Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Επιστολή ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ προς Περιφερειάρχη να επαναφέρει τις αρμοδιότητες στο Περιφερειακό Συμβούλιο μέχρι την ανασύσταση της Οικονομικής Επιτροπής, οι λειτουργίες της οποιας κρίθηκαν αντισυνταγματικές με απόφαση του ΣτΕ
Την ανασύνθεση των επιτροπών αφού οι ρυθμίσεις Θεοδωρικάκου κρίθηκαν αντισυνταγματικές ζητά με επιστολή της προς τον Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου, Κώστα Μουτζούρη η περιφερειακή παράταξη ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ ΠΟΛΙΤΩΝ, αποτελούμενη από τους Γιούλα Αργυρούδη, Μανώλη Κάρλα, Μαρία Νικολάρα με επικεφαλής τον Γιάννη Σπιλάνη. Σε αυτή υπενθυμίζεται ότι όλες οι συνεδριάσεις των σημερινών επιτροπών που παίρνονται έπειτα της αποφάσεως του Συμβουλίου της Επικρατείας, που έκρινε αντισυνταγματικές τις ρυθμίσεις Θεοδωρικάκου, είναι στον αέρα. Ενώ τονίζεται από τα μέλη της παράταξης ότι μέχρι να επανέλθει η συνταγματική τάξη θα απέχουν από τις συνεδριάσεις των Οικονομικών Επιτροπών.
Στο εισαγωγικό του σημείωμα ο κ. Σπιλάνης σημειώνει :
«Η ακύρωση των Νόμων Θεοδωρικάκου από το ΣΤΕ εκτός από το γεγονός ότι δικαιώνει τις απόψεις μας κόντρα στις αντισυνταγματικές επιλογές και ρυθμίσεις της Κυβέρνησης, ανατρέπει το τοπίο στην αυτοδιοίκηση οδηγώντας - όπως ήθελε ο νομοθέτης- σε υποχρεωτικές τοπικές συναινέσεις και συνεργασίες πάνω σε προγραμματικές συμφωνίες για το καλό των τοπικών κοινωνιών, αντί για αυταρχισμούς, στείρες αντιπαραθέσεις, αδιαφάνεια, παραθεσμικές λειτουργίες, πελατειακές σχέσεις, κατασπατάληση πόρων, αναποτελεσματικότητα κλπ στην οποία οδηγούν οι πλαστές πλειοψηφίες.
Εκτός από τη Κυβέρνηση που πρέπει να πάρει υπόψη της το "χαστούκι" που δέχτηκε έστω και με καθυστέρηση τριών ετών, το ίδιο πρέπει να κάνει και η περιφερειακή αρχή του κ.Μουτζούρη».
Ακολουθεί η επιστολή της ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ προς τον Περιφερειάρχη και τους Περιφερειακούς Συμβούλους:
«Σας γνωστοποιούμε ότι, μετά την απόφαση 2377/2022 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (επισυνάπτεται) με την οποία κρίθηκαν ως αντισυνταγματικές, οριστικά και αμετάκλητα, οι διατάξεις των ν. 4623/2019 και 4625/2019 με τις οποίες θεσπίσθηκαν αλλαγές στον τρόπο συγκρότησης της οικονομικής επιτροπής των Δήμων και των Περιφερειών και της επιτροπής ποιότητας ζωής των Δήμων, δεν μπορούμε να συμμετέχουμε εφ’ εξής στις συνεδριάσεις της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας, μέχρις ότου αποκατασταθεί η νόμιμη συγκρότηση και λειτουργία τους.
Κατόπιν τούτου, έχοντας πάντα ως γνώμονα την εύρυθμη λειτουργία της Περιφέρειας μας, σας καλούμε να μην προχωρήσετε στην έκδοση αποφάσεων από το συγκεκριμένο όργανο, το οποίο με τη σημερινή του σύσταση πάσχει και υπάρχει κίνδυνος να ακυρωθούν οι αποφάσεις του είτε κατόπιν προσφυγής, είτε κατόπιν άσκησης ελέγχου νομιμότητας.
Μέχρι την επαναφορά της συγκρότησης της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας μας σύμφωνα με τη θέληση των εκλογέων, όπως αυτή εκφράσθηκε στις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2019 βάσει του νόμου ν. 4555/2018, σας καλούμε τα θέματα της να παραπέμπονται προς λήψη απόφασης από το Περιφερειακό Συμβούλιο».
«Η πολυαναμενόμενη απόφαση του ΣτΕ για την αντισυνταγματικότητα των διατάξεων των νόμων Θεοδωρικάκου του καλοκαιριού του 2019 που άλλαζαν τη σύνθεση των Οικονομικών Επιτροπών των ΟΤΑ υπέρ της πλειοψηφίας και ταυτόχρονα μεταβίβαζαν σοβαρές αρμοδιότητες, που παραδοσιακά ασκούσαν τα Περιφερειακά Συμβούλια σ’αυτές τις επιτροπές, δημοσιεύτηκε στις 2.12.2022. Δικαιωθήκαμε πολιτικά πλήρως αφού το ΣτΕ με σαφή τρόπο θεωρεί υπεύθυνη τη νομοθέτηση της κυβέρνησης που χωρίς κανένα λόγο «δημοσίου συμφέροντος» προέβη σε αντιδημοκρατικές, αντισυνταγματικές ενέργειες που παραβίαζαν εκ των υστέρων κατάφωρα την εκφρασθείσα βούληση των ψηφοφόρων στις αυτοδιοικητικές εκλογές του Μαΐου του 2019.
Η επίσημη ανακοίνωση - περίληψη απόφασης του ΣτΕ (και όχι δημοσιεύματα όπως ισχυρίζεται ο κ. Βορίδης) δημιουργεί ένα νέο τοπίο στην αυτοδιοίκηση και είναι άμεσα εκτελεστή. Μεταξύ άλλων η απόφαση του ΣΤΕ αναφέρει:
«Οι εν λόγω διατάξεις κατά το μέρος που καταλαμβάνουν την αμέσως επομένη των δημοτικών εκλογών περίοδο μετέβαλαν εκ των υστέρων το πλαίσιο ασκήσεως του κατοχυρούμενου στο Σύνταγμα δικαιώματος εκλογής των αρχών των Ο.Τ.Α.· και τούτο, διότι η εκφρασθείσα θέληση των εκλογέων είχε διαμορφωθεί κατά συνεκτίμηση, εκτός των άλλων, και του ότι, σύμφωνα με την ισχύουσα κατά τις εκλογές αυτές νομοθεσία, οι αποφάσεις που αφορούν σημαντικές αρμοδιότητες του δήμου, όπως αυτές που προαναφέρθηκαν και που αφορούν ζητήματα που κατ’ εξοχήν συνάπτονται με την κατοχυρούμενη στο άρθρο 102 παρ. 2 του Συντάγματος οικονομική αυτοτέλεια των Ο.Τ.Α., θα λαμβάνονται από το δημοτικό συμβούλιο, όργανο διοικήσεως του δήμου με άμεση δημοκρατική νομιμοποίηση, απαιτουμένων ενδεχομένως ευρύτερων συναινέσεων για την επίτευξη πλειοψηφίας και από δημοτικούς συμβούλους που δεν εξελέγησαν με τον συνδυασμό του Δημάρχου. Εξ άλλου, κατά τον χρόνο ψηφίσεως των σχετικών διατάξεων, δεν είχε δοκιμαστεί στην πράξη η εφαρμογή του συστήματος της απλής αναλογικής που είχε εισαχθεί με τον ν. 4555/2018 στη διοίκηση των δήμων, προκειμένου να δικαιολογείται από επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, αναγόμενους στην ομαλή λειτουργία αυτών, η τόσο σοβαρή και έντονη επέμβαση του νομοθέτη στη θέληση των εκλογέων, με την εφαρμογή των επίδικων ρυθμίσεων και κατά την τρέχουσα δημοτική περίοδο.»
Με βάση τα παραπάνω:
Κατά συνέπεια εμείς με σεβασμό στο θεσμικό πλαίσιο και τη συνταγματική τάξη καλούμε τις δημοτικές και περιφερειακές αρχές άμεσα να εναρμονίσουν τις ενέργειές τους με την απόφαση του ΣτΕ και να παραπέμπουν τα θέματα των οικονομικών επιτροπών στα ΔΣ – ΠΣ εν αναμονή των ρυθμίσεων του ΥΠΕΣ που μόνο με την επαναφορά των διατάξεων του ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ Ι μπορεί να αποκαταστήσουν τη νομιμότητα. Μέχρι τότε δεν συμμετέχουμε στις συνεδριάσεις των Οικονομικών Επιτροπών», αναφέρουν στο σχετικό δελτίο Τύπου τα μέλη της παράταξης επισυνάπτοντας ακολούθως την απόφαση του ΣτΕ.
Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας
ΣτΕ Ολομ. 2377/2022: Διατάξεις μεταβάλλουσες τη συγκρότηση της οικονομικής επιτροπής και επιτροπής ποιότητας ζωής των δήμων είναι σύμφωνες με το Σύνταγμα. Δεν είναι όμως κατά το μέρος που καταλαμβάνουν την αμέσως επόμενη των εκλογών περίοδο.
02/12/2022
ΣτΕ Ολομ. 2377/2022
Πρόεδρος: Δ. Σκαλτσούνης, Πρόεδρος ΣτΕ
Εισηγητής: Β. Ανδρουλάκης, Σύμβουλος Επικρατείας
Διατάξεις μεταβάλλουσες τη συγκρότηση της οικονομικής επιτροπής και επιτροπής ποιότητας ζωής των δήμων είναι σύμφωνες με το Σύνταγμα. Δεν είναι όμως κατά το μέρος που καταλαμβάνουν την αμέσως επόμενη των εκλογών περίοδο.
Με την απόφαση 2377/2022 της Ολομέλειας κρίθηκε ότι οι διατάξεις των ν. 4623/2019 και 4625/2019 με τις οποίες θεσπίσθηκαν αλλαγές στον τρόπο συγκροτήσεως της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής των δήμων, καθώς και των διοικητικών συμβουλίων δημοτικών νομικών προσώπων (Δ.Ε.Υ.Α. κ.λπ.), προκειμένου στα όργανα αυτά να υπάρχει πλειοψηφία της παρατάξεως του δημάρχου, α) καθ’ ό μέρος δεν καταλαμβάνουν την αμέσως επόμενη των εκλογών της 26ης Μαΐου 2019 και της 2ας Ιουνίου 2019 δημοτική περίοδο, δεν είναι αντίθετες σε κάποια συνταγματική ή υπερνομοθετικής ισχύος διάταξη ή αρχή, και β) καθ’ ο μέρος όμως καταλαμβάνουν τη δημοτική περίοδο που διανύεται μετά τις εκλογές της 26ης Μαΐου και της 2ας Ιουνίου 2019, ο νομοθέτης παρενέβη, αμέσως μετά τη διεξαγωγή των εκλογών στη λειτουργία των Ο.Τ.Α. Α΄ βαθμού, επιφέροντας δύο βασικές αλλαγές στο υφιστάμενο σύστημα, οι οποίες είναι μεταξύ τους αλληλένδετες: αφενός μετέβαλε τον τρόπο συγκροτήσεως της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, προκειμένου να εξασφαλισθεί ότι σε αυτές η πλειοψηφία θα ανήκει στην παράταξη με την οποία εξελέγη ο Δήμαρχος· αφετέρου προέβη σε μεταφορά αρμοδιοτήτων από το δημοτικό συμβούλιο προς την Οικονομική Επιτροπή, προς την οποία μεταβιβάστηκαν αποφασιστικές αρμοδιότητες σημαντικού οικονομικού αντικειμένου και προς την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, προς την οποία μεταβιβάστηκε η αρμοδιότητα λήψεως αποφάσεων που αφορούν την κυκλοφορία. Οι εν λόγω διατάξεις κατά το μέρος που καταλαμβάνουν την αμέσως επομένη των δημοτικών εκλογών περίοδο μετέβαλαν εκ των υστέρων το πλαίσιο ασκήσεως του κατοχυρούμενου στο Σύνταγμα δικαιώματος εκλογής των αρχών των Ο.Τ.Α.· και τούτο, διότι η εκφρασθείσα θέληση των εκλογέων είχε διαμορφωθεί κατά συνεκτίμηση, εκτός των άλλων, και του ότι, σύμφωνα με την ισχύουσα κατά τις εκλογές αυτές νομοθεσία, οι αποφάσεις που αφορούν σημαντικές αρμοδιότητες του δήμου, όπως αυτές που προαναφέρθηκαν και που αφορούν ζητήματα που κατ’ εξοχήν συνάπτονται με την κατοχυρούμενη στο άρθρο 102 παρ. 2 του Συντάγματος οικονομική αυτοτέλεια των Ο.Τ.Α., θα λαμβάνονται από το δημοτικό συμβούλιο, όργανο διοικήσεως του δήμου με άμεση δημοκρατική νομιμοποίηση, απαιτουμένων ενδεχομένως ευρύτερων συναινέσεων για την επίτευξη πλειοψηφίας και από δημοτικούς συμβούλους που δεν εξελέγησαν με τον συνδυασμό του Δημάρχου. Εξ άλλου, κατά τον χρόνο ψηφίσεως των σχετικών διατάξεων, δεν είχε δοκιμαστεί στην πράξη η εφαρμογή του συστήματος της απλής αναλογικής που είχε εισαχθεί με τον ν. 4555/2018 στη διοίκηση των δήμων, προκειμένου να δικαιολογείται από επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, αναγόμενους στην ομαλή λειτουργία αυτών, η τόσο σοβαρή και έντονη επέμβαση του νομοθέτη στη θέληση των εκλογέων, με την εφαρμογή των επίδικων ρυθμίσεων και κατά την τρέχουσα δημοτική περίοδο. Για τους λόγους αυτούς, οι προαναφερθείσες ρυθμίσεις, καθ’ ό μέρος καταλαμβάνουν τη δημοτική περίοδο που διανύεται μετά τις εκλογές, έρχονται σε αντίθεση με τις διατάξεις των άρθρων 5 παρ. 1, 52 και 102 παρ. 2 του Συντάγματος. Αντιθέτως, δεν αντίκεινται στις διατάξεις αυτές του Συντάγματος οι ρυθμίσεις που αφορούν την ανάδειξη των μελών των διοικητικών συμβουλίων δημοτικών νομικών προσώπων (Δ.Ε.Υ.Α. κ.λπ.), καθ’ όσον οι εν λόγω οργανωτικές μεταβολές δεν συνδυάζονται και με μεταφορά αρμοδιοτήτων από άμεσα όργανα διοίκησης του δήμου προς τα αντίστοιχα συλλογικά όργανα των νομικών αυτών προσώπων. Διατυπώθηκαν δύο μειοψηφίες: Σύμφωνα με την πρώτη, οι ανωτέρω διατάξεις κατά το μέρος που καταλαμβάνουν το αμέσως επόμενο της εκλογής διάστημα είναι στο σύνολό τους αντισυνταγματικές. Κατά την δεύτερη, οι αυτές διατάξεις δεν έρχονται σε αντίθεση με καμία συνταγματική διάταξη.-