Πακέτο στήριξης με μεγάλα έργα

01/07/2012 - 05:56
Ίσως για πρώτη φορά, η Λέσβος και γενικά τα νησιά του βορείου Αιγαίου, ενισχύονται με τόσο μεγάλα ποσά από τομεακό πρόγραμμα, όπως το πακέτο στήριξης με δημόσια έργα, που ανακοίνωσε χθες απ’ τη Μυτιλήνη, ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

(Δείτε το σχετικό βίντεο)
Ίσως για πρώτη φορά, η Λέσβος και γενικά τα νησιά του βορείου Αιγαίου, ενισχύονται με τόσο μεγάλα ποσά από τομεακό πρόγραμμα, όπως το πακέτο στήριξης με δημόσια έργα, που ανακοίνωσε χθες απ’ τη Μυτιλήνη, ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρης Ρέππας. Ο οδικός άξονας Καλλονής - Σιγρίου και το καινούργιο κτήριο του αερολιμένα Μυτιλήνης, είναι τα πρώτα έργα που θα δημοπρατηθούν μέσα στο 2011, όπως ανακοίνωσε ο Υπουργός, ενώ έχει δρομολογηθεί για τη Λέσβο, ομοίως στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, και το μεγάλο έργο του οδικού άξονα Καλλονής - Πέτρας. Απ’ το ίδιο πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί ως έργο γέφυρα απ’ το Γ΄ στο Δ΄ ΚΠΣ, και η εθνική οδός από παράκαμψη Μόριας - Λάρσο - Καλλονή, καθώς και σημαντικές παρεμβάσεις στα άλλα νησιά της Περιφέρειας, όπως το νέο λιμάνι της Χίου.

Στην ίδια συνέντευξη Τύπου, που δόθηκε χθες, έγιναν αναφορές στο νέο θεσμικό πλαίσιο που διαμορφώνεται για τα δημόσια έργα, στην υποστήριξη των τεχνικών υπηρεσιών των φορέων της Περιφέρειας, που αναλαμβάνει η «Εγνατία Α.Ε.», αλλά και στη διακοπή απ’ τον προσεχή Οκτώβριο, των δρομολογίων της «Olympic Air», από και προς Μυτιλήνη - Θεσσαλονίκη, που έχει ως αποτέλεσμα την εκτόξευση των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων. Στο ερώτημα που τέθηκε για το πού θα υπάγεται η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, οι μόνες θετικές απαντήσεις απ’ τον Υπουργό, που φάνηκε ότι μάλλον περιμένει τις σχετικές αποφάσεις του πρωθυπουργού, ήταν ότι παραμένει με έδρα τη Μυτιλήνη και Γενικό Γραμματέα, το Δημήτρη Χαλκιώτη.

ΔΗΛΩΣΕΙΣ κ. ΡΕΠΠΑ from Εφημερίδα Εμπρός on Vimeo.


Με ελικόπτερο στο Σίγρι…
Όπως από καιρό -και πριν μεσολαβήσει ο ανασχηματισμός- είχε προγραμματιστεί, από το απόγευμα της Κυριακής, μετά την ολοκλήρωση των εκδηλώσεων στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, κυβερνητικό κλιμάκιο αποτελούμενο από τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρη Ρέππα, τον Υπουργό Αναπληρωτή Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Νίκο Σηφουνάκη, τον Υφυπουργό Υποδομών, Γιάννη Μαγκριώτη, και το Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Έργων, Γιάννη Οικονομίδη, βρισκόταν στη Μυτιλήνη έως και χθες το απόγευμα. 
Τα κυβερνητικά στελέχη είχαν συνάντηση με τη Νομαρχιακή Επιτροπή Λέσβου του ΠΑΣΟΚ, η οποία και τους παρέθεσε δείπνο το βράδυ της Κυριακής. Χθες το πρωί και προκειμένου ο κ. Ρέππας να εποπτεύσει το «ανάγλυφο» των περιοχών όπου θα γίνουν τα έργα, πέταξε με τον κ. Σηφουνάκη και τα υπόλοιπα στελέχη, με ελικόπτερο απ’ τη Μυτιλήνη έως το Σίγρι. Ακολούθησε σύσκεψη στην οποία εκτός των προαναφερομένων, μετείχαν οι Γενικοί Γραμματείς Δημήτρης Χαλκιώτης και Σοφία Θεολογίτου, ο βουλευτής Σάμου, Πυθαγόρας Βαρδίκος, ο Νομάρχης Λέσβου, Παύλος Βογιατζής, ο Πρόεδρος της ΤΕΔΚ Ν. Λέσβου, Σωτήρης Ζαμτράκης, ο Δήμαρχος Μυτιλήνης, Νάσος Γιακαλής, ο Αντιδήμαρχος Μυτιλήνης, Παντελής Πατερέλλης, ο Πρόεδρος του Νοσοκομείου, Παύλος Παπαδόπουλος, ο Πρόεδρος της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Λέσβου, Αλέκος Γιαζιτζόγλου και υπηρεσιακά στελέχη.
Στη σύσκεψη έγινε επιτόπια ενημέρωση για το συντονισμό των μεγάλων έργων που αναλαμβάνει να χρηματοδοτήσει το τομεακό πρόγραμμα, όπως και αναφορά των σημαντικότερων έργων υποδομών που θα χρηματοδοτηθούν απ’ το περιφερειακό πρόγραμμα (π.χ. το λιμάνι Σιγρίου).
Αν και στον αρχικό σχεδιασμό είχε αποφασιστεί να συνεχιστεί το πρόγραμμα των επισκέψεων του κλιμακίου και σε Χίο και Σάμο, κάτι τέτοιο δεν κατέστη εφικτό, Γι’ αυτό και ανακοινώθηκαν απ’ τη Μυτιλήνη, όλα τα έργα.

Πακέτο στήριξης με μεγάλα έργα - Δηλώσεις Ν. Σηφουνάκη from Εφημερίδα Εμπρός on Vimeo.


Πολυετές πρόγραμμα…
Προς το τέλος της συνέντευξης, ο Νίκος Σηφουνάκης διαπίστωσε ότι μερικά χρόνια πριν, δεν θα υπήρχε δυνατότητα, η Σάμος για παράδειγμα, να κατανοεί τις ανάγκες της Μυτιλήνης, ή η Χίος της Σάμου. Τώρα όμως, 25 χρόνια μετά το θεσμό της περιφέρειας, ακόμη και σε νησιωτικές περιοχές, έχει αναπτυχθεί περιφερειακή συνείδηση.
Ο κ. Ρέππας, στο ίδιο πνεύμα, έκανε εξαρχής αναφορές στο πρόγραμμα «Καλλικράτης», ενώ ο κ. Μαγκριώτης δεν παρέλειψε να επισημάνει πως τα έργα που τώρα ανακοινώνονται, αποτελούν ένα «αντιστάθμισμα» προς τα νησιά, γιατί το 60% του τομεακού προγράμματος, έχει ήδη δεσμευτεί στους μεγάλους οδικούς άξονες της ηπειρωτικής χώρας.
Ο Δημήτρης Ρέππας εξήγησε ότι πρόθεση του Υπουργείου είναι να διαμορφώσει ένα πολυετές αναπτυξιακό πρόγραμμα, στο οποίο να συμπεριληφθούν όλες οι αναγκαίες δράσεις, αν και προς το παρόν, κάτι τέτοιο είναι δύσκολο να δρομολογηθεί για το βόρειο Αιγαίο.
Ο Γιάννης Μαγκριώτης, εξηγώντας το σχεδιασμό που έως τώρα έχει γίνει για το βόρειο Αιγαίο, ανέφερε πως υπολογίζεται σε περίοδο δεκαετίας, να απαιτηθούν περί τα 450 - 500 εκατομμύρια ευρώ, για τα έργα υποδομών που χρειάζεται η περιφέρεια σε όλους τους τομείς. Ανέφερε μάλιστα πως τώρα η αρχή γίνεται με περίπου 100 εκατομμύρια για βασικές υποδομές -δρόμοι, λιμάνια- ενώ σε πρώτη προτεραιότητα και θα αναδειχθεί και στην αναμόρφωση του ΕΣΠΑ, τίθενται και άλλα έργα, όπως για παράδειγμα το λιμάνι του Μούδρου και το λιμάνι του Αγίου Ευστρατίου.
Ξεκινώντας ο κ. Ρέππας τις συγκεκριμένες αναφορές σε έργα, εκθείασε τον μέχρι πριν λίγες μέρες, στενό του συνεργάτη Νίκο Σηφουνάκη, για τις προσπάθειες που έκανε, προκειμένου να ωριμάσουν μεγάλες παρεμβάσεις για τα νησιά.

Ενιαίο έργο
Ειδικά για το μεγάλο οδικό άξονα από Καλλονή έως Σίγρι, ο κ. Ρέππας ανέφερε ότι το έργο είναι ώριμο και προβλέπεται να δημοπρατηθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2011 με προϋπολογισμό της τάξης των 55 εκατομμυρίων ευρώ. Ο κ. Ρέππας ανέφερε πως ο άξονας χωρίζεται σε τρία τμήματα, από Καλλονή έως Σκαλοχώρι, από Σκαλοχώρι έως κόμβο Ερεσού και από εκεί έως το Σίγρι, αλλά όπως επισήμανε και ο κ. Σηφουνάκης, θα δημοπρατηθεί ως ενιαίο έργο κι όχι κατά τμήματα.


Από τη χθεσινή σύσκεψη

Σε ό,τι αφορά τον άλλο μεγάλο οδικό άξονα, από Αγία Παρασκευή έως Πέτρα, ο Υπουργός ανακοίνωσε πως έχει δρομολογηθεί η ένταξη και κατασκευή του, κι, όπως εξήγησε ο κ. Σηφουνάκης, έχει αντιμετωπιστεί και μία εκκρεμότητα που υπήρχε και προχωρά ο επανασχεδιασμός στο σημείο όπου αρχικά είχε προταθεί απ’ τους μελετητές, η δημιουργία τούνελ. Με τον επανασχεδιασμό, θα μειωθεί το κόστος του έργου, το οποίο ομοίως και θα ενταχθεί στο τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου.
Για το έργο βελτίωσης του οδικού άξονα Μυτιλήνης - Καλλονής (Μόρια - Αρίσβη), ο κ. Ρέππας ανακοίνωσε ότι εντάσσεται πλέον οριστικά ως εργογέφυρα για την ολοκλήρωσή του στο ΕΣΠΑ με 17 εκατ. ευρώ, ενώ επισήμανε πως δυστυχώς έως σήμερα, μετά από τόσα χρόνια, έχει ολοκληρωθεί μόνο το 34% του φυσικού αντικειμένου του έργου.

Άμεσα νέο κτήριο
Ως καθοριστική επισήμανε τη συμβολή του βουλευτή Λέσβου, Νίκου Σηφουνάκη, ο κ. Ρέππας, και στο έργο κατασκευής νέου κτηρίου στον αερολιμένα Μυτιλήνης. Όπως εξήγησαν τα στελέχη της κυβέρνησης, έως τον Ιανουάριο του 2011, ολοκληρώνονται σε μελετητικό επίπεδο, τα σχέδια για το νέο κτήριο, που θυμίζουμε, ο νέος σχεδιασμός που ο κ. Σηφουνάκης δρομολόγησε σε συνεργασία με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, προβλέπει να κατασκευαστεί στην περιοχή που σήμερα βρίσκονται οι αποθήκες καυσίμων.
Υπήρχε, όπως επισήμανε ο κ. Σηφουνάκης, μια λάθος προσέγγιση, να γίνουν δηλαδή οι νέες κτηριακές εγκαταστάσεις στην απέναντι πλευρά, κάτι που μόνο για απαλλοτριώσεις, προϋπόθετε ένα κόστος της τάξης των 60 εκατομμυρίων ευρώ, αλλά και έργα για τη χάραξη νέου δρόμου, μια και η πρόσβαση στο συγκεκριμένο σημείο, δεν είναι εύκολη.
Με τις μελέτες που τώρα ολοκληρώνονται, το κτήριο, εμβαδού πάνω από 14.000 τετραγωνικά μέτρα -σήμερα το αεροδρόμιο εξυπηρετείται συνολικά με 2.500 τετραγωνικά μέτρα στεγασμένων εγκαταστάσεων- αλλά και γενικά η παρέμβαση εκσυγχρονισμού του αεροδρομίου Μυτιλήνης, θα κοστίσει περί τα 73 εκατομμύρια ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί απ’ το τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου Υποδομών.
Σε ό,τι αφορά τις προοπτικές παραχώρησης της εκμετάλλευσης του αεροδρομίου σε ιδιωτικές εταιρίες, εκφράστηκαν επιφυλάξεις, μια κι όπως τονίστηκε, η μικρή συγκριτικά κίνηση του αεροδρομίου της Μυτιλήνης, δεν δημιουργεί ρεαλιστικά τις προϋποθέσεις για να εκδηλωθεί ενδιαφέρον από ιδιωτικές εταιρίες, όπως αναμένεται να συμβεί στα πέντε μεγάλα αεροδρόμια της χώρας, ή σε εκείνα που λόγω αυξημένης τουριστικής κίνησης τη θερινή περίοδο, διακινούν εκατομμύρια επιβάτες κατ’ έτος.
Πάντως σε κάθε περίπτωση, όπως διευκρινίστηκε, πριν γίνει οποιαδήποτε πράξη παραχώρησης, θα προηγηθεί με τη βοήθεια τεχνικού συμβούλου, διεξοδική μελέτη για το πώς συμφέρει το δημόσιο να συνεργαστεί και με τους ιδιώτες για την ανάπτυξη των αεροδρομίων. 


Η «Olympic Air» κόβει απ’ τον Οκτώβριο, τη σύνδεση Μυτιλήνης - Θεσσαλονίκης
«Πετάνε» τα… εισιτήρια


Την προηγούμενη βδομάδα, η «Olympic Air» ανακοίνωσε το χειμερινό πρόγραμμα δρομολογίων της, σύμφωνα με το οποίο για τη χειμερινή περίοδο 2010-2011 και πιο συγκεκριμένα για το διάστημα από 31 Οκτωβρίου 2010 έως και 26 Μαρτίου 2011, περιορίζονται τα δρομολόγια που συνδέουν την Αθήνα με τη Μυτιλήνη σε 14 τη βδομάδα, ενώ κόβονται οι πτήσεις που συνδέουν τη Μυτιλήνη με τη Θεσσαλονίκη.



Σε ερώτημα του «Ε» για το τι δυνατότητες υπάρχουν προκειμένου η κυβέρνηση να παρέμβει, για να αυξηθούν οι προσφερόμενες στο επιβατηγό κοινό, θέσεις στη συγκεκριμένη γραμμή, που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και μεγάλη επιβατική κίνηση (φοιτητές, στρατιωτικοί, θρησκευτικός τουρισμός, κλπ.), ο Νίκος Σηφουνάκης θύμισε πως αμέσως μετά την ανακοίνωση της συνένωσης των δύο μεγάλων αεροπορικών εταιρειών, «Olympic Air» και «Aegean Airlines», τέθηκε ερώτημα στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για το τι θα ισχύσει σε περίπτωση συνεννόησης μεταξύ τους, για τα δρομολόγια και τα εισιτήρια. Ο ίδιος ανέφερε ότι μέχρι το τέλος του χρόνου, θα υπάρξει απάντηση απ’ την ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού για το τι μέλλει γενέσθαι, αφού ζητήθηκαν και στάλθηκαν και νέα στοιχεία, όπως και οι απόψεις του Υπουργείου στην οποία, όπως υπογράμμισε ο κ. Σηφουνάκης, αποτυπώσαμε την πραγματικότητα της κατάστασης. Ο αναπληρωτής Υπουργός θύμισε και το παράδειγμα της Λήμνου και το πώς σχετικά σύντομα, η γραμμή Θεσσαλονίκης - Μύρινας εντάχθηκε στις επιδοτούμενες.
Τόσο ο ίδιος που πλέον δεν έχει αρμοδιότητα στο θέμα, όσο και ο καθ’ ύλην αρμόδιος Υπουργός Δημήτρης Ρέππας, δήλωσαν πως κατανοούν το μέγεθος του προβλήματος και το πώς θα επηρεάσει η μείωση των δρομολογίων, το κόστος των εισιτηρίων κι επιφυλάχθηκαν να εξετάσουν τι ενέργειες που μπορούν να γίνουν, αν υπάρχει τέτοια δυνατότητα, μετά την απάντηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.


Αδιευκρίνιστες οι βουλές του πρωθυπουργού για το Υπουργείο στο οποίο θα υπαχθεί η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής
Με Χαλκιώτη μένει… Μυτιλήνη


Δύο διαφορετικές ερωτήσεις τέθηκαν στον κ. Ρέππα, με αντικείμενο το ποιο Υπουργείο θα έχει υπό την εποπτεία του, τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής.
Ο Υπουργός αναφέρθηκε στην οργανική διοικητική μονάδα που έχει ως αντικείμενο τα θέματα της νησιωτικής Ελλάδας, μίλησε για το έργο που επιτελεί, φάνηκε όμως ότι δεν έχει ακόμη ενημερωθεί για το πώς θα διαμορφωθούν τα προεδρικά διατάγματα με τις αρμοδιότητες και δη του νεοϊδρυθέντος Υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας.
Ο κ. Ρέππας δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο, η Γενική Γραμματεία να παραμείνει στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Υποδομών, όπως και την πιθανότητα να υπαχθεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος. Σε κάθε περίπτωση πάντως, είπε ότι παραμένει Γενικός Γραμματέας ο Δημήτρης Χαλκιώτης και η Γραμματεία μένει με έδρα τη Μυτιλήνη.


Νέο θεσμικό πλαίσιο για τα δημόσια έργα απ’ τον επόμενο χρόνο
«Ούτε ένα λεπτό, δεν θα χαθεί…»


Ειδική αναφορά έγινε απ’ τον Υπουργό Υποδομών, στο νέο θεσμικό πλαίσιο που διαμορφώνεται για τα δημόσια έργα, και σχεδιασμός της κυβέρνησης είναι να ψηφιστεί έως το τέλος του έτους, έτσι ώστε απ’ την αρχή της νέας χρονιάς, να ξεκινήσει η εφαρμογή του στη δημοπράτηση και ανάθεση των έργων.
Με αφορμή τις αστοχίες που παρουσιάζονται σε μια σειρά από έργα που ξεκινούν με άλλους προϋπολογισμούς απ’ αυτούς με τους οποίους τελειώνουν, ή χωρίς εγκρίσεις, με αποτέλεσμα να καθυστερεί για χρόνια η εκτέλεσή τους, ο κ. Ρέππας επισήμανε ότι στόχος του νέου καθεστώτος που θα διαμορφωθεί, είναι να υπάρχει εξαρχής δέσμευση για το κόστος και το χρόνο που θα χρειάζεται κάθε δημόσιο έργο, ενώ θα δίνεται απ’ τον κατασκευαστή, και εγγύηση ποιότητας για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Στο ερώτημα αν τα υπό δημοπράτηση έργα θα βγουν με το υφιστάμενο σήμερα καθεστώς ή θα χρειαστεί να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, ο Υπουργός απάντησε στο «Ε» ότι δεν θα επιτρέψει να χαθεί ούτε λεπτό της ώρας, ούτε και λεπτό του ευρώ, θέλοντας να επισημάνει ότι το Υπουργείο επισπεύδει τις ενέργειες προκειμένου άμεσα να δημοπρατείται ό,τι ωριμάζει.

Η «Εγνατία» είναι εδώ
Σε άλλο σημείο της συνέντευξης, ο κ. Ρέππας, αλλά και ο κ. Μαγκριώτης, αναφέρθηκαν στη συνεργασία που θα υπάρξει με τους φορείς του βορείου Αιγαίου, με στελέχη της εταιρείας «Εγνατία Α.Ε.», που αναλαμβάνει να παράσχει υπηρεσίες υποστήριξης των τεχνικών υπηρεσιών σε επτά συνολικά περιφέρειες, μεταξύ των οποίων και του βορείου Αιγαίου.
Ο Υπουργός επισήμανε ότι η εξειδικευμένη τεχνογνωσία των στελεχών της εταιρείας, θα βοηθήσει το ντόπιο στελεχιακό δυναμικό, αν και δεν διευκρινίστηκε σε ποιους τομείς αναλυτικά θα λειτουργήσουν τα στελέχη της «Εγνατίας» αλλά και σε ποιον θα αναφέρονται, μετά και την εκλογή αιρετού Περιφερειάρχη. Η εμπειρία απ’ το προηγούμενο κοινοτικό πλαίσιο στήριξης, όπου η ίδια εταιρία μετά από συνεργασία Παυλίδη - Σουφλιά, είχε εμπλακεί στο πρόγραμμα των έργων για τα μικρά νησιά, δείχνει πως η συμβολή της στην προώθηση των έργων, δεν ήταν η προσδοκώμενη με αποτέλεσμα ενάμιση χρόνο μετά, να μην προχωρήσει κανένα έργο στα μικρά νησιά.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey