Η διδασκαλία της μητρικής γλώσσας είναι ένα από τα πιο προβληματικά ζητήματα στο χώρο της εκπαίδευσης και απασχόλησε από πολύ παλιά τόσο την εκπαιδευτική όσο και την ακαδημαϊκή κοινότητα.
Λαμπρινή Κουφάκη
Λόλα, να ένα άλλο μήλο. Γλώσσα, γνώση και επίγνωση. Νεότερες εξελίξεις στη διαδικασία της μητρικής γλώσσας
Εκδόσεις University Press
Θεσσαλονίκη 2009, σελ. 190
Η διδασκαλία της μητρικής γλώσσας είναι ένα από τα πιο προβληματικά ζητήματα στο χώρο της εκπαίδευσης και απασχόλησε από πολύ παλιά τόσο την εκπαιδευτική όσο και την ακαδημαϊκή κοινότητα. Όσο οικεία είναι η ομιλούμενη γλώσσα στο φυσικό ομιλητή της, τόσο μεγαλύτερη μοιάζει πολλές φορές η απόσταση που χωρίζει το μαθητή από τη γλώσσα του στο πλαίσιο του γλωσσικού μαθήματος.
Στόχος του βιβλίου είναι να δώσει ένα ερέθισμα για προβληματισμό σχετικά με τη φυσιογνωμία της γλωσσικής διδασκαλίας στην Ελλάδα σήμερα και να παρουσιάσει μία σαφή εικόνα των προκλήσεων που επιφυλάσσει στο σύγχρονο εκπαιδευτικό η γλωσσική διδασκαλία.
Στο Α΄ Μέρος του βιβλίου εξετάζονται μερικά από τα βασικά ζητήματα που απασχόλησαν τη διδασκαλία της μητρικής γλώσσας και ιδιαίτερα το θέμα της διδασκαλίας της γραμματικής.
Στο Β΄ Μέρος παρουσιάζονται οι κυριότερες προσεγγίσεις των τελευταίων χρόνων στη γλωσσική διδασκαλία, με έμφαση στο κίνημα της Γλωσσικής Επίγνωσης (Language Awareness), που βασίζεται σε μια συγκεκριμένη αντίληψη για τη γλώσσα και το ρόλο της στην κοινωνική ζωή.
Στο Γ΄ Μέρος επιχειρείται η σύνδεση του θεωρητικού μέρους με το μάθημα της γλώσσας στο ελληνικό γυμνάσιο.