Σημαντική πτώση των πωλήσεων καινούργιων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στη Μυτιλήνη . Έως και 50% κάτω μέσα στον προηγούμενο μήνα, σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2009, με τα νέα τέλη κυκλοφορίας να έχουν κάνει ζημιά
Πτώση περίπου 30% παρουσιάστηκε φέτος τον Ιανουάριο, σε σχέση με αυτόν του 2009, και στις πωλήσεις της Scoda στο νησί. Αυτό που υποστηρίζουν, πάντως, όλοι οι αντιπρόσωποι είναι πως τα νέα τέλη κυκλοφορίας επηρεάζουν πολύ αρνητικά τις πωλήσεις αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού, ειδικά όταν πρόκειται για μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, που παρουσιάζουν πτώση έως και πάνω από 50%
Με μείωση των αγορών, ακόμα και των επισκέψεων υποψήφιων αγοραστών στους εκθεσιακούς τους χώρους, φαίνεται πως υποδέχτηκαν το 2010 οι αντιπροσωπείες αυτοκινήτων της Μυτιλήνης. Παρ’ όλο που, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας Ελλάδας, μέσα στον Ιανουάριο του 2010 υπήρξε, σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν, αύξηση σχεδόν κατά 25% της χορήγησης νέων αδειών κυκλοφορίας καινούργιων ή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων εξωτερικού σε πανελλαδικό επίπεδο, μια έρευνα στις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων της Μυτιλήνης και σε μάντρες μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έδειξε ότι οι αγορές καινούργιων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έχουν μειωθεί σημαντικά, πέφτοντας έως και 50% κάτω από την προηγούμενη χρονιά. Την ίδια στιγμή, αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού και ειδικά μεταχειρισμένα, λόγω των νέων τελών κυκλοφορίας δεν προτιμώνται από τους αγοραστές.
Δύσκολα φαίνεται πως ξεκίνησε η χρονιά για τις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων του νησιού. Και ενώ ορισμένοι αντιπρόσωποι υποστηρίζουν πως πρόκειται για φαινόμενο παροδικό, που οφείλεται στο ότι ο κόσμος φοβάται και πως τα πράγματα θα αλλάξουν, είναι και άλλοι που δεν… «βλέπουν φως».
Μεγάλες πτώσεις στις πωλήσεις
«Έχουν πέσει σημαντικά οι πωλήσεις, έως και 50% σε σχέση με πέρυσι, και έχουν αυξηθεί έως και 25% τα έξοδα μεταφοράς», υποστηρίζει ο Στυλιανός Βαμβακούλας, αντιπρόσωπος της Fiat, της Isuzu και της Toyota, συμπληρώνοντας πως το φθινόπωρο που μας πέρασε κινήθηκε η αγορά με αύξηση 20% μέχρι το Νοέμβριο.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η μεγαλύτερη μείωση παρουσιάζεται στην Toyota, παρ’ όλο που πέρυσι έκανε καλές πωλήσεις, κάτι που ο κ. Βαμβακούλας αποδίδει όχι τόσο στην «οικονομική κρίση», όσο στο ότι η ίδια η εταιρεία ανακαλεί πολλά αυτοκίνητά της που παρουσίασαν βλάβες, γεγονός που επιδρά αρνητικά στη συνείδηση του κόσμου.
Πτώση περίπου 30% στις πωλήσεις της παρουσιάζει η αντιπροσωπεία της Scoda, αφού, ενώ πέρυσι τον Ιανουάριο πουλήθηκαν εννιά καινούργια αυτοκίνητα, το νούμερο αυτό φέτος έπεσε στα τρία, μέσα σε ένα σύνολο 16 συνολικά καταγραφών που έχουν γίνει μέσα στον προηγούμενο μήνα.
Σε καλύτερο επίπεδο φαίνεται πως κυμάνθηκαν οι πωλήσεις αυτοκινήτων Renault και Dacia, που παρουσιάζουν μικρή μόνο πτώση σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2008. «Πήγαμε πολύ καλά με την απόσυρση, αφού μέσα στους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο δουλέψαμε πολύ. Μετά έπεσαν οι πωλήσεις, οι οποίες παρουσιάζουν όμως μικρή μείωση σε σχέση με πέρυσι», υποστηρίζει ο αντιπρόσωπος της Renault και της Dacia, Νίκος Καρατζάς.
Μειωμένες και οι διελεύσεις
Το ίδιο ισχύει και για τα αυτοκίνητα Opel και Chevrolet, όπου και πάλι δεν παρουσιάζεται σημαντική πτώση στις πωλήσεις, υπάρχει ωστόσο σημαντική πτώση μέχρι και 30% στις διελεύσεις πελατών. Και εδώ, όπως είναι φυσικό, οι πωλήσεις ανέβηκαν σημαντικά μέσα στο φθινόπωρο, φτάνοντας και πάλι στα φυσιολογικά τους επίπεδα σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες, όπου και πάλι είχαν παρουσιάσει πτώση.
Σημαντικά πτωτική εικόνα στις διελεύσεις πελατών από τον εκθεσιακό χώρο της εμφανίζει και η αντιπροσωπεία τής Nissan, αφού ενώ πέρυσι τον Ιανουάριο ο αριθμός τους άγγιξε τις 30, φέτος δεν ξεπερνά τις 10.
«Μέσα στον Ιανουάριο παραγγείλαμε τρία ή τέσσερα αυτοκίνητα, ενώ άλλα δύο ή τρία έχουμε παραγγείλει μέχρι τώρα μέσα στο μήνα που διανύουμε», λέει ο αντιπρόσωπος της Nissan, Παναγιώτης Φωτιάδης, μιλώντας για όσους από αυτούς αγόρασαν, τελικά, αυτοκίνητο. «Η εικόνα στις πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι είναι πτωτική, σε ποσοστό περίπου 50%.»
Πουλάνε τα επαγγελματικά και τα μικρού κυβισμού
Όπως υποστηρίζουν οι περισσότεροι αντιπρόσωποι, τα αυτοκίνητα που «πουλάνε» αυτήν τη στιγμή είναι κυρίως τα μικρού κυβισμού οχήματα και τα αγροτικά-επαγγελματικά, στα οποία και έχει παρουσιαστεί η μικρότερη μείωση. Καλύτερες πωλήσεις σημείωσαν, έτσι, όσες αντιπροσωπείες εμπορεύονται εταιρείες που διαθέτουν μικρά αμάξια, μέχρι 1.000 κυβικά - όπως π.χ. αυτή της Fiat -, αφού αυτοκίνητα μεγαλύτερου κυβισμού δεν είχαν ζήτηση, ειδικά εάν ήταν μεταχειρισμένα. Τα τελευταία, ειδικά, παρουσίασαν επίσης σημαντική πτώση στις πωλήσεις τους μέσα στον προηγούμενο μήνα, από 20% μέχρι και πάνω από 50%.
«Στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα η εικόνα είναι εντελώς αρνητική σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2009, ειδικά σε όσα είναι μεγάλου κυβισμού», λέει ο αντιπρόσωπος της Hyundai και της Kia, Άκης Βαμβακάς. Ο ίδιος συμπληρώνει ότι, παρ’ όλο που τόσο οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων των δύο εταιρειών που αντιπροσωπεύει όσο και οι διελεύσεις επισκεπτών κυμαίνονται στα ίδια επίπεδα περίπου με πέρυσι, η μείωση των πωλήσεων στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ειδικά σε όσα είναι πάνω από 1.400 κυβικά, ξεπερνάει το 50%.
Η ζήτηση που παρουσιάζουν τα μικρά αυτοκίνητα σε αντίθεση με τα μεγαλύτερου κυβισμού και ειδικά με τα μεταχειρισμένα είναι, προφανώς, αλληλένδετη με τα νέα κριτήρια υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας, αφού τα περισσότερα κυβικά και η παλαιότητα… κοστίζουν. «Έχουμε πτώση στις πωλήσεις μεταχειρισμένων μέχρι και 20%. Ούτε το φθινόπωρο με την απόσυρση είδαμε διαφορά. Όσα μέτρα πάρθηκαν, έχουν κάνει μεγάλη ζημιά στους εμπόρους αυτοκινήτων», υποστηρίζει ο έμπορος μεταχειρισμένων αυτοκινήτων Γεώργιος Τσαραμύρσης.
Η ζήτηση συνδέεται, ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Φωτιάδη, και με το χαμηλότερο κόστος αγοράς και τη δυνατότητα πιο άμεσης εξόφλησής τους, αφού και οι τράπεζες πλέον δε χορηγούν εύκολα δάνεια. Η περίπτωση της Nissan είναι η μόνη που έχει σχεδόν ολοκληρωτική πτώση στις πωλήσεις επαγγελματικών αυτοκινήτων, κάτι που όμως, όπως υποστηρίζει ο αντιπρόσωπος, δεν οφείλεται στην «κρίση», αλλά στο ότι η εταιρεία έχει αποσύρει μοντέλο που πέρυσι είχε μεγάλη ζήτηση.
Αποτέλεσμα της απόσυρσης
Αυτό που υποστηρίζουν οι περισσότερες αντιπροσωπείες είναι ότι τα ανεβασμένα πανελλαδικώς νούμερα δεν είναι πραγματικές πωλήσεις αυτοκινήτων που έγιναν μέσα στον Ιανουάριο, αλλά μεταφορές για ταξινόμηση οχημάτων που αγοράστηκαν στην πραγματικότητα μέσα στους τρεις τελευταίους μήνες του 2009. Ο αριθμός αυτός είναι φυσικό να είναι αυξημένος φέτος τον Ιανουάριο, αφού μετρώνται πλέον τα αποτελέσματα του μέτρου της απόσυρσης που εφαρμόστηκε για ένα μήνα το περασμένο φθινόπωρο και οδήγησε, μέσα στον Ιανουάριο, στην ενεργοποίηση μεγαλύτερου αριθμού αυτοκινήτων, σε σχέση με την περασμένη χρονιά.
«Μπορεί να υπάρχει έξαρση σε κάποιες εταιρείες, αλλά αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο ότι είχαν ήδη γίνει παραγγελίες αυτοκινήτων από τον περασμένο Νοέμβριο, τα οποία μόλις τώρα ήρθαν και καταγράφηκαν, αφού κανείς δε θέτει σε κυκλοφορία νέο αυτοκίνητο μέσα στο Δεκέμβριο, για να μην πληρώσει και τα τέλη της χρονιάς που τελειώνει», υποστηρίζουν.
Ορισμένοι αντιπρόσωποι υποστηρίζουν, επιπλέον, πως η απόσυρση μέχρι στιγμής δε λειτούργησε καθόλου θετικά, αφού το μέτρο διήρκεσε μόνο ένα μήνα και οι περισσότεροι κάτοχοι οχημάτων δεν έχουν πάρει ακόμη το ποσό της απόσυρσης, σε αντίθεση με το τέλος ταξινόμησης που από Απρίλιο μέχρι και Αύγουστο έφερε πολύ σημαντική άνοδο των πωλήσεων, που για κάποιες εταιρείες έφτασε ακόμη και το 300%.
Υπάρχει… φως;
Ορισμένοι αντιπρόσωποι φαίνονται ιδιαίτερα απαισιόδοξοι για το πώς θα εξελιχθούν οι πωλήσεις τους και μέσα στους ερχόμενους μήνες. Άλλοι λένε πως πρόκειται για μεταβατική περίοδο λόγω των αποσύρσεων και ότι σύντομα θα αρχίσουν να φαίνονται οι νέες αγορές αυτοκινήτων. Οι περισσότεροι, πάντως, υποστηρίζουν ότι πρόκειται για παροδική πτώση, που οφείλεται κυρίως στο φόβο που έχει προκαλέσει στον κόσμο η συνεχής ενημέρωση περί «οικονομικής κρίσης».
«Η αγορά της Μυτιλήνης είναι ένα κλειστό κύκλωμα πωλήσεων, χωρίς δυνατότητα εισροής πελατών. Αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχει ενδιαφέρον αγοράς. Ο κόσμος φοβάται και σε αυτό έχουν συμβάλει σε μεγάλο βαθμό και τα Μ.Μ.Ε. που δημιουργούν αρνητική ψυχολογία. Θα γυρίσει η κατάσταση, όμως, αφού και οι εταιρείες κάνουν αρκετές υποχωρήσεις και προσφορές και οι τράπεζες δίνουν πλέον χαμηλότοκα προγράμματα. Το νησί της Λέσβου έχει χρηματικό απόθεμα, κάτι που φαίνεται από τις κινήσεις των τραπεζών. Αρκεί, να σταματήσει να είναι επιφυλακτικός ο κόσμος.»
Το ότι έχουν πέσει σημαντικά οι πωλήσεις, έως και 50% σε σχέση με πέρυσι, υποστηρίζει ο Στυλιανός Βαμβακούλας, αντιπρόσωπος της Fiat, της Isuzu και της Toyota. Ο ίδιος συμπληρώνει ότι η μεγαλύτερη μείωση παρουσιάζεται στην Toyota, όχι όμως λόγω της «οικονομικής κρίσης», αλλά επειδή η εταιρεία ανακαλεί πολλά αυτοκίνητά της που παρουσίασαν βλάβες, γεγονός που επιδρά αρνητικά στη συνείδηση του κόσμου
Μικρή διαφορά σε σχέση με τον περσινό Ιανουάριο, παρουσιάζουν οι πωλήσεις στα αυτοκίνητα Opel και Chevrolet. Αντιθέτως, σημαντική είναι η πτώση που υπάρχει στις διελεύσεις πελατών από την αντιπροσωπεία, που αγγίζει ακόμη και το 30%
ΠΙΝΑΚΕΣ Στους τέσσερις παραπάνω πίνακες παρουσιάζονται αναλυτικά οι ταξινομήσεις ανά εταιρεία αυτοκινήτων στη Λέσβο, τόσο για το φετινό Ιανουάριο, όσο και για τον Ιανουάριο του 2009, αλλά και οι συνολικές ταξινομήσεις αυτοκινήτων μέσα στις δύο προηγούμενες χρονιές (2008 και 2009). Παρ’ όλο που μέσα στο φετινό Ιανουάριο φαίνονται αυξημένες, πολλοί αντιπρόσωποι αυτοκινήτων του νησιού εξηγούν ότι δεν πρόκειται για πραγματικές αγορές που έγιναν μέσα στον Ιανουάριο και πως το νούμερο αυτό οφείλεται στις αγορές που προέκυψαν μέσα στους τρεις τελευταίους μήνες του 2009, οι οποίες ήταν περισσότερες λόγω και του μέτρου της απόσυρσης που ίσχυσε για λίγο και απλά μεταφέρθηκαν στην επόμενη χρονιά, προκειμένου να μην πληρώσουν οι νέοι ιδιοκτήτες τα τέλη κυκλοφορίας του έτους που τελείωνε