Ανάστατη η αυτοδιοίκηση για τη γραφειοκρατία που θα εισβάλει στα σχολεία με την κατάργηση των σχολικών επιτροπών

Μήνες για να αλλάξει… ένα τζάμι!

26/06/2014 - 15:11

«Δεμένα» θα είναι τα χέρια των διευθυντών των σχολείων και των δήμων αν περάσει η προωθούμενη μέσω του νέου Κώδικα Αυτοδιοίκησης κατάργηση των σχολικών επιτροπών, αφού για συνήθεις εργασίες, όπως η αγορά πετρελαίου, η αλλαγή ενός σπασμένου τζαμιού ή η προμήθεια μιας σφουγγαρίστρας, θα απαιτείται διαδικασία ανάλογη με τη χρηματοδότηση ενός μεγάλου δημοτικού έργου.

«Δεμένα» θα είναι τα χέρια των διευθυντών των σχολείων και των δήμων αν περάσει η προωθούμενη μέσω του νέου Κώδικα Αυτοδιοίκησης κατάργηση των σχολικών επιτροπών, αφού για συνήθεις εργασίες, όπως η αγορά πετρελαίου, η αλλαγή ενός σπασμένου τζαμιού ή η προμήθεια μιας σφουγγαρίστρας, θα απαιτείται διαδικασία ανάλογη με τη χρηματοδότηση ενός μεγάλου δημοτικού έργου.

Και ναι μεν, όπως αναφέρουν αυτοδιοικητικοί, η κυβέρνηση με το μέτρο αυτό καλύπτει τις μνημονιακές της υποχρεώσεις για κατάργηση 650 νομικών προσώπων (από δύο σχολικές επιτροπές σε κάθε δήμο), αλλά ταυτόχρονα απ’ τον προσεχή Σεπτέμβριο εντάσσει τα σχολεία στο λογιστικό των δήμων, με ό,τι συνεπάγεται κάτι τέτοιο σε γραφειοκρατία.

Αν λοιπόν δεν υπάρξει οργάνωση για τη συνολική προμήθεια και διαχείριση των υλικών όλων των σχολείων εγκαίρως, είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο πως δε θα βρεθεί προμηθευτής να πουλήσει μια χλωρίνη ή μια ντουζίνα χαρτιά υγείας σε ένα σχολείο, γιατί θα κάνει μήνες ή και χρόνια να πάρει τα λεφτά του. Οπότε, αναμένεται οι γονείς να κληθούν να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για βασικά λειτουργικά ζητήματα των σχολικών μονάδων.

Ανατροπές με τη νέα βίβλο
Πριν από λίγες μέρες, το «Ε» είχε αναλυτικά αναφερθεί στο νέο Κώδικα που κατέθεσε στη Βουλή λίγο πριν αποχωρήσει από το Υπουργείο Εσωτερικών, ο Γιάννης Μιχελάκης. Μεταξύ των σημαντικότερων αλλαγών που φέρνει αυτή η νέα βίβλος της αυτοδιοίκησης, μεγέθους 200 σελίδων και 356 άρθρων, είναι και η κατάργηση των σχολικών επιτροπών.

Αυτό που προσπάθησε να κάνει το Υπουργείο Εσωτερικών με το σχέδιο του Ενιαίου Κώδικα Αυτοδιοίκησης, ήταν κατ’ αρχήν η καλύτερη αποτύπωση όλων των νομοθετημάτων που αφορούσαν στις αρμοδιότητες των δύο βαθμών αυτοδιοίκησης, αφού με διάφορους νόμους που ψηφίστηκαν απ’ το 2010 και μετά, έγιναν συμπληρώσεις και αλλαγές στις αρμοδιότητες τις οποίες εκχώρησαν τα υπουργεία στην αυτοδιοίκηση, αλλά και μεταξύ περιφερειών και δήμων.

Ομοίως επιχειρήθηκε, για να είναι πιο χρηστικός ο Κώδικας, να γίνουν απλουστεύσεις, όπως και καταργήσεις διατάξεων που ίσχυαν απ’ το παρελθόν ή το τελευταίο διάστημα με τον «Καλλικράτη», όπως π.χ. η κατάργηση της δημοτικής επιτροπής διαβούλευσης, γιατί κρίθηκε πως εξ αιτίας των δυσκολιών στη λειτουργία της, υπήρξαν καθυστερήσεις στη λήψη αποφάσεων απ’ το δημοτικό συμβούλιο.

Όμως, η πιο σοβαρή αλλαγή που προωθείται, αφορά στην κατάργηση των σχολικών επιτροπών, οι οποίες για πρώτη φορά δημιουργήθηκαν προ του «Καποδίστρια» και με τον «Καλλικράτη» συγχωνεύτηκαν. Στη Λέσβο, ενώ πριν είχαμε σε κάθε σχολείο και μία σχολική επιτροπή, απ’ το 2011 δημιουργήθηκαν δύο ενιαίες σχολικές επιτροπές, αντίστοιχα για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, στην οποία εκτός των στελεχών του δήμου (προήδρευε δημοτικός σύμβουλος), μετείχαν και εκπρόσωποι της Εκπαίδευσης.

Με το νέο Κώδικα προβλέπεται ο δήμος να ασκεί πλήρως όλες τις αρμοδιότητες των επιτροπών, εξομοιούμενος με καθολικό διάδοχό τους.

58 + 160 σχολικές μονάδες
Ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου και πρόεδρος των δύο Σχολικών Επιτροπών Λέσβου, Παναγιώτης Ζαφειρίου, στο ερώτημά μας για το πόσα εντάλματα βγάζουν κάθε σχολική χρονιά αυτές οι δύο Επιτροπές, ώστε να διαπιστώσουμε τον όγκο των οικονομικών παραστατικών που διεκπεραιώνουν και θα περάσουν στο Δήμο. μας είπε: «Αντί άλλης απάντησης. θα σας επισημάνω πως μιλάμε για 58 σχολικές μονάδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και για 160 σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας.

Υπολογίστε λοιπόν ότι για την κάθε μία θα πρέπει να γίνει προμήθεια πετρελαίου, να αγοραστούν υλικά καθαριότητας, γραφική ύλη, αλλά και να αντιμετωπιστούν τρέχοντα προβλήματα, όπως μια βρύση που χάλασε, ένα τζάμι που έσπασε».

Μία ακόμη παρατήρηση που κατέθεσε ο κ. Ζαφειρίου, αφορούσε σε ένα απλό δημοτικό έργο, όπως η στεγανοποίηση του Σχολείου της Ακαδημίας, που παρά την πρόθεση να γίνει το έργο και την ύπαρξη του σχετικού κονδυλίου για τη δαπάνη, η διαδικασία που το αφορά διήρκεσε - όπως είπε - ένα χρόνο. «Φανταστείτε, λοιπόν, τι έχει να συμβεί αν ακολουθηθεί η ίδια διαδικασία, με την κατάργηση των σχολικών επιτροπών, για κάθε προμήθεια, τι καθυστερήσεις θα παρατηρούνται».

Ακόμη όμως και αν μεθοδευτεί συνολικά η αγορά όλων των ειδών που χρειάζονται όλα τα σχολεία, θα πρέπει να λειτουργεί σύστημα διαχείρισης, αλλά και να προκαταβάλλει το Υπουργείο όλα τα κονδύλια που αφορούν στις σχετικές προμήθειες. Αν σκεφτεί κανείς πως η πίστωση για την αγορά του πετρελαίου που κάηκε τα Χριστούγεννα στα σχολεία, έφτασε στη Λέσβο φέτος το Μάρτιο, καταλαβαίνει τι περιμένει μαθητές, αλλά και γονείς που θα κληθούν να «πληρώσουν το μάρμαρο».

Δεν ακολουθήθηκε η προβλεπόμενη διαδικασία για το νέο Κώδικα

Να μην περάσει η κατάργηση

Στέλεχος του Δήμου Λέσβου μάς επεσήμανε ότι χωρίς σχολικές επιτροπές, οι δαπάνες θα πρέπει να περνούν απ’ την Επιτροπή Προμηθειών, να ασχολούνται με αυτές τα όργανα του Δήμου, να συνεδριάζει η Οικονομική Επιτροπή και το Δημοτικό Συμβούλιο, με λίγα λόγια να ακολουθείται ό,τι ακριβώς γίνεται και τώρα για τις υπόλοιπες δαπάνες, που καλώς εχόντων των πραγμάτων μπορεί να πάρουν και χρόνο για να πληρωθούν.

Θα εκλείψει η ευελιξία που διέπει έως τώρα τη λειτουργία των σχολικών επιτροπών δίνοντας λύση στα προβλήματα που ανακύπτουν στα σχολεία, και μάλιστα πολύ συχνά, άμεσα.
Αυτοδιοικητικοί απ’ όλη τη χώρα, διαβλέποντας τα προβλήματα που περιμένουν την Εκπαίδευση απ’ το Σεπτέμβριο, προσανατολίζονται να ζητήσουν απ’ το νέο υπουργό Εσωτερικών, Αργύρη Ντινόπουλο, να ξαναδεί το θέμα και να μην περιλάβει ανάλογη διάταξη στον Κώδικα. Υποστηρίζουν, μάλιστα, ότι παρατύπως ο κ. Μιχελάκης κατέθεσε, μέσω επιτροπής που συγκρότησε, το σχέδιο του νέου Κώδικα, αφού βάσει της παραγράφου 9 του άρθρου 283 του «Καλλικράτη», προβλέπεται εντελώς διαφορετική πορεία και διαβούλευση, με την εμπλοκή συγκεκριμένων υπηρεσιακών παραγόντων, για τη διαμόρφωση Κώδικα. Σημειωτέον ότι αν ο Κώδικας περάσει απ’ τη Βουλή, ως κώδικας, δεν υπάρχει δυνατότητα αλλαγής κάποιων επιμέρους άρθρων του, και ή ψηφίζεται, ή απορρίπτεται στο σύνολό του.

 

Επιστολή Σπύρου Γαληνού σε ΠΕΔ

Συντονισμός για επείγοντα θέματα

Το θέμα του νέου Κώδικα απασχολεί και το νεοεκλεγέντα δήμαρχο Λέσβου, Σπύρο Γαληνό, που αφενός εξετάζει τις προωθούμενες διατάξεις, αφετέρου επισημαίνει την ανάγκη να υπάρξει μέριμνα ειδικά για τους νησιωτικούς δήμους.

Ο κ. Γαληνός, μάλιστα, αυτές τις μέρες έχει ετοιμάσει και θα αποστείλει στο διοικητικό συμβούλιο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων (ΠΕΔ) Βορείου Αιγαίου, έγγραφο με το οποίο θα ζητά την ανάληψη πρωτοβουλίας απ’ την πλευρά της Ένωσης προκειμένου να υπάρξει συντονισμός και με τους νεοεκλεγέντες, για μια σειρά ζητημάτων επείγοντος χαρακτήρα που απασχολούν τους δήμους.
Έτσι, εκτός του νέου Κώδικα, ο κ. Γαληνός θα ζητήσει να υπάρξει από κοινού δράση για το σχεδιασμό του νέου ΕΣΠΑ, για τα θέματα της ακτοπλοΐας και γενικότερα για ζητήματα πρώτης προτεραιότητας, που δεν μπορούν να περιμένουν έως ότου εκλεγούν τα επόμενα διοικητικά συμβούλια των ΠΕΔ.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey