Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Στους 22.221 ανήλθαν οι Τούρκοι επισκέπτες που έφθασαν στη Λέσβο από το Δικελί και το Αϊβαλί το πρώτο εννεάμηνο του έτους. Έως το τέλος του χρόνου, οι αφίξεις αναμένεται να φθάσουν τις 25.000.
Το πρώτο οκτάμηνο του έτους, 30.207 Έλληνες και ξένοι αναχώρησαν από τη Μυτιλήνη με προορισμό το Αϊβαλί. Δηλαδή ο συνολικός αριθμός των επιβατών για το τρέχον έτος θα προσεγγίσει τις 60.000. Επίσης στη γραμμή διακινούνται μερικές χιλιάδες Ι.Χ. αυτοκίνητα, μοτοσυκλέτες και φορτηγά αυτοκίνητα.
Από τα παραπάνω στοιχεία προκύπτει ότι οι συνδέσεις της Λέσβου με την Τουρκία έχουν αποκτήσει έναν πολύ αξιόλογο τζίρο, ο οποίος έχει σαφείς ανοδικές τάσεις. Έτσι δικαιολογείται και η παρουσία στη γραμμή τριών εταιρειών (NEL Lines, TurYol και Jale Lines). Αλλά το επίπεδο των ακτοπλοϊκών συνδέσεων Λέσβου - τουρκικών παραλίων απέχει πολύ από το να χαρακτηρίζεται ικανοποιητικό. Με αποτέλεσμα, αντί αυτές να γίνονται μοχλός ανάπτυξης, να λειτουργούν σαν τροχοπέδη.
Ευεργετικά, αλλά…
Η οικονομία της Λέσβου, ιδιαίτερα της Μυτιλήνης, φέτος το καλοκαίρι ένιωσε τα πρώτα ουσιαστικά ευεργετικά αποτελέσματα από τη μαζική είσοδο Τούρκων τουριστών. Κάλυψαν πολλά από τα κενά που δημιούργησε στα ξενοδοχεία η μείωση τουριστών από τη δυτική Ευρώπη και την ηπειρωτική Ελλάδα. Έδωσαν δουλειά στις ταβέρνες, τα εστιατόρια, τις καφετέριες της Μυτιλήνης και πολλών χωριών του νησιού. Κι επιπλέον, φεύγοντας από το νησί, πήραν μαζί τους σημαντικές ποσότητες τοπικών προϊόντων.
Κερδισμένη από την ανάπτυξη των σχέσεων των δύο πλευρών είναι και η τουρκική πλευρά. Οι τουρκικές εξαγωγές ψαριών στη Λέσβο έως τις 23 του περασμένου Σεπτεμβρίου είχαν φθάσει τους 40 τόνους. Πολύ μεγαλύτερος είναι ο τζίρος που έκαναν οι τουρκικές επιχειρήσεις των απέναντι παραλίων από τους 30.207 Έλληνες και αλλοδαπούς που αναχώρησαν από τη Μυτιλήνη για τα απέναντι παράλια, είτε για αναψυχή είτε για ψώνια.
Η ανάπτυξη των οικονομικών σχέσεων των τουρκικών παραλίων με τη Λέσβο απαιτεί, όμως, πυκνές και σταθερές ακτοπλοϊκές συνδέσεις μεταξύ των δύο πλευρών, που συνεχώς θα βελτιώνονται. Γι’ αυτό και είναι αδικαιολόγητο όταν στο Αϊβαλί γίνεται ένα διεθνές οικολογικό συνέδριο όπως αυτό του περασμένου Σαββατοκύριακου, να μην υπάρχει σύνδεση με τη Μυτιλήνη, με αποτέλεσμα Μυτιληνιοί που θα ήθελαν να παρακολουθήσουν τις εργασίες του Συνεδρίου, να αναγκαστούν να ακυρώσουν το ταξίδι τους. Κι άλλοι, που ήδη βρίσκονταν εκεί, να μην μπορούν να επιστρέψουν στη Μυτιλήνη. Όλα αυτά συνέβησαν την προηγούμενη εβδομάδα. Αλλά έχουν συμβεί και αρκετές φορές τα προηγούμενα χρόνια.
Ποτέ την Κυριακή
Μέλη της Κίνησης «Συνύπαρξη και Επικοινωνία στο Αιγαίο» μάς είπαν ότι στα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας πήγαν σε τουριστικό πρακτορείο να κλείσουν εισιτήρια για να μεταβούν από τη Μυτιλήνη στο Αϊβαλί, για να παρακολουθήσουν τις εργασίες του Συνεδρίου που προαναφέραμε. Επειδή δεν υπήρχε πλοίο επιστροφής το απόγευμα της Κυριακής από το Αϊβαλί στη Μυτιλήνη, θέλησαν να κόψουν εισιτήρια για να επιστρέψουν μέσο Δικελί. Στον ηλεκτρονικό υπολογιστή του πρακτορείου φαίνονταν ότι το «Κωνσταντίνος Γ.» τής ΝΕΛ έχει προγραμματισμένο δρομολόγιο το μεσημέρι της Κυριακής από Δικελί προς Μυτιλήνη. Για να βεβαιωθεί ο τουριστικός πράκτορας ότι ισχύει το δρομολόγιο, επικοινώνησε με την εταιρεία. Η απάντηση που έλαβε ήταν πως το δρομολόγιο έχει ματαιωθεί και από λάθος φαίνεται ως διαθέσιμο στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές.
Η απάντηση που μας έδωσαν από τη ΝΕΛ, ήταν ότι το δρομολόγιο ματαιώθηκε επειδή δεν υπήρχαν επιβάτες. Μάλιστα αναφέρουν ότι το Σάββατο πραγματοποιήθηκαν δύο δρομολόγια από Μυτιλήνη προς Δικελί για να μεταφερθούν επιβάτες και φορτηγά. Για την Κυριακή υπήρχαν μόνο δύο Τούρκοι επιβάτες, οι οποίοι μεταφέρθηκαν με βραδινό δρομολόγιο του Σαββάτου.
Ο κεντρικός πράκτορας της ΤurYol στη Μυτιλήνη, Άρης Λαζαρής, μας είπε ότι η εταιρεία έχει ανακοινωμένο πρόγραμμα δρομολογίων από την 1η Οκτωβρίου, στο οποίο είναι ευκρινές ότι δεν υπάρχει αναχώρηση πλοίου από το Αϊβαλί προς τη Μυτιλήνη την Κυριακή.
Επικοινωνήσαμε και με κεντρικό πρακτορείο της Jale Lines στη Μυτιλήνη. Η υπάλληλος που βρισκόταν εκεί, μας είπε ότι πράγματι δεν υπήρχε δρομολόγιο πλοίου της εταιρείας από το Αϊβαλί προς τη Μυτιλήνη την περασμένη Κυριακή. Ωστόσο απέφυγε να μας εξηγήσει αν αυτό ήταν ένα έκτακτο περιστατικό και μας παρέπεμψε στην υπεύθυνη του γραφείου, που όμως απουσίαζε.