«Το Γρήγορο Μολύβι». Αυτός είναι ο τίτλος μιας νέας σχολικής εφημερίδας, που προσφάτως κυκλοφόρησε στη Λέσβο. Εμπνευστές και δημιουργοί της, οι μαθητές του Γυμνασίου Ιππείου,
«Το Γρήγορο Μολύβι». Αυτός είναι ο τίτλος μιας νέας σχολικής εφημερίδας, που προσφάτως κυκλοφόρησε στη Λέσβο. Εμπνευστές και δημιουργοί της, οι μαθητές του Γυμνασίου Ιππείου, που μέσα από το πολιτιστικό πρόγραμμα «Έκδοση Μαθητικής Εφημερίδας» προχώρησαν στη δημιουργία του δικού τους εντύπου, περιλαμβάνοντας μάλιστα σε αυτό και τα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποίησαν οι ίδιοι στο Σχολείο τους, με θέμα την ενδοσχολική βία. Τα αποτελέσματα της έρευνας σίγουρα δεν μπορούν να περάσουν απαρατήρητα.
Το πρόγραμμα προϋπέθετε τη συμμετοχή 15 περίπου μαθητών της Γ΄ γυμνασίου. Με την καθοδήγηση του φιλολόγου τους Γιάννη Αναγνώστου και υπό την ευθύνη της ζωγράφου Σαπφούς Βογιατζή, που είναι υπεύθυνη των Πολιτιστικών Προγραμμάτων, οι μαθητές και οι μαθήτριες που συμμετείχαν προβληματίστηκαν, κατέθεσαν τις ιδέες και τις προτάσεις τους ή συμμετείχαν ως συντάκτες στο πρώτο αυτό φύλλο της εφημερίδας τους.
Το όνομα «Το Γρήγορο Μολύβι» δόθηκε από τους ίδιους. Ανάμεσα στα θέματα που φιλοξενεί το πρώτο τεύχος, υπάρχει ένα αφιέρωμα-οδηγίες προς τους… «κοπανατζήδες» και κείμενο για τις αλλαγές που έρχονται στην εκπαίδευση από τη νέα χρονιά.
Ενδιαφέρουσα και χιουμοριστική νότα δίνουν τα… «μαθητικά μαργαριτάρια», που φιλοξενούνται σε ειδική στήλη του τεύχους. Αφιέρωμα γίνεται επίσης στον υδροβιότοπο Λάρσου - Ντιπίου, καθώς και στο Μουσείο Βρανά και το Λεπροκομείο της Χίου, ενώ στην τελευταία σελίδα υπάρχει κείμενο για τους αγώνες μπάσκετ, βόλλεϋ και ποδοσφαίρου, στους οποίους συμμετείχαν το Γυμνάσιο - Λύκειο Ιππείου και το Πειραματικό Σχολείο Μυτιλήνης.
Τι έδειξε η έρευνα
Το πιο σημαντικό, όμως, κείμενο των μαθητών είναι η έρευνα για την ενδοσχολική βία, που πραγματοποίησαν μοιράζοντας ερωτηματολόγια σε 30 από τους 60 συμμαθητές τους. Τόσο τα αποτελέσματά της, όσο και το ερωτηματολόγιο, δημοσιεύονται στην εφημερίδα. Σύμφωνα με τα όσα έδειξε, το 26,6% των μαθητών έχει πέσει θύμα ενδοσχολικής βίας, ενώ το 70% δήλωσε πως έχει υπάρξει μάρτυρας αντίστοιχων γεγονότων και το 56,6% πως έχει υπάρξει μάρτυρας περιστατικού ρατσισμού μέσα στο σχολείο. Το 70% των μαθητών αναγνωρίζει ως αιτία της βίας στα σχολεία την επίδειξη δύναμης, ενώ το 63,3% πιστεύει ότι τα αγόρια είναι εκείνα που ασκούν συνήθως σωματική βία. «Θεωρούμε πως ακόμη και η απλή καταγραφή του προβλήματος θα μας βοηθήσει να το αντιμετωπίσουμε», αναφέρουν για το πρόβλημα στο κείμενό τους οι μαθητές.
«Το ενδιαφέρον της έρευνας έγκειται στο ότι δείχνει πως υπάρχουν περιστατικά που δε φτάνουν ποτέ στη διεύθυνση του σχολείου. Αυτό που θέλαμε να κάνουμε εμείς, ήταν να δείξουμε ότι υπάρχουν», λέει στο «Ε» ο κ. Αναγνώστου. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι μαθητές θέλουν να συνεχίσουν την έκδοση της εφημερίδας τους και την επόμενη σχολική χρονιά.
Και περιοδικό από το Δημοτικό Σχολείο Χάλικα «Τριτοπαιχνιδογραφήματα»
Άλλο ένα σχολείο του νησιού, το Δημοτικό Σχολείο Χάλικα, προχώρησε προσφάτως στην έκδοση του δικού του εντύπου. Οι μικροί μαθητές της Γ΄ τάξης του Σχολείου, μαζί με τη δασκάλα τους Ελευθερία Βλαντή, δημιούργησαν τα «Τριτοπαιχνιδογραφήματα», ένα καλοστημένο και ενδιαφέρον περιοδικό, για το οποίο έγιναν μικροί «συντάκτες».
Όλη η συντακτική ομάδα παρουσιάζεται στο πρωτοσέλιδο του περιοδικού. Μετά από μια ιστορική αναδρομή στο Σχολείο τους και όλα τα νέα του, ακολουθούν παρουσιάσεις βιβλίων, παιχνίδια, ποιήματα μαθητών, αλλά και σελίδα αφιερωμένη στην τέχνη της αγιογραφίας, τη μουσική και τη ζωγραφική. Οι μαθητές έχουν επίσης περιλάβει οδηγίες ανακύκλωσης και κατασκευής κεριού, αλλά και αφιέρωμα στα έθιμα της Μεγάλης Εβδομάδας. Την έκδοση συνοδεύει CD για την προστασία των ζώων του πλανήτη.
Το έντυπο στήθηκε με τη συνεργασία και των γονέων των παιδιών. «Είναι μια προσπάθεια που κάνουμε προκειμένου να βγουν οι μαθητές μας από τα στενά πλαίσια της τάξης και του μαθήματος και να υπάρξει συνεργασία και ομαδικότητα στην τάξη», είπε στο «Ε» η κ. Βλαντή. «Σκοπός μας είναι το να καταλάβουν το αποτέλεσμα της ομαδικής δουλειάς. Ευελπιστούμε και στοχεύουμε το περιοδικό μας αυτό να αποτελέσει βήμα έκφρασης, επικοινωνίας και προβληματισμού όλων των μαθητών του Σχολείου μας.»