
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Οδοιπορικό στη Λέσβο Ερωτήματα και Απαντήσεις
Μονή Λειμώνος και ο γύρω χώρος κ
Στην βόρειοανατολική πλευρά του χώρου, σε μικρή απόσταση έξω από το μοναστήρι, βρίσκεται το μικρό κοιμητήριο και ο ναίσκος της Θεοτόκου! Υπάρχει και το μικρό κτίσμα του οστεοφυλακίου. Περιβάλλονται από αυλότοιχο με πεσσούς στην αυλόπορτα και οδηγεί εκεί λιθόστρωτο από το μοναστήρι. Η εκκλησία είναι μικρή, μονόκλιτη δρομική βασιλική, χωρίς εξωτερική κόγχη ιερού και με προέκταση της κεραμοσκεπής στην νότια και δυτική πλευρά, ώστε να σχηματίζεται στεγασμένος χώρος με στήριξη ξύλινων πασσάλων! Φέρει δύο μικρά, ορθογώνια και καγκελόφραχτα παράθυρα στις δύο μεγάλες πλευρές και στον ανατολικό τοίχο στρογγυλό φεγγίτη ψηλά και δύο στενά ανοίγματα στο ιερό,(περιγραφή έτους 1997).Τώρα (2024), έχει ανακαινιστεί η εκκλησίτσα και γύρω της έχουν κτιστεί τρείς από τις αμέτρητα κτίσματα-ναοί, που γεμίζουν τον χώρο του μοναστηριού. Ο ναός κτίστηκε προς τιμήν της Κοιμήσεως της Θεοτόκου και αναφέρεται το 1620, από τον Γαβριήλ Μηθύμνης . Μέσα είναι ολόγραφη από τοιχογραφίες και αποτελεί ένα από τα μνημεία του νησιού. Η αγιογράφηση είναι καθολική και καταλαμβάνει τις κόγχες του ιερού και τις διάφορες θυρίδες του ναού! Στην πρόσοψη υπάρχει θυρίδα με την Θεοτόκο. Θεωρείται ότι κτίστηκε το πρώτο μισό του 16ου αι. από τον Ιγνάτιο, συγχρόνως με την πρώτη ανασύσταση, από αυτόν της μονής Λειμώνος1 Η αγιογράφηση έχει στοιχεία του 2ου μισού του 16ου αι. της Κρητικής σχολής! Το βημόθυρο, που φυλάσσεται στο μουσείο της μονής φιλοτεχνήθηκε στις 15 Σεπτ του 1656, από τον ιερομόναχο Ιάκωβο! Μέσα φέρει απλό ξυλόγλυπτο τέμπλο, με χρώμα και σπειροειδείς κιονίσκους! Αριστερά στον τοίχο εικονίζεται ο Αρχων Μιχαήλ, του 16ου αι (1Χ0,60 μ.) και δεξιά η τοιχογραφία του Γενεσίου της Θεοτόκου, του 16ου αι (1,50Χ0,90μ.). Η υπέροχη παράσταση της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, βρίσκεται στο εσωτερικό, επάνω από την κύρια είσοδο. Το σκηνικό έχει στο φόντο κτίρια, σκυμμένους αγίους και πληθώρα αγγέλων! Το κόκκινο, το ροζ, το μπλε σε διάφορες αποχρώσεις και το λευκό στις πτυχώσεις των ενδυμάτων, δείχνουν την άριστη τέχνη του αγιογράφου του 16ου αι. Αυτά τα χρώματα, μαζί με το μαύρο, την ώχρα, το πράσινο κυριαρχούν σε ένα μοναδικό ολογραφικό σύνολο, που δεν έχει αφήσει ελεύθερο χώρο στο εσωτερικό του ναού! Σειρές αγίων καλύπτουν σε ζώνες τους τοίχους, τις θυρίδες, τις κόγχες . Η Πλατυτέρα, στην κόγχη του ιερού, συνεχίζεται προς τα κάτω με το Μυστικό Δείπνο και πιο κάτω από σειρά αγίων! Ο Αρχων Γαβριήλ και πληθώρα Αγίων, διακοσμητικά μοτίβα και ζώνες με ερυθρά διάχωρα, δίνουν μια εικόνα της εποχής αυτής, όπου ο εσωτερικός φωτισμός από τα κεριά και τις καντήλες, προκαλούσαν το δέος και την πίστη, αφήνοντας τον έξω χώρο της σκλαβιάς, μακριά από τα υπέροχα χρώματα της ελπίδας!
1.Γιάννης Μουτζούρης :Μεταβυζαντινές Εκκλησίες της Μητροπόλεως Μηθύμνης. Μυτιλήνη Τομ Α 1981,σελ.19
με τον Ναό του 16ου αι
με το απλό Τέμπλο
την τοιχογραφία της Κοίμησης της Θεοτόκου
την Πλατυτέρα στο ιερό
την γέννηση της Θεοτόκου
τον Αρχάγγελο Γαβριήλ
ολόγραφη από αγιογραφίες του 16ου αι.