Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Το κείμενο θα περιορισθεί αυστηρά για τα κίνητρα εκδήλωσης ενδιαφέροντος των γιατρών για στελέχωση δημόσιων δομών υγείας σε περιοχές που έχουν τον χαρακτηρισμό δυσπρόσιτες και προβληματικές.
Κοινές αλήθειες αποδεκτές για τον Δημόσιο τομέα υγείας στην Ελλάδα πρέπει να προηγηθούν για να εξαχθούν σωστά συμπεράσματα.
Αλήθεια πρώτη. Η Ελλάδα έχει το πλέον ιδιωτικοποιημένο σύστημα υγείας στον Κόσμο μετά τις ΗΠΑ. H ιδιωτικοποίηση ως ποσοστό δαπανών επιταχύνθηκε τα χρόνια εφαρμογής σκληρής δημοσιονομικής πολιτικής και λιτότητας
Αλήθεια δεύτερη. Η νεοφιλελεύθερη επιλογή για την υγείας είναι η πλήρης εμπορευματοποίηση της. Εκτιμώ δε την ειλικρίνεια του υπουργού Υγείας Άδωνη Γεωργιάδη που δημόσια είπε ότι είναι θιασώτης και ένθερμος οπαδός της ιδιωτικοποίησης της υγείας. Το γιατί παρέμεινε υπουργός υγείας και δεν έγινε σύμβουλος ιδιωτικών επενδύσεων στον τομέα της υγείας δεν με αφορά.
Αλήθεια Τρίτη. Η ελάττωση των δημοσίων δαπανών για την υγεία μετακύλησε το κόστος στον ίδιο τον ασθενή και τους συγγενείς του. Οι μη δυνάμενοι να επωμισθούν το βάρος της περίθαλψης που είναι τα πλέον φτωχά και ευάλωτα τμήματα της κοινωνίας έχουν υποστεί δραματική συρρίκνωση τόσο των υπηρεσιών πρωτοβάθμιας υγείας όσο και της φαρμακευτικής αγωγής και νοσοκομειακής περίθαλψης.
Αλήθεια τέταρτη. Οι δημόσιες δομές υγείας συρρικνώθηκαν και οι εναπομείνασες δυσλειτουργούν μέσα σε πλαίσια οικονομικής ασφυξίας και σοβαρής υποστελέχωσης. Οι συνθήκες εργασίας και το εργασιακό περιβάλλον είναι πλέον κάτω από τα ανεκτά και νόμιμα όρια.
Αλήθεια Πέμπτη. Οι ανασφάλιστοι πολίτες αυτής της χώρας, δηλαδή οι μη έχοντες πρόσβαση στις δημόσιες δομές υγείας και στο φάρμακο αγγίζουν τα 3.000.000.
Αλήθεια έκτη. Αυτά που περιγράφηκαν επιγραμματικά στα παραπάνω, γνωστά ως υγειονομική φτώχεια έχουν ψηφισθεί από την ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ. Οι δημόσιες δαπάνες για την υγεία στα χρόνια εφαρμογής του μνημονίου και των εφαρμοστικών νόμων μειώθηκαν δραματικά σχεδόν κατά 45%.
Μια αναδρομή στα κίνητρα του παρελθόντος και πως αυτά λειτούργησαν και τι ακριβώς απέδωσαν είναι χρήσιμη.
Στις παραμεθόριες ορεινές και νησιωτικές περιοχές με ελλείψεις σε γιατρούς, το ΙΚΑ παρέβλεψε την σαφή και υποχρεωτική για τα κράτη μέλη ευρωπαϊκή οδηγία να ασκούν την ιατρική μόνο ειδικευμένοι γιατροί και προέβη σε διορισμούς ανειδίκευτων ιατρών. Το κίνητρο της αμειβόμενης εργασίας σε γιατρούς που σε πολυετή αναμονή της σειράς για ειδίκευση είχαν αποκλεισθεί από την αγορά εργασίας, είναι παραπάνω από ορατό. Μόνο που δεν συνοδεύονταν από υποχρεωτική παραμονή στην θέση διορισμού. Μετά λίγες μέρες από τον διορισμό τους έπαιρναν πενταετή εκπαιδευτική άδεια μετά αποδοχών προκειμένου να κάνουν ειδικότητα, αφήνοντας την θέση κενή πλην όμως δεσμευμένη. Η προκλητική, παράνομη και άκρως ευνοϊκή αυτή μεταχείριση ήταν βέβαια μόνο για κομματικούς φίλους και τέκνα ημετέρων . Μεταξύ αυτών που σε βάρος της περίθαλψης των νησιωτών παρέκαμψαν την σειρά της επετηρίδας για την λήψη ειδικότητας ήταν και η θυγατέρα του τέως υφυπουργού Γεωργίας, Στεφανία Σωτηρλή. Ο γράφων αφού εξασφάλισε αποδεικτικά στοιχεία για μια σειρά από περιπτώσεις στο εδώ ΙΚΑ, κατήγγειλε δημόσια αυτή την απαράδεκτη μεθόδευση και η εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ την 9/6/2004 είχε δημοσίευμα με τον τίτλο ΒΟΛΕΜΑ ΗΜΕΤΕΡΩΝ – ΤΑΛΑΙΠΩΡΙΑ ΗΜΩΝ.
Ο Ιατρικός Σύλλογος Λέσβου προτίμησε να μη ασχοληθεί με το θέμα και σιγή αντιπαρήλθε. Το ίδιο και η τότε κυβέρνηση της Ν.Δ.
Κίνητρα θεσμικά για την κάλυψη θέσεων ειδικευμένων γιατρών σε νοσοκομεία της περιφέρειας υπήρξαν. Μεταξύ δε αυτών και η κατάληψη προσωποπαγούς θέσης σε άλλο νοσοκομείο της αρεσκείας του μετά από τετραετή υπηρεσία. Το πώς λειτούργησε το κίνητρο είναι γνωστό. Το Νοσοκομείο Λήμνου είναι το ζωντανό παράδειγμα. Αποψιλωμένο από γιατρούς και προσωπικό, χωρίς παθολόγο η παθολογική κλινική, με προβληματική την στελέχωση του τεχνητού νεφρού και ένα αναισθησιολόγο, λειτουργεί στοιχειωδώς με εμβαλωματικές μετακινήσεις ιατρών από άλλα νοσοκομεία και αδρές αμοιβές ιδιωτών με δελτίο παροχής υπηρεσιών όπως στην περίπτωση του παθολόγου.
Από τα παραπάνω είναι φανερό ότι τόσο τα οικονομικά κίνητρα όσο και τα θεσμικά δεν απέδωσαν πρώτα γιατί δεν συνοδεύονταν από ολοκληρωμένη πρόταση που θα εξασφάλιζε την παραμονή του γιατρού και δεύτερο γιατί το πελατειακό κράτος υπονόμευσε τις ίδιες του τις προσπάθειες πριν αυτές αποδώσουν.
Προκαλεί δε σε όσους γνωρίζουν τα της υγείας και την σημασία των συνθηκών εργασίας και του εργασιακού περιβάλλοντος, τουλάχιστον θυμηδία η πρόταση για οικονομική ενίσχυση με το ποσό των 500 ευρώ ως το μόνο κίνητρο για τους γιατρούς της επαρχίας. Επειδή το θέμα των κινήτρων είναι σημαντικό καλό θα είναι να ανοίξει επιτέλους και ένας σοβαρός διάλογος για το θέμα αυτό. Οι αντιπολιτευτικές ενέργειες κρότου και λάμψης στην κυβέρνηση των δύο μηνών ,από αυτούς που χρόνια τώρα ευθύνονται για την παθογένεια του συστήματος υγείας στην χώρα και παρέδωσαν το 2015 ένα προϋπολογισμό μειωμένο κατά 24% σε σχέση με το 2014 για την νοσοκομειακή Περίθαλψη παραδίδονται στην κρίση των πολιτών.