Κηλίδα μαζούτ στο σχήμα του… ερωτηματικού!

01/07/2012 - 05:56
Μάχη με το χρόνο και με την κακοκαιρία, έδιναν τα συνεργεία αντιρρύπανσης και εθελοντές στο εμπορικό λιμάνι της Μυτιλήνης, προκειμένου να κρατηθεί μέσα στα φράγματα η μεγάλη ποσότητα μαζούτ που κατέληξε στη θάλασσα, μετά από πρόσκρουση του «Aegean Star» στο «στρογγυλό» του λιμενοβραχίονα.
[Υπάρχει σχετικό βίντεο]
Μάχη με το χρόνο, αλλά κυρίως με την κακοκαιρία, έδιναν όλη μέρα χθες και προχθές τα συνεργεία αντιρρύπανσης και εθελοντές στο εμπορικό λιμάνι της Μυτιλήνης, προκειμένου να κρατηθεί μέσα στα φράγματα η μεγάλη ποσότητα μαζούτ που κατέληξε στη θάλασσα, μετά από πρόσκρουση του οχηματαγωγού πλοίου «Aegean Star» τις πρωινές ώρες της Κυριακής, στο «στρογγυλό» του λιμενοβραχίονα.
Από χθες το πρωί τις εργασίες απορρύπανσης ανέλαβε ιδιωτική εταιρεία μετά από ανάθεση της πλοιοκτήτριας, ενώ με αγωνία όλοι αναμένουν τη βελτίωση των καιρικών συνθηκών για ν’ αποφευχθεί ο άμεσος κίνδυνος που υπάρχει να διαλυθούν από τον αέρα τα φράγματα.
Η επόμενη μέρα του ατυχήματος έφερε στην επιφάνεια λάθη, παραλείψεις, αλλά και πολλά αναπάντητα ερωτήματα.




Το ατύχημα σημειώθηκε στις 5:20 το πρωί της Κυριακής κατά την είσοδο του πλοίου στο λιμάνι, την ώρα που σύμφωνα με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη έπνεαν ισχυρότατοι άνεμοι, εντάσεως επτά έως και οκτώ Μποφώρ.
Το «Αegean Star», που εκτελούσε το δρομολόγιο Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη, στο τμήμα του ταξιδιού από τη Χίο στη Μυτιλήνη είχε 21 άτομα πλήρωμα, έξι επιβάτες και 45 φορτηγά οχήματα. Το πλοίο, με ευθύνη του καπετάνιου του, είχε βρεθεί κυριολεκτικά «στο μάτι του κυκλώνα» το βράδυ της Παρασκευής, όταν ξεκίνησε από τον Πειραιά με προορισμό τη Χίο την ώρα που στο κεντρικό και βόρειο Αιγαίο έπνεαν άνεμοι που έφθαναν και τα 10 Μποφώρ. Θεωρείται δε θαύμα το γεγονός ότι δε συνέβη ατύχημα στη διάρκεια του ταξιδιού. Μάλιστα, το γεγονός της άφιξής του στη Χίο στις 2:30 το μεσημέρι του Σαββάτου, περνώντας το τρικυμισμένο Αιγαίο, προκάλεσε την απορία των λιμενικών αρχών της Χίου, που διέταξαν τον έλεγχο του πλοίου και την ανακατανομή του φόρτου του, μια και μεταξύ των άλλων διαπιστώθηκαν ζημιές σε μεταφερόμενα φορτηγά, που είχαν προκληθεί από τη θαλασσοταραχή. Τελικά, το πλοίο, ομοίως με ευθύνη του καπετάνιου, απέπλευσε στη 1:30 μετά τα μεσάνυχτα από τη Χίο για τη Μυτιλήνη, και πάλι εν μέσω ισχυρών ανέμων.
Κατά τη διαδικασία εισόδου του πλοίου στο λιμάνι, στις 5:20 το πρωί, το «Aegean Star» «έξυσε» τα μπλόκια γύρω από το «στρογγυλό» στο οποίο καταλήγει ο κυματοθραύστης κι όπου βρίσκεται ο πράσινος φάρος.


Αντιρρυπαντικό τείχος γύρω από το πλοίο

Κι αρχίζουν τα περίεργα
Αίσθηση προκαλεί το γεγονός ότι το Λιμεναρχείο ενημερώθηκε για το ατύχημα μια ώρα αργότερα (!), στις 6:25 το πρωί, από τον πλοίαρχο του καραβιού, όταν και είχε αρχίσει η διαρροή. Δεν ήταν λίγοι εκείνοι που αναρωτιούνταν, μάλιστα, αν τελικά το πλοίο «έδεσε μόνο του στο λιμάνι χωρίς να υπάρχουν στελέχη του Λιμεναρχείου εκεί». Κάτι που να σημειωθεί πως επανειλημμένως έχει καταγγελθεί ότι συμβαίνει, ειδικά τις πρωινές ώρες και μάλιστα κατά την άφιξη επιβατηγών πλοίων!
Δυο σκάφη του Λιμενικού, με τη βοήθεια ρυμουλκού, «έριξαν» τα πρώτα φράγματα, των οποίων η τοποθέτηση, αφού τα εξέτασαν οι ειδικοί, διαπίστωσαν πως δεν είχε γίνει σωστά, μια και εκείνοι που «εργάστηκαν» για το αντικείμενο αυτό (πλήρωμα ενός ρυμουλκού και ένα συνεργείο της ECO που διέθεσε το ένα από τα φράγματα), δεν ήξεραν πώς να τα τοποθετήσουν.
Σοβαρό «ρήγμα», όμως, υπήρξε στο κομμάτι της ενημέρωσης από πλευράς του Λιμεναρχείου Μυτιλήνης. Το Λιμεναρχείο διαβεβαίωνε διά στόματος λιμενάρχη, κ. Μανώλη Βόμβα, ότι «η διαρροή από το πλοίο είχε σταματήσει από το πρωί», ενώ στην πραγματικότητα τα τελευταία σημεία διαρροής έκλεισε ιδιώτης δύτης, που τοποθέτησε επιθέματα στο μήκους οκτώ μέτρων ρήγμα, γύρω στις 4 το απόγευμα της Κυριακής! Μέχρι εκείνη τη στιγμή, δηλαδή, η διαρροή από το πλοίο στη θάλασσα συνεχιζόταν. Τα σημεία διαρροής ανέλαβε ν’ ασφαλίσει πλήρως και η ιδιωτική εταιρεία που επιλήφθηκε χθες της απορρύπανσης με δύτες της.
Αλλά τα «παρατράγουδα» δε σταματούν εδώ. Έγκυρες πληροφορίες αναφέρουν ότι τόσο οι εισαγγελικές αρχές, όσο και οι αρμόδιοι προανακριτικοί υπάλληλοι, ενημερώθηκαν και κλήθηκαν να ασκήσουν τα καθήκοντά τους περί τις 9:30 το πρωί. Το αλκοτέστ, δηλαδή, για τη διαπίστωση τυχόν χρήσης αλκοόλ από τα υπεύθυνα μέλη του πληρώματος έγινε τέσσερις τουλάχιστον ώρες μετά το συμβάν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την απόδοση ενδεχόμενων τέτοιου τύπου ευθυνών.
Καμμιά ενημέρωση, όμως, δεν υπήρξε από το Λιμεναρχείο ούτε στο Λιμενικό Ταμείο και στην αρμόδια υπάλληλο που έχει αναλάβει το κομμάτι της αντιρρύπανσης, η οποία έχει στα χέρια της και τα κλειδιά του κοντέινερ στο λιμάνι με το αντιρρυπαντικό υλικό. Στο σχέδιο αντιμετώπισης θαλάσσιας ρύπανσης αναφέρεται το όνομα της υπαλλήλου του Λιμενικού Ταμείου (και του αναπληρωτή της), που θα πρέπει να ενημερώνονται άμεσα. Δεδομένου ότι δεν υπήρξε ενημέρωση και φυσικά δεν υπήρχαν και… τα κλειδιά, η πόρτα του κοντέινερ άνοιξε αφού χρειάστηκε να σπάσει το λουκέτο - όπως βέβαια προβλέπεται σε τέτοιες επείγουσες περιπτώσεις. Εν τω μεταξύ, η αρμόδια υπάλληλος του Λιμενικού Ταμείου ενημερώθηκε για το συμβάν… από την Αθήνα!


Προσπάθειες από ξηράς

Οι αιώνιοι εθελοντές!
Σημαντικός ήταν, όμως, και ο ρόλος των εθελοντών και ειδικότερα της Ελληνικής Ομάδας Διάσωσης, μέλη της οποίας εργάστηκαν ασταμάτητα μέχρι τις πρωινές ώρες χθες, οπότε και ανέλαβε το έργο της απορρύπανσης το ιδιωτικό συνεργείο που έφθασε μετά από εντολή της πλοιοκτήτριας εταιρείας. Το Δελτίο Τύπου του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη δεν έκανε, βέβαια, καμμιά αναφορά στο ρόλο των εθελοντών, παρ’ ότι όλοι όσοι βρέθηκαν στο λιμάνι αναγνώρισαν την τεράστια συμβολή τους.
Άμεση ήταν η αντίδραση και προσωπικού της γειτονικής μαρίνας Μυτιλήνης, καθώς άμεσα από νωρίς το πρωί τοποθετήθηκε φράγμα στην «μπούκα» της μαρίνας, για ν’ αποτρέψει τον κίνδυνο να φθάσει η ρύπανση μέχρι εκεί.
Το απόγευμα της Κυριακής έφθασε στη Μυτιλήνη ο σύμβουλος για θέματα Θαλάσσιας Ρύπανσης του Λιμενικού Ταμείου, κ. Μιχάλης Αγγελόπουλος, ο οποίος, αφού επιτήρησε με σκάφος το χώρο όπου τοποθετήθηκαν τα φράγματα, επεσήμανε σημεία όπου χρειαζόταν να γίνουν διορθώσεις, εντόπισε τα λάθη, ενώ έδωσε εντολή να τοποθετηθεί κι άλλο ένα φράγμα, που διέθετε το Λιμενικό Ταμείο σε κοντέινερ στο εμπορικό λιμάνι και μέχρι εκείνη την ώρα δεν είχε χρησιμοποιηθεί. Το φράγμα αυτό τοποθετήθηκε γύρω στις 3 τα ξημερώματα της Κυριακής προς Δευτέρα. Απ’ αυτό εύκολα συμπεραίνει κανείς ότι οι εργασίες τοποθέτησης φραγμάτων που είχαν γίνει αρχικά, προφανώς δεν είχαν γίνει σωστά.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, ο μεγάλος όγκος του μαζούτ - που εκτιμάται γύρω στα 10 κυβικά - έχει πλέον περιοριστεί στο χώρο όπου έχουν τοποθετηθεί τα φράγματα και καλύπτει έκταση περίπου 200 τ.μ.. Υπάρχουν, όμως, κηλίδες διάσπαρτες σε άλλα σημεία του εμπορικού λιμανιού, όσο και εκτός του λιμανιού, καθώς λόγω των ισχυρών ανέμων ήταν αδύνατο να ελεγχθεί όλος ο όγκος της κηλίδας. Είναι, ωστόσο, μικρές αυτές οι ποσότητες και γίνονται προσπάθειες με αντιρρυπαντικά υλικά που ρίχνουν σκάφη, να διαλυθούν.
Με εντολή του εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Μυτιλήνης συνελήφθησαν ο πλοίαρχος του ««Aegean Star», ο αξιωματικός της γέφυρας την ώρα του ατυχήματος, ο πηδαλιούχος και ο α΄ μηχανικός του καραβιού. Ο απόπλους του πλοίου απαγορεύθηκε.


Ζημιές στις νταλίκες μέσα στο πλοίο


Οι Οικολόγοι Πράσινοι για το ατύχημα
«Γλυτώσαμε τα χειρότερα»

Παρέμβαση για το ατύχημα στο λιμάνι έκανε χθες, με ανακοίνωσή της, η Τοπική Οργάνωση των Οικολόγων Πράσινων, θέτοντας ζήτημα ασφάλειας των θαλασσίων μεταφορών στο Αιγαίο.
«Για μια ακόμη φορά ήμασταν τυχεροί, καθώς η πρόσκρουση έγινε μέσα στο λιμάνι της Μυτιλήνης, η ζημιά που υπέστη το πλοίο από την πρόσκρουση είναι μικρή και καταφέραμε να περιοριστεί η διαρροή καυσίμων και η επέκτασή τους στη θάλασσα, καθώς και ο καιρός ήταν σύμμαχός μας και ευνόησε τη φυσική συγκέντρωση των καυσίμων γύρω από το πλοίο. Παρακολουθούμε την εξέλιξη καθαρισμού του θαλασσίου περιβάλλοντος, έτσι ώστε να περιοριστεί στο ελάχιστο η ζημιά στο φυσικό περιβάλλον», αναφέρει χαρακτηριστικά η σχετική ανακοίνωση.
Οι Οικολόγοι Πράσινοι, ανάμεσα στα συμπεράσματά τους από το ατύχημα στο λιμάνι, επισημαίνουν το σημαντικό ρόλο των εθελοντών της Ελληνικής Ομάδας Διάσωσης και συμπληρώνουν ότι κανείς δε θα ήθελε να σκεφτεί τι θα γινόταν αν στη θέση του οχηματαγωγού ήταν ένα από τα καράβια μεταφοράς καυσίμων που εφοδιάζουν το νησί της Λέσβου και δένουν λίγα μόλις μέτρα μακριά, ενώ υπογραμμίζουν ότι αυτό είναι το δεύτερο περιστατικό πρόσκρουσης πλοίου στη Λέσβο για τη φετινή χρονιά.
Η Τ.Ο. θίγοντας το θέμα αναδεικνύει για μια ακόμη φορά το ζήτημα των μεταφορών στα νησιά μας, αφού πλοία γερασμένα καλούνται να καλύψουν τις ανάγκες των νησιών, «με μεγάλη πίεση από τους πλοιοκτήτες, μέσα από δύσκολες καιρικές συνθήκες και με μεγάλη καταπόνηση για το ανθρώπινο δυναμικό τους, που καταλήγει σε ανθρώπινα λάθη όπως τα χθεσινά».
Καταλήγοντας, μεταξύ άλλων, οι Οικολόγοι επισημαίνουν ότι «τα νησιά μας διαθέτουν ελλιπή μηχανισμό, εξοπλισμό και σχέδιο αντιμετώπισης της θαλάσσιας ρύπανσης, που ήδη υφιστάμεθα, πόσο μάλλον από τα δεξαμενόπλοια των 150.000 τόνων».

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey