Εξατομικευμένη μάθηση

04/09/2013 - 15:24

Έρευνες έχουν αποδείξει ότι οι μαθητές, ακολουθώντας τον ίδιο ρυθμό εκπαίδευσης, δύσκολα μαθαίνουν με επιτυχία. Είναι λοιπόν ανάγκη να επεκταθεί για το κάθε παιδί το Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Μάθησης που ξεκίνησε τώρα.

Έρευνες έχουν αποδείξει ότι οι μαθητές, ακολουθώντας τον ίδιο ρυθμό εκπαίδευσης, δύσκολα μαθαίνουν με επιτυχία. Είναι λοιπόν ανάγκη να επεκταθεί για το κάθε παιδί το Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Μάθησης που ξεκίνησε τώρα.

Η ποικιλία των ερεθισμάτων, ο πλουραλισμός της ενημέρωσης, η ταχύτητα της επικοινωνίας παρέχουν δυνατότητα αρκετής και σωστής γνώσης. Συγχρόνως, όμως, οι παραπάνω δυνατότητες στη σύγχρονη ζωή και εκπαίδευση απαιτούν πολλαπλή ετοιμότητα και οργάνωση του παιδιού.

Με πολλούς τρόπους επιτυγχάνουμε τη Μαθησιακή Ετοιμότητα του παιδιού μας όταν: Του μιλάμε συνέχεια για αυτό που βλέπει, από τότε που είναι βρέφος, όπως για το φωτιστικό του δωματίου του που είναι σαν αεροπλάνο. Εξασκούμε και εκπαιδεύουμε το παιδί μας από την ηλικία των έξι μηνών, με σοβαρή ή με ρυθμική φωνή αναλόγως της προτίμησής του, δίνουμε απαντήσεις σε κάθε μία απορία του.

Εξατομικευμένη μάθηση είναι η διδασκαλία με θέματα που κινούν το ενδιαφέρον του συγκεκριμένου παιδιού, με τον τρόπο που κάθε παιδί έχει την ικανότητα να μάθει, π.χ. βλέποντας αυτό που διδάσκεται. Ο δάσκαλος γίνεται διευκολυντής, πρέπει να αναγνωρίζει το ενδιαφέρον του μαθητή και να το χρησιμοποιεί ως βάση για την ενίσχυση της μάθησής του. Η εξατομικευμένη μάθηση επιτρέπει στους μαθητές να μάθουν με το δικό τους στυλ, είτε ακουστικό, είτε οπτικό, είτε κιναισθητικό.

Αντίθετα, η παραδοσιακή διδασκαλία στην τάξη περιλαμβάνει την προσπάθεια του δασκάλου να διδάξει όλους τους μαθητές, με τον ίδιο τρόπο. Ο μαθητής του δημοτικού σχολείου στην αρχή ακολουθεί την κλασσική εκπαίδευση, σύμφωνα με την οποία περιμένει να ακούσει το καινούργιο μάθημα από το δάσκαλο, το μελετά στο σπίτι και ανάλογα ή λύνει τις ασκήσεις ή το αποστηθίζει.

Προσοχή όμως, στην περίπτωση που η διάρκεια μελέτης του παιδιού στην Α, Β, Γ Δημοτικού διαρκεί περισσότερο από 60 λεπτά, τότε υπάρχει ανάγκη Εξατομικευμένης Μάθησης. Το παιδί πρέπει να ακολουθήσει διαφορετικό εκπαιδευτικό σύστημα και όχι το κλασσικό. Αυτό απαιτεί εξατομικευμένο σχεδιασμό και τρόπο διδασκαλίας. Είναι γνωστό ότι η όποια Μαθησιακή Δυσκολία ή η Δυσλεξία, σήμερα, έχει τρόπο διαχείρισης.

Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι ο μαθητής πρέπει να διαβάσει το νέο μάθημα από την προηγούμενη μέρα, να το σκεφτεί και την επόμενη μέρα στο σχολείο να θέσει τις απορίες του στο δάσκαλο. Το δε απόγευμα, παιδί και δάσκαλος, πλάι - πλάι, επεξεργάζονται το κείμενο: το παιδί διαβάζει την περίληψη του κειμένου ή ακούει το κείμενο από το δάσκαλο να το διαβάζει και επαναλαμβάνει πολλές πολλές φορές τις πληροφορίες του μαθήματος.

Αρκετοί είναι οι μαθητές που είναι μέλη διαδικτυακών ιστοτόπων και απολαμβάνουν εξατομικευμένο τρόπο εξάσκησης και εκπαίδευσης. Σε αυτό τον ιστότοπο, ο κάθε μαθητής ακούει ξανά ή διαβάζει το μάθημα της ημέρας, βλέπει ανάλογες εικόνες σχετικές, όποια ώρα θελήσει. Δίδεται μεγάλη διάρκεια στη μεθόδευση αυτή, προκειμένου να επιτευχθεί το καλύτερο. Στη συνέχεια, λύνει τις ασκήσεις ή απαντά γραπτά στις ερωτήσεις. Στο τέλος κάθε κεφαλαίου γίνεται επανάληψη με τον τρόπο που ο μαθητής μαθαίνει εύκολα: ή οπτικό ή ακουστικό ή αισθησιοκινητικό. Ειδικά όμως για αυτό τον τρόπο διδασκαλίας, χρειάζεται ο μαθητής να έχει υπολογιστή και να γίνει μέλος στον ιστότοπο, με μία μικρή συνδρομή.

Στο κλείσιμο της περιληπτικής αναφοράς για την ανάγκη της εξατομικευμένης μάθησης, θα ήθελα να προβληματιστείτε με το αποτέλεσμα έρευνας «σχετικά με τα στυλ μάθησης και τις επιδόσεις, όπου αποδείχτηκε ότι από την Α΄ Δημοτικού ο τρόπος διδασκαλίας του δασκάλου και ο τρόπος μάθησης του παιδιού είναι κρίσιμο σημείο για την επιτυχία του, ακόμη και στο Πανεπιστήμιο» (McLoughlin, C.: «The implications of the research literature on learning styles for the design of instructional material». Australian J. of Educational Technology)

Σημ. Ι: Κάθε Τετάρτη, σε αυτήν τη στήλη θα βρίσκετε θέματα για «Το Έξυπνο Παιδί» σας.

Σημ. ΙΙ: Θα θέλαμε να γνωρίζουμε τις απόψεις σας για την εμπειρία σας ως προς την ανάγκη της εξατομικευμένης μάθησης και τις επιπτώσεις της για την εκπαίδευση. Παρακαλώ μοιραστείτε τις απόψεις σας μαζί μας.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey