Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Η Σ. Κατραμάδου μιλά στο «Ε» για τη «Βασίλισσα του Αιγαίου» που παρουσιάζεται σήμερα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Μυτιλήνης
Ζώντας χρόνια στο εξωτερικό συχνά, τη Δρ. Συμώνη Κατραμάδου, συχνά τη ρωτούσαν για τον τόπο της και την ιστορία του.
«Η Σαπφώ είναι γνωστή στους ακαδημαϊκούς και διπλωματικούς κύκλους και συχνά βρισκόμουν σε αδυναμία να δώσω κάτι παραπάνω από κάποια σπαράγματα των ποιημάτων της αφού ελάχιστα άλλα ευρήματα έχουμε από την εποχή αυτή της πρώτης λάμψης του ελληνικού πολιτισμού στον χώρο του Αιγαίου» λέει στο «Ε». Ξεκίνησε, λοιπόν την έρευνά της αναζητώντας επιγραφές για την εποχή αυτή (ως γλωσσολόγος) αλλά τελικά βρήκε έναν πλούτο άλλων στοιχείων που την οδήγησαν στην συγγραφή ιστορικού μυθιστορήματος με στόχο να καλύψει ένα κενό στην βιβλιογραφία αλλά και να προσφέρει μια ευχάριστη ματιά στην ιστορία του τόπου μας. Γι’ αυτό το ιστορικό μυθιστόρημα, τη «Βασίλισσα του Αιγαίου» από τις εκδόσεις Ωκεανίδα που παρουσιάζεται σήμερα στις 8μ.μ. στο νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Μυτιλήνης μίλησε στην εφημερίδα μας στη συνέντευξη που μας παραχώρησε.
Κυρία Κατραμάδου με ποιο σκεπτικό επιλέξατε να συγγράψετε ένα ιστορικό μυθιστόρημα;
«Η πολιτική, κοινωνική και οικονομική μοναδικότητα μιας κατάστασης στους ιστορικούς χρόνους, που καταγράφονται και αναλύονται πλέον κατά κόρον, δεν υπάρχει. Ευτυχώς γι’ αυτό, γιατί είναι πολύ ευκολότερο να πάρουμε έτοιμες απαντήσεις από το παρελθόν παρά να αναζητήσουμε καινούργιες. Πάντα βέβαια, κάθε απάντηση θα πρέπει να προσαρμόζεται στην παρούσα κατάσταση και να λαμβάνει υπόψη τις παρούσες παραμέτρους. Έτσι, π.χ. η οικονομική κρίση του 1930 και η συνεπακόλουθη άνοδος του φασισμού μπορεί να έχει πολιτικές αναλογίες με το σήμερα και την άνοδο των ακροδεξιών κομμάτων ανά την Ευρώπη. Ζήσαμε το τότε. Ίσως θα πρέπει να προσέχουμε το τώρα.
Το ιστορικό μυθιστόρημα αποτελεί τον πλέον εύληπτο τρόπο για να γνωρίσει κανείς τα γεγονότα του παρελθόντος. Μαζί με την ευχαρίστηση που προσφέρει μπορεί να ενημερώσει και να παραδειγματίσει. Τριπλό το όφελος»
Και η αρχαϊκή περίοδος;
«Γιατί είναι εν πολλοίς άγνωστη, αφού οι ανασκαφές είναι λίγες και πιθανώς αδύνατες σε περιοχές όπως η Λέσβος που η οίκηση χρονολογείται τουλάχιστον 5000 χρόνια. Είναι όμως μια σημαντικότατη εποχή για τον αιολικό και τον ελληνικό γενικότερα πολιτισμό, αφού τότε άνθισε η ποίηση με εκπροσώπους όπως η Σαπφώ και ο Αλκαίος. Επίσης είναι μια ενδιαφέρουσα πολιτικά εποχή με την άνοδο των τυράννων και των εμπόρων εις βάρος των βασιλέων και της αριστοκρατικής τάξης. Βρήκα σ’ αυτήν τη εποχή απρόσμενες αναλογίες με το σήμερα, μια εποχή μεγάλης ιδεολογικής, οικονομικής και πολιτικοκοινωνικής κρίσης στην χώρα μας, και αυτό μου δίνει ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο».
Η Φοίβη πρωταγωνιστεί στο μυθιστόρημά σας...
«Μια γυναίκα την εποχή εκείνη, μεταξύ άλλων, θα έπρεπε να έχει οικονομική ανεξαρτησία για να μπορέσει να αποφασίζει για την ζωή της. Ως αριστοκράτισσα θα ήταν ευκολότερο να το πράξει, κατ’ αναλογίαν με την Σαπφώ, αφού η αριστοκρατική τάξη την εποχή του μυθιστορήματος αν και ήταν σε παρακμή διατηρούσε ακόμα μέρος του πλούτου και της πολιτικής εξουσίας».
Σπάνια, όμως, διαβάζουμε για μια γυναίκα μόνη
«Είναι πολύ δυσκολότερο να φανταστεί κανείς μια γυναίκα να πορεύεται μόνη στη ζωή, πριν από την σεξουαλική επανάσταση. Οι γυναίκες ανέκαθεν είχαν το κύρος του ρόλου που επωμίζονταν (κόρη, σύζυγος, μητέρα) άρα η πρόκληση να αποδείξω ότι ήταν δυνατή η ζωή που περιγράφω ήταν ένα σοβαρό κίνητρο. Οι άνθρωποι πρέπει να υπάρχουν πέρα από τους ρόλους που τους δίνει η ζωή, ή διεκδικούν οι ίδιοι. Πρέπει να μπορούν να κοιτάξουν τον εαυτό τους μέσα από το πρίσμα όχι της κοινωνίας και των περιορισμών της αλλά του δικού τους πνεύματος. Τότε μόνον μπορούν να οδηγηθούν στην ολοκλήρωση, στην ενότητα».
Κι ύστερα η ερωτική περιπέτεια
«Ένας από τους σημαντικότερους μύθους, αυτός του Έρωτα και της Ψυχής περιγράφει την περιπέτεια της ψυχής σε αναζήτηση του έρωτα. Μια περιπέτεια που ξεκίνησε όταν η Ψυχή αψήφησε την προειδοποίηση του θεού Έρωτα και προσπάθησε να δει το πρόσωπό του που δεν γνώριζε μέχρι τότε. Η άκαιρη απόπειρά της την καταδίκασε σε μια πολύπαθη προσπάθεια να γυρίσει κοντά του. Γιατί ο έρωτας θέλει ψυχική ωριμότητα για να γίνει κατανοητός και μέρος της ζωής μας. Αλλιώς παλεύουμε στα τυφλά χωρίς οδηγό. Αυτή είναι η περιπέτεια της ηρωίδας του μυθιστορήματος Η Βασίλισσα του Αιγαίου - το ταξίδι της Αταλάντας. Αυτή είναι η περιπέτεια όλων όσων ανάμεσά μας αναζητούν τον ένα, αληθινό έρωτα».
Η Συμώνη Κατραμάδου
Η Συμώνη Κατραμάδου γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Μυτιλήνη της Λέσβου. Σπούδασε Γαλλική Φιλολογία - Γλωσσολογία και Νομικά στο ΕΚΠΑ. Απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην Υπολογιστική Γλωσσολογία στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ Αγγλίας και Διδακτορικό στην Θεωρητική Γλωσσολογία στο Πανεπιστήμιο του Γιοχάνεσμπουργκ Ν. Αφρικής. Εργάζεται ως εμπειρογνώμονας σε πολιτιστικά θέματα στο Υπουργείο Εξωτερικών και ειδικεύεται στις ευρωπαϊκές εκπαιδευτικές και πολιτιστικές πολιτικές. Τα τελευταία χρόνια συμμετέχει σε ευρωπαϊκές επιτροπές και οργανισμούς για την ένταξη του πολιτισμού στις εξωτερικές σχέσεις της ΕΕ, ενώ προωθεί την συνεργασία της Ελλάδας με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες για την προβολή του ελληνικού και ευρωπαϊκού πολιτισμού στις τρίτες χώρες. Έχει ζήσει για σπουδές ή/και εργασία στην Αγγλία, στην Νότιο Αφρική και στον Καναδά. Στον ελεύθερο χρόνο της ζωγραφίζει αλλά ασχολείται και με την πεζοπορία (έχει περπατήσει από τις Άλπεις μέχρι τις σαβάνες της Ν. Αφρικής) ενώ έχει κάνει χειμερινό σκι, ιστιοπλοΐα και καταδύσεις. Έχει ταξιδέψει σε πολλά μέρη της γης και θα ήθελε να δει πολύ περισσότερα. Πάντα όμως επιστρέφει στη βάση της, την Ελλάδα και την αγαπημένη της πατρίδα, την Μυτιλήνη.
Το βιβλίο
Νέα κι όμορφη αριστοκράτισσα της Μυτιλήνης στην εποχή της Σαπφούς, η Φοίβη έχει ό,τι επιθυμεί. Όμως σύντομα θα χρειαστεί να παλέψει για όλα όσα έχει, με την κοινωνία, για τον σεβασμό και την περιουσία της, με τη θάλασσα, για την επιβίωση και την ευημερία. Τη μεγαλύτερη, όμως, μάχη θα τη δώσει με τον έρωτα που θα τη χτυπήσει σαν τρικυμία και θα την αφήσει ναυάγιο. Αλλά η θάλασσα, που της τα πήρε όλα, θα τη σπρώξει πάλι στην επιφάνεια και θα τη φέρει στο απάνεμο λιμάνι του ενός, μοναδικού έρωτα. Ένα ιστορικό μυθιστόρημα περιπλάνησης στο Αιγαίο σ’ έναν αγώνα ωριμότητας. Η περιπέτεια της ψυχής στην αναζήτηση του συντρόφου της.