Συνεχίζουν να γράφουν ζημίες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσαν για το εννεάμηνο του 2011. Οι θέσεις εργασίας μειώνονται καθημερινά για τους ναυτικούς, αλλά και για τους εργαζόμενους στις διοικητικές υπηρεσίες των ακτοπλοϊκών εταιρειών.
… αλλά συνεχίζουν να γράφουν ζημίες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες
Συνεχίζουν να γράφουν ζημίες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσαν για το εννεάμηνο του 2011. Οι θέσεις εργασίας μειώνονται καθημερινά για τους ναυτικούς, αλλά και για τους εργαζόμενους στις διοικητικές υπηρεσίες των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Τα πλοία που δραστηριοποιούνται στις ακτοπλοϊκές γραμμές του εσωτερικού, μειώνονται από χρόνο σε χρόνο και ήδη υπάρχουν μεγάλα κενά. Οι υπηρεσίες που προσφέρονται στους επιβάτες υποβαθμίζονται σταδιακά επίσης, παρά το ότι το Ελληνικό δημόσιο δαπάνα σε ετήσια βάση περί τα 100 εκατ. ευρώ για την επιδότηση των άγονων γραμμών.
Η κατάσταση γίνεται μέρα με τη μέρα χειρότερη. Ο κίνδυνος να μείνουν νησιά χωρίς πλοία είναι ορατός περισσότερο από οποτεδήποτε άλλοτε. Στο Υπουργείο περνάει διάταξη που θα του επιτρέπει πολύ εύκολα να προχωράει σε απευθείας αναθέσεις δρομολογίων, κι αυτό γιατί φοβάται πως ανά πάσα στιγμή μπορεί να μείνουν νησιά χωρίς ακτοπλοϊκή κάλυψη. Είναι ενδεικτικό ότι η Hellenic Seaways αποδρομολογεί το «Νήσος Μύκονος» από τη γραμμή Πειραιάς - Ικαρία - Σάμος και στη θέση του θα μπει το «Ιεράπετρα». Κάποιες πληροφορίες θέλουν σύντομα να πηγαίνει σε αυτήν τη γραμμή το «Μυτιλήνη» τής ΝΕΛ.
«Δείγμα» η Λήμνος
Η πλέον χαρακτηριστική περίπτωση νησιού που ταλαιπωρείται από τη σημερινή κατάσταση στην ακτοπλοΐα, είναι η Λήμνος. Τα όσα βιώνουν οι Λημνιοί δείχνουν πώς εξελίχθηκαν τα πράγματα στην ακτοπλοΐα της χώρας μας την τελευταία δεκαετία. Στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας είχε φθάσει να καλύπτεται ακτοπλοϊκά στη σύνδεσή της με τη Θεσσαλονίκη κατά τη θερινή περίοδο από το «Κεντέρης». Το πλοίο ανέπτυσσε ταχύτητα 40 μιλίων ανά ώρα. Τώρα εξυπηρετείται από το «Ταξιάρχης» και το «Aqua Maria», που η ταχύτητά τους είναι περί τα 16 μίλια ανά ώρα. Για κάποιο διάστημα εξυπηρετούνταν από πλοία επιπέδου «Νόνα Μαίρη». Πολλοί θα θυμούνται ότι οι συνεχείς βλάβες στο πλοίο αυτό είχαν γίνει επί μέρες κεντρικό θέμα στα αθηναϊκά τηλεοπτικά κανάλια. Για όλη αυτή την κατάσταση, ο τέως έπαρχος Λήμνου Δημήτρης Σάραγκας είχε πει «από το “δόξα τω Θεώ” πήγαμε στο “Παναγιά βοήθα”». Αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχει δυνατότητα να βελτιωθεί η κατάσταση, μια και τα μέτρα λιτότητας που εφαρμόζονται στη χώρα μας, δεν επιτρέπουν σε κανένα να πιστεύει ότι θα αυξηθεί η επιβατική κίνηση. Παράλληλα, δεν αναμένεται σημαντική πτώση στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου.
Ανάλογη είναι η κατάσταση στο Νότιο Αιγαίο. Η άλλοτε κραταιά εταιρεία «Μινωικές Γραμμές» κατέγραψε ζημίες 22,3 εκατομμυρίων, παρά την αύξηση των πωλήσεών της κατά 15,5%. Ο κύκλος εργασιών της στο εννεάμηνο διαμορφώθηκε στα 157,4 εκατ. ευρώ. Η ΑΝΕΚ στο εννεάμηνο κατέγραψε ζημίες ενός εκατομμυρίου ευρώ, έναντι 15,6 εκατομμυρίων το 2010. Ο κύκλος εργασιών της διαμορφώθηκε στα 205,4 εκατ. ευρώ, από τα 214,6 εκατ. ευρώ. Η μείωση των ζημιών είναι αποτέλεσμα των κερδών του ομίλου από την κρίση στη Λιβύη. Ο όμιλος Attica στο εννεάμηνο κατέγραψε ζημίες 26,5 εκατομμυρίων ευρώ. Οι πωλήσεις του ομίλου διαμορφώθηκαν στα 203,02 εκατομμύρια, από 221,24 εκατομμύρια που ήταν το εννεάμηνο του 2010. Μεγάλο πρόβλημα για τον όμιλο είναι η αύξηση του κόστους των καυσίμων κατά 26% κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους.