροφοριών, να αναπτύξει νέες φιλίες, να ενσαρκώσει πολλαπλούς ρόλους και χαρακτήρες μέσα από μια εικονική πραγματικότητα.
Ωστόσο, η χρήση του διαδικτύου εγκυμονεί διάφορους κινδύνους, αφού το παιδί μπορεί να έλθει σε επαφή με διάφορα άτομα, τα οποία μπορούν να κρυφτούν πίσω από την ανωνυμία τους και να εκμεταλλευτούν την παιδική αφέλεια και περιέργεια. Η φύση του είναι ιδιαίτερα ελκυστική και αυτό έχει αποτέλεσμα την πολύωρη απασχόληση μαζί του. Αυτό εκ πρώτης όψεως φαίνεται αθώο, όταν όμως ξεπερνά τα φυσιολογικά όρια μπορούμε να μιλήσουμε για εθισμό. Η επίμονη ενασχόληση με τον υπολογιστή μπορεί να υποδηλώνει ότι το παιδί βιώνει έντονη ανάγκη για απόσυρση, για αποφυγή διαπροσωπικών επαφών και αναζήτησης νοήματος μέσω επαφής με την τεχνητή πραγματικότητα. Οι παράγοντες που συνδέονται με την υπερβολική χρήση του διαδικτύου και του υπολογιστή γενικότερα μπορεί να είναι άγχος, κατάθλιψη, διαταραχές προσωπικότητας, κοινωνική φοβία.
Οι γονείς θα πρέπει να ανησυχήσουν για το παιδί τους και να αναρωτηθούν αν έχει πέσει σ’ ένα φαύλο κύκλο εξάρτησης, όταν εκείνο παρουσιάζει τα εξής συμπτώματα:
- Έντονη ενασχόληση με τον υπολογιστή, η οποία έχει συνέπειες στην οικογενειακή, κοινωνική και σχολική του ζωή.
- Απότομη μείωση στη σχολική του επίδοση.
- Παραμέληση της διατροφής και της προσωπικής του ζωής.
- Πονοκέφαλοι, ίλιγγοι ή άλλες σωματικές ενοχλήσεις.
- Απότομη αλλαγή στη συμπεριφορά του.
Οι γονείς, προκειμένου αποφευχθεί αυτή η κατάσταση, θα χρειαστεί να δομήσουν μια ειλικρινή σχέση που θα στηρίζεται στο γόνιμο διάλογο. Επίσης, είναι σημαντικό να σταματήσουν να χρησιμοποιούν αναποτελεσματικούς τρόπους, όπως να απειλούν το παιδί ότι θα του πάρουν τον υπολογιστή, να διαπληκτίζονται μαζί του, να προκαλούν βλάβη στον υπολογιστή. Τέτοιου είδους χειρισμοί έχουν αποτέλεσμα να δυσχεραίνουν την επικοινωνία ανάμεσα στο παιδί και στο γονιό και το χάσμα μεταξύ τους να αυξάνεται καθώς και οι δύο πλευρές χάνουν τα όρια. Οι γονείς είναι απαραίτητο να γνωρίσουν αυτό το μέσο που έχει εισβάλει στη ζωή μας και παράλληλα να επιδείξουν ενδιαφέρον για τις δραστηριότητες του παιδιού τους στο internet. Οι γονείς που έχουν παιδί μικρότερης ηλικίας θα χρειαστεί να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο μαζί του, ώστε να του δίνουν τις κατάλληλες κατευθύνσεις όσον αφορά το ποιες ιστοσελίδες είναι κατάλληλες και αναλογικές με την ηλικία, με τα ενδιαφέροντα και την προσωπικότητά του. Αυτός ο τρόπος θα τους επιτρέψει να επιβλέπουν τις δραστηριότητές του και παράλληλα να ξοδεύουν δημιουργικό χρόνο μαζί του.
Σε πιο πρακτικό επίπεδο, ο υπολογιστής είναι καλό να βρίσκεται σε κοινόχρηστο και επιβλεπόμενο χώρο, ώστε να ελέγχεται διακριτικά η δραστηριότητα του παιδιού. Επίσης, οι γονείς πρέπει να εξηγήσουν στα παιδιά τους ότι στο internet υπάρχουν επιτήδειοι, οι οποίοι επιθυμούν να τα ξεγελάσουν, γι’ αυτό θα πρέπει να προσέχουν, να μην αποκαλύπτουν προσωπικά τους στοιχεία, να μη στέλνουν υλικό από το δικό τους υπολογιστή, να είναι επιφυλακτικά με όσα διαβάζουν ή βλέπουν ή τους λένε άλλοι χρήστες γιατί μπορεί να μην είναι αληθινά, αφού το διαδίκτυο έχει το προνόμιο της ανωνυμίας και συχνά τα ονόματα που χρησιμοποιούνται είναι ψευδώνυμα. Τέλος, να θέσουν σταθερό χρονικό όριο που το παιδί θα ασχολείται με τον υπολογιστή και παράλληλα να ενθαρρύνουν άλλες ελεύθερες δραστηριότητες, είτε με τους ίδιους είτε με συνομηλίκους του.
* Η Αποστολία Ντέκοβα είναι κλινική ψυχολόγος.