Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Επιβλητική η παρουσία της υπουργού Πολιτισμού, Λυδίας Κονιόρδου, στη σύσκεψη με φορείς του πολιτισμού και της αυτοδιοίκησης, όπου κλήθηκαν και δημοσιογράφοι, χτες το μεσημέρι στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής. Πέραν των σαφών διατυπώσεων και προτάσεων για τη σεισμόπληκτη Βρίσα -οι οποίες είναι έγκαιρες και επίκαιρες αν μη τι άλλο- δυστυχώς η κ. Κονιόρδου δεν ήταν αντίστοιχα σαφής για τον πρωταρχικό λόγο της επίσκεψής της, το Μουσείο Τεριάντ, το οποίο εγκαινίασε χτες το απόγευμα. Ούτε όμως και για τους πίνακες του Θεόφιλου, που η Δημοτική Αρχή ζητά να επαναπατριστούν κορνιζωμένοι, γνώριζε πολλά πράγματα, σε αντίθεση με το επιτελείο της, που δήλωσε ότι είχε λάβει τη σχετική επιστολή. Παρόντες και παρούσες ήταν ο βουλευτής Λέσβου του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Πάλλης, η περιφερειάρχης Χριστιάνα Καλογήρου, ο δήμαρχος Σπύρος Γαληνός, ο αντιπεριφερειάρχης Θεόδωρος Βαλσαμίδης, ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Κώστας Αστυρακάκης, ο πρόεδρος του Μουσείου Τεριάντ, Δημήτρης Παπαγεωργίου, ο διευθυντής του Μουσείου Απολιθωμένου Δάσους, Νίκος Ζούρος, ο προϊστάμενος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Λέσβου, Παύλος Τριανταφυλλίδης, η προϊσταμένη Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Βορείου Αιγαίου, Μερόπη Φράγκου.
Η κ. Κονιόρδου εξήρε τη σημασία της καλής συνεργασίας και διάθεσης, την οποία διαπίστωσε στη Λέσβο μεταξύ του δικτύου των Μουσείων, αλλά και των δύο βαθμών της αυτοδιοίκησης με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Λέσβου και στη βάση αυτή τόνισε, θα δουλέψει το ΥΠΠΟ. Επεσήμανε τη συνεισφορά της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου και της περιφερειάρχη Χ. Καλογήρου και του Δήμου Λέσβου: «Είναι πράγματι πολύ σημαντικά τα μουσεία που υπάρχουν στη Μυτιλήνη και το Μουσείο Τεριάντ. Όχι μόνο για την ήδη υπάρχουσα συλλογή του, αλλά για την ίδια του τη φιλοσοφία. Είναι ένας χώρος όπου το σύγχρονο συναντά το παραδοσιακό, το λαϊκό στοιχείο και το έντεχνο, δείχνοντας ότι είναι συγκοινωνούντα δοχεία και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό σαν φιλοσοφία και σαν κατεύθυνση, καλλιτεχνική και εικαστική. Γι’ αυτό και θέλουμε να στηρίξουμε το Μουσείο, στο βαθμό των δυνατοτήτων μας».
Παρόλ’ αυτά, η εν λόγω στήριξη με έναν μοναδικό φύλακα και έναν διευθυντή, φαντάζει δέσμευση κενή περιεχομένου. Η ερώτηση συναδέλφου προς την υπουργό, ήταν χαρακτηριστική: «Κυρία υπουργέ πώς νιώθετε για το ότι σήμερα εγκαινιάζετε ένα μουσείο με μόνο έναν εργαζόμενο;» Παγωμάρα… Και η απάντηση της υπουργού: «Ναι, αυτό είναι κάτι το οποίο βεβαίως μάς απασχολεί. Είναι βεβαίως θέμα του Μουσείου και θέμα για το οποίο ήδη η κ. Φράγκου βοηθάει σ’ αυτό και θα δούμε πώς μπορούμε να βοηθήσουμε αυτό να αλλάξει. Όπως ξέρετε, υπάρχει ένα ευρύτερο θέμα με τη φύλαξη των μουσείων. Δεν είναι μόνο το Μουσείο Τεριάντ το πρόβλημα. Και σε άλλα μέρη, πολλές φορές υπάρχει συνεργασία των μουσείων με την τοπική αυτοδιοίκηση, όπου η τελευταία προσφέρει προσωπικό και βοηθάει το μουσείο και με τις εφορείες, όταν υπάρχει αρχαιολογικό ενδιαφέρον. Αυτό έχει γίνει ήδη σε άλλα μουσεία. Και πρέπει κι εδώ να βρεθεί μια λύση με τη διάθεση συνεργασίας».
Κι ερχόμαστε εμείς με τη σειρά μας να αναρωτηθούμε: Είναι δυνατόν από τη στιγμή που ο Δήμος ζητά χρήματα για το προσφυγικό, αποζημιώσεις για τους Μοριανούς, επιδόματα για τους σεισμοπαθείς, επιδόματα για τους απόρους (και η λίστα μακραίνει…) το Υπουργείο να περιμένει να βρει φύλακα το μουσείο του (γιατί στο ΥΠΠΟ ανήκει το Μουσείο Τεριάντ) από την τοπική αυτοδιοίκηση;
Μάλιστα η κ. Κονιόρδου αναφέρθηκε και σε μια εμπειρία της από το Μόναχο, σε ένα μουσείο όπου «κοιτάω γύρω μου και δεν είδα κανένα φύλακα. Και λέω, “με συγχωρείτε, έχετε κάμερες;” Και μου απάντησαν “όχι, εδώ οι φύλακές μας αρρωσταίνουν πάρα πολύ συχνά”». Και με αυτό ήθελε να πει ότι προβλήματα με τη φύλαξη «έχουν ακόμα και οι χώρες που δεν έχουν οικονομικά προβλήματα»
«Ο ένας εργαζόμενος σε ένα μουσείο ο οποίος κατά τα παγκόσμια δεδομένα λειτουργεί έξι μέρες την εβδομάδα, οχτώ ώρες τη μέρα, σημαίνει ότι για να ανοίγει, να καθαρίζει και να κάνει πλήθος εργασιών, πρέπει να δουλεύει 48 ώρες» ανταπάντησαν συνάδελφοι. «Πιστεύω ότι θα βρεθεί λύση όπως και σε άλλα μέρη», η απάντηση της υπουργού.
Σε ερώτησή μας για ποιο λόγο ενώ το έργο του Μουσείου Τεριάντ ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο του 2014, εγκαινιάζεται σήμερα, η κ. Κονιόρδου αρκέστηκε να απαντήσει τα εξής: «Υπήρχαν θέματα οικονομικά σε εκκρεμότητα, τα οποία έχουν διορθωθεί ως έναν βαθμό. Και γι’ αυτό και καθυστέρησαν. Στον βαθμό των δυνατοτήτων μας, θα είμαστε κοντά. Είμαστε εδώ και ξεκινάμε τα εγκαίνια και θα ήθελα να σταθούμε σε αυτό το θετικό γεγονός. Οι καθυστερήσεις πάντα βεβαίως δεν γίνονται επειδή το θέλει κανείς, αλλά πολλές φορές υπάρχουν».
Νέο κλιμάκιο του ΥΠΠΟ την Πέμπτη - 190.000 ευρώ για σωστικές εργασίες στα μνημεία
Λ. Κονιόρδου: «Να φυλαχτεί το πρώτο υλικό των γκρεμισμένων σπιτιών»
Ένας δεύτερος λόγος πλην του Μουσείου Τεριάντ που έφερε την υπουργό Πολιτισμού, Λυδία Κονιόρδου, στη Μυτιλήνη ήταν… ο σεισμός.
«Όπως γνωρίζετε, κλιμάκια του ΥΠΠΟ άμεσα ανταποκρίθηκαν και επισκέφτηκαν τις σεισμόπληκτες περιοχές, τα μνημεία και τα βυζαντινά, αλλά και τα νεότερα. Την Πέμπτη έρχεται δεύτερο κλιμάκιο που θα εξετάσει και τα υπόλοιπα μνημεία και τις εκκλησίες που δεν εξετάστηκαν». Το ΥΠΠΟ έχει εγκρίνει το ποσό των 190.000 ευρώ, το οποίο θα διανεμηθεί σε σωστικές εργασίες και σε μελέτες για έξι πρώτα μεταβυζαντινά μνημεία που έχουν υποστεί τις μεγαλύτερες ζημιές. Έτσι, εργασίες υποστύλωσης και στερέωσης θα γίνουν για την Κοίμηση της Θεοτόκου στον Αφάλωνα, τη Ζωοδόχο Πηγή στη Βρίσα, τη Μεταμόρφωση του Σωτήρος στο Μεγαλοχώρι, τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου στο Ακράσι, τον Άγιο Νικόλαο στο Πλωμάρι και την Αγία Τριάδα στην Πλαγιά. Παράλληλα θα γίνουν και μελέτες «ώστε να ενταχθούν σε κάποιο πρόγραμμα της Περιφέρειας ή του Δήμου ή αν υπάρξουν δωρητές. Απ’ ό,τι κατάλαβα, υπάρχει και το Τεχνικό Επιμελητήριο το οποίο μπορεί να συνεισφέρει, αλλά και άλλοι φορείς. Θα κάνουμε κάθε δυνατή δράση και επικοινωνία για να μπορέσουμε να συγκεντρώσουμε όσο δυνατόν περισσότερους πόρους».
Η κ. Κονιόρδου εξέφρασε τη χαρά της για την πρωτοβουλία της Περιφέρειας να βοηθήσει στην αποκατάσταση της Μητρόπολης, «όπου δεν ήταν μεγάλη η φθορά. Οπότε θα μπορέσει να δοθεί στους πιστούς το συντομότερο». Η κ. Καλογήρου τόνισε ότι «ο αντιπεριφερειάρχης Θ. Βαλσαμίδης βρήκε τον τρόπο για να προχωρήσει άμεσα η αποκατάσταση».
«Προστασία αυθεντικού υλικού»
Την ανάγκη της προστασίας του αυθεντικού υλικού με το οποίο ήταν χτισμένα τα σπίτια της Βρίσας που κατέρρευσαν από το σεισμό της 12ης Ιουνίου καθώς και της επαναχρήσης του στο ξαναχτίσιμο τους, επισήμανε στη διάρκεια σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε χτες το μεσημέρι στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής πολιτικής: «Ξέρω ότι και ο δήμαρχος, αλλά και η Αστυνομία βοηθούν στο να προφυλαχθούν αυτά τα στοιχεία που είναι πολύ σημαντικά. Όταν θα αρχίσει η αποκατάσταση της Βρίσας, θα χρησιμοποιηθούν αυτά τα στοιχεία». Η κ. Κονιόρδου αναφερόμενη στην ανάγκη του ξαναχτισίματος της Βρίσας και της επαναχρήσης του οικοδομικού υλικού των παλιών προστατευόμενων αρχιτεκτονημάτων που κατέρρευσαν, σημείωσε ότι «οι πέτρες αυτές αποτελούν μια σημαντική προίκα για τον τόπο», που, όπως είπε, πρέπει να μη χάσει τη φυσιογνωμία του ο παραδοσιακός οικισμός από τις μπουλντόζες.
Σε αυτή την κατεύθυνση, η κ. Κονιόρδου ανακοίνωσε ότι προσωπικό του Υπουργείου Πολιτισμού θα συνεργασθεί με τις τοπικές εφορείες Αρχαιοτήτων ώστε πολύ σύντομα να διεκπεραιώνονται οι φάκελοι της αποκατάστασης: «Θα προσφέρουμε προσωπικό που θα έρχεται σε τακτική βάση για να συνεργαστεί με την Εφορεία, ώστε να δίνονται εγκρίσεις ταχύτατα, είτε της κατεδάφισης, είτε της αποκατάστασης και αναστύλωσης». Θα πρέπει να δημιουργηθεί, πρόσθεσε, μία μελέτη για τις αιτίες που έφεραν αυτό το σπάνιο φαινόμενο στη Βρίσα.
Καιροφυλαχτούν «κοράκια»
Στο σημείο αυτό, ο κ. Γαληνός τόνισε ότι «καιροφυλαχτούν πολλά κοράκια. Έχουν παρουσιαστεί πολλοί που πάνε να επωφεληθούν της κατάστασης. Υπάρχουν χώροι ιδιωτικής εναπόθεσης των μπάζων. Εγώ αμέσως αντέδρασα». Η κ. Κονιόρδου πρότεινε τη συγκέντρωση του αυθεντικού υλικού των κατασκευών μπροστά από κάθε σπίτι, «εφόσον ήδη έχει παρθεί φωτογραφία των σπιτιών και της κατάστασης που επικρατεί, να μη φύγει γιατί μετά τρέχα γύρευε. Υπάρχει παρόμοια εμπειρία από το Πήλιο στον σεισμό του 1953, όπου έγινε ειδικό σχέδιο του Παρασκευόπουλου που χρησιμοποιήθηκαν ακριβώς τα παλιά υλικά, οι πέτρες, τα ξύλα και όλα τα στοιχεία για τη στέγη. Εκεί έχει σημασία η οργάνωση της φύλαξης αυτού του υλικού για την ανακατασκευή των σπιτιών».