Έπεσαν οι υπογραφές και οδεύει προς δημοσίευση στο ΦΕΚ για να γίνει νόμος του κράτους. Το επόμενο «στοίχημα» η πολεοδόμηση των Χαλίκων

Η πολεοδόμηση Βαρειάς -Ακρωτηρίου είναι πια γεγονός

05/03/2023 - 10:00 Ενημερώθηκε 06/03/2023 - 09:44

Επρεπε να περάσουν 26 χρόνια(!!!) για να τύχει της έγκρισης η πολύπαθη πολεοδομική μελέτη Βαρειάς -Ακρωτηρίου και να γίνει νόμος του κράτους , βγάζοντας από την ...ομηρία τους ιδιοκτήτες ακινήτων της περιοχής που μπορούν πλέον να αξιοποιήσουν τις ιδιοκτησίες τους, σύμφωνα με τους πολεοδομικούς κανόνες που προβλέπει το εν λόγω Π.Δ. Είναι ομολογουμένως μια θετική εξέλιξη, αφού τερματίζεται με αίσιο τέλος μια εκκρεμότητα τόσων χρόνων και πιστώνεται στη σημερινή δημοτική αρχή και κυρίως στον αρμόδιο αντιδήμαρχο Δόμησης Γιάννη Βατό, που από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε τα καθήκοντά του και αυτήν την αρμοδιότητα έβαλε προσωπικό στοίχημα να «κλείσει» αυτήν την εκκρεμότητα, που πέρασε από ...χίλια κύματα μέχρι να πάρει τις αναγκαίες εγκρίσεις και να πέσουν οι υπογραφές του αρμόδιου υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νικ. Ταγαρά και της Προέδρους της Δημοκρατίας Κ. Σακελλαροπούλου, προκειμένου να δημοσιευθεί στο ΦΕΚ, που αναμένεται τις επόμενες μέρες. Στα αξιοσημείωτα αυτής της υπόθεσης είναι ότι ο σημερινός αντιδήμαρχος Δόμησης, που επί των ημερών του κλείνει αυτή η εκκρεμότητα ήταν αυτός που το 1997, επί δημαρχίας Θεόδωρου Χοχλάκα και με τον ίδιο υπεύθυνο επί πολεοδομικών θεμάτων ανατέθηκε η μελέτη για την πολεοδόμηση Βαρειάς -Ακρωτηρίου στους συμπράττοντες τότε μηχανικούς Μιχ. Χατζέλλη και Σοφ. Νικολαϊδου (που και οι δύο δεν είναι εν ζωή σήμερα), γι αυτό και το «προσωπικό στοίχημα» , που προαναφέραμε! Γι αυτό και δηλώνει ευτυχής γιατί το στοίχημα που έβαλε το έφερε σε πέρας, έχοντας όμως την πολιτική βούληση του δημάρχου Στρ. Κύτελη και της δημοτικής αρχής να τελειώνει αυτή η υπόθεση χωρίς άλλες καθυστερήσεις και παλινωδίες και φυσικά την ομόφωνη έγκριση του δημοτικού συμβουλίου για να δρομολογηθούν όλες οι αναγκαίες διαδικασίες για την υπόθεση. Στην όλη προσπάθεια είχαν τη δική τους συμβολή και τα στελέχη της υπηρεσίας Δόμησης που φρόντισαν να κάνουν τις αναγκαίες διορθώσεις και να απαντήσουν τεκμηριωμένα στις όποιες ενστάσεις και προσφυγές υπήρξαν όλα αυτά τα χρόνια της ...διαβούλευσης.

Καθοριστική η συμβολή Αθανασίου

Ωστόσο το γεγονός ότι η εν λόγω πολεοδομική μελέτη, ...ξεπέρασε όλους τους «σκοπέλους», χωρίς περιττές χρονικές καθυστερήσεις, όπως συμβαίνει συνήθως, καθοριστικός ήταν ο ρόλος του αντιπροέδρου της Βουλής του Χαρ. Αθανασίου που με τις παρεμβάσεις του επισπεύστηκαν οι όποιες γνωμοδοτήσεις και εγκρίσεις, δεδομένου ότι ο χρόνος πίεζε λόγω της αναμενόμενης προκήρυξης των εκλογών και ήταν ορατός ο «κίνδυνος» να πάει η υπογραφή του Π.Δ. μετεκλογικά , με ότι αυτό θα σήμαινε για περαιτέρω καθυστερήσεις. Γι αυτό και ο κ. Βατός σε επικοινωνία που είχε με το «Ε», φρόντισε να ευχαριστήσει πέρα από τους συνεργάτες του, τον δήμαρχο Στρατή Κύτελη και το δημ. συμβούλιο και τον κ. Αθανασίου γιατί «έβαλε πλάτη» και ...έτρεξε την υπόθεση για να υπάρξει αυτή η θετική εξέλιξη.

Τι προβλέπει το Π.Δ.

Με την δημοσίευση στο ΦΕΚ, που είναι θέμα μερικών ημερών , αυτόματα ξεκινά η πράξη εφαρμογής για τους ιδιοκτήτες ακινήτων της ευρύτερης περιοχής που οριοθετείται από την εν λόγω μελέτη πολεοδόμησης, σύμφωνα με τους προβλεπόμενους κανόνες για αυτές τις περιπτώσεις. Σύμφωνα με την εγκεκριμένη πλέον πολεοδομική μελέτη, «επικυρώνεται ο καθορισμός των οριογραμμών των ρεμάτων που βρίσκονται στα τμήματα των πολεοδομικών ενοτήτων «Βαρειά -Ακρωτήρι»,«Βίγλα» και «Ταξιάρχες» της Δ.Ε. Μυτιλήνης». Και στη συνέχεια «εγκρίνεται το πολεοδομικό σχέδιο της ευρύτερης αυτής περιοχής , με τον καθορισμό οικοδομήσιμωνμ χώρων, κοινόχρηστων χώρων, χώρων στάθμευσης , πρασίνου , πάρκου αναψυχής , παιδικής χαράς , πλατείας , κοινωφελών χώρων άθλησης , αθλητικών και πολιτιστικών εγκαταστάσεων , παιδικού σταθμού , νηπιαγωγείου, σχολείου , χώρου εκκλησίας και πεζοδρόμων. Το Π.Δ. προσδιορίζει δηλαδή τι επιτρέπεται να οικοδομηθεί, ποιες επαγγελματικές χρήσεις, καθώς και τι απαγορεύεται στην εν λόγω περιοχή, κάνοντας αναλυτική αναφορά σε όλα αυτά προκειμένου να είναι σαφείς οι κανόνες που διέπουν την συγκεκριμένη περιοχή.

Έπεται η μελέτη πολεοδόμησης των Χαλίκων

Ομως τα καλά νέα σε ότι αφορά τις πολεοδομήσεις των περιαστικών περιοχών που εκκρεμούν δεν περιορίζονται μόνο στην περίπτωση της περιοχής Βαρειάς -Ακρωτηρίου, αλλά και σε μια άλλη εξίσου πολύπαθη υπόθεση, που είχε μάλιστα την ίδια χρονική αφετηρία με την προαναφερόμενη , εκείνη των τριών Χαλίκων, που παραμένει σε εκκρεμότητα. Και η πολεοδομική μελέτη των Χαλίκων ανατέθηκε και αυτή το 1997, πάλι επί εποχής Χοχλάκα με υπεύθυνο για τα πολεοδομικά τον Γ. Βατό, ο οποίος δηλώνει ότι και αυτή η υπόθεση θα πρέπει να έχει την ίδια κατάληξη με την πολεοδόμηση Βαρειάς -Ακρωτηρίου και σε αυτήν την κατεύθυνση κινούνται όλες οι ενέργειες της υπηρεσίας που προϊσταται. Ηδη έχει αποφασιστεί και προχωρά η διάλυση της προηγούμενης σύμβασης για την πολεοδόμηση των Χαλίκων, που ολοκλήρωσε τον ...κύκλο της, και επιταχύνονται οι διαδικασίες για τις αναγκαίες παρεμβάσεις που εκκρεμούν ακόμη, ώστε το συντομότερο δυνατόν να ολοκληρωθεί και η πολεοδόμηση των Χαλίκων, που ως γνωστόν τα τελευταία χρόνια είναι από τις πιο αναπτυσσόμενες περιοχές της Μυτιλήνης, με πολλά προβλήματα όμως σε ότι αφορά την πολεοδομική αξιοποίηση πολλών ακινήτων της περιοχής που παραμένουν «εγκλωβισμένα»! Η έγκριση της πολεοδομικής μελέτης των Χαλίκων αποτελεί το άλλο στοίχημα της δημοτικής αρχής Κύτελη, που επωμίζεται να φέρει σε πέρας ο αρμόδιος αντιδήμαρχος κλείνοντας και αυτήν την πολύχρονη εκκρεμότητα που παραμένει «παγωμένη» εδώ και χρόνια.



Ανοίγει ο δρόμος για διορθώσεις, παρεμβάσεις και υποδείξεις νέων χώρων για αξιοποίηση

Η πολεοδομική μεταρρύθμιση αποτελεί «εργαλείο» ανάπτυξης

Μια και ανοίξαμε το κεφάλαιο για τα πολεοδομικά έχει τεράστιο ενδιαφέρον να αναφερθούμε και σε δυο μείζονος σημασίας και έκτασης παρεμβάσεις που ήδη δρομολογούνται από το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος και αφορούν ολόκληρο το Δήμο Μυτιλήνης και όλες τις δημοτικές ενότητες του. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη πολεοδομική μεταρρύθμιση, τουλάχιστον τις τελευταίες δεκαετίες, με το επονομαζόμενο Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΤΠΣ), ως συνολική παρέμβαση, με προϋπολογισμό περί τα 1,6 εκ. ευρώ που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και με τον χαρακτηρισμό εκτός σχεδίου δρόμων οι οποιοι όμως έχουν τις προϋποθέσεις με βάση τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις. Για τις εξελίξεις αυτών των δυο πολύ σημαντικών πολεοδομικών παρεμβάσεων ενημερώθηκε αντιπροσωπεία της δημοτικής αρχής που συναντήθηκε στην Αθήνα με την ηγεσία του υφυπουργείου Περιβάλλοντος, αποτελούμενη από τον δήμαρχο Στρ. Κύτελη, τον αντιδήμαρχο Στρ. Τζιμή και τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Δόμησης Γιάννη Βατό, ο οποίος... τρέχει αυτά τα θέματα. Σύμφωνα με την σχετική ενημέρωση έχει ήδη υπογραφεί η σύμβαση από το ΥΠΕΝ και σε έναν περίπου μήνα αναμένεται να ξεκινήσει για πρώτη φορά στα λεσβιακά χρονικά ο χαρακτηρισμός των εκτός σχεδίου δρόμων που πληρούν τις προϋποθέσεις σύμφωνα με τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις, απελευθερώνοντας έτσι ακίνητα προς αξιοποίηση που τώρα παραμένουν «εγκλωβισμένα» και μάλιστα ανά δημοτική ενότητα. Φυσικά η όλη διαδικασία θα είναι αντικείμενο διαβούλευσης όλων των αρμόδιων φορέων, με προτεραιοποίηση των δρόμων εκείνων που πράγματι ο «χαρακτηρισμός» τους λύνει προβλήματα που κρατούν σε ομηρία ιδιοκτησίες και ακίνητα με προοπτική ανάπτυξης για την όποια περιοχή. Τέτοια πολεοδομική παρέμβαση, με το συγκεκριμένο αντικείμενο δεν έχει ξαναυπάρξει στο νησί και το γεγονός αυτό θεωρείται τεράστια επιτυχία, που έρχεται να δώσει λύσεις σε προβλήματα που παραμένουν σε εκκρεμότητα χρόνια τώρα.

Και το «εργαλείο» που ακούει στο όνομα ΤΠΣ

Ακόμη όμως πιο ολοκληρωμένη είναι η παρέμβαση που πρόκειται να γίνει σε όλη την έκταση του δήμου Μυτιλήνης, με την υλοποίηση του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου. Αναμένεται στα πλαίσια του ΤΠΣ να διαμορφωθούν πλέον για τα επόμενα πολλά χρόνια -μέχρι να προκύψει άλλη πολεοδομική μεταρρύθμιση τέτοιας έκτασης-όλοι οι πολεοδομικοί κανόνες των εντός και εκτός σχεδίου περιοχών για το σύνολο της επικράτειας του δήμου. Θα υπάρξουν δηλαδή , ύστερα από διαβούλευση, μια σειρά διορθώσεις , παρεμβάσεις και υποδείξεις νέων χώρων για ανάπτυξη, όπως για παράδειγμα τουριστική αξιοποιηση περιοχών, και όπου υπάρχουν υφιστάμενα νομοθετήματα, όπως είναι το ΓΠΣ, τα ΣΧΟΑΑΠ , τα σχέδια πόλης και οικισμών θα μπορούν να διορθωθούν και να αλλάξουν , αν αυτό υπαγορεύει η αναπτυξιακή προοπτική των συγκεκριμένων περιοχών. Για παράδειγμα διορθώσεις που πρέπει να γίνουν στην περιοχή του Ακλειδιού και πολεοδομικές εκκρεμότητες που υπάρχουν στην περιοχή μεταξύ των οδών Οικον. Τάξη και Βοστάνη θα μπορούν να τακτοποιηθούν πολεοδομικά διά του ΤΠΣ και γι αυτό αποτελεί τεράστια ευκαιρία να αξιοποιηθεί η δυνατότητα που ανοίγει με αυτήν την πολεοδομική μεταρρύθμιση. Χωρίς αμφιβολία είναι ένα «πακέτο » παρεμβάσεων που θα διαμορφώσει τους κανόνες που θα ισχύσουν τα επόμενα πολλά χρόνια και ως εκ τούτου έχει τεράστια σημασία αυτοί που θα διαχειριστούν αυτήν την οργανωμένη και με κανόνες προσπάθεια να είναι σε θέση να την αξιοποιήσουν προς όφελος του τόπου και των όποιων αναπτυξιακών προοπτικών του. Θέλουμε να ελπίζουμε ότι θα αξιοποιηθεί καταλλήλως, γιατί τέτοιες ευκαιρίες δεν παρουσιάζονται κάθε ...μέρα!

 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey