Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Χατζηκυριάκος: Να αξιοποιηθεί το Εμπορικό Λιμάνι & το Λιμάνι Σιγρίου για την τουριστική περίοδο
Θετικά είναι τα μηνύματα από τους φορείς του τουρισμού για τα προσδοκώμενα της επικείμενης τουριστικής περιόδου, η έναρξη της οποίας τοποθετείται το Πάσχα, καθώς οι αφίξεις αναμένονται στα ίδια επίπεδα με πέρυσι μια χρονιά που χαρακτηρίστηκε αρκούντως ικανοποιητική. «Αγκάθι» ωστόσο παραμένουν διάφορα ζητήματα που αν δεν λυθούν θα έχουν αρνητικό πρόσημο.
«Όλα δείχνουν ότι θα είναι μία καλή χρονιά όπως το 2024, αλλά υπάρχουν αρκετά προβλήματα που θα πρέπει να λυθούν», αναφέρει ο πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων Λέσβου Παναγιώτης Χατζηκυριάκος και ακολούθως έκανε εκτενή αναφορά τόσο στο ζήτημα της visa express των Τούρκων επισκεπτών όσο και στο ζήτημα χωροθέτησης του επιβατικού λιμένα Μυτιλήνης, που «ασφυκτιά» την τουριστική περίοδο με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το κυκλοφοριακό στην ζώνη λιμένα και στην ψυχολογία ντόπιων και επισκεπτών.
Εκκρεμότητες
Στις εκκρεμότητες όπως ανέφερε στις δηλώσεις του ο κ. Χατζηκυριάκος είναι η ακτοπλοϊκή σύνδεση με Δικελί, η δεύτερη σύνδεση Charter από Ρουμανία, η «επιστράτευση» μεγαλύτερου αεροσκάφους από Σκανδιναβία. Ακόμη τόνισε ότι δεν έχει ξεκαθαρίσει ο ορίζοντας σε ότι έχει να κάνει με αφίξεις από Αυστρία, Τσεχία, Ισραήλ. «Είναι πολλά τα μέτωπα που ακόμη δεν έχουν κλείσει» είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε «πρέπει να πάρουμε την επιβεβαίωση ότι το πρόγραμμα της visa express των Τούρκων θα συνεχιστεί» .
Εδώ θα πρέπει να πούμε ότι σύμφωνα με στοιχεία της ΠΒΑ, όπως αυτά παρουσιάστηκαν στο πρόγραμμα τουριστικής προβολής, οι αφίξεις επισκεπτών μέσω τελωνείων από την Τουρκία, μια πολύ σημαντική αγορά για τα τρία μεγαλύτερα νησιά της Περιφέρειας (Λέσβο, Χίο και Σάμο), είχαν διακοπεί απότομα από τον Μάρτιο 2020, οπότε έκλεισαν οι πύλες εισόδου, λόγω της πανδημίας. Από τον Μάρτιο του 2022 έγινε επανεκκίνηση των δρομολογίων στη Χίο και από τον Απρίλιο του 2022 στη Σάμο και τη Λέσβο. Αξίζει να σημειωθεί ότι πλέον η Τουρκία αποτελεί μια από τις σημαντικότερες τουριστικές αγορές για τα νησιά μας με κατακόρυφη αύξηση στον αριθμό αφίξεων οι οποίες διευκολύνθηκαν με την εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος έκδοσης visa στην πύλη με δικαίωμα παραμονής στους κατόχους έως επτά ημέρες που για το 2024 ξεκίνησε να ισχύει από τις 30 Μαρτίου 2024 και με τα τρέχοντα δεδομένα θα λήξει τον Μάρτιο του 2025.
Στη Λέσβο ο αριθμός αφίξεων τούρκων επισκεπτών έως τον Οκτώβριο του 2024 ανήλθε σε 116.875 ταξιδιώτες σημειώνοντας την εντυπωσιακή αύξηση της τάξης του 69,04% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023 (69.140 αφίξεις). Κατά τη θερινή περίοδο εκτελούνταν 6-8 προσεγγίσεις την ημέρα στη Μυτιλήνη (από Αϊβαλί και από τη Σμύρνη έως και τον Σεπτέμβριο), ενώ από τον Οκτώβριο οι προσεγγίσεις από Αϊβαλί ήταν έως και 3 ημερησίως.
Βέβαια ο κ. Χατζηκυριάκος πρόσθεσε πως σε ότι έχει να κάνει με το θέμα των CHARTER η εικόνα που έχει διαμορφωθεί μέχρι τούδε είναι ότι στον αριθμό των περσινών θα έρθουν νέες προσθήκες γεγονός που σηματοδοτεί ότι στο pic της τουριστικής περιόδου ο αριθμός τους σε εβδομαδιαία βάση ενδέχεται να ξεπεράσει τα 27.
«Η μόνη μας ανησυχία έγκειται ως προς την εκπλήρωση όλων εκείνων των προϋποθέσεων για να διαμορφωθεί και πάλι το σκηνικό με την Τουρκία» είπε ο Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Λέσβου, Βασίλης Βογιατζής και πρόσθεσε ότι η συγκεκριμένη αγορά έδωσε μεγάλα νούμερα αφίξεων το 2024 και εφόσον όλα πάνε σωστά θα δώσει τα ίδια νούμερα και φέτος.
Ειδικότερα, όσον αφορά στις απευθείας πτήσεις εξωτερικού στη Λέσβο διατηρήθηκαν οι αγορές του 2023 (Μ. Βρετανία, Ολλανδία, Βέλγιο, Δανία, Νορβηγία, Σουηδία, Πολωνία) και προστεθηκαν άλλες 5 αγορές (του Ισραήλ, της Αυστρίας, της Ρουμανίας, της Σλοβενίας και της Τσεχίας), με τις αφίξεις του 2024 να σημειώνουν σημαντική αύξηση 44,08% σε σύγκριση με τις συνολικές αφίξεις charters του 2023 και για πρώτη φορά να ξεπερνούν κατά τι το επίπεδο των αφίξεων του 2014 (76.689). Ειδικότερα οι αφίξεις έως των Οκτώβριο του 2024 στην Λέσβο ήταν 76.951 όταν το 2023 είχαν κλείσει στις 53.518, το 2022 στις 46.761, το 2021 στις 18.875 και το 2020 στις 3.157.
Θετικά είναι τα πρόσημα και από τον θεματικό τουρισμό των «Πουλάκηδων» με τον κ. Βογιατζή να επισημάνει ότι παρατηρείται αύξηση της τάξεως του 5% . «Και πέρυσι πήγε πολύ καλά, ωστόσο παρατηρείται περαιτέρω αύξηση» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Να χρησιμοποιηθεί ο Εμπορικός Λιμένας και το Λιμάνι Σιγρίου
Τόσο ο πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων, όσο και πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Λέσβου, Βασίλης Βογιατζής επισήμαναν στις δηλώσεις τους την ανάγκη υποστήριξης υποδομών. Πιο συγκεκριμένα ζητούν την αξιοποίηση του Εμπορικού Λιμένα Μυτιλήνης όσο και του Επιβατηγού Λιμένα Σιγρίου προκειμένου να αποσυμφορηθεί το Επιβατηγό Λιμάνι της Μυτιλήνης.
«Πέρυσι λόγω του μεγάλου όγκου και της ταυτόχρονης προσέγγισης, επιβατηγών πλοίων των τακτικών δρομολογίων εσωτερικού και των πλοιαρίων με την Τουρκία, είχε μπλοκάρει όλο το λιμάνι» και επισημαίνει ότι δημιουργούνταν προβλήματα στο «άραγμα» των πλοίων από Τουρκία καθώς δεν υπήρχε επαρκής χώρος κοντά στο Τελωνείο, λόγω άλλων πλοιάριων. «Είχαμε πολύ συχνά θέμα γιατί μπλόκαρε όλο το λιμάνι από το Επιμελητήριο έως το Αρχαιολογικό Μουσείο» τόνισε επισημαίνοντας ότι αυτοδιοικητικοί και λοιποί φορείς θα πρέπει να δουν σοβαρά το θέμα της χωροθέτηση που έχει αντίκτυπο στο κυκλοφοριακό αλλά κυρίως στην εξυπηρέτηση του επιβατηγού κοινού. «Δεν γίνεται κάποιος να ταξιδεύει και να έχει κολλήσει στην πλατεία Σαπφούς και να μην ξέρει αν θα προλάβει το πλοίο» είπε χαρακτηριστικά.
Σε αυτό το σημείο ο κ. Χατζηκυριάκος πρόσθεσε ότι θα πρέπει να εξεταστεί πολύ σοβαρά η αξιοποίηση τους θερινούς μήνες του Εμπορικού Λιμένα, ζήτημα για το οποίο αναμένεται η Ένωση Τουριστικών Πρακτόρων να υποβάλει γραπτό αίτημα για την αξιοποίηση του εμπορικού λιμανιού που όπως τονίστηκε έχει μετατραπεί πλέον σε σκουπιδότοπο. «Δεν έχουμε την πολυτέλεια να διώχνουμε εταιρείες επειδή πλοία δεν χωράν στο λιμάνι» είπε, θέλοντας να τονίσει το ζήτημα της χωροθέτησης.
«Αυτό που θέλουμε είναι να γίνουν κάποιες παρεμβάσεις στον Λιμένα της Μυτιλήνης και να αξιοποιηθεί το λιμάνι Σιγρίου ώστε να μην υπάρχει κυκλοφοριακό κομφούζιο». Μάλιστα τόνισε ότι η συγκεκριμένη πρόταση είχε υποβληθεί πέρυσι σε όλους τους συναρμόδιους φορείς προκειμένου να υλοποιηθεί εντός του 2024. «Τονίσαμε την αναγκαιότητα αυτή και μάλιστα ήταν μία αναγκαιότητα η οποία ομολογήθηκε και από τις Λιμενικές και Αστυνομικές Αρχές ότι ο φόρτος εργασίας στο Λιμάνι της Μυτιλήνης είναι πάρα πολύ μεγάλος και πρέπει αυτό να εκτονωθεί με την αξιοποίηση του λιμένα Σιγρίου (..) Το είχαμε προβλέψει, το είχαμε πει και εν τέλει το διαπιστώσαμε ότι υπήρχε υπερφόρτωση του λιμένα Μυτιλήνης και πρέπει το καλοκαίρι να σκεφτούν πολύ σοβαρά να αξιοποιήσουν τα δρομολόγια τα επιβατηγά να βγαίνουν στο λιμάνι του Σιγρίου το καλοκαίρι (..) Η Ένωση Ξενοδόχων είχε κάνει από πέρυσι σοβαρές προτάσεις για την διαχείριση της τουριστικής κίνησης και από την στιγμή που περιμένουμε την ίδια και περισσότερη οι εμπλεκόμενοι φορείς - η τοπική αυτοδιοίκηση πρέπει να «τρέξει» και να προετοιμάσει το νησί για τουρισμό».