Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Τα «σχολιανά τους άκουσαν» τα στελέχη του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου από τους δημάρχους των νησιών του βορείου Αιγαίου, σε σχέση με το επίμαχο θέμα της ακτοπλοΐας, κεντρικό άλλωστε θέμα και της διημερίδας που οργανώθηκε με πρωτοβουλία του υπουργού Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη.
Παρουσία στελεχών της τοπικής αυτοδιοίκησης των νησιών του βορείου Αιγαίου, βουλευτών αλλά και του υπουργού Δικαιοσύνης Χαράλαμπου Αθανασίου, ξεκίνησαν χτες το μεσημέρι οι εργασίες της διημερίδας για την ακτοπλοϊκή σύνδεση στο βόρειο Αιγαίο στην αίθουσα της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής. Ο κ. Βαρβιτσιώτης έφτασε το απόγευμα, ενώ θα παραμείνει και σήμερα στη Μυτιλήνη, όπου ολοκληρώνεται η διημερίδα.
Βροχή έπεφταν χτες τα παράπονα από τους δημάρχους των νησιών για τα οξυμένα προβλήματα στην ακτοπλοΐα, την απουσία σύνδεσής τους με τη βόρεια Ελλάδα, ενώ επισημάνθηκε από όλους η κακή κατάσταση των επιβατικών πλοίων και η μη πρόθεση της κυβέρνησης να τα αλλάξει με καλύτερης κατηγορίας πλοία.
Τα καρφιά έπεσαν από νωρίς, κατά τη διάρκεια παρουσίασης της κατάστασης της ακτοπλοϊκής σύνδεσης από τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Μεταφορών Στρατή Γεωργή.
Σ’ αυτήν αρκετοί αυτοδιοικητικοί επενέβαιναν με σχόλια, μάλιστα ο αντιδήμαρχος Λήμνου Παναγιώτης Τσανταρλιώτης έκανε λόγο για «πλασματική εικόνα».
Παρουσίες
Μεταξύ άλλων, τη διημερίδα παρακολούθησαν οι βουλευτές Λέσβου Παύλος Βογιατζής, Γιάννης Ζερδελής, ο δήμαρχος Λέσβου Δημήτρης Βουνάτσος, ο περιφερειάρχης Νάσος Γιακαλής, ο τ. γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Σπιλάνης, οι απερχόμενοι και ψηφισμένοι δήμαρχοι Λήμνου, Άη Στράτη, Χίου, Φούρνων, Σάμου, Αντώνης Χατζηδιαμαντής, Δημήτρης Μαρινάκης, Χαράλαμπος Μακρής, Εμμανουήλ Βουρνούς, η περιφερειακή σύμβουλος από την παράταξη «Βόρειο Αιγαίο Γόνιμη Γραμμή» Μαρία Νικολάρα, ο περιφερειακός σύμβουλος των «Οικολόγων» Βασίλης Μπάλλας, εκπρόσωποι της δημοτικής παράταξης του «Άλλου δρόμου», ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Περικλής Αντωνίου, ο εκπρόσωπος της ΝΕΛ Λύσανδρος Τζιλίδης καθώς και τουριστικοί πράκτορες. Όπως τόνισε ο γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Νίκος Ζωίδης, ο οποίος ανέλαβε και τον συντονισμό της συζήτησης, «όλοι εκφράζουν την αγωνία τους για να βρεθούν λύσεις στο ακτοπλοϊκό πρόβλημα».
Οι επιδοτούμενες γραμμές
Τη γενική εικόνα των ακτοπλοϊκών συνδέσεων παρουσίασε αρχικά ο προϊστάμενος της διεύθυνσης Μεταφορών Στρατής Γεωργής, αναφερόμενος στα 35 πλοία που επιδοτούνται και στο ότι 10 από τις 44 άγονες γραμμές βρίσκονται στο βόρειο Αιγαίο.
Ο κ. Γεωργής, παρουσιάζοντας εν περιλήψει τη μελέτη που ολοκληρώθηκε για το μεταφορικό ισοδύναμο, η οποία χρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ, ύψους 125.000 ευρώ, επεσήμανε ότι αυτή δεν αναλύθηκε στον βαθμό που θα έπρεπε και ότι τα αποτελέσματά της δεν είναι ενθαρρυντικά. Υπενθυμίζεται ότι πάγιο αίτημα των νησιών είναι το μεταφορικό ισοδύναμο που προβλέπει το χιλιομετρικό κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων να μην υπερβαίνει το αντίστοιχο του τρένου, ακολουθώντας το ευρωπαϊκό κεκτημένο της Γαλλίας από το 1976 και προκύπτει ως υποχρέωση από το εθνικό και κοινοτικό δίκαιο, προκειμένου να παρέχονται δημόσιες υπηρεσίες ισοδύναμα στους πολίτες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε ο κ. Γεωργής, το Υπουργείο Οικονομικών έχει καταθέσει για το 2014 46,4 εκατομμύρια ευρώ στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και 33,6 εκατ. ευρώ στη Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών. Από τα 46,4 εκατ. ευρώ, τα 15 εκατ. ευρώ ή αλλιώς το ¼ του συνολικού ποσού που διατέθηκε, χορηγήθηκε για το βόρειο Αιγαίο. «Οι υπόλοιπες πιστώσεις δόθηκαν στα Δωδεκάνησα και τις Κυκλάδες που είναι περισσότερα νησιά» δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Γεωργής.
10% μείωση των επιβατών
Στην οικονομική κρίση και τη δυσκολία μετακίνησης των πολιτών αλλά και στα ανεκτέλεστα δρομολόγια λόγω καιρού απέδωσε κατά την παρουσίασή του ο κ. Γεωργής τη μείωση κατά 10% του επιβατικού κοινού από το 2008 έως το 2013, αφού παρουσίασε αναλυτικά τα δρομολόγια και τις συνδέσεις όλων των νησιών.
Σύμφωνα με τον πίνακα που προβλήθηκε, το 2008 έως το 2009 ο αριθμός των επιβατών ήταν 1.009.923 και από το 2012 έως το 2013 μειώθηκε στους 870.132.
Εν τούτοις και παρά τη δυσφορία του ακροατηρίου, ο κ. Γεωργής αποτίμησε θετικά τις βελτιώσεις που έχουν γίνει τα τελευταία δύο χρόνια σε ό,τι αφορά τη διαδικασία των διαγωνισμών, τον έλεγχο των υποψηφίων και την αξιολόγηση των διαγωνιζομένων, καθώς και τη μικρότερη γραφειοκρατία, λόγω της ενοποιημένης υπεύθυνης δήλωσης. Πρόσθεσε ότι πρόθεσή τους είναι η δημιουργία μητρώου πλοίων.
Ολοκληρώνοντας, επεσήμανε τα εξής: «Χρειάζεται καλύτερη εξυπηρέτηση στα νησιά. Θα μπορούσε να έχει βελτιωθεί σημαντικά η κατάσταση, αν προχωρούσαν όσα έλεγαν οι συμβάσεις. Ωστόσο, τις παρατάσεις των πλοίων ψήφισε η Βουλή έως και το 2016 και το 2017, και πολλές φορές με ισχυρή πλειοψηφία».
Π. Τσανταρλιώτης, αντιδήμαρχος Λήμνου
«Μονόδρομος να αρθεί η αδικία στο βόρειο Αιγαίο»
«Δεν φταίει η ΝΕΛ, αλλά το Υπουργείο Ναυτιλίας» λέει ο Π. Τσανταρλιώτης
Τον υπουργό Ναυτιλίας ανέμενε ο δήμαρχος Λήμνου Αντώνης Χατζηδιαμαντής για να εκφράσει την κατάσταση, οπότε ο λόγος δόθηκε στον αντιδήμαρχο Λήμνου Παναγιώτη Τσανταρλιώτη.
«Δυστυχώς λείπει από τη σημερινή ημερίδα η αγανάκτηση και η ταλαιπωρία. Λείπουν οι χίλιοι άνθρωποι που χτες και αύριο θα είναι πάλι στον Δήμο αγανακτισμένοι.Η εικόνα που παρουσιάστηκε προηγουμένως είναι πλασματική και, αν ίσχυε, σήμερα δεν θα ήμασταν εδώ. Έχω ένα μακρύ κατάλογο με τις καταγγελίες πολιτών» ανέφερε ο κ. Τσανταρλιώτης. Στη συνέχεια, ανέφερε τις «δικαιολογίες» των ακτοπλοϊκών εταιρειών για τα προβλήματα που έχουν προκαλέσει: «Τι επίσχεση εργασίας έχουν επικαλεστεί, τι ότι αργούν γιατί συναντούν αλιευτικά σκάφη στον δρόμο, τι ότι έχουν πρόβλημα με τον ανεφοδιασμό καυσίμων ή -και το πιο γελοίο- ότι οι καιρικές συνθήκες είναι δυσμενέστερες από αυτές που λέει η ΕΜΥ. Μετά από όλα αυτά και ενώ έχουμε απευθυνθεί στους αρμοδίους και σε εισαγγελέα, το μόνο που έχει επιβληθεί είναι ένα πρόστιμο 300 ευρώ».
Παράλληλα, ο κ. Τσανταρλιώτης επεσήμανε τα προβλήματα των παλαιών πλοίων: «Ευτυχώς που δεν έχουμε θρηνήσει θύματα έως τώρα.
Τι να πρωτοθυμηθούμε; Το “Aqua Maria” που πήγαινε με 6 μίλια, με κόντρα τον άνεμο στα 8 μποφόρ; Καλά τα χαρτιά και οι τύποι, αλλά επιτέλους πρέπει να μιλήσουμε για την ταλαιπωρία χιλιάδων επιβατών. Των χιλίων που ξέμειναν στην Καβάλα με 8 ώρες καθυστέρηση, των χιλίων που ξέμειναν για δεκάδες ώρες στη Θεσσαλονίκη πριν από 25 μέρες».
«Δεν φταίει η εταιρεία»
Ο κ. Τσανταρλιώτης επεσήμανε τα εξής: «Ο αγώνας των Λημνιών ήταν που έδιωξε το “Aqua Maria”. Αλλά δεν φταίει η εταιρεία. Έχουμε παρακολουθήσει τόσα ΣΑΣ (σ.σ. συμβούλιο ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών). Τον Φεβρουάριο είχαν πει ότι θα βρεθεί λύση και δεν έγινε τίποτα.Τον Ιούλιο το “Ταξιάρχης” πήρε παράταση για άλλα τρία χρόνια. Αυτό που γίνεται στη Βουλή, το μεγάλο κόλπο με τις παρατάσεις, πρέπει να σταματήσει.
Πώς το υπουργείο δίνει τέτοια δικαιώματα; Εκείνο ευθύνεται, αλλά και όλοι οι υπουργοί που πέρασαν. Όλοι μάς έδιναν δίκιο, αλλά κανένας δεν έλυσε το πρόβλημα. Μια από τα ίδια είναι και ο κ. Βαρβιτσιώτης». Πάντως, στο τέλος της ομιλίας του ο αντιδήμαρχος Λήμνου αναγνώρισε στον υπουργό Ναυτιλίας την τροπολογία που δίνει τη δυνατότητα στον υπουργό να προχωράει με απευθείας αναθέσεις στην εξυπηρέτηση με επιδότηση γραμμών για την κάλυψη έκτακτων αναγκών.
«Έπρεπε να ψηφιστεί όλη η τροπολογία και όχι η μισή. Αλλά και αυτό που έγινε, καλώς έγινε. Βέβαια, δεν αποτελεί χάρη. Μακάρι, πάντως, να έρθει και ένα πλοίο στο λιμάνι μας που να είναι της προκοπής».
Απευθυνόμενος στον κ. Αθανασίου, τόνισε: «Ας αρθεί η αδικία στο βόρειο Αιγαίο, δεν πρέπει να χάσουμε ούτε μια μέρα, ούτε μια ώρα. Ας βάλουμε αυτό προτεραιότητα και μετά να διορθώσουμε τη σύνδεση με την Αττική. Και σε αυτήν την ημερίδα ας μην πει ο καθένας τον πόνο του, αλλά να βρεθούν εδώ και τώρα λύσεις».
Δ. Βουνάτσος και δήμαρχοι Χίου και Φούρνων
«Δεν βλέπουμε σχεδιασμό»
«Επράξαμε μηδέν» λέει ο Δ. Βουνάτσος
Την έλλειψη σχεδιασμού που θα φέρει επί της ουσίας λύσεις διαπίστωσαν και επεσήμαναν κατά τις τοποθετήσεις τους ο δήμαρχος Λέσβου Δημήτρης Βουνάτσος, ο δήμαρχος Χίου Εμμανουήλ Βουρνούς και ο δήμαρχος Φούρνων. «Για τον τουρισμό και την οικονομία δεν είναι δυνατό να βασιζόμαστε μόνο στην Αθήνα. Έχουμε ανάγκη τη σύνδεση με τη βόρεια Ελλάδα και η αλήθεια είναι ότι δεν βλέπουμε σχεδιασμό από πλευράς Υπουργείου Ναυτιλίας» είπε ο κ. Βουρνούς.
«Επράξαμε μηδέν όλα αυτά τα χρόνια. Δεκαεπτά υπουργοί πέρασαν από το Υπουργείο Ναυτιλίας, συσκέψεις επί συσκέψεων έγιναν, αλλά τίποτα επί της ουσίας. Επαληθεύτηκε το ρητό του γέρου Παπανδρέου ότι οι εφοπλιστές έχουν το κεφάλαιο στην προπέλα τους. Δεν πιστεύω ότι θα βγει κάτι από την ημερίδα και εκτιμώ ότι είναι βάσιμος ο σκεπτικισμός μου» τόνισε μεταξύ άλλων ο Δ. Βουνάτσος.
Χαράλαμπος Αθανασίου
«Να δώσουμε βιώσιμη λύση»
Αφού παρακολούθησε τις τοποθετήσεις κατά την πρώτη μέρα της διημερίδας για το ακτοπλοϊκό, ο υπουργός Δικαιοσύνης Χαράλαμπος Αθανασίου δήλωσε στο «Ε»: «Προκαλέσαμε αυτήν τη διημερίδα όχι για να διαπιστώσουμε και να καταγράψουμε τα προβλήματα από την πλημμελή ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση των νησιών μας, αλλά για να δώσουμε λύση βιώσιμη και αποτελεσματική. Αλλιώς μικρή αξία θα έχει η εκδήλωση αυτή.
Η συνταγματική επιταγή για την αντιμετώπιση των ιδιαιτεροτήτων της νησιωτικής Ελλάδας για τέτοιες περιπτώσεις θεσπίστηκε. Συνεπώς, πολιτεία και ναυτιλιακές εταιρείες καλούμεθα να δώσουμε λύσεις σήμερα. Οι κάτοικοι των νησιών μας απαιτούν τη συμπαράστασή μας».