Τη δραματική κατάσταση στην οποία βρίσκονται όλες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εξέθεσε χθες το μεσημέρι ο ΣΕΕΝ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας) σε συνέντευξη Τύπου.
Άμεση απελευθέρωση ζητάει ο ΣΕΕΝ
Τη δραματική κατάσταση στην οποία βρίσκονται όλες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εξέθεσε χθες το μεσημέρι ο ΣΕΕΝ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας) σε συνέντευξη Τύπου. Οι εταιρείες στους ισολογισμούς που θα παρουσιάσουν το επόμενο διάστημα αναμένεται να καταγράψουν αυξημένες ζημίες για το 2011 σε σχέση με το 2010. Η κατάσταση είναι τόσο δραματική, που μόλις πριν από λίγες ημέρες ο ΣΕΕΝ κατήγγειλε την εταιρεία «Ελληνικά Πετρέλαια» ότι αυξάνει τις τιμές των καυσίμων οδηγώντας σε αδιέξοδο τις ακτοπλοϊκές.
Χθες ο πρόεδρος του Συνδέσμου, Απόστολος Βεντούρης, περιγράφοντας την κατάσταση του κλάδου, μας είπε: «Σήμερα ο χρόνος είναι στο μηδέν, όλες οι πλοιοκτήτριες εταιρείες είναι στο “κόκκινο”.»
Ο κ. Βεντούρης τόνισε ότι οι κυβερνήσεις δεν ενδιαφέρονται για τα προβλήματα του κλάδου, εξαίρεσε όμως τον πρώην αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας Χάρη Παμπούκη και το νυν υφυπουργό Άδωνι Γεωργιάδη.
Ο ίδιος για πολλοστή φορά επανέλαβε ότι οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις διεκδικούν την πλήρη απελευθέρωση του κλάδου κι αυτός που αρνείται την απελευθέρωση είναι το κράτος.
Τα ναυτιλιακά αποθειωμένα καύσιμα και λιπαντικά σημείωσαν αυξήσεις έως και 44% σε ένα έτος και η κίνηση επιβατών, οχημάτων και φορτίων, μείωση από 5% έως 32% κατά μέσο όρο ανά γραμμή. Τα καύσιμα σήμερα συμμετέχουν στα έξοδα λειτουργίας του πλοίου κατά ποσοστό 60% για τα συμβατικά και 75% για τα ταχύπλοα, όπως ανέφερε ο κ. Βεντούρης, προσδιορίζοντας ποιο είναι το βασικό πρόβλημα που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Τι ζητούν
Οι ακτοπλόοι για τις δρομολογήσεις των πλοίων διεκδικούν:
- Οι ετήσιες δρομολογήσεις πρέπει να είναι ανά συγκεκριμένη γραμμή δέκα μήνες, έξι μήνες και τέσσερις μήνες, αναλόγως της κίνησης και του είδους του πλοίου (συμβατικό ή ταχύπλοο), ως μίνιμουμ χρόνος δρομολόγησης, με αντίστοιχη υποχρεωτική στελέχωση του υπόχρεου πλοίου.
- Οι δρομολογήσεις να εκτελούνται από πλοιοκτήτριες εταιρείες και όχι από πλοία, ώστε η πλοιοκτησία να έχει δικαίωμα στη δρομολόγηση να εναλλάσσει το χειμώνα το μεγάλο πλοίο με μικρότερο.
- Η εταιρεία που ανέλαβε και εκτέλεσε τα ανωτέρω δρομολόγια για ένα έτος συνεχώς και αδιαλείπτως, να έχει το δικαίωμα να δρομολογεί άλλο πλοίο (ταχύπλοο, Φ/Γ-Ο/Γ ή συμβατικό) κατ’ ελάχιστο για τους τρεις θερινούς μήνες, με μονομερές δικαίωμα παράτασης του χρόνου αυτού, με αντίστοιχη πάντοτε χρονολογική στελέχωσή του.
- Να επιτραπούν δρομολογήσεις μέχρι τεσσάρων μηνών σε περισσότερες γραμμές ιδιαίτερου τουριστικού ενδιαφέροντος.
- Για τις άγονες γραμμές διεκδικούν πληρωμές των μισθωμάτων εντός δύο μηνών, αλλά και προκαταβολή τού 50% των μισθωμάτων για εκτελεσθέντα δρομολόγια.
- Η ρήτρα καυσίμου να υπολογίζεται βάσει της τιμής του καυσίμου που καταναλώνει το κάθε πλοίο.
Σε ό,τι αφορά στις τιμές των εισιτηρίων, ζητούν νομοθετική ρύθμιση για την πλήρη απελευθέρωση όλων των ναύλων των εισιτηρίων επιβάτη και οχήματος, σε όλες τις συνδέσεις λιμένων της χώρας στις ελεύθερες δρομολογήσεις, χωρίς ποσοτικά κριτήρια διακίνησης επιβατών. Επίσης, το κρατικό ναυλολόγιο να ισχύει μόνο στις άγονες επιδοτούμενες συνδέσεις.