Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Αθανασίου : «Το έργο θα γίνει σύμφωνα με τις εγκεκριμένες μελέτες και θα ενταχθεί σε χρηματοδοτικό «εργαλείο» του Υπουργείο Υποδομών»
«Το έργο θα γίνει σύμφωνα με τις εγκεκριμένες μελέτες» τονίζει σε αποκλειστική δήλωσή του ο βουλευτής Λέσβου του κυβερνώντος κόμματος, Χαράλαμπος Αθανασίου, στο «Ε» αναφερόμενος στο έργο της Νότιας Παράκαμψης προσθέτοντας ακολούθως «Καμία ιδιοκτησία δεν θίγεται πολύ περισσότερο δεδομένου ότι προβλέπονται δύο υπόγειες σήραγγες και το έργο θα ενταχθεί σε χρηματοδοτικό εργαλείο του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών».
Η δήλωση έρχεται στον απόηχο των δηλώσεων του Περιφερειάρχη, Κώστα Μουτζούρη σύμφωνα με τις οποίες απαιτείται τροποποίηση των σημερινών μελετών που έχουν εκπονηθεί από το Υπουργείο Υποδομών , ενώ την Πέμπτη 11 Ιουλίου 2024 πραγματοποιήθηκε και αυτοψία από στελέχη της Περιφερειακής Αρχής σε σημεία που υποτίθεται ότι θίγονται ιδιοκτησίες από τη διέλευση του δρόμου. Η πρόθεση αυτή της ΠΑ εκφράστηκε και σε πρόσφατη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου λόγω του ότι, όπως διατυπώθηκε, υπάρχουν αντιρρήσεις από ιδιοκτήτες που θίγονται.
Οι πρόσφατες δηλώσεις του Περιφερειάρχη προκάλεσαν αντιδράσεις τόσο από την περιφερειακή παράταξη της μείζονος αντιπολίτευσης, όσο και από το Δημοτικό Συμβούλιο Μυτιλήνης , συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης, που τονίζουν ότι το έργο πρέπει να υλοποιηθεί με βάσει τις υπάρχουσες μελέτες και όποια τροποποίηση επί του πεδίου απαιτηθεί να υλοποιηθεί κατά την διάρκεια του έργου διότι σε διαφορετική περίπτωση οδηγείται σε δεκαετίες πίσω. Μάλιστα τονίστηκε ότι μέλημα όλων είναι η αναζήτηση χρηματοδότησης με στόχο το κοινό όφελος από την υλοποίηση του έργου.
Πρώτο στην λίστα των οδικών
Η κατασκευή της νότιας παράκαμψης Μυτιλήνης, μήκους 6,4 χλμ σκοπό έχει να εκτρέψει από το κέντρο της πόλης τη διερχόμενη κυκλοφορία προς τις αυξημένες τουριστικά περιοχές του νησιού. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 54 εκ. ευρώ και ο εκτιμώμενος χρόνος ολοκλήρωσης 3 έτη χρόνος κατασκευής.
Στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ υπάρχουν τουλάχιστον 47 αναρτημένες πράξεις που αφορούν το εν λόγω έργο με έτος έναρξης το 2011 ενώ η προεργασία έχει ξεκινήσει χρόνια πριν και τοποθετείται το 1999 επί Δημαρχίας Γιακαλή.
Μάλιστα το έργο περιλαμβάνεται πρώτο στην λίστα με τα οδικά έργα του προγράμματος της Ελληνικής Κυβέρνησης όπως αυτό αποτυπώνεται στο τεύχος με τίτλο «340+ έργα για το Βόρειο Αιγαίου του 2030» για τα οποία μίλησε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την διάρκεια παρουσίασης του αναπτυξιακού προγράμματος για το Βόρειο Αιγαίο τον Μάη του 2023 από την Μυτιλήνη.
5 ιδιοκτησίες
Κατά την διάρκεια του περιπάτου της αυτοψίας στα σημεία διέλευσης του άξονα η προϊσταμένη στο Τμήμα Μελετών & Ωρίμανσης Έργων της ΠΒΑ, Ελένη Ελευθεριάδου ανάφερε μεταξύ άλλων απαντώντας σε σχετικά ερωτήματα δημοσιογράφων: «Δεν ξέρουμε ακριβή αριθμό ιδιοκτησιων που θίγονται (..)Η δέσμευση της ζώνης διέλευσης του έργου έγινε μετά την έγκριση της οριστικής μελέτης οδοποιίας . Η μελέτη μπορεί να ξεκίνησε αλλά εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε δέσμευση ζώνης αν δεν έχουμε εγκεκριμένη οριστική μελέτη οδοποιίας. Η απαγόρευση έκδοσης οικοδομικών αδειών και οικοδομικών εργασιών είναι 4 χρόνια λέει ο νόμος συν άλλα 4 ανανέωση. Αυτό γίνεται εδώ πέρα αλλά γίνεται μετά την έκδοση της οριστικής μελέτης. Το 2018 νομίζω ήταν η πρώτη και νομίζω ‘κάναν και το 2022 δεύτερη». Μάλιστα ο Εκτελεστικός Γραμματέας, Άρης Ελευθερίου είπε σχετικά: «Δεν είναι δυνατόν να κατεδαφιστούν σπίτια τα οποία έχουν χτιστεί, κατά πάσα πιθανότητα, με νόμιμες οικοδομικές άδειες και εξ αυτού του λόγου υπάρχει η απόλυτη αναγκαιότητα να γίνουν μερικές τροποποιήσεις επί του σχεδίου».
Σε σχετική δήλωσή του ο πρώην αντιδήμαρχος Μυτιλήνης, Παντελής Πατερέλλης, ανέφερε ότι 5 ήταν οι θιγόμενοι ιδιοκτήτες που απευθύνθηκαν στη δικαιοσύνη. Η υπόθεση τελεσιδίκησε στο Συμβούλιο της Επικρατείας το 2016 χωρίς να δικαιωθούν οι ιδιοκτήτες. «Έχει τελεσιδικήσει αυτή η ιστορία με απόφαση του ΣτΕ το 2016 και έχει οριστεί ο χαρακτηρισμός του δρόμου και η χάραξη του έχει νόμιμα εγκριθεί από το Ανώτερο Δικαστήριο του κράτους, το Συμβούλιο της Επικρατείας. Από κει και πέρα κανείς δεν μπορεί να μιλάει για επαναχάραξη ή οτιδήποτε άλλο. Ότι μπορούν να γίνουν κάποιες διορθώσεις κατά την εκτέλεση του έργου, γίνεται σε όλα τα έργα» Παράλληλα τόνισε ότι μέλημα της ΠΒΑ πρέπει να είναι η διευθέτηση του Κτηματολογίου και όλων η πίεση προς ένταξη του έργου σε χρηματοδοτικό εργαλείο.
Ετεροχρονισμένος περίπατος
«Αυτός ο περίπατος έπρεπε να γίνει ή το 2019 όταν με Απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος εγκρίθηκε με ΦΕΚ 16/04/2019 η αναβάθμιση αυτού του έργου, ή το 2021 όταν εγκρίθηκε πάλι η μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων με ΦΕΚ για το οποίο έχει ενημερωθεί η Υπηρεσία της Περιφέρειας (..) ή το 2022 όταν ο Δήμος Μυτιλήνης ενημέρωσε την Περιφέρεια για τις πολεοδομικές μελέτες Βαρειάς, Ακρωτήρι, Κουμκό και Χάλικες και έγινε η ανάρτηση των πινάκων και να εκφραστούν τότε οι όποιες αντιρρήσεις» ανάφερε χαρακτηριστικά.
Ελευθερίου: «Δεν μιλάμε για επαναχάραξη όλου του δρόμου»
Ο Περιφερειάρχης, δεν έκανε δηλώσεις στα τοπικά ΜΜΕ κατά την διάρκεια του περιπάτου στα «προβληματικά» σημεία της Νότιας Παράκαμψης, παρότι παραβρέθηκε. Αν’ αυτού σε δηλώσεις προχώρησε ο Εκτελεστικός Γραμματέας, Άρης Ελευθερίου, ο οποίος είπε μεταξύ άλλων : «Δεν μιλάμε για επαναχάραξη όλου του δρόμου. Απλώς υπήρχαν ορισμένα σημεία προβληματικά, τα οποία είχε διαπιστώσει η ΠΑ και οι αρμόδιες τεχνικές υπηρεσίες, στα οποία σημεία πρέπει να γίνει μερική παρέμβαση, όπως κι αν το χαρακτηρίσουμε αυτό, μερική διόρθωση, μερική επαναχάραξη. Αυτά πρέπει να γίνουν για να ξεκινήσει το έργο (..) Η Περιφέρεια είναι αποφασισμένη να προχωρήσει το έργο το οποίο μελετήθηκε από άλλους, είναι έργο πνοής από την πόλη της Μυτιλήνης, είναι ωφέλιμο, θα ωφελήσει από πολλές πλευρές τον τόπο και εμείς θα το ολοκληρώσουμε αλλά θα πρέπει να κάνουμε αυτά τα οποία πρέπει να κάνουμε».
Βαλσαμιδης: «Το έργο πρέπει να προχωρήσει για το κοινό όφελος»
Σε δήλωσή του στο «Ε» ο Θορ. Βαλσαμίδης αναφέρει: «Η Νότια Παράκαμψη της πόλης της Μυτιλήνης είναι ένα σημαντικό αναπτυξιακό έργο, όχι μόνο για την πόλη της Μυτιλήνης, αλλά για ολόκληρο το νησί. Θα συμβάλει σημαντικά στην αποσυμφόρηση της πόλης της Μυτιλήνης, θα συμβάλει στην γρήγορη και ασφαλέστερη πρόσβαση προς το Αεροδρόμιο και την ευρύτερη περιοχή, θα δώσει την δυνατότητα της άμεσης πρόσβασης στο Νοσοκομείο και θα δώσει νέες αναπτυξιακές δυνατότητες σε μια ολόκληρη περιοχή. Η πρόθεση της Περιφερειακής Αρχής να προχωρήσει σε τροποποίηση της χάραξης του οδικού άξονα γιατί υπάρχουν αντιρρήσεις από ιδιοκτήτες που θίγονται, θεωρώ ότι θα βάλει το έργο σε περιπέτειες, αν δεν το οδηγήσει τελικά στις ελληνικές καλένδες. Το έργο πρέπει να προχωρήσει για το κοινό όφελος. Αυτό που τώρα απαιτείται είναι η συνένωση δυνάμεων για την εξεύρεση των απαραίτητων πόρων και την έναρξη των απαραίτητων διαδικασιών για την υλοποίηση του έργου. Όλοι μαζί Περιφέρεια, Δήμοι, Επιμελητήρια και τοπικοί φορείς πρέπει κατά τη γνώμη μου να εργαστούμε συντονισμένα προς την κατεύθυνση αυτή».
Ολοκληρώνοντας το ρεπορτάζ θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι «κακές γλώσσες» λένε ότι οι εν λόγω ιδιοκτησίες σχετίζονται με το περιβάλλον της ΠΑ, ενώ ασφαλείς πηγές του Υπουργείου Υποδομών εκφράζουν τον προβληματισμό τους για το αν το έργο θα πρέπει να εκτελεστεί τελικά από την σημερινή Περιφερειακή Αρχή ή θα πρέπει να παραμείνει στα χέρια του Υπουργείου έως την ολοκλήρωσή του…
Οι «πρώην» του Μουτζούρη, Χριστόφας και Κουφέλος, ενώνουν τις φωνές τους για την υλοποίηση του έργου
«Όχι σε επαναχάραξη της Νότιας Παράκαμψης »
Κάθετα αντίθετοι στο ενδεχόμενο επαναχάραξης του έργου της Νότιας Παράκαμψης τάχθηκαν οι πρώην αντιπεριφερειάρχες και συνεργάτες, μέχρι πρότινος του Περιφερειάρχη Κώστα Μουτζούρη, υπό τη νέα τους ασφαλώς ιδιότητά τους Παναγιώτης Χριστόφας και Πανάγος Κουφέλος. Τόσο ο Δήμαρχος Μυτιλήνης όσο και ο επικεφαλής της παράταξης της μείζονος αντιπολίτευσης τάχθηκαν σύσσωμοι απέναντι σε αυτή την προοπτική επισημαίνοντας ότι μια τέτοια κίνηση γυρνάει το έργο δεκαετίες πίσω.
Το ζήτημα προέκυψε μετά από δηλώσεις του Περιφερειάρχη, κατά την διάρκεια συμβασιοποίησης του έργου Αμπελικό - Σταυρός που πρωταγωνίστησαν στον τοπικό Τύπο.
Το θέμα συζητήθηκε στα εκτός ημερήσιας διάταξης θέματα του Δημοτικού Συμβουλίου, Μυτιλήνης που πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα 8 Ιουλίου 2024 μετά από αναφορά του ίδιου του Δημάρχου.