Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη
Ανακοινώθηκαν πρόσφατα τα στοιχεία της κίνησης οχημάτων και επιβατών στην γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη, για το τρίτο τρίμηνο του 2016, από την Ελληνική Στατιστική Αρχή. Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν την πτωτική κίνηση των επιβατών για το 2016, σε σχέση με το 2015. Αντίθετα η κίνηση οχημάτων κινείται ανοδικά.
Ειδικότερα το τρίτο τρίμηνο του 2016 αυξήθηκε ο αριθμός των οχημάτων που κινήθηκαν στην γραμμή κατά 17,4%, το δεύτερο τρίμηνο είχαν αυξηθεί κατά 7,5% και το πρώτο εξάμηνο του 2016 καταγράφηκε αύξηση κατά 42,3%. Το τέταρτο τρίμηνο του 2015 καταγράφηκε η κίνηση 37.223 οχημάτων στην γραμμή, κατά συνέπεια αρκεί να διατηρηθεί η περυσινή κίνηση ώστε να καταγραφεί αύξηση στο σύνολο του 2016.
Η επιβατική κίνηση του 2016, στο σύνολο του έτους, θα διαμορφωθεί σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από το 2015 λόγω κάμψης των προσφυγικών ροών. Ωστόσο θα είναι πολύ υψηλότερη από όλα τα προηγούμενα χρόνια (βλέπε πίνακα «Επιβάτες»).
Παρότι τα επίσημα στοιχεία δείχνουν αύξηση της μεταφοράς οχημάτων, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες υποστηρίζουν πως το 2016 καταγράφηκε μικρή κάμψη στην μεταφορά φορτηγών. Πρέπει ωστόσο να σημειώσουμε πως το 2016 ήταν η δεύτερη χρονιά μεγάλης ροής μεταναστών - προσφύγων από και προς τα νησιά του Αιγαίου. Θυμίζουμε πως η συμφωνία Ευρωπαϊκής Ένωσης - Τουρκίας που ανέκοψε τις ροές, εφαρμόστηκε μετά τις 20 Μαρτίου του 2016. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι τόσο η μεταφορά επιβατών όσο και η μεταφορά οχημάτων, μόλις το τρέχον έτος θα επιστρέψουν στα φυσιολογικά τους επίπεδα.
Η αυξημένη κίνηση οχημάτων κατά το 2016, πιθανότατα είναι αποτέλεσμα των προσφύγων που έχουν εγκλωβιστεί στη Λέσβο και την Χίο. Για την τροφή, την ένδυση, την στέγαση και την περίθαλψη αυτών των ανθρώπων μεταφέρονται προϊόντα και άνθρωποι από την ηπειρωτική Ελλάδα και έτσι προκύπτει πρόσθετο μεταφορικό έργο για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Σε ό,τι αφορά το 2017, οι εκτιμήσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών παραμένουν εξαιρετικά συγκρατημένες. Κι αυτό γιατί θεωρούν ότι οι συνθήκες στην ελληνική οικονομία δεν επιτρέπουν αισιόδοξες εκτιμήσεις σε ό,τι αφορά την αύξηση της κίνησης επιβατών και οχημάτων στην γραμμή.
Κίνηση επιβατών - οχημάτων στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη | ||
Περίοδος | Επιβάτες | Οχήματα |
Α τρίμηνο 2016 | 230.027 | 28.242 |
Β τρίμηνο 2016 | 233.616 | 52.489 |
Γ τρίμηνο 2016 | 363.322 | 85.309 |
2016 | 826.965 | 166.040 |
Α τρίμηνο 2015 | 115.078 | 19.853 |
Β τρίμηνο 2015 | 285.082 | 48.845 |
Γ τρίμηνο 2015 | 486.963 | 72.639 |
Δ τρίμηνο 2015 | 453.002 | 37.223 |
2015 | 1.340.125 | 178.560 |
Α τρίμηνο 2014 | 86.006 | 14.856 |
Β τρίμηνο 2014 | 182.809 | 27.890 |
Γ τρίμηνο 2014 | 250.651 | 50.662 |
Δ τρίμηνο 2014 | 149.693 | 27.176 |
2014 | 669.159 | 120.584 |
Α τρίμηνο 2013 | 114.642 | 20.232 |
Β τρίμηνο 2013 | 170.884 | 30.702 |
Γ τρίμηνο 2013 | 240.660 | 46.476 |
Δ τρίμηνο 2013 | 92.802 | 20.305 |
2013 | 618.988 | 117.715 |
Α τρίμηνο 2012 | 76.089 | 13.787 |
Β τρίμηνο 2012 | 145.732 | 27.597 |
Γ τρίμηνο 2012 | 317.380 | 71.858 |
Δ τρίμηνο 2012 | 149.648 | 28.608 |
2012 | 688.849 | 141.850 |
Α τρίμηνο 2011 | 96.658 | 15.441 |
Β τρίμηνο 2011 | 160.974 | 25.409 |
Γ τρίμηνο 2011 | 300.016 | 61.667 |
Δ τρίμηνο 2011 | 98.728 | 19.072 |
2011 | 656.376 | 121.589 |
Α τρίμηνο 2010 | 108.470 | 20.357 |
Β τρίμηνο 2010 | 173.737 | 29.113 |
Γ τρίμηνο 2010 | 328.906 | 67.444 |
Δ τρίμηνο 2010 | 124.624 | 21.662 |
2010 | 735.737 | 138.576 |
Πηγή: Ελληνική Στατιστική Αρχή | ||
Τα στοιχεία του 2016 είναι προσωρινά |
Ο ανταγωνισμός με το αεροπλάνο
Άγνωστες επί του παρόντος είναι οι επιπτώσεις που θα έχουν στην επιβατική κίνηση της φετινής χρονιάς, τα πολυδαίδαλα δρομολόγια που σχεδιάζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες. Επίσης θεωρούμε εξαιρετικά κρίσιμη την φετινή χρονιά σε ό,τι αφορά τον ανταγωνισμό της ακτοπλοΐας με τις αερομεταφορές.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες δείχνουν ανίκανες να αντιμετωπίσουν αυτό τον ανταγωνισμό. Ίσως πάλι να μην ενδιαφέρονται να τον αντιμετωπίσουν ή να θεωρούν πως πρόκειται για μια μάχη που είναι ήδη χαμένη.
Όπως κι αν έχουν τα πράγματα, είναι βέβαιο ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, σε ό,τι αφορά το βόρειο Αιγαίο, επενδύουν σε μεγάλα πλοία που μπορούν να μεταφέρουν περισσότερα οχήματα. Την ίδια στιγμή δίνουν όλο και λιγότερο βάρος στην μεταφορά επιβατών.
Πριν από περίπου 20 χρόνια, ένας παράγοντας της τότε κραταιάς ΝΕΛ, υποστήριζε ότι στην ακτοπλοΐα θα δημιουργηθούν δύο κατηγορίες πλοίων: Τα πλοία που θα εξειδικεύονται στην μεταφορά επιβατών και θα είναι ταχύπλοα (βλέπε επένδυση στα πλοία της σειράς «Αίολος») και η δεύτερη τα πλοία μεταφοράς οχημάτων. Σήμερα αυτό το σχήμα έχει μετεξελιχθεί. Οι επιβάτες επιλέγουν για την μετακίνηση τους τα αεροπλάνα, καθώς οι τιμές των εισιτηρίων στα ταχύπλοα, είναι πολύ υψηλές και ο χρόνος του ταξιδιού δεν έχει μειωθεί σε επίπεδο που να καθιστά ελκυστικά τα ταχύπλοα. Την ίδια στιγμή στις γραμμές του βορείου Αιγαίου, βλέπουμε όλο και περισσότερα πλοία Ro - Ro. Έχει περάσει σχεδόν απαρατήρητο, αλλά στο εμπορικό λιμάνι της Μυτιλήνης τους τελευταίους μήνες, προσέγγιζαν ή συνεχίζουν να προσεγγίζουν τα Ro - Ro «Νέαρχος», «Τάλως», «Πελαγίτης» και «Καπετάν Χρήστος».
Οι μεγάλες ακτοπλοϊκές εταιρείες προσπαθούν να χτυπήσουν στα ίσια τον ανταγωνισμό των Ro - Ro, αυξάνοντας συνεχώς την μεταφορική ικανότητα των πλοίων τους. Παράλληλα φαίνεται πως δοκιμάζουν και το άνοιγμα του ανταγωνισμού στο κόστος των εισιτηρίων για την μεταφορά οχημάτων.