Ιδιαίτερη έμφαση στους εργαζομένους με ηλεκτρονικές δεξιότητες αποδίδει η Ε.Ε.. Περισσότεροι από ένας στους τρεις πολίτες της Ε.Ε. χρησιμοποιούν τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών σε καθημερινή βάση στην εργασία τους και περίπου εννέα στους 1.000 πολίτες της Ε.Ε. απασχολούνται σε αυτές.
Ιδιαίτερη έμφαση στους εργαζομένους με ηλεκτρονικές δεξιότητες αποδίδει η Ε.Ε.. Περισσότεροι από ένας στους τρεις πολίτες της Ε.Ε. χρησιμοποιούν τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) σε καθημερινή βάση στην εργασία τους και περίπου εννέα στους 1.000 πολίτες της Ε.Ε. απασχολούνται σε αυτές. Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο για την Κοινωνία της Πληροφορίας, στην Ελλάδα περίπου τέσσερις στους δέκα εργοδότες θα απορρίψουν υποψήφιο εργαζόμενο χωρίς ηλεκτρονικές δεξιότητες, ενώ ένας στους τέσσερις εργοδότες θα τις συνυπολογίσει στις ανάγκες της θέσης προτού λάβει αντίστοιχη απόφαση. Μόνο δύο στους δέκα εργοδότες αναζητούν εργαζομένους κατόχους βασικών μόνο ηλεκτρονικών δεξιοτήτων, δηλαδή χρήση εφαρμογών γραφείου, προσωπικού υπολογιστή και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Περίπου τέσσερις στους δέκα εργοδότες αναζητούν από τους υποψήφιους εργαζομένους ηλεκτρονικές δεξιότητες άμεσα σχετιζόμενες με τις εξειδικευμένες εφαρμογές που χρησιμοποιεί η επιχείρηση.
Η σημαντικότητα των ηλεκτρονικών δεξιοτήτων θα διευρυνθεί κατά 60% κατά μέσο όρο στους εξής οικονομικούς τομείς: μεταφορές, λιανεμπόριο και χονδρεμπόριο, δημόσιος τομέας και τοπική αυτοδιοίκηση, υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, υπηρεσίες εκπαίδευσης, υπηρεσίες υγείας, κατασκευές, καθώς και στον πρωτογενή τομέα. Στον ιδιωτικό τομέα σχεδόν μία στις δύο επιχειρήσεις από τους κλάδους της ναυτιλίας, μεταφορών, υπηρεσιών, χρηματοοικονομικών οργανισμών, τουρισμού, λιανικού εμπορίου, κατασκευών, εκδόσεων-εκτυπώσεων, χημικών και τροφίμων απασχολούν προσωπικό με δεξιότητες σε ΤΠΕ και περίπου μία στις επτά επιχειρήσεις χρησιμοποιεί μεθόδους ηλεκτρονικής μάθησης. Σχεδόν μία στις τρεις επιχειρήσεις στέλνει τους εργαζομένους της σε εκπαιδευτικά σεμινάρια σχετικά με ΤΠΕ. Στο δημόσιο τομέα η προσωπική ενασχόληση ως μορφή κατάρτισης αποτυπώνεται ως βασικός τρόπος απόκτησης ηλεκτρονικών δεξιοτήτων. Εξαίρεση αποτελούν οι ΔΕΚΟ, όπου φαίνεται σημαντική ώθηση να δίδεται πραγματικά από τις ίδιες τις επιχειρήσεις.
Αλλά και στην εκπαίδευση, η μάθηση μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή:
- δίνει την ευκαιρία στο μαθητή να προσεγγίζει την πληροφορία με πολλαπλούς τρόπους,
- δεν ανταγωνίζεται ούτε παραγκωνίζει τους παραδοσιακούς τρόπους διδασκαλίας, αλλά τους συμπληρώνει,
- μειώνει το κόστος της εκπαίδευσης,
- καλλιεργεί την πρωτοβουλία του μαθητή,
- επαναπροσδιορίζει το ρόλο του διδάσκοντος και πολλαπλασιάζει τις δυνατότητές του,
- ενθαρρύνει την έρευνα,
- εξατομικεύει τη διδασκαλία,
- αναπτύσσει τη συνεργατική μάθηση,
- εξαλείφει τις κοινωνικοοικονομικές ανισότητες,
- παρέχει πληροφορίες που είναι διαρκώς προσβάσιμες, διαθέσιμες και ανατροφοδοτούμενες,
- ανατρέπει τη σειριακή διδασκαλία προς όφελος της δυναμικής,
- επιτρέπει τη δημιουργία βάσεων δεδομένων, κατηγοριοποιεί την πολυπλοκότητα των δεδομένων, βελτιώνει την ανάλυση και τη σύνθεση των πληροφοριών, ενώ παράλληλα προσομοιώνει περιβάλλοντα απροσπέλαστα μέσω της παραδοσιακής διδασκαλίας,
- αξιολογεί αντικειμενικά την πρόοδο των εκπαιδευομένων,
- προάγει την Κοινωνία της Γνώσης και διευκολύνει τη διά βίου κατάρτιση,
- πιστοποιεί γνώσεις, δεξιότητες και προγράμματα,
- επιτρέπει την πρόσβαση τόσο στους εγγεγραμμένους, όσο και σε ανώνυμους χρήστες,
- μπορεί να δημιουργήσει εικονικές τάξεις με μαθητές από όλα τα μέρη του πλανήτη, ενισχύοντας τη διαπολιτισμικότητα της διδασκαλίας,
- βοηθά τους διδάσκοντες να τροποποιούν τα μαθήματά τους, να διατηρούν στατιστικά στοιχεία για τους μαθητές, να προσθέτουν υλικό και να ανατρέχουν σε ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες.
* Ο Ευστράτιος Παπάνης είναι επίκουρος καθηγητής Κοινωνιολογίας Πανεπιστημίου Αιγαίου.