Ο προβληματισμός σχετικά με την παραδοσιακή διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών αφορμάται σε μεγάλο βαθμό από την αρνητική στάση των παιδιών στην τάξη.
Ελένη Χατζημαυρουδή
Η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών από το Πρωτότυπο στο γυμνάσιο και στο λύκειο
Προβληματισμός σχετικά με το θεωρητικό πλαίσιο - Προοπτικές και μια νέα πρόταση
Εκδόσεις University Studio Press
Θεσσαλονίκη 2008, σελ. 423
Ο προβληματισμός σχετικά με την παραδοσιακή διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών αφορμάται σε μεγάλο βαθμό από την αρνητική στάση των παιδιών στην τάξη. Η φορμαλιστική διδασκαλία και η εμμονή στην εξαντλητική πραγμάτωση τις γραμματικής και του συντακτικού δυσχεραίνει τη σύνδεση με τη νεοελληνική πραγματικότητα. Η ανάγκη αναπροσανατολισμού με επίκεντρο της εκπαιδευτικής διεργασίας τους μαθητές παρουσιάζεται επιτακτική. Τι συμβαίνει στην περίπτωση αυτή με τη διδασκαλία των γραμματικο-συντακτικών φαινομένων; Ποιες είναι οι αρχές και οι στόχοι της κειμενοκεντρικής προσέγγισης που προβλέπεται για το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών; Μέσα από ποια στάδια μπορεί να υλοποιηθεί η «επεξεργασία και η παραγωγή ποικίλων τύπων κειμένου», να καλλιεργηθεί η κριτική αντιμετώπιση και η δημιουργικότητα των παιδιών; Με ποιον τρόπο μπορεί το κείμενο να αποτελέσει αρμό που συνδέει τη γλώσσα που χρησιμοποιείται με το γραμματειακό είδος στο οποίο εντάσσεται και τα πολιτισμικά συμφραζόμενα από τα οποία αποκτά οντότητα; Ποια προσέγγιση ενδείκνυνται για έναν πολιτισμό που διαδόθηκε προφορικά, αλλά επιβίωσε μέχρι τις μέρες μας μέσω της γραφής; Ποια μπορεί να είναι η επιδιωκόμενη «εγγραμματοσύνη» σε σχέση με τα Αρχαία Ελληνικά; Το βιβλίο της Ελένης Χατζημαυρουδή, δρος. Φιλολογίας, επιχειρεί να απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα και να προσφέρει ένα σύγχρονο πρίσμα θεώρησης των παραδοσιακών μεθόδων και μια νέα διδακτική πρόταση.