Η τύχη του έργου της «νότιας παράκαμψης» βρίσκεται πλέον στα χέρια των τοπικών αρχών

15/02/2025 - 10:00 Ενημερώθηκε 17/02/2025 - 11:53

Η πολυαναμενόμενη επίσκεψη -αυτοψία του αρμόδιου υφυπουργού Υποδομών κ. Ταχιάου με το επιτελείο του για να δει και να ακούσει από κοντά τις ενστάσεις και τις παρατηρήσεις για το έργο της Νότιας Παράκαμψης, αλλά και για να ξεκαθαρίσει τις προθέσεις του Υπουργείου -και της κυβέρνησης συνολικά- για το τι μέλλει γενέσθαι με το ταλαιπωρημένο αυτό οδικό έργο, ανέδειξε για άλλη μια φορά τις «παθογένειες» του τόπου μας που κυριαρχούν στο δημόσιο διάλογο και ...εξηγούν γιατί το νησί μας υπολείπεται σε υποδομές και είναι καθιλωμένο σε στασιμότητα. Δυστυχώς για άλλη μια φορά οι καθ ύλην αρμόδιες τοπικές αρχές φαίνεται να είναι κατώτερες των περιστάσεων, διστάζοντας να αναλάβουν τις ευθύνες τους για να ξεκαθαρίσουν το τοπίο, με τις αναγκαίες ασφαλώς διορθώσεις όπου χρειάζονται για ένα τέτοιο έργο υποδομής. Είναι φανερό ότι δεν θέλουν να δυσαρεστήσουν και προπαντός να «συγκρουστούν» με ιδιοκτήτες που εναντιώνονται εδώ και χρόνια στο έργο, αναμένοντας άλλοι να βγάλουν τα «κάστανα από τη φωτιά»- ενδεχομένως η κυβέρνηση- και όχι οι ίδιοι, οι οποίοι στο όνομα του καλώς νοούμενου «δημόσιου συμφέροντος» οφείλουν να πάρουν τις αναγκαίες πρωτοβουλίες, διορθώνοντας τις όποιες αστοχίες της μελέτης προκειμένου επιτέλους να δρομολογηθεί η υλοποίηση του έργου. Σε διαφορετική περίπτωση, θα είναι υπόλογοι στην συντριπτική πλειοψηφία της τοπικής κοινωνίας και της κοινής γνώμης ότι στο όνομα των όποιων «ιδιωτικών απαιτήσεων» και των αντιδράσεων... θυσίασαν και έβαλαν «ταφόπλακα» σε ένα μείζονος σημασίας έργο υποδομής που μπορεί να αποσυμφορήσει κυκλοφοριακά την πόλη της Μυτιλήνης και που αποτελεί διαχρονικά πρώτη προτεραιότητα, όχι μόνο για την πόλη αλλά για ολόκληρο το νησί. Γιατί περί αυτού πρόκειται και οφείλουν οι αρμόδιες αρχές να πάρουν ξεκάθαρη θέση όχι στα λόγια και στις διαπιστώσεις, αλλά με συγκεκριμένες πράξεις και πρωτοβουλίες που να καταδεικνύουν την πραγματική βούληση τους για την υλοποίηση του έργου, χωρίς περαιτέρω υπεκφυγές. Και επειδή τα πράγματα θα πρέπει να λέγονται με το όνομά τους, η περιφερειακή αρχή Μουτζούρη, δεδομένου ότι η Περιφέρεια έχει την αρμοδιότητα για την υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου της Νότιας Παράκαμψης, είναι αυτή που θα πρέπει να ...τρέξει το έργο, όπως άλλωστε συμφωνήθηκε μετά τις συζητήσεις και τις δεσμεύσεις που υπήρξαν με την παρουσία Ταχιάου και των υπηρεσιακών στελεχών του Υπ. Υποδομών. Η Περιφέρεια είναι αυτή που θα πάρει τη ...σκυτάλη από το Υπ. Υποδομών, το οποίο διά του αρμόδιου υφυπουργού δεσμεύτηκε ότι θα ολοκληρώσει, μέσα στα πλαίσια της υπάρχουσας μελέτης, τη κτηματογράφηση που είναι απαραίτητη να επικαιροποιηθεί με τα νέα στοιχεία, προκειμένου να παραδοθεί στην Περιφέρεια η οποία με τη σειρά της θα πρέπει να προβεί στην επικαιροποίηση των σημείων εκείνων που χρειάζονται κάποιες μικρές παρεμβάσεις, διορθώνοντας αστοχίες της υπάρχουσας μελέτης, που είναι ορατές και ανέδειξαν και κάτοικοι της περιοχής, ώστε να προχωρήσει και μετά τις απαραίτητες εγκρίσεις η δρομολόγηση του έργου, αφού προφανώς εξασφαλιστεί και το χρηματοδοτικό πρόγραμμα που θα ενταχθεί και το οποίο μέχρι σήμερα αναζητείται.

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η περαιτέρω ...τύχη του έργου της Νότιας Παράκαμψης από εδώ και πέρα, εξαρτάται αποκλειστικά από τις εμπλεκόμενες τοπικές αρχές και υπηρεσίες, οι οποίες θα πρέπει να κινηθούν τάχιστα για να κλείσουν τυχόν εκκρεμότητες, να κάνουν τις αναγκαίες διορθώσεις, ώστε σε εύλογο χρονικό διάστημα, που πάντως θα είναι εντός του τρέχοντος έτους, να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι συνοδές παρεμβάσεις και εγκρίσεις προκειμένου το έργο να είναι έτοιμο για δημοπράτηση. Με την προϋπόθεση βεβαίως ότι παράλληλα θα έχει εξασφαλιστεί και η χρηματοδότησή του, δηλαδή να έχει προσδιοριστεί σε ποιό χρηματοδοτικό πρόγραμμα θα ενταχθεί. Αυτός είναι ο οδικός χάρτης των κινήσεων και των ενεργειών που πρέπει να γίνουν και για τις οποίες συμφώνησαν , όπως προκύπτει από τις δημόσιες δηλώσεις τους τόσο ο αρμόδιος υφυπουργός κ. Ταχιάος , όσο και ο περιφερειάρχης Κ. Μουτζούρης, ως πολιτικός προϊστάμενος της Περιφέρειας που καλείται διά των υπηρεσιών του να ...τρέξει την υπόθεση, αλλά και ο δήμαρχος Μυτιλήνης Π. Χριστόφας που πέρα από το γεγονός ότι η υλοποίηση του έργου αυτού είναι του άμεσου ενδιαφέροντος του δήμου, εμπλέκεται σαφώς και διά της υπηρεσίας Δόμησης του δήμου, αφού οι όποιες σημειακές τροποποιήσεις επί της μελέτης θα πρέπει να περάσουν από την εν λόγω υπηρεσία. Τα επισημαίνουμε όλα αυτά γιατί παρά το γεγονός ότι και μετά την «αυτοψία» Ταχιάου και όσα επακολούθησαν στη σύσκεψη στην Περιφέρεια, οι δημόσιες δεσμεύσεις όλων των εμπλεκόμενων παραγόντων ήταν ότι το έργο με τις αναγκαίες διορθώσεις θα υλοποιηθεί, γιατί αυτό είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης, όπως αυτές εκφράστηκαν από τον παριστάμενη υφυπουργό , αλλά και από τον κυβερνητικό βουλευτή Χαρ. Αθανασίου, είναι ακόμη πολύ ισχυρές οι ενστάσεις των αντιδρώντων και «θιγόμενων» ιδιοκτητών, όχι για κάποιες κραυγαλέες ενδεχομένως αστοχίες της μελέτης, αλλά για την μη υλοποίηση συνολικά του έργου, θεωρώντας ότι είναι αχρείαστο και ...ενοχλεί. Και η στάση τους αυτή, αν όχι στο σύνολο των διαμαρτυρομένων, πάντως σε πολλούς που αντιδρούν και έχουν καταφύγει και σε ένδικα μέσα, δεν επιδέχεται καμιάς παρερμηνείας, ότι δεν θέλουν την υλοποίηση του δρόμου αυτού. Και οι ενστάσεις αυτές των θιγόμενων κατοίκων της περιοχής διέλευσης του δρόμου, που τον τελευταίο καιρό πήραν και μια πιο οργανωμένη μορφή «πίεσης» προς τους τοπικούς παράγοντες, φαίνεται να επηρέασαν και να επηρεάζουν καταστάσεις κυρίως με την περιφερειακή αρχή, η οποία εμφανίζεται για το συγκεκριμένο έργο με πολλές αμφισημίες, μιλώντας από τη μια για ένα έργο προτεραιότητας και απ την άλλη επιδιώκοντας να μη «χαλάσει καρδιές» και δυσαρεστήσει από ότι διαρρέεται και «ημετέρους»! Το γεγονός ότι εδώ και καιρό ο περιφερειάρχης έθετε θέμα μερικής έστω επαναχάραξης του δρόμου, «παίζοντας»... καθυστέρηση, σε πρώτη φάση μιλώντας για «τεμαχισμό» του έργου στα δυο και προκρίνοντας την υλοποίηση του πρώτου μέρος μόνο του έργου, από την είσοδο της πόλης και μέχρι την περιοχή του Νοσοκομείου, και η «ανακάλυψη» ότι δεν πρόκειται για παράκαμψη αλλά για δρόμο εντός του αστικού ιστού, δεν είναι άσχετα με τις εν λόγω πιέσεις και ενστάσεις. Και έτσι τουλάχιστον το «εισπράτει» η κοινή γνώμη, χωρίς καμιά αμφιβολία περί αυτού!

Ωστόσο μετά τη δημόσια δήλωση Ταχιάου ότι είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης να γίνει το έργο και ότι το υπουργείο δεσμεύεται να παραδώσει επικαιροποιημένη την μελέτη προκειμένου η Περιφέρεια διά της τεχνικής της υπηρεσίας να κάνει τις αναγκαίες σημειακές διορθώσεις, ώστε να είναι έτοιμη προς υλοποίηση, φέρνει προ των ευθυνών της πρωτίστως την περιφερειακή αρχή η οποία αν δεν θέλει να εκτεθεί στην κοινή γνώμη, θα πρέπει να πάψει να το «παίζει» σε διπλό... ταμπλώ. Που σημαίνει ότι αν πράγματι θέλει να υλοποιηθεί το έργο της παρακαμπτηρίου οδού, που καταγράφεται ως Νότια Παράκαμψη της Μυτιλήνης -σε αντιδιαστολή με την Βόρεια Παράκαμψη που ήδη υπάρχει και οι οποίες και οι δυο ξεκινούν από το ίδιο περίπου σημείου του κεντρικού δρόμου που οδηγεί στην πόλη, σημείο - που σε ένα μεγάλο τμήμα της είναι και αστική οδός , αφού περνά μέσα από κατοικημένες περιοχές, οφείλει σε συνεργασία με το αρμόδιο υπουργείο και τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες του και προφανώς και με τον μελετητή του δρόμου να κάνει τις αναγκαίες διορθώσεις, διά της τεχνικής υπηρεσίας της Περιφέρειας το συντομότερο δυνατόν, ώστε να είναι έτοιμο για ένταξη σε πρόγραμμα και δημοπράτηση. Διαφορετικά αν δεν έχει σκοπό να τρέξει την υπόθεση θα φανεί από την διαχείριση όλων αυτών των ζητημάτων που έχουν τεθεί στο τραπέζι και τα οποία για να υλοποιηθούν θα πρέπει να τύχουν της συνεχούς προσοχής της περιφερειακής αρχής που θα πρέπει να παρακολουθήσει την διεκπεραίωση όλων αυτών των εκκρεμοτήτων από πολύ κοντά, ασκώντας πίεση σε όλους τους εμπλεκόμενους. Τα μέχρι τώρα «δείγματα γραφής» της περιφερειακής αρχής και των υπηρεσιών της, για παρόμοιες περιπτώσεις με πιο χαρακτηριστική την υπόθεση του οδικού άξονα Αγ. Παρασκευής -Πέτρας , έργο για το οποίο μάλιστα δεν υπήρχε καμιά αντίδραση , τουναντίον υπήρχε πίεση για να επισπευστεί, δεν μας κάνουν αισιόδοξους ότι στην περίπτωση της Νότιας Παράκαμψης θα ...τρέξουν με άλλους ρυθμούς τα πράγματα. Είναι πολλοί εκείνοι που επιθυμούν, αν όχι να ακυρωθεί το έργο, τουλάχιστον να παραπεμφθεί στις καλένδες, «παίζοντας» συνειδητά...καθυστέρηση! Μακάρι ο κ. Μουτζούρης και η περιφερειακή αρχή, με την αποφασιστικότητα και την αποτελεσματικότητα να διαψεύσουν όλα αυτά τα «σενάρια». Ωστόσο για να μην ρίχνουμε όλα τα βάρη στην περιφερειακή αρχή και στις προθέσεις της, οφείλουμε να σημειώσουμε ότι η εξέλιξη αυτής της ιστορίας εξαρτάται εν πολλοίς και από την στάση της δημοτικής αρχής Μυτιλήνης , που σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να είναι παθητικός παρατηρητής των διαδραματιζομένων όταν η υλοποίηση του έργου της Νότιας Παράκαμψης αφορά κυρίως την πόλη, ως ένα εργο υποδομής πρώτης προτεραιότητας που αποσυμφορεί το κυκλοφοριακό της Μυτιλήνης το δίχως άλλο. Οφείλει λοιπόν και η δημοτική αρχή να πάρει τις αναγκαίες πρωτοβουλίες και σε συνεργασία με την Περιφέρεια να κλείσουν εκκρεμότητες και διορθώσεις. Αν χαθεί τελικά το έργο, που μετά τόσα εμπόδια και κωλυσιεργίες κατάφερε να βρίσκεται μια «ανάσα» από την ένταξή του σε πρόγραμμα για να υλοποιηθεί, γιατί οι εμπλεκόμενες τοπικες αρχές και υπηρεσίες αδράνησαν την κρίσιμη στιγμή, θα είναι υπόλογοι στην τοπική κοινωνία και αυτή η εξέλιξη δεν τους τιμά. Ας το έχουν υπόψη αυτό οι τοπικοί μας «άρχοντες», που καλούνται να αποφασίσουν τι μέλλει γενέσθαι με αυτό το πολυταλαιπωρημένο έργο.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey