Το βιβλίο αυτό του αναπληρωτή καθηγητή στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης εξετάζει τη συγκρότηση του πεδίου του αναλυτικού προγράμματος ως ειδικό κλάδο σπουδών, στις αρχές του 20ού αιώνα, και τις διαφορετικές οπτικές για το σχεδιασμό του.
Γιώργος Γρόλλιος
Εκδόσεις Επίκεντρο
Αθήνα 2011, σελ. 288
Το βιβλίο αυτό του αναπληρωτή καθηγητή στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης εξετάζει τη συγκρότηση του πεδίου του αναλυτικού προγράμματος ως ειδικό κλάδο σπουδών, στις αρχές του 20ού αιώνα, και τις διαφορετικές οπτικές για το σχεδιασμό του.
Οι Η.Π.Α. είναι η χώρα όπου, στα πλαίσια ταχύτατων οικονομικών, πολιτικών, κοινωνικών και ιδεολογικών μεταβολών από τις αρχές του 20ού αι., συγκροτήθηκε για πρώτη φορά το θεωρητικό πλαίσιο των προγραμμάτων της εκπαίδευσης, επηρεάζοντας στη συνέχεια τη θεωρία και την πρακτική άλλων χωρών.
Οι περισσότερες από αυτές τις οπτικές, οι οποίες διατυπώθηκαν με συστηματικό τρόπο και σφράγισαν τη συγκρότηση του πεδίου, εντάσσονταν σε ένα πολύμορφο κίνημα που έγινε γνωστό ως κίνημα της προοδευτικής εκπαίδευσης. Η παρούσα μελέτη επιχειρεί να συμβάλει στην κατανόησή τους μέσω της σύνδεσης των θέσεων για το σχεδιασμό του αναλυτικού προγράμματος και των πολιτικών θέσεων στις οποίες θεμελιώνονται. Εξετάζονται οι σημαντικότεροι θεωρητικοί της φιλελεύθερης, ριζοσπαστικής, ανανεωτικής και προοδευτικής οπτικής της εκπαίδευσης.
Άλλωστε, μέσω αυτής της θεώρησης γίνεται πλέον περισσότερο κατανοητός ο τρόπος με τον οποίο η εκπαίδευση συμβάλλει στην αναπαραγωγή των παραγωγικών και κοινωνικών σχέσεων εξουσίας. Παράλληλα, θέτει ερωτήματα χρήσιμα, αλλά και απαραίτητα για όσους ασχολούνται με θέματα εκπαίδευσης.