Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Ριζική αναμόρφωση των δανειακών υποχρεώσεων της ΝΕΛ προς τις τράπεζες εξήγγειλε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Γιάννης Αβραντίνης, στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στους ναυτιλιακούς συντάκτες χθες το μεσημέρι, στο πλοίο «European Express» που βρισκόταν στο λιμάνι του Πειραιά. Δεν έδωσε περισσότερες διευκρινίσεις πώς θα γίνει αυτό, ωστόσο έκανε σαφές ότι έδωσε στους πιστωτές της εταιρείας να καταλάβουν πως θα πρέπει να προσαρμοστούν στα δεδομένα που έχουν δημιουργηθεί με την οικονομική κρίση. Ο ακριβής τρόπος που θα γίνει η αναδιάρθρωση των δανείων, είναι κάτι που αναμένεται να ανακοινωθεί το επόμενο διάστημα από την εταιρεία, όταν οριστικοποιηθούν οι συμφωνίες με τους πιστωτές.
Ο κ. Αβραντίνης δύο φορές δήλωσε ότι δεν πρόκειται να καταρρεύσει η ΝΕΛ, καθώς έχει φροντίσει η διοίκησή της να πάρει τα αναγκαία μέτρα. Η μόνη περίπτωση να καταρρεύσει η εταιρεία, είναι να καταρρεύσει η χώρα.
Παρ’ όλα αυτά, ο διευθύνων σύμβουλος της ΝΕΛ υπογράμμισε ότι η εταιρεία δεν έχει πάψει να αντιμετωπίζει μεγάλα προβλήματα. Το σημαντικότερο από αυτά είναι ότι τα έσοδά της είναι μικρότερα από τα έξοδα της.
Χαρακτηριστικά είπε ότι σε κάθε 100 ευρώ έσοδα, αντιστοιχούν 142 ευρώ έξοδα. Αυτό το ζήτημα θα προσπαθήσει η ΝΕΛ να αντιμετωπίσει το επόμενο διάστημα, αξιοποιώντας τις επιχειρηματικές ευκαιρίες που παρουσιάζονται είτε στον ελλαδικό χώρο είτε στο εξωτερικό. Κέντρο της επιχειρηματικής δραστηριότητάς της ήταν και παραμένει το βόρειο Αιγαίο. Όμως πάντα η εταιρεία ψάχνει ευκαιρίες σε άλλες γραμμές.
Επικριτικός
Ιδιαίτερα επικριτικός ήταν ο κ. Αβραντίνης για την πολιτική ηγεσία της χώρας. Ουσιαστικά χαρακτήρισε αδιέξοδη την πολιτική του μνημονίου, των συνεχών περικοπών σε μισθούς συντάξεις και των όλο και μεγαλύτερων φορολογικών επιβαρύνσεων. Τάχθηκε υπέρ μιας πλήρως φιλελεύθερης πολιτικής, τόσο για το σύνολο της οικονομίας, όσο και για το χώρο της ακτοπλοΐας. Αναφερόμενος στα σενάρια που κυκλοφορούν για τη δημιουργία ενός νέου ακτοπλοϊκού χάρτη, είπε πως θα πρέπει να απελευθερωθούν πλήρως όλες οι γραμμές. Όπου οι ανάγκες δεν καλύπτονται από την ελεύθερη αγορά, θα πρέπει να προχωρήσει το κράτος στη σύναψη συμβάσεων με τις ενδιαφερόμενες ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Ο κ. Αβραντίνης σε πολλά σημεία της δίωρης χθεσινής συνέντευξης μίλησε επικριτικά για το κράτος και τον τρόπο που αντιμετωπίζει την ακτοπλοΐα. Συγκεκριμένα ανέφερε ότι δεν εφαρμόζονται οι νόμοι και πως γίνονται συνεχώς συζητήσεις, μελέτες και αναλύσεις, αλλά δε λαμβάνονται μέτρα, με συνέπεια τα προβλήματα να διογκώνονται. Επίσης κατηγόρησε το κράτος πως ερμηνεύει και εφαρμόζει τους νόμους με διαφορετικό τρόπο κατά περίπτωση, δημιουργώντας έτσι ένα πλαίσιο εντελώς άνισο. Χαρακτήρισε, ακόμη, αδιέξοδη την παρεμβατική πολιτική στην ακτοπλοΐα, καθώς πιστεύει πως θα οδηγήσει σε νέες ολιγοπωλιακές καταστάσεις.
Ωστόσο, για να αποφύγει νέες αντιπαραθέσεις με τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη, έσπευσε να δηλώσει ότι πρόκειται για έναν έμπειρο πολιτικό.
Αυτοκριτική και κριτική
Μετά από ερώτηση δημοσιογράφου, ο κ. Αβραντίνης παραδέχθηκε ότι ήταν λάθος επιλογή, στη συγκεκριμένη συγκυρία, η αύξηση των γραμμών στις οποίες δραστηριοποιήθηκε ο όμιλος της ΝΕΛ κατά το 2011. Η επιλογή αυτή είχε οδηγήσει σε μεγάλη αύξηση των ζημιών, όπως φάνηκε άλλωστε στα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν τον περασμένο Μάρτιο.
Από το στόχαστρο του κ. Αβραντίνη δε θα μπορούσαν να ξεφύγουν οι ανταγωνίστριες εταιρείες (Hellenic Seaways και Attica Group). Δεν αναφέρθηκε σε καμμία από αυτές ονομαστικά, όμως τις φωτογράφισε. Ιδιαίτερα τον Όμιλο Attica τον κατηγόρησε ότι κάνει πολιτική ντάμπιγκ στο νεότευκτο «Blue Star Patmos», δηλαδή ότι πουλάει τις υπηρεσίες μεταφοράς κάτω του κόστους. Παράλληλα είπε ότι δεν μπορεί να χαρακτηρίζεται επένδυση η κατασκευή ενός πλοίου με δανεικά κεφάλαια από το εξωτερικό, που έχει κατασκευαστεί σε ξένο ναυπηγείο, με χρήματα που θα τα πληρώσουν οι κάτοικοι της νησιωτικής Ελλάδας.
Αναφερόμενος επίσης στα πλοία «Νήσος Χίος» και «Blue Star Patmos», είπε ότι πηγαίνουν με ταχύτητα μικρότερη από την ταχύτητα των πλοίων τής ΝΕΛ.
Ενδιαφέρει η Σμύρνη, αλλά…
Το υψηλό κόστος ελλιμενισμού για τα πλοία στην Τουρκία είναι ο λόγος που η ΝΕΛ μέχρι σήμερα δεν έχει προχωρήσει στη δρομολόγηση στη γραμμή Σμύρνη - Μυτιλήνη - Θεσσαλονίκη. Αυτό υποστήριξε ο κ. Αβραντίνης χθες το μεσημέρι και προσέθεσε ότι δεν μπορεί οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις να αντιμετωπίζονται από τα τουρκικά λιμάνια ως προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων. Κατά τα λοιπά, ανέφερε ότι η γραμμή έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για την εταιρεία, καθώς θα συνδέει δύο πόλεις που συγκεντρώνουν πληθυσμούς έξι εκατομμυρίων κατοίκων η μία (Σμύρνη) και ενός εκατομμυρίου η άλλη (Θεσσαλονίκη).
Για τη σύνδεση Μυτιλήνης - Δικελί με το πλοίο «Κωνσταντίνος Γ.», ανέφερε ότι η εταιρεία συνεχίζει να μετράει ζημίες, θεωρεί όμως ότι έχει πολλές προοπτικές, καθώς φέρνει σημαντικό αριθμό τουριστών στη Μυτιλήνη και φορτηγά από την Τουρκία, το Ιράν και άλλες ασιατικές χώρες, που μέσω Πειραιά, Καβάλας και Θεσσαλονίκης συνεχίζουν το ταξίδι τους στην Ευρώπη. Με τον τρόπο αυτό, το λιμάνι της Μυτιλήνης μετατρέπεται σε σημαντικό διαμετακομιστικό κέντρο.
Η παρουσία τής ΝΕΛ στις ελληνοτουρκικές επιχειρηματικές συναλλαγές αναμένεται να ενισχυθεί το επόμενο διάστημα, με τη συμμετοχή της σε νέο εταιρικό σχήμα, για το οποίο ο κ. Αβραντίνης απέφυγε να πει περισσότερα πράγματα.
Μεγάλο πρόβλημα για τη ΝΕΛ είναι ότι το Δημόσιο καθυστερεί πολύ να πληρώσει τις οφειλές από τις άγονες γραμμές, και αυτήν τη στιγμή υπολογίζεται ότι έχει να λαμβάνει 10 εκατ. ευρώ. Σε άλλα 21,8 εκατ. ευρώ εκτιμά η εταιρεία ότι ανέρχονται οι οφειλές του Δημοσίου προς αυτήν από σειρά εκπτώσεων που είναι υποχρεωμένη να κάνει σε κατηγορίες επιβατών.
Ευχαριστίες προς τους εργαζομένους
Ο κ. Αβραντίνης μίλησε με πολύ θερμά λόγια για τους εργαζομένους της εταιρείας. Συγκεκριμένα είπε πως χάρη σε αυτούς κινούνται τα πλοία της, διότι δείχνουν πολύ μεγάλη ανοχή στις πολιτικές που εφαρμόζει, αλλά και στις καθυστερήσεις καταβολής των μισθών. Ανέφερε, ακόμα, ότι τα χρήματα που οφείλει το Δημόσιο στην εταιρεία, στην ουσία είναι χρήματα των εργαζομένων. Μάλιστα σε άλλο σημείο έκανε ακόμη πιο εμφατική αναφορά, λέγοντας πως «οι εργαζόμενοι της ΝΕΛ είναι αυτοί που επιδοτούν τις άγονες γραμμές, κι όχι το κράτος».
Αντίθετος με την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών της χώρας δήλωσε ο κ. Αβραντίνης, αν και είναι ακραιφνής φιλελεύθερος. Θεωρεί πως πρέπει να παραμείνουν σε δημόσιο έλεγχο, αλλά θα πρέπει να καλύπτουν το κόστος λειτουργίας τους, όπως εκτιμά και πως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες θα πρέπει να μπορούν να κατασκευάζουν ιδιωτικές προβλήτες.