Από τις πλέον φιλόδοξες είναι η προσπάθεια που γίνεται για την ανάπλαση έκτασης 640 στρεμμάτων, η οποία καλύπτει τους δήμους Δραπετσώνας και Κερατσινίου.
Από τις πλέον φιλόδοξες είναι η προσπάθεια που γίνεται για την ανάπλαση έκτασης 640 στρεμμάτων, η οποία καλύπτει τους δήμους Δραπετσώνας και Κερατσινίου. Σε αυτήν περιλαμβάνεται το πρώην εργοστάσιο των Φωσφορικών Λιπασμάτων (296 στρέμματα), που σήμερα ανήκει στον όμιλο της Εθνικής Τράπεζας. Επιπλέον 123 στρέμματα ελέγχονται από την ΑΓΕΤ Ηρακλής, 83 στρέμματα διαθέτει η BP Hellas, το Δημόσιο κατέχει 80 στρέμματα, τα οποία διαχειρίζεται και χρησιμοποιεί ο ΟΛΠ, ενώ τα υπόλοιπα 140 στρέμματα αφορούν σε κοινόχρηστους χώρους και κοινωφελείς εγκαταστάσεις.
Ζήτημα που δεν έχει επιλυθεί αποτελεί και η αποζημίωση των νυν ιδιοκτητών ή η συμμετοχή τους στο σχήμα των επενδυτών. Βέβαια, εκτιμάται ότι θα χρειαστούν περίπου 10 χρόνια ή και περισσότερα για την ολοκλήρωση μίας επένδυσης τέτοιου μεγέθους, όπως τουλάχιστον έχουν υποστηρίξει εκπρόσωποι της Εθνικής Τράπεζας, που έχει εκπονήσει σχετική μελέτη. Η μελέτη αυτή έχει υπολογίσει το ύψος της επένδυσης σε περίπου 600 εκατ. ευρώ, αν και σε μελέτη που είχε διεξαχθεί από το πρώην υπουργείο Ναυτιλίας, επί υπουργίας του κ. Μανώλη Κεφαλογιάννη, το κόστος της επένδυσης εκτιμάται ότι μπορεί να προσεγγίσει το ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Σύμφωνα με τη μελέτη που εκπονήθηκε για λογαριασμό της Εθνικής Τράπεζας, τα τελικά σχέδια δεν έχουν οριστικοποιηθεί, ωστόσο υπολογίζεται ότι θα ανεγερθούν κτήρια συνολικής έκτασης 320.000 τ.μ. με συντελεστή δόμησης 0,6, ενώ οι κοινόχρηστοι χώροι και οι χώροι πρασίνου θα φθάνουν τα 300 στρέμματα, εκ των οποίων τα 88 θα βρίσκονται στην παραλιακή ζώνη. Από την πλευρά του, πάντως, ο δήμος Δραπετσώνας αντιπροτείνει συντελεστή δόμησης 0,4, κάτι που μεταφράζεται σε 130.000 τ.μ. λιγότερης δόμησης. Το υπάρχον χρονοδιάγραμμα προβλέπει την ολοκλήρωση των επαφών των εμπλεκόμενων μερών με τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Αθήνας, ώστε να εγκριθεί η τελική μελέτη και να προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός μέσα στους επόμενους 12 με 18 μήνες. Σύμφωνα με τη μελέτη, το συνολικό κτηριακό προϊόν προβλέπεται να φιλοξενεί επιχειρηματικό κέντρο (προσανατολισμένο στη ναυτιλία), οικιστικό συγκρότημα ικανό να στεγάσει έως 5.000 άτομα, εμπορικά κέντρα, τουριστικές εγκαταστάσεις και χώρους πολιτισμού, αθλητισμού, ψυχαγωγίας κ.ά.. Παράλληλα, έχει προβλεφθεί η δημιουργία κοινόχρηστων υποδομών συνολικής επιφάνειας άνω των 150.000 τ.μ.. Υπολογίζεται ότι η επένδυση μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία 3.500 θέσεων εργασίας, σε μία περιοχή με έντονο πρόβλημα ανεργίας.
Η προτεινόμενη ανάπτυξη θα επηρεάσει άμεσα και θετικά την ποιότητα ζωής 450.000 κατοίκων των παρακείμενων δήμων, οι οποίοι τώρα αποκόπτονται από την πρόσβαση στη θάλασσα, αλλά και όλων των κατοίκων των δήμων της δυτικής Αττικής που ξεπερνούν το 1.250.000, θα διατηρήσει τη μνήμη και την ιστορία της περιοχής και θα ενισχύσει αποφασιστικά τον οικονομικό δυναμισμό του Πειραιά ως κύριο διεθνές ναυτιλιακό κέντρο.
Βασικοί στόχοι
- Η ενίσχυση του οικονομικού δυναμισμού του Πειραιά ως διεθνούς ναυτιλιακού κέντρου.
- Η παροχή διεξόδου προς τη θάλασσα, στους κατοίκους των αποκομμένων δυτικών δήμων της περιοχής και η λειτουργική ενσωμάτωση της περιοχής στον αστικό ιστό.
- Η αύξηση της απασχόλησης.
- Η ανάδειξη των δυνατοτήτων του θαλασσίου μετώπου, παράλληλα με την προσφορά πολιτιστικών και άλλων κοινωφελών και κοινόχρηστων υπηρεσιών και ψυχαγωγίας, τόσο στην τοπική κοινωνία, όσο και ευρύτερα στον πληθυσμό του Λεκανοπεδίου. Το πρόγραμμα αξιοποίησης προβλέπει επίσης σημαντικές εκτάσεις οργανωμένου πρασίνου και υπαίθριων δραστηριοτήτων, θεσμικά κατοχυρωμένους κοινόχρηστους χώρους και οικοπεδικούς χώρους κοινωφελών εγκαταστάσεων, καθώς και δίκτυο δρόμων, πεζοδρόμων, πλατειών και χώρων στάθμευσης, επιφανείας 210 στρεμμάτων. Επίσης η σχεδιασμένη ελεύθερη ζώνη της παραλίας προβλέπεται να έχει επιφάνεια 88 στεμμάτων, ανεβάζοντας το σύνολο των οργανωμένων υπαίθριων κοινόχρηστων χώρων σε 300 περίπου στέμματα, επιφάνεια που αντιστοιχεί περίπου στο 46,5% της συνολικής προς αξιοποίηση έκτασης.
Πολεοδομικές παράμετροι από ΥΠΕΧΩΔΕ
- Το όριο της περιοχής ανάπλασης θα περιλάβει και τα 640 στρέμματα, ανεξαρτήτως χρονικού προγραμματισμού υλοποίησης κάποιων τμημάτων του.
- Ο Μέσος Συντελεστής Δόμησης θα καθορισθεί 0,6 για όλη την περιοχή ανάπλασης και θα ισχύει για όλους.
- Οι χρήσεις γης που θα εγκριθούν θα είναι συμπληρωματικές μεταξύ τους και όχι ανταγωνιστικές.
- Η βιομηχανική χρήση διατηρείται μόνο ως μεταβατική χρήση, χωρίς όμως δυνατότητα ανανέωσης ή επέκτασης των εγκαταστάσεών τους. Οι παλιοί συντελεστές δόμησης καταργούνται.
Επιμέρους χρήσεις
- Επιχειρηματικό κέντρο, με προσανατολισμό κυρίως τη ναυτιλία.
- Αμιγής κατοικία διαφόρων μορφών.
- Λιανικό εμπόριο.
- Εμπόριο - καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος.
- Αναψυχή - τουρισμός.
- Κοινωφελείς δραστηριότητες, κυρίως στους τομείς πολιτισμού, εκπαίδευσης, αθλητισμού και υπηρεσιών, όπως τα Μουσεία Σχέσης των Ελλήνων με τη Θάλασσα και Συμβολή των Μικρασιατών στην Ανάπτυξη του Πειραιά, το Κέντρο Υποβρύχιας Φύσης και Πολιτισμού και το Κολλέγιο για στελέχη Ναυτιλιακών Επιχειρήσεων.
- Άνετοι χώροι στάθμευσης (υπόγειοι, πολυώροφοι και επίγειοι), παραθαλάσσιοι περίπατοι, μεγάλο δημοτικό πάρκο στην περιοχή του Κερατσινίου.
- Δύο υπερσύγχρονων μαρίνων στους όρμους της περιοχής. Η μαρίνα στο βόρειο όρμο της Δραπετσώνας θα εξυπηρετεί τον ελλιμενισμό yacht και megayacht και θα είναι προσανατολισμένη σε ψυχαγωγικές δραστηριότητες, ενώ η μαρίνα στο νοτιότερο όρμο των Σφαγείων θα μεταβληθεί σε υψηλού επιπέδου ναυτικό όμιλο και θα μπορεί να εξυπηρετήσει ναυταθλητικές δραστηριότητες. Η προκήρυξη του έργου αυτού μελετάται ήδη από τον ΟΛΠ.
- Συνεδριακού κέντρου.
- Χώρων πολιτισμού και αναψυχής με άνοιγμα προς τη θάλασσα.
Συνεχίζονται τα έργα στον Πειραιά
Έργα και παρεμβάσεις στο λιμένα και την ευρύτερη περιοχή του Πειραιά που ήδη υλοποιούνται, θα συμβάλουν στην αλλαγή της όψης της ευρύτερης περιοχής του πολεοδομικού συγκροτήματος του Πειραιά.
Πρόκειται για έργα που αναβαθμίζουν τη ζωή στην πόλη και δημιουργούν τις προϋποθέσεις να καταστεί ο Πειραιάς ναυτιλιακό κέντρο διεθνούς εμβέλειας, κέντρο πολιτισμού και ανάπτυξης. Ανάμεσα σε αυτά τα σημαντικά έργα:
- Η κατασκευή του νέου Διεθνούς Εκθεσιακού Συνεδριακού και Επιχειρηματικού Κέντρου σε μια έκταση 70 στρεμμάτων στην περιοχή Παλατάκι. Το έργο αυτό θα εξασφαλίσει τη συνέχιση της διοργάνωσης μεγάλων διεθνών εκθέσεων στον Πειραιά, θα αξιοποιήσει τις ολυμπιακές επενδύσεις, θα αναβαθμίσει σημαντικά την περιοχή και θα τονώσει την επιχειρηματική δραστηριότητα. Το έργο που έχει ήδη προκηρυχθεί θα ξεπεράσει τα 80 εκατ. ευρώ.
- Η κατασκευή της πεζογέφυρας του ΟΛΠ που μάλιστα κέρδισε διεθνές βραβείο για την αρχιτεκτονική της, στοίχισε τρία εκατομμύρια ευρώ και κατασκευάστηκε σε χρόνο-ρεκόρ τεσσάρων μηνών. Η ανισόπεδη αυτή σύνδεση του λιμένος με το σταθμό του ΗΣΑΠ εξυπηρετεί καθημερινά χιλιάδες πεζούς επιβάτες και διερχόμενους πολίτες. Ταυτόχρονα διευκολύνει την κίνηση των οχημάτων της κεντρικής λεωφόρου, συμβάλλει στην αποσυμφόρησή της και μειώνει καθοριστικά τα συμβάντα τροχαίων ατυχημάτων.
*ΑΡΘΡΟ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΚΕΡΔΟΣ