Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Το μείζον ζήτημα της σύνδεσης των νησιών του Βορείου Αιγαίου με το λιμάνι της Καβάλας καλείται να αντιμετωπίσει ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Θοδωρής Δρίτσας.
Στις 19 Φεβρουαρίου πρόκειται να ανοιχτούν οι προσφορές που θα κατατεθούν από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Πρόκειται για ένα διαγωνισμό που είχε σχεδιαστεί από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, στο πλαίσιο της πολιτικής που εκείνη είχε σχεδιάσει και υλοποιήσει.
Το ερώτημα στο οποίο καλείται να απαντήσει η νέα ηγεσία του Υπουργείου, είναι αν θα συνεχίσει αυτή την πολιτική ή αν θα αναβάλει το διαγωνισμό μέχρι να βάλει σε εφαρμογή τη δική της πολιτική.
Τόσο σε τοπικό επίπεδο, όσο και σε πανελλαδικό, στελέχη τού ΣΥΡΙΖΑ κατ’ επανάληψη έχουν μιλήσει για την ανάγκη δημιουργίας κρατικού φορέα στον κλάδο της ακτοπλοΐας, που κατά προτεραιότητα θα καλύπτει τις ανάγκες που υπάρχουν στις άγονες γραμμές.
Και προβάδισμα
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες ενδείξεις, προβάδισμα στο διαγωνισμό που βρίσκεται σε εξέλιξη, έχει η Hellenic Seaways με το πλοίο «Νήσος Μύκονος». Το πλοίο εξυπηρετεί με απευθείας ανάθεση τη γραμμή από το περασμένο φθινόπωρο. Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού σημαίνει πως όποια εταιρεία αναδειχθεί μειοδότρια, θα αναλάβει την εξυπηρέτηση των γραμμών για τα επόμενα δύο χρόνια.
Τα έσοδα για την εταιρεία θα πολύ σημαντικά, ανερχόμενα στα 12,5 εκατ. ευρώ.
Εξίσου σημαντικό ζήτημα στο οποίο θα κληθεί να πάρει θέση η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, είναι η ακτοπλοϊκή των νησιών του Βορείου Αιγαίου με τη Θεσσαλονίκη.
Ο τέως υπουργός Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης είχε αποφασίσει να καταργήσει αυτήν τη σύνδεση, εκτιμώντας ότι δεν είχε λόγο ύπαρξης. Οι αντιδράσεις των φορέων των νησιών ήταν έντονες και επαναλαμβανόμενες. Μάλιστα η περιφερειάρχης Χριστιάνα Καλογήρου, στην τελευταία συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, είχε ζητήσει στο διαγωνισμό της 19ης Φεβρουαρίου να περιληφθεί και η σύνδεση με τη Θεσσαλονίκη, αίτημα που δεν ικανοποιήθηκε.
Στην περίπτωση που ο κ. Δρίτσας αποφασίσει να ικανοποιήσει το αίτημα αυτό, θα πρέπει να βρει πρόσθετους πόρους για τις άγονες γραμμές, τη στιγμή που οι διαθέσιμοι πόροι έχουν μειωθεί αισθητά.
ΝΕΛ και Πειραιώς
Ο δεύτερος άγνωστος στην εξίσωση της συγκεκριμένης άγονης γραμμής είναι το ενδιαφέρον των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Αν δηλαδή πέρα από την Hellenic Seaways, θα υπάρξει ενδιαφέρον και από άλλες εταιρείες, όπως η ΝΕΛ, η οποία έως χθες κρατούσε κλειστά τα χαρτιά της. Βέβαια, για να συμμετάσχει η ΝΕΛ στο διαγωνισμό, θα πρέπει να εξασφαλίσει εγγυητικές επιστολές από την Τράπεζα Πειραιώς, κάτι που δεν είναι βέβαιο ότι θα συμβεί.
Ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει ότι οι εκλογές της 25ης Ιανουαρίου θα σηματοδοτήσουν μια νέα φάση στις σχέσεις μεταξύ της εταιρείας και της Τράπεζας. Ίσως ένα μήνυμα στην κατεύθυνση αυτή να είναι η γραπτή εκδήλωση της πρόθεσης της Πειραιώς να μεταβιβαστούν οι μετοχές τής ΝΕΛ που είχε δεσμευμένες, στην Altana Navigation Ltd..
Η ολοκλήρωση της ενέργειας αυτής είναι απαραίτητη προκειμένου η ΝΕΛ να μπορέσει να προχωρήσει στην αύξηση κεφαλαίου που έχει ανακοινώσει από πέρυσι το καλοκαίρι. Επίσης η ολοκλήρωση της ενέργειας αυτής αποτελεί ένα επιπλέον βήμα στην κατεύθυνση της υλοποίησης της συμφωνίας εξυγίανσης του ομίλου τής ΝΕΛ.
Σε κάθε περίπτωση, εκτιμούμε πως η διοίκηση της ΝΕΛ θα ήθελε να αναλάβει την εξυπηρέτηση της γραμμής, παρ’ ότι δεν προδίδει τους σχεδιασμούς της.
Οι νησιώτες
Επίσης η ΝΕΛ, για να έχει ελπίδες να κερδίσει το διαγωνισμό, θα πρέπει να πείσει το Υπουργείο, αλλά κυρίως τους νησιώτες, πως θα εξυπηρετεί κανονικά τα δρομολόγια που θα αναλάβει, χωρίς ματαιώσεις και πολύωρες καθυστερήσεις.
Εδώ και πολύ καιρό έχουμε γράψει πως η Ναυτιλιακή έχει χάσει την έξωθεν καλή μαρτυρία κι αυτό είναι μείζον ζήτημα, τόσο για την ίδια, όσο και για την εκάστοτε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας. Άλλου επιπέδου ζήτημα είναι αν για τη ασυνέπεια που έδειξε η ΝΕΛ απέναντι στους νησιώτες, ευθύνεται η ίδια ή το Δημόσιο και η τράπεζα Πειραιώς, όπως υποστηρίζει η διοίκηση της πρώτης.