
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Πρωτοβουλία πολιτών για την υλοποίηση του έργου
Έγγραφο στον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών παρέδωσαν εκπρόσωποι της πρωτοβουλίας πολιτών για την υλοποίηση της έργου της Νότιας Παράκαμψης.
Στο έγγραφο που υπογράφουν 882 πολίτες σημειώνεται:
«Κε Υπουργέ,
Επισκέπτεσθε σήμερα (10-02-2025) την Μυτιλήνη για να κρίνετε εκ του σύνεγγυς τα «προβλήματα που υφίστανται σε σημεία της προ αρκετών ετών μελέτης» για την παράκαμψη του κέντρου της πόλης. Το έργο αυτό, το οποίο είναι το μοναδικό που μπορεί να δώσει ανάσες στο έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης, σχεδιάστηκε για πρώτη φορά στο πρώτο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Δήμου Μυτιλήνης το 1986 και ξαναπροτάθηκε στην αναθεώρηση- επέκταση του Σχεδίου του Καποδιστριακού Δήμου Μυτιλήνης το 2001. Η ομάδα των πολιτών που μέσω του κου Περιφερειάρχη προκάλεσε την επίσκεψη σας, συστάθηκε περίπου το 2005 και έδωσε έναν μακρύ και σκληρό αγώνα με όλα τα μέσα, κατά της έγκρισης και υλοποίησης του έργου. Σήμερα που προχωράει η ωρίμανση του έργου προς υλοποίηση, επανέρχεται με τα ίδια ακριβώς επιχειρήματα, τα οποία όλα έχουν απαντηθεί από πολλούς σχετικούς επιστήμονες όπως πχ. δέκα εμπειρογνώμονες, οι οποίοι κριθέντες ως οι πλέον σχετικοί, συνεδρίασαν στις 24.3.2005 απάντησαν στις αιτιάσεις τους με έγγραφο πόρισμα τους. Κυρίως όμως στα επιχειρήματα τους απάντησε το Συμβούλιο της Επικρατείας στο οποίο προσέφυγαν τέσσερεις φορές για την ακύρωση (μελετών και εγκρίσεων) του έργου και το οποίο με τις αποφάσεις 3031/2015, 3032/2015, 502/2016, 2475/2017 τις απέρριψε όλες.
Σήμερα ερχόμαστε να σας ενοχλήσουμε παρεμβαίνοντας στο θέμα σαν «Πρωτοβουλία πολιτών για την υλοποίηση της Νότιας παράκαμψης» που επίσης έχει συσταθεί το 2005 και στην οποία προσβλέπει η μεγάλη πλειοψηφία των κατοίκων της Μυτιλήνης αλλά και της υπόλοιπης Λέσβου που θα εξυπηρετηθεί από το έργο.
Πρώτη επιδίωξη των ενάντιων στο έργο είναι η κήρυξη επαναχάραξης του οδικού άξονα, γεγονός που θα γινόταν ταφόπλακα στο τόσο αναγκαίο για την πόλη έργο. Το ΣτΕ απαντά επ’ αυτού ως εξής : «Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ουσιαστική μετακίνηση του άξονα της προβλεπόμενης οδού σε απόσταση μεγαλύτερη των 100μ. από τον προβλεπόμενο άξονα, ή τυχόν συνολική επαναχάραξη της ανάντη της σημερινής, όχι μόνο είναι απαγορευτική από το ανάγλυφο της περιοχής, αλλά και επιβάλει νέα διαδικασία αναθέσεων μελετών, νέων εγκρίσεων κλπ., γεγονός που θα οδηγούσε στην ακύρωση ουσιαστικά του έργου, αφού στο μεταξύ θα αλλοιωθεί η περιοχή διέλευσης από την ολοένα αυξανόμενη οικοδομική δραστηριότητα. Δυσμενείς και αλυσιδωτές επιπτώσεις θα δημιουργούσε μια τέτοια εξέλιξη, τόσο στις Πολεοδομικές Μελέτες των περιαστικών οικισμών Χάλικες, Κουμκό και Βαρειάς που βρίσκονται στο τελικό στάδιο έγκρισης και οι οποίες έχουν υιοθετήσει τον συγκεκριμένο οδικό άξονα, αφού επηρεάζονται χωροταξικά, πολεοδομικά και λειτουργικά άμεσα από αυτόν, όσο και στο υπό έγκριση ΓΠΣ του Δήμου Μυτιλήνης, με αποτέλεσμα να ακυρωθούν οι πιο πάνω μελέτες…». Η κήρυξη επαναχάραξης είναι ο μόνος τρόπος να αρθεί η απαγόρευση δόμησης στη ζώνη διέλευσης του δρόμου και ο καθένας αντιλαμβάνεται πως το έργο θα χαθεί οριστικά αφού κάθε δυνατότητα εναλλακτικής χάραξης έχει εξετασθεί ενδελεχώς και καμία λύση δεν προέκυψε.
Άλλη επιδίωξη τουναντίον στο έργο είναι να υλοποιηθεί μόνο το πρώτο τμήμα μέχρι το νοσοκομείο. Σ’ αυτή την περίπτωση οι συνέπειες θα είναι να εξυπηρετηθεί μόνο το Νοσοκομείο, ενώ θα ισχύσουν όλες οι αρνητικές συνέπειες που αναφέροντα παραπάνω από το ΣτΕ, η πόλη δεν θα ελαφρυνθεί από την διερχόμενη κυκλοφορία και αν κάποια από τα οχήματα που προέρχονται ή μεταβαίνουν στα νότια προάστια θελήσουν να χρησιμοποιήσουν αυτό το τμήμα που θα έχει υλοποιηθεί, θα επιβαρύνουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τις πυκνοκατοικημένες συνοικίες μεταξύ νοσοκομείου και παραλιακής λεωφόρου προς αεροδρόμιο. Εκτός του κυκλοφοριακού προβλήματος που θα δημιουργήσει θα υπάρξει σοβαρό πρόβλημα στην χρηματοδότηση του έργου από οποιαδήποτε ευρωπαϊκό πρόγραμμα, γιατί αυτό δεν θα είναι λειτουργικό που σύμφωνα με την απόφαση του συμβουλίου επικρατείας η οποία αναφέρει ξεκάθαρα ότι ο δρόμος είναι μία παρακαμπτήριος, η οποία συνδέει το επαρχιακό δρόμο Μυτιλήνης Καλλονής με τον εθνικό δρόμο Μυτιλήνης αεροδρομίου και έχει αρχή τον κόμβο της νότιας παράκαμψης και τέλος τον κόμβο της βαριάς. Πως λοιπόν αυτό το θέμα θα ξεπεραστεί; . Σε κάθε περίπτωση το κτηματολόγιο και απαλλοτριώσεις πρέπει να γίνουν για όλο το έργο και προτρέπουμε πριν από οποιαδήποτε παρόμοια απόφαση να μελετηθεί το θέμα από επιστήμονες συγκοινωνιολόγους ώστε να μην καταλήξει σε ακόμα μεγαλύτερο κακό για την πόλη και να εξεταστεί το θέμα της χρηματοδότησης και των απολυτρώσεων.
Έχουμε την πεποίθηση μας ότι το δημόσιο συμφέρον είναι προτεραιότητα, αλλά και οι πολίτες που επιβαρύνονται καθ’ οιονδήποτε τρόπο πρέπει να αποζημιώνονται πλήρως και λαμβάνοντας υπ’ όψη κάθε παράμετρο της επιβάρυνσης που υφίστανται.
Τέλος θέλουμε να δηλώσουμε ότι η περιφέρεια Βορίου Αιγαίου πρέπει να προχωρήσει άμεσα την επικαιροποίηση του κτηματολογίου σύμφωνα με το εθνικό κτηματολογίου του 2024 και να ξεκινήσουν οι απαλλοτριώσεις και η χρηματοδότηση του έργου».