Με πολύ ενδιαφέρον διάβασα στις εφημερίδες της Λέσβου κείμενο που αναφέρεται στη συνέντευξη Τύπου των οκτώ εταίρων ενός διεθνούς πρωτοποριακού εκπαιδευτικού προγράμματος (RACCE) για την αντισεισμική προστασία, με σκοπό τη συστηματική εκπαίδευση και την προαγωγή της αντισεισμικής παιδείας.
Με πολύ ενδιαφέρον διάβασα στις εφημερίδες της Λέσβου κείμενο που αναφέρεται στη συνέντευξη Τύπου των οκτώ εταίρων ενός διεθνούς πρωτοποριακού εκπαιδευτικού προγράμματος (RACCE) για την αντισεισμική προστασία, με σκοπό τη συστηματική εκπαίδευση και την προαγωγή της αντισεισμικής παιδείας και συνείδησης των παιδιών, διότι είναι απαραίτητο μαζί με τη θεωρία να υπάρχει εκπαίδευση και πράξη. Είναι πλέον η εποχή που οι διαλέξεις και οι θεωρητικοί προγραμματισμοί δεν ανταποκρίνονται στην αποστολή τους και δε διεγείρουν το ενδιαφέρον των πολιτών και πόσο μάλλον των παιδιών, αλλά και των νέων γενικότερα.
Η εκπαίδευση είναι η συστηματική και οργανωμένη μεθοδολογία μεταφοράς γνώσεων σε συγκροτημένες ομάδες νέων και συνοδοιπορεί με την αγωγή υγείας, την ανάπτυξη δεξιοτήτων και τη δημιουργία και καλλιέργεια κοινωνικής μόρφωσης και συμπεριφοράς.
Πραγματικά θέλω να ευχηθώ επιτυχία και να συγχαρώ το διακεκριμένο καθηγητή κ. Νικόλαο Ζούρο, διευθυντή του Μουσείου Σιγρίου, για τη συμμετοχή του σε αυτό το πρόγραμμα που θα βοηθήσει σημαντικά τον τόπο μας, αφού μάλιστα πραγματοποιείται στη Λέσβο, και απ’ το οποίο μόνο θετικά αποτελέσματα μπορούν να προκύψουν.
Σήμερα γνωρίζουμε ότι τα περισσότερα σύγχρονα προβλήματα, αν όχι όλα, θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με την ενημέρωση και την πρόληψη. Είναι σαφές ότι ο πολίτης στην κοινωνία που ζει, πρέπει να έχει αυτογνωσία και αυτοκριτική ώστε με την εκπαίδευση που έχει πάρει, να δημιουργεί προσωπικότητα καταξιωμένη στην κοινωνία, χρησιμοποιώντας τις γνώσεις του τόσον για τον εαυτό του όσο και για το φυσικό και κοινωνικό του περίγυρο.
Οι πολίτες γεννούνται και αναπτύσσονται σήμερα δυστυχώς δύσκολα, σε μια κοινωνία στην οποία κυριαρχεί η γρήγορη πληροφόρηση, η αδιαφορία η υποκρισία, η αναξιοκρατία, το ψέμα, η προχειρότητα και ο εύκολος πλουτισμός, ενώ στην παγκόσμια κοινότητα πολλές φορές το δίκαιο επιβάλλεται διά της βίας.
Στη ζωή μας σήμερα, με βάση τη ραγδαία πρόοδο του βιοτικού και τεχνολογικού μας επιπέδου, η εκπαίδευση αποδεικνύεται ότι πρέπει να είναι συνεχής και συστηματική, ώστε να ενσωματωθεί στην καθημερινότητα του πολίτη. Πρέπει ο πολίτης από την παιδική του ηλικία να γνωρίσει, να μάθει, να συνηθίσει, να προσαρμοστεί να εργαστεί και να αλλάξει στάσεις και συμπροφορές, πράγμα αρκετά δύσκολο, διότι μπορεί εύκολα να μαθαίνει, αλλά δύσκολα αποβάλλει τις παλιές του συνήθειες. Με αυτό τον τρόπο δημιουργούμε μια κοινωνία με ενημερωμένους πολίτες που μπορούν να αποκτήσουν ικανότητες για την αυτοπροστασία τους, γιατί όταν υπάρχει άγνοια είναι πλέον γνωστό ότι δημιουργείται κοινωνικός πανικός, που οδηγεί σε καταστροφή.
Κατά την ταπεινή μου γνώμη, έχουμε αργήσει. Πρέπει να επιταχυνθεί αυτή η εκπαίδευση και να εφαρμοστεί άμεσα, γιατί ξέρουμε πια ποιος είναι ο βασικός μας στόχος - εάν βέβαια προϋπάρχει σχεδιασμός και κατά το δυνατόν σωστές κτηριακές υποδομές, διότι οι φυσικές καταστροφές δεν προγραμματίζονται ούτε θα περιμένουν πότε εμείς θα είμαστε έτοιμοι για να έχουμε ενημερωμένους πολίτες και κυρίως μαθητές. Γνωρίζουμε δε από αυτά που περιγράφουν ειδικοί επιστήμονες, όπως ο καθηγητής κ. Τσελέντης αναφέρει σε σχετικό του άρθρο, ότι η Ελλάδα είναι ανοχύρωτη μπροστά στον Εγκέλαδο και ότι δημόσια κτήρια σχολεία κ.ά. είναι χωρίς προστασία και γι’ αυτό χρειάζονται ενίσχυση. Είναι καιρός να προχωρήσουμε εκτός από τη ευαισθητοποίηση του πληθυσμού και σε πραγματικά έργα.
Όλα δυστυχώς μέχρι σήμερα για την αντισεισμική προστασία είναι θεωρητικά και αόριστα, αφού μας βοηθά ο καλός Θεός, ενώ τα μέτρα προστασίας είναι πολύ μακριά από την πραγματικότητα και η εκπαίδευση ανύπαρκτη εν είδει αγγαρείας.
Τέλος, οι πολίτες παρακολουθούν τις αντισεισμικές αντιπαραθέσεις των ειδικών στην τηλεόραση όπως των γιατρών για το εμβόλιο της γρίπης και δεν ξέρουν ποιο είναι το σωστό! Κάτι πρέπει να γίνει πιο συστηματικά στην καθημερινότητα, που θα είναι για τους αυριανούς πολίτες ενσωματωμένο στην εκπαίδευσή τους.
Είναι τραγική η εμπειρία που είχα ως έπαρχος, αλλά και ως γιατρός που πιστεύω και υπηρετώ την πρόληψη, όταν ζητούσα από τις τεχνικές υπηρεσίες να έχω πιστοποίηση διά την αντισεισμική αξιοπιστία των σχολείων. Όλα ήταν θεωρητικά και μόνο εμπειρικά, ίσως και τίποτα το θετικό, κάτι που νομίζω ότι συνεχίζεται.
Το σημαντικό είναι ότι υπάρχει σπουδαίο επιστημονικό έργο στην πατρίδα μας, αλλά νομίζω ότι θα πρέπει να γίνει συστηματική πληροφόρηση, που να φτάνει πιο οργανωμένα στον πολίτη, και αυτό ασφαλώς μπορεί να γίνει μέσα από την παιδεία με εκπαιδευτικά πακέτα τεχνογνωσίας για τους σεισμούς, καθορίζοντας έτσι προστατευτικά μέτρα ατομικά, αλλά και ομαδικά, με λιγότερη θεωρία και πολλή πρακτική.
Πρέπει να υπάρχουν σύγχρονες αντισεισμικές υποδομές με υψηλό αντισεισμικό συντελεστή κατασκευής, ενώ διά νόμου και με τη δανειοδότηση της Πολιτείας να γίνει από ειδικούς έλεγχος και αντισεισμική θωράκιση των κατοικιών και των δημόσιων κτηρίων.
Σημαντικό σημείο του προγράμματος αυτού είναι η συνεργασία των εμπλεκόμενων φορέων με το εθελοντικό κίνημα των διαφόρων χώρων που μετέχουν στο πρόγραμμα, με την ειδική εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των παιδιών αλλά και των ενηλίκων κατά του σεισμικού κίνδυνου, έτσι ώστε να υπάρχει και εθελοντική προσφορά, αλλά και ευαισθητοποίηση ολόκληρου του πληθυσμού. Οι επιταχυνσιογράφοι θα πρέπει να καταγράψουν σύντομα την έναρξη, αλλά και την εκπαιδευτική πορεία αυτού του έργου προς όφελος του κοινωνικού συνόλου. Κάθε αργοπορία είναι επιζήμια! Kαι δεν πρέπει να μείνει στα χαρτιά.