Απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων

01/07/2012 - 05:56
Ξεκίνησε και επίσημα, πλέον, η εφαρμογή του προγράμματος απόσυρσης των παλαιών αυτοκινήτων. Στη Λέσβο, λειτουργούν ήδη δύο τέτοια κέντρα, στα οποία οι κάτοχοι αυτοκινήτων θα μπορούν να δίνουν τα οχήματά τους για απόσυρση.
Ξεκίνησε και επίσημα, πλέον, η εφαρμογή του προγράμματος απόσυρσης των παλαιών αυτοκινήτων. Μάλιστα, με αφορμή του νέου μέτρου, ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ Κρίτων Αρσένης, με σχετική του ερώτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εξέφρασε αυτές τις μέρες την ανησυχία του για την απουσία εγκεκριμένων κέντρων εναλλακτικής διαχείρισης οχημάτων τέλους κύκλου ζωής (Ο.Τ.Κ.Ζ.) από τους νησιωτικούς νομούς της Ελλάδας. Στη Λέσβο, ωστόσο, λειτουργούν ήδη δύο τέτοια κέντρα, στα οποία οι κάτοχοι αυτοκινήτων θα μπορούν να δίνουν τα οχήματά τους για απόσυρση - η εταιρεία «Χαρίκλεια & Δημήτριος Βουνάτσος Ο.Ε.» και τα Χυτήρια Λέσβου «Αφοί Σαμιώτη & Σία Ε.Ε.». Πριν μια εβδομάδα, μάλιστα, αντίστοιχο κέντρο επεξεργασίας άνοιξε και στη Χίο.

Η λειτουργία της εναλλακτικής διαχείρισης των οχημάτων τέλους κύκλου ζωής (Ο.Τ.Κ.Ζ.) γίνεται σύμφωνα με το εγκεκριμένο από το ΥΠΕΧΩΔΕ επιχειρησιακό σχέδιο της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας «Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδος (ΕΔΟΕ)». Πρόκειται για το μόνο αδειοδοτημένο σύστημα, ενώ η ΕΔΟΕ - που συστάθηκε το 2004 από τους 33 επίσημους αντιπροσώπους αυτοκινήτων στην Ελλάδα - έχει υποχρέωση να προωθήσει πανελλαδικά την εναλλακτική διαχείριση των Ο.Τ.Κ.Ζ.. Έτσι, η εξυπηρέτηση των κατόχων οχημάτων σε κάθε νομό γίνεται με την εγκατάσταση σχετικών κέντρων επεξεργασίας, τα οποία διατηρούν σύμβαση συνεργασίας με τη συγκεκριμένη εταιρεία.
Είναι σημαντικό ότι, ως το τέλος του 2008, το σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης της ΕΔΟΕ είχε αναπτυχθεί σε 35 νομούς της χώρας, ενώ συνέχισε έκτοτε να επεκτείνεται και στην υπόλοιπη Ελλάδα, έχοντας φτάσει να υπερκαλύπτει σε ανακύκλωση το ποσοστό των τμημάτων των οχημάτων που προέβλεπε η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Στη Λέσβο, εναλλακτική διαχείριση των Ο.Τ.Κ.Ζ. πραγματοποιούν δύο εταιρείες, η «Χαρίκλεια & Δημήτριος Βουνάτσος Ο.Ε.» και η «Χυτήρια Λέσβου - Αφοί Σαμιώτη & Σία Ε.Ε.», οι οποίες έχουν πάρει και την ειδική έγκριση, προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία απόσυρσης των αυτοκινήτων, όπως αυτή προβλέπεται από το νέο μέτρο απόσυρσης που εφαρμόζεται ήδη.

Εγκεκριμένες εδώ και δύο χρόνια
Σύμφωνα με την κ. Ταξιαρχία Σαμιώτου, υπεύθυνη της εταιρείας «Χυτήρια Λέσβου - Αφοί Σαμιώτη & Σία Ε.Ε.», στις εγκαταστάσεις τους αναλαμβάνουν την ανακύκλωση τόσο εγκαταλελειμμένων αυτοκινήτων, όσο και αυτών που καταφθάνουν εκεί για απόσυρση, με την εφαρμογή του νέου μέτρου. Το ίδιο, ισχύει και για τη «Χαρίκλεια & Δημήτριος Βουνάτσος Ο.Ε.».
Μάλιστα, μέχρι πριν μία εβδομάδα περίπου, και οι δύο εταιρείες παραλάμβαναν οχήματα και από τη Χίο, κάτι που πλέον δε θα χρειάζεται να γίνεται, καθώς τις τελευταίες μέρες λειτουργεί και εκεί κέντρο εναλλακτικής διαχείρισης Ο.Τ.Κ.Ζ., συμβεβλημένο επίσης με την ΕΔΟΕ. Η «Χυτήρια Λέσβου - Αφοί Σαμιώτη & Σία Ε.Ε.» διατηρεί συνεργασία με τη Χίο όσον αφορά στα ελαστικά μέρη του αυτοκινήτου, ενώ η «Χαρίκλεια & Δημήτριος Βουνάτσος Ο.Ε.» συνεχίζει να δέχεται οχήματα και από τα νησιά Λήμνο και Σάμο.


Ο χώρος άντλησης των υγρών κάθε οχήματος, που τοποθετούνται σε ξεχωριστά ειδικά δοχεία

Προδιαγραφές ασφάλειας

Και οι δύο εταιρείες είναι - εδώ και δύο χρόνια - συμβεβλημένες με την ΕΔΟΕ, ακολουθώντας, όπως προβλέπεται, όλες τις προδιαγραφές ασφάλειας που τόσο η ΕΔΟΕ όσο και η σχετική εθνική και κοινοτική νομοθεσία προβλέπουν για την εναλλακτική διαχείριση Ο.Τ.Κ.Ζ..
Σύμφωνα με τις προδιαγραφές αυτές, προβλέπεται η απορρύπανση των αυτοκινήτων με την αφαίρεση των υγρών, της μπαταρίας και των ελαστικών, η αφαίρεση εμπορεύσιμων ανταλλακτικών προς πώληση και επαναχρησιμοποίηση, η αφαίρεση των μερών που περιέχουν μέταλλα ή άλλα υλικά προς ανακύκλωση και, τέλος, η συμπίεση των οχημάτων για μείωση του όγκου τους. Σημαντική είναι η επαναχρησιμοποίηση και η ανακύκλωση των κατασκευαστικών στοιχείων των οχημάτων, όπως είναι οι συσσωρευτές, τα ελαστικά, τα ορυκτέλαια κ.λπ..
Το σχετικό διάταγμα προβλέπει επίσης την κατάλληλη αποθήκευση των υγρών και των μπαταριών σε ειδικά δοχεία και κιβώτια αντίστοιχα, καθώς και των μεταχειρισμένων ελαστικών των οχημάτων.
Σύμφωνα με τους υπευθύνους των εταιρειών, γίνεται πρώτα η απορρύπανση των οχημάτων, κατά την οποία τα υγρά κάθε αυτοκινήτου (φρένα, υγρά μπαταρίας κ.λπ.) αφαιρούνται με ειδικά μηχανήματα και τοποθετούνται σε ειδικές δεξαμενές. Στη συνέχεια αφαιρούνται όλα τα πλαστικά μέρη και απομένει το μεταλλικό «κουφάρι» του οχήματος, το οποίο, τελικά, πρεσσάρεται. Τα υγρά απόβλητα μεταφέρονται εκτός νησιού, σε ειδικές μονάδες επεξεργασίας, που τα μεταφέρουν με δικά τους βυτία σε τακτά χρονικά διαστήματα.
Μάλιστα, τηρείται πλήρες αρχείο για κάθε όχημα, στο οποίο καταγράφεται η ποσότητα των υγρών ανά είδος που αφαιρέθηκε από αυτό, καθώς και το βάρος κάθε μέρους του, αφού τα οχήματα ζυγίζονται με το που φτάνουν στις μονάδες.
Υπεύθυνη για την περιβαλλοντική αδειοδότηση των μονάδων - ώστε αυτές να συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις για την προστασία του περιβάλλοντος - είναι η Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωροταξίας (ΠΕΧΩ) της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, η οποία μεσολαβεί ένα στάδιο πριν την τελική έγκριση από την ΕΔΟΕ. Από τη στιγμή που εγκριθεί η άδεια, πραγματοποιούνται κάθε τόσο έλεγχοι στις μονάδες από τη νομαρχία ή την ΕΔΟΕ, οι οποίοι ενημερώνουν τη Διεύθυνση ΠΕΧΩ στην περίπτωση που εμφανιστεί κάποιο πρόβλημα. Σύμφωνα, πάντως, με τον αρμόδιο υπάλληλο της ΠΕΧΩ, οι μονάδες της Λέσβου πληρούν όλες τις προϋποθέσεις προστασίας του περιβάλλοντος από τη διαχείριση Ο.Τ.Κ.Ζ..


Οχήματα για απόσυρση περιμένουν τη σειρά τους έξω από τα «Χυτήρια Λέσβου»

Σε στάδιο προσαρμογής…
Όσο για το εάν οι δύο εταιρείες θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις λόγω όγκου οχημάτων προς απόσυρση, η απάντηση είναι θετική, παρ’ όλο που, όπως μας ενημέρωσαν, το σύστημα της ΕΔΟΕ έχει «κολλήσει» από προχθές που ξεκίνησε η διαδικασία και έτσι αυτή δεν μπορεί να προχωρήσει προς το παρόν.
«Με καλή θέληση, όλα θα γίνουν», λέει η κ. Κατερίνα Βουνάτσου. «Μαθαίνουμε κι εμείς μαζί με τον κόσμο, ενώ μας έρχονται συνεχώς οδηγίες από την ΕΔΟΕ. Το σίγουρο είναι πως θα χρειαστεί κάποιο παραπάνω προσωπικό για τη διαχείριση των στοιχείων στον ηλεκτρονικό υπολογιστή, ενώ ο βασικός παράγοντας καθυστέρησης θα είναι οι οκτώ μέρες που χρειάζεται η ΕΔΟΕ για την έγκριση.»
Ωστόσο, σύμφωνα με την κ. Σαμιώτου, το χρονικό αυτό διάστημα ενδέχεται να μειωθεί. «Σε συνέδριο που διοργάνωσε η ΕΔΟΕ μέσα στην εβδομάδα, ζητήσαμε να γίνεται η απορρύπανση των αυτοκινήτων πολύ πιο γρήγορα», λέει η ίδια. «Είναι γεγονός ότι οι οκτώ μέρες που απαιτούνται τώρα από την ΕΔΟΕ πρόκειται να καθυστερήσουν πολύ τη διαδικασία, τώρα που θα αποσυρθούν και θα βγουν εκτός κυκλοφορίας πολλά αυτοκίνητα.»


Η πρέσσα - το τελικό στάδιο επεξεργασίας

Διαδικασία απόσυρσης των παλαιών αυτοκινήτων
Σύμφωνα, λοιπόν, με το νέο πρόγραμμα απόσυρσης των παλαιών αυτοκινήτων που τέθηκε σε ισχύ, οι κάτοχοι αυτοκινήτων της Λέσβου - αλλά και των γειτονικών νησιών - που θέλουν να δώσουν το όχημά τους για απόσυρση, μπορούν να το μεταφέρουν σε ένα από τα δύο αυτά κέντρα ανακύκλωσης.
Να σημειωθεί ότι τα αυτοκίνητα θα πρέπει να είναι σε λειτουργία και να παραδίδονται στις μονάδες εν κινήσει, χωρίς να έχουν αφαιρεθεί από αυτά τα ανταλλακτικά τους. Από τους υπευθύνους των μονάδων, οι κάτοχοι των αυτοκινήτων θα παραλαμβάνουν ένα πιστοποιητικό παράδοσης και μετά από το προβλεπόμενο από την ΕΔΟΕ χρονικό διάστημα των οκτώ ημερών, θα παίρνουν το πιστοποιητικό καταστροφής.
Προκειμένου να γίνει παράλληλα και η οριστική διαγραφή του αποσυρόμενου οχήματος από τα μητρώα, ένα αντίγραφο του πιστοποιητικού καταστροφής, μαζί με τα στοιχεία κυκλοφορίας του οχήματος (πινακίδες και άδεια κυκλοφορίας), θα διαβιβάζεται και στη Διεύθυνση Μεταφορών της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης, η οποία μέσα σε τρεις εργάσιμες μέρες θα πρέπει να εκδώσει την οριστική διαγραφή του οχήματος, το απαραίτητο δικαιολογητικό, προκειμένου ο κάτοχος του οχήματος να παραλάβει το προβλεπόμενο ποσό από τη ΔΟΥ, το οποίο, ανάλογα με την κατηγορία του Ι.Χ. αυτοκινήτου, κυμαίνεται από 500 έως 2.200 ευρώ.
Την όλη διαδικασία - πλην της παραλαβής της αποζημίωσης -, όπως μας διαβεβαίωσαν οι υπεύθυνοι των δύο μονάδων, αναλαμβάνουν οι ίδιοι. Ωστόσο, σύμφωνα με τη Διεύθυνση Μεταφορών της νομαρχίας Λέσβου, δεν έχει αποσταλεί ακόμη στην υπηρεσία κάποιο επίσημο έγγραφο που θα καθορίζει τη διαδικασία όσον αφορά στην κατάθεση των απαραίτητων δικαιολογητικών.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey