Από Σεπτέμβρη τα... σπουδαία για τις επεκτάσεις του μετρό που βρίσκονται υπό κατασκευή, καθώς πριν από το φθινόπωρο δεν αναμένεται να παραδοθεί άλλος νέος σταθμός μετά τη λειτουργία του Χολαργού.
Από Σεπτέμβρη τα... σπουδαία για τις επεκτάσεις του μετρό που βρίσκονται υπό κατασκευή, καθώς πριν από το φθινόπωρο δεν αναμένεται να παραδοθεί άλλος νέος σταθμός μετά τη λειτουργία του Χολαργού. Το πιθανότερο είναι τον Οκτώβριο να λειτουργήσει ο σταθμός της Αγίας Παρασκευής, ολοκληρώνοντας το τμήμα της γραμμής από την Εθνική Άμυνα ως τη Δουκίσσης Πλακεντίας, που «άνοιξε» τον Αύγουστο του 2004, αλλά για τη λειτουργία των τριών σταθμών Νομισματοκοπείο, Χολαργός και Αγία Παρασκευή χρειάστηκαν έξι χρόνια. Για τις υπόλοιπες γραμμές που είναι υπό κατασκευή δεν υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, καθώς η εμπλοκή της Siemens στην κατασκευή τους έχει μπλοκάρει την ολοκλήρωση των έργων. Πρόβλημα αντιμετωπίζει η διοίκηση της εταιρείας «Αττικό Μετρό Α.Ε.» και με την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την επέκταση της γραμμής προς τον Πειραιά, μήκους επτά χιλιομέτρων, με έξι σταθμούς. Ο πρώτος διαγωνισμός είχε ξεκινήσει το 2006, επαναπροκηρύχθηκε στις αρχές του 2009, αλλά εκκρεμούν προσφυγές προς την Κομισιόν, αφού σε μία κοινοπραξία μετέχει η Siemens.
Σε τρία μέτωπα και με αρκετές καθυστερήσεις συνεχίζονται σήμερα οι εργασίες. Ο σταθμός στο Χαϊδάρι, που βρίσκεται μόλις 1.500 μέτρα από το Αιγάλεω, άρχισε να κατασκευάζεται το 2006 και επρόκειτο να παραδοθεί το Μάρτιο του 2009, όμως ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί, ενώ και ο χώρος στάθμευσης 380 θέσεων, που συνοδεύει το έργο, δε θα τελειώσει νωρίτερα από το 2012. Τα έργα για την επέκταση προς το Ελληνικό δημοπρατήθηκαν το 2005 και προβλεπόταν η ολοκλήρωση στις αρχές του 2010, ενώ εκτιμάται ότι η γραμμή δε θα λειτουργήσει νωρίτερα από το καλοκαίρι του 2011. Στο σταθμό του Αλίμου οι καθυστερήσεις οφείλονται σε αρχαιολογικές ανασκαφές, ενώ έχει προχωρήσει η διαμόρφωση των σταθμών στο Ελληνικό και την Αργυρούπολη και έχει ολοκληρωθεί η εκσκαφή της σήραγγας που θα συνδέει τους σταθμούς Δάφνης και Αλίμου. Η επέκταση προς την Ανθούπολη έχει καθυστερήσει σημαντικά με αποτέλεσμα το αρχικό χρονοδιάγραμμα να έχει παραταθεί ως τον περασμένο Μάρτιο και να εκτιμάται ότι τελικά θα παραδοθεί την άνοιξη του 2011.
Στον αέρα βρίσκεται και η γραμμή «U» που έχει σχεδιαστεί με στόχο νε συνδέσει αρκετές πυκνοκατοικημένες περιοχές του κέντρου της Αθήνας. Με βάση το σχεδιασμό, η γραμμή, μήκους 20,9 χλμ. με 20 σταθμούς, θα ξεκινά από το Γαλάτσι και, μέσω Κυψέλης και Εξαρχείων, θα φθάνει στο Πανεπιστήμιο, ενώ μέσω της Λεωφόρου Κηφισίας θα καταλήγει στο Μαρούσι. Το έργο δεν έχει μελετητική ωριμότητα, ενώ το κόστος του υπολογίζεται σε περίπου τρία δισεκατομμύρια ευρώ, τα οποία δεν έχουν εξασφαλιστεί από κοινοτικά προγράμματα. Πάντως, εφόσον προχωρήσει το έργο, θα υπάρξουν αλλαγές στη χάραξη, προκειμένου να συμπεριλάβει νέο κλάδο από το σταθμό του Ευαγγελισμού, που θα φθάνει στον Υμηττό μέσω Καισαριανής και Βύρωνα. Λόγω έλλειψης κονδυλίων, η κατασκευή θα προχωρήσει σε τέσσερις φάσεις και οι πρώτες δημοπρατήσεις αναμένονται στις αρχές του 2013, με προοπτική ολοκλήρωσης εντός μίας δεκαετίας.
* ΑΡΘΡΟ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΚΕΡΔΟΣ