Προς συγχώνευση οδεύουν δύο από τις μεγαλύτερες ακτοπλοϊκές εταιρείες του Αιγαίου, η Hellenic Seaways και η ΑΝΕΚ, οι οποίες λειτουργούν κάτω από την ομπρέλα της Sea Star Capital. Από τη συγχώνευση αυτή θα εξοικονομηθούν 15 εκατ. ευρώ ανά έτος.
Προς συγχώνευση οδεύουν δύο από τις μεγαλύτερες ακτοπλοϊκές εταιρείες του Αιγαίου, η Hellenic Seaways και η ΑΝΕΚ, οι οποίες λειτουργούν κάτω από την ομπρέλα της Sea Star Capital. Αυτό δήλωσε ο πρόεδρος της εταιρείας, Άκης Κλεάνθους, και υπογράμμισε ότι από τη συγχώνευση αυτή θα εξοικονομηθούν 15 εκατ. ευρώ ανά έτος, εφόσον οι τιμές του πετρελαίου δεν ανέβουν σημαντικά.
Οι εξελίξεις αυτές ενδιαφέρουν άμεσα τους κατοίκους της Λέσβου, της Λήμνου, του Άι-Στράτη και της Χίου, αφού οι δύο εταιρείες έχουν δρομολογήσει πλοία τους στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη και Μυτιλήνη - Λήμνος - Θεσσαλονίκη. Στην Hellenic Seaways ανήκει το «Νήσος Χίος» και στην ΑΝΕΚ το «Λισσός». Η συγχώνευση των δύο εταιρειών θα τις οδηγήσει σε αύξηση των κερδών τους με την επίτευξη οικονομιών κλίμακας. Παράλληλα, όμως, θα οδηγήσει και σε αναδιάρθρωση του στόλου τους, από την οποία θα μπορούσαν να προκύψουν αλλαγές στα πλοία που προσεγγίζουν τα λιμάνια των νησιών μας.
Αλλαγές μπορούν να προκύψουν και στον αριθμό των δρομολογίων που εκτελούνται από τα πλοία των δύο εταιρειών. Για παράδειγμα, θα μπορούσαν να μειωθούν τα δρομολόγια που εκτελεί το «Νήσος Χίος» τους χειμερινούς μήνες. Κίνηση που θα μπορούσε να συνδυαστεί με απομάκρυνση του «Λισσός» από την κύρια γραμμή του βορείου Αιγαίου και αντικατάστασής του με το «Κρήτη ΙΙ». Το τελευταίο «δοκιμάστηκε» στη γραμμή από την ΑΝΕΚ κατά τη διάρκεια της ετήσιας ακινησίας του «Λισσός», τον περασμένο Μάη. Σημειώνουμε ότι το «Κρήτη ΙΙ» έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει ταχύτητα μέχρι και 22 μίλια/ώρα. Στα δρομολόγια που πραγματοποίησε στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη και Μυτιλήνη - Λήμνος - Θεσσαλονίκη ταξίδευε με 20,5 μίλια/ώρα. Έχει μεγαλύτερο γκαράζ από το «Λισσός», αλλά μικρότερο αριθμό καμπινών και θέσεων για επιβάτες.
Προσωρινά;
Προφητικά, ίσως, στο τεύχος του περασμένου Ιουνίου, το περιοδικό «Εφοπλιστής» έγραφε: «Θα μπορούσε κανείς να φανταστεί το extra large “Κρήτη ΙΙ” να συρταρώνει τα 192 μέτρα του στα δύσκολα λιμάνια της Χίου, της Μυτιλήνης, της Λήμνου και της Θεσσαλονίκης; Οι ιθύνοντες της ΑΝΕΚ πειραματίστηκαν στην πράξη, δρομολογώντας προσωρινά στο βόρειο Αιγαίο το πλοίο που διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα γκαράζ του στόλου τους. Επίδειξη ισχύος ή νέο ανακάτεμα της τράπουλας στην περιοχή;»
Τρεις μήνες μετά, το τοπίο αρχίζει να ξεδιαλύνεται και να γίνεται πιο καθαρό. Πριν λίγες εβδομάδες ο κεντρικός πράκτορας της ΑΝΕΚ στη Μυτιλήνη, Αντώνης Πίκουλος, μας έλεγε ότι αναμένει αναβάθμιση της παρουσίας της ΑΝΕΚ στη γραμμή. Όλα τούτα φέρνουν πιο κοντά το «Κρήτη ΙΙ» και απομακρύνουν το «Λισσός». Άλλωστε η ΑΝΕΚ χρησιμοποιεί το τελευταίο για να χτυπήσει άγονες γραμμές.
Πρόβλημα για τη ΝΕΛ
Η δρομολόγηση του «Κρήτη ΙΙ» στη γραμμή θα φέρει χαμόγελα στις μεταφορικές εταιρείες και τους φορτηγατζήδες των νησιών μας. Διότι το γκαράζ του πλοίου είναι μεγαλύτερο και χωράει περισσότερα φορτηγά. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να μειωθούν τα προβλήματα στις μεταφορές τους καλοκαιρινούς μήνες. Η μόνη που θα στενοχωρηθεί είναι η ΝΕΛ, η οποία έχει μείνει στη γραμμή με το «Μυτιλήνη» και θα δει να μειώνεται ακόμη περισσότερο το μεταφορικό της έργο σε οχήματα και φορτηγά. Δηλαδή στον τομέα που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί το «καϊμάκι της γραμμής».
Το ζήτημα αυτό είναι κεφαλαιώδους σημασίας για τη ΝΕΛ. Η εταιρεία λόγω της πίεσης που δέχεται από τους ανταγωνιστές της, βρίσκεται υπό συνεχή πίεση, με αποτέλεσμα να μειώνεται συνεχώς ο τζίρος της.