Όργανα από οικιακά απορρίμματα κατασκεύασαν, στο πλαίσιο του μαθήματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και του θέματος «Η Τέχνη μέσα από την ανακύκλωση», μαθητές του 5ου και του 3ου Γυμνασίου Μυτιλήνης.
Όργανα από οικιακά απορρίμματα κατασκεύασαν, στο πλαίσιο του μαθήματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και του θέματος «Η Τέχνη μέσα από την ανακύκλωση», μαθητές του 5ου και του 3ου Γυμνασίου Μυτιλήνης. Είναι η πρώτη φορά που υπάρχει σύμπραξη δύο σχολείων στα πλαίσια του συγκεκριμένου μαθήματος. Το Σάββατο που μας πέρασε, οι μισοί από τους συμμετέχοντες μαθητές συναντήθηκαν στο 5ο Γυμνάσιο, προκειμένου να… δοκιμάσουν το αποτέλεσμα της προσπάθειάς τους, παίζοντας ρυθμικά παιχνίδια με κουτάκια και τενεκέδες αλουμινίου, μπουκάλια, σπασμένα πλακάκια και κυλίνδρους από χαρτί κουζίνας και δείχνοντάς μας πως ό,τι πετάμε μπορεί να ξαναχρησιμοποιηθεί, με τον πλέον δημιουργικό τρόπο!
Μαράκες από κουτάκια αλουμινίου ενδεδυμένα με χαρτί, γεμισμένα με όσπρια και ζωγραφισμένα με τέμπερες με τα πιο φανταχτερά χρώματα, ξύστρα από καλάμια κολλημένα σε σταθερή βάση που παίζεται με μια… δαχτυλήθρα, κρουστό από γυάλινα μπουκάλια, ενωμένα μεταξύ τους, αλλά και μαράκες από ξύλο σε σχήμα σφεντόνας με καπάκια αλουμινίου περασμένα σε ένα κορδόνι και ένα… ιδιόμορφο κρουστό, φτιαγμένο από σπασμένα πλακάκια, ήταν μερικά μόνο από τα όργανα που κατασκεύασαν οι μαθητές του 5ου και του 3ου Γυμνασίου Μυτιλήνης, στο πλαίσιο του μαθήματος της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.
Περιβαλλοντική… συνεργασία
Επρόκειτο για εργαστήριο που λάμβανε χώρα από τον περασμένο Νοέμβρη, κάθε Σάββατο απόγευμα για δύο ώρες, με θέμα «Η τέχνη μέσα από την ανακύκλωση». Είναι η πρώτη φορά που στο πλαίσιο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης υπάρχει συνεργασία δύο σχολείων. Όλα ήταν μία ιδέα της καθηγήτριας Καλλιτεχνικών του 5ου Γυμνασίου Μυτιλήνης, Μαρίας Γιαννίκου, και της καθηγήτριας Μουσικής του 3ου Γυμνασίου Μυτιλήνης, Νάντιας Καραγιάννη, οι οποίες καθοδήγησαν από κοινού τους μαθητές στην κατασκευή μουσικών οργάνων, τη διακόσμησή τους και στο τελικό αποτέλεσμα, την πρακτική τους «δοκιμή».
Ποιος ήταν ο σκοπός του συγκεκριμένου μαθήματος; Μας απαντάνε οι ίδιοι οι μαθητές: «Να μάθουμε ότι με υλικά που έχουμε χρησιμοποιήσει μπορούμε να φτιάξουμε όργανα μουσικής. Αφού τα φτιάξαμε, τα βάψαμε και τα διακοσμήσαμε…», λέει η Μαρία, μαθήτρια ενός από τα δύο Γυμνάσια που συνεργάστηκαν στο πλαίσιο του μαθήματος. «Οι κυρίες μάς έδωσαν τις οδηγίες, εμείς βάλαμε τη φαντασία στα χρώματα», λένε οι μαθητές ενθουσιασμένοι με τις όμορφες «ηχητικές» τους δημιουργίες.
«Τα παιδιά έφεραν χρηστικά αντικείμενα, κουτιά, αλουμίνιο, μπουκάλια, ρολά χαρτιού υγείας κ.λπ. και έφτιαξαν μουσικά όργανα. Στη συνέχεια, μέσα από τον ιμπρεσιονισμό και τον κυβισμό έκαναν χρωματικές αναλύσεις, ψάχνοντας τα χρώματα που θα χρησιμοποιήσουν σε κάθε έργο τους», λέει η κ. Γιαννίκου, ζωγράφος και καθηγήτρια Καλλιτεχνικών. «Τους άρεσε πολύ το μάθημα, έρχονταν ανελλιπώς κάθε Σάββατο και στεναχωριόνταν αν ακυρωνόταν λόγω αργίας.»
Ενθουσιασμένοι οι μαθητές…
Η ατμόσφαιρα που επικρατούσε στην αίθουσα το περασμένο Σάββατο ήταν κυριολεκτικά ξέφρενη! Οι μαθητές δοκίμαζαν όσα όργανα είχαν κατασκευαστεί, προκαλώντας ένα «δυνατό» ηχητικό αποτέλεσμα… Πιο πολύ, πάντως, φαίνεται να τους ενθουσίασαν τα τύμπανα από αλουμινένιους τενεκέδες λαδιού που, όπως είναι φυσικό, καθώς τα χτυπούσαν με αυτοσχέδιες μπαγκέτες, έβγαζαν και τον πιο εντυπωσιακό ήχο! Σκοπός ήταν, μέσα από την καθοδήγηση της κ. Καραγιάννη, οι μαθητές να παίξουν με τα όργανα χωρισμένοι σε ομάδες, μέσα από ρυθμικά παιχνίδια.
«Μου άρεσε πολύ το μάθημα», μας λέει η Μαρίνα, η οποία έχει φτιάξει μαράκες από κουτάκι αλουμινίου, που ζωγράφισε μόνη της. «Ήμασταν δύο σχολεία μαζί, κάναμε καινούργιους φίλους, με τους οποίους γίναμε όλοι μια παρέα και βρισκόμαστε και εκτός σχολείου πλέον.» Όσο για την ανακύκλωση, η ίδια την εφαρμόζει όσο μπορεί στην καθημερινότητά της.
«Ήταν πολύ ωραία εμπειρία αυτή η συνεργασία», μας λέει η Ελπίδα, μία άλλη μαθήτρια, η οποία έφτιαξε μαράκες με καπάκια αλουμινίου. «Γνωρίσαμε καινούργια παιδιά, τώρα θα πάμε και εκδρομή όλοι μαζί και θα παρουσιάσουμε όσα φτιάξαμε στο Δημοτικό Θέατρο, το Μάιο.»
Ο Στρατής, περήφανος για το όργανο «της βροχής» που κατασκεύασε στο πλαίσιο του μαθήματος, από εύκαμπτο ηλεκτρολογικό σωλήνα, μέσα στον οποίο έβαλε ρύζι, ώστε να βγάζει τον κατάλληλο ήχο, δηλώνει επίσης ενθουσιασμένος με το μάθημα που παρακολούθησε.
Η σημασία της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης
Η κ. Καραγιάννη, η καθηγήτρια της Μουσικής, η οποία είχε αναλάβει το… δύσκολο έργο του συντονισμού των μαθητών στη δοκιμή των οργάνων εκείνη την ημέρα, μας λέει: «Είναι η πρώτη φορά που γίνεται τέτοια σύμπραξη σχολείων. Ξεκίνησε ως δική μας ιδέα, αφού ήμασταν φίλες από πριν με την κ. Γιαννίκου. Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό, παρ’ όλο που δεν ήταν υποχρεωτική η παρουσία τους. Παρ’ όλο που σήμερα ήταν μόνο οι μισοί από τους μαθητές, στο σύνολό τους είναι 45, 25 από το 3ο και 21 από το 5ο Γυμνάσιο.»
«Έτσι όπως είναι η κατάσταση στις μέρες μας, η ανακύκλωση είναι ό,τι καλύτερο και πρέπει να ξεκινάει από τον καθένα μας», συνεχίζει. «Δυστυχώς, στην Ελλάδα δεν έχουμε συνείδηση. Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση βοηθά τα παιδιά να δουν την ανακύκλωση με άλλο μάτι. Ανακυκλώνουν μπαταρίες, έχουν πλέον το νου τους στο τι μπορούν να κάνουν με τα απορρίμματα…»
Να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο του ίδιου μαθήματος, οι μαθητές έχουν φτιάξει και κατασκευές στο χώρο, κούκλες με ξύλινο σκελετό, αφρολέξ και εφημερίδα, ενώ όλα τους τα έργα θα παρουσιαστούν το Μάιο στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης, όπου θα γίνει παρουσίαση των αποτελεσμάτων του προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Λέσβου.