Τα οικονομικά προβλήματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών «τινάζουν στον αέρα» την τουριστική περίοδο στα νησιά του Βορείου Αιγαίου

Οι νησιώτες πληρώνουν τα σπασμένα

02/07/2013 - 16:46

«Όταν στο βάλτο τσακώνονται τα βουβάλια, την πληρώνουν τα βατράχια», λέει μια παροιμία. Στην περίπτωσή μας, τα βατράχια είναι οι νησιώτες του Βορείου Αιγαίο. Τα τεράστια οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες και το μεταξύ τους ανταγωνισμό, τον πληρώνουν οι νησιώτες που δε γνωρίζουν πότε θα ταξιδέψουν και πόσο θα διαρκέσει το ταξίδι τους.

«Όταν στο βάλτο τσακώνονται τα βουβάλια, την πληρώνουν τα βατράχια», λέει μια παροιμία. Στην περίπτωσή μας, τα βατράχια είναι οι νησιώτες του Βορείου Αιγαίο. Τα τεράστια οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες και το μεταξύ τους ανταγωνισμό, τον πληρώνουν οι νησιώτες που δε γνωρίζουν πότε θα ταξιδέψουν και πόσο θα διαρκέσει το ταξίδι τους. Μαζί τους δεινοπαθούν και οι ελάχιστοι ηρωικοί Έλληνες τουρίστες και συντοπίτες που αποφάσισαν να επισκεφθούν φέτος το καλοκαίρι τα νησιά.

Όταν ματαιώνονται δρομολόγια, όταν παρατηρούνται βλάβες στα πλοία, όταν καθυστερεί η άφιξη και η αναχώρησή τους, οι υποψήφιοι τουρίστες των νησιών αλλάζουν προορισμό. Γι’ αυτό χαρακτηρίζουμε ηρωικούς τους τουρίστες που τελικά φθάνουν στα νησιά μας παρ’ όλα τα προβλήματα.

Το μεγαλύτερο θύμα είναι η Λήμνος, η οποία ήδη μετράει δέκα ημέρες χωρίς τις δύο βασικές ακτοπλοϊκές γραμμές που τη συνδέουν με τη Θεσσαλονίκη, την Καβάλα και τα άλλα μεγάλα νησιά του Βορείου Αιγαίου. Σημαντικά προβλήματα αντιμετωπίζουν και τα υπόλοιπα νησιά της Περιφέρειας, αφού η αποκοπή τους από τη Βόρειο Ελλάδα τούς δημιουργεί προβλήματα στην προσέλευση τουριστών και τη μεταφορά εμπορευμάτων. Προβλήματα δημιουργήθηκαν και στην ακτοπλοϊκή σύνδεση της Λέσβου και της Χίου με τον Πειραιά. Η πηγή των προβλημάτων είναι το πλοίο «Αριάδνη», που αποδεικνύεται ανέτοιμο.

Κόντρες για τις άγονες
Χθες το πρωί, σύμφωνα με δημοσιεύματα του αθηναϊκού Τύπου που αναπαράχθηκαν και σε τοπικό επίπεδο, επρόκειτο να πραγματοποιηθεί συνάντηση του νέου υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, με το διευθύνοντα σύμβουλο της ΝΕΛ, Ιωάννη Αβραντίνη, για τις άγονες γραμμές του Βορείου Αιγαίου. Χθες το απόγευμα πηγές τής ΝΕΛ ανέφεραν στο «Ε» πως ποτέ δεν είχε προγραμματισθεί αυτή η συνάντηση, ούτε είχε ενημερωθεί σχετικά η εταιρεία από το Υπουργείο. Οι ίδιες πηγές θεωρούσαν ότι το υποτιθέμενο ραντεβού εντασσόταν στην προσπάθεια να κηρυχθεί η εταιρεία έκπτωτη από τις άγονες γραμμές της Λήμνου.

Την προηγούμενη εβδομάδα, η ΝΕΛ είχε συμφωνήσει με την ΑΝΕΚ να αναλάβει το «Ιεράπετρα» να εξυπηρετήσει τα δρομολόγια του «Θεόφιλος», για όσο διάστημα θα απαιτούνταν να ολοκληρωθεί η επισκευή του πλοίου. Με τη λύση αυτή συμφωνούσε και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου. Κι ενώ αρχικά επιτεύχθηκε συμφωνία, στη συνέχεια η ΑΝΕΚ δήλωσε πως δεν μπορεί να αναλάβει τα δρομολόγια αυτά. Μετά την άρνηση της ΑΝΕΚ, και συγκεκριμένα την περασμένη Πέμπτη, η ΝΕΛ πρότεινε να τροποποιηθούν τα δρομολόγια των πλοίων «Ταξιάρχης» και «Aqua Maria» για να καλυφθούν τα δρομολόγια των άγονων γραμμών που εξυπηρετεί το «Θεόφιλος». Η Ναυτιλιακή υποστηρίζει πως στο παραπάνω αίτημα δε δόθηκε καμμία απάντηση.

Παράλληλα, ως υπεύθυνο για τη μη έγκαιρη ολοκλήρωση των εργασιών στο «Θεόφιλος» η ΝΕΛ δείχνει τον γενικό γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Σπιλάνη, επειδή σε δύο συνεδριάσεις τού ΣΑΣ δεν εξετάσθηκε το αίτημα της τριετούς παράτασης στη δρομολόγηση του «Θεόφιλος». Η έγκριση στην εταιρεία στάλθηκε μόλις στις 2 Ιουνίου.

 

Σπιλάνης κατά ΝΕΛ

Περνώντας στην αντεπίθεση, ο γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Σπιλάνης, αναφέρει πως η εταιρεία τόσο φέτος, όσο και τα προηγούμενα χρόνια, δημιούργησε προβλήματα αντικαθιστώντας πλοία στις άγονες γραμμές που έχει πάρει, με άλλα, κατώτερων προσόντων από αυτά που προβλέπει η σύμβαση. Προσθέτει πως τα δρομολόγια θα έπρεπε να εκτελούνται από έξι πλοία, αλλά η εταιρεία προσπαθεί να τα καλύψει με τέσσερα λόγω ζημιών στο «Aqua Jewel» και επίσχεσης εργασίας από απλήρωτους ναυτικούς και ταυτόχρονα αδυναμίας επισκευής του «Θεόφιλος».

Στη συνέχεια, αναφέρεται στα όσα έγιναν το τελευταίο διάστημα. Δηλαδή στις πιέσεις που ασκήθηκαν στην εταιρεία που αναγκάστηκε να δρομολογήσει στη γραμμή το «European Express» στη θέση του «Θεόφιλος». Το «Θεόφιλος» επρόκειτο να ξεκινήσει δρομολόγια στις 24 Ιουνίου, αλλά ξαφνικά στις 21 του μήνα ανακοινώθηκε από τη ΝΕΛ πως δε θα εκτελούσε τέσσερα δρομολόγια. Για το λόγο αυτό, η εταιρεία κλήθηκε σε απολογία από τον κ. Σπιλάνη. Στη συνέχεια, ενημέρωσε τη Γενική Γραμματεία ότι η διαπραγμάτευση (με την ΑΝΕΚ για τη δρομολόγηση του «Ιεράπετρα») δεν είχε ολοκληρωθεί και ζήτησε την τροποποίηση των δρομολογίων των πλοίων της (του «Αqua Maria»). Η τροποποίηση δεν εγκρίθηκε γιατί θα δημιουργούνταν πρόβλημα στα ενδοκυκλαδίτικες άγονες γραμμές. Ο κ. Σπιλάνης αναφέρει ότι η απόφαση της μη αντικατάστασης ελήφθη ομόφωνα σε έκτακτη σύσκεψη της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και υπηρεσιακών παραγόντων, υπό τον υπουργό Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, την Παρασκευή. Τότε αποφασίσθηκε να κληθεί η εταιρεία σε συνάντηση με τον υπουργό.

Πρόκειται για τη συνάντηση που σύμφωνα με τη ΝΕΛ δεν είχε προγραμματισθεί ποτέ.

«Αν για κάτι μπορώ να κατηγορηθώ, είναι ότι δεν κήρυξα έκπτωτη τη ΝΕΛ εκτός τουριστικής περιόδου, όταν φάνηκαν τα σημάδια ανεπάρκειάς της να εκτελέσει τα δρομολόγια, για να προλάβω τη σημερινή κατάσταση. Όμως δυστυχώς με ενδείξεις, όσο ισχυρές αν είναι, δεν προχωρά κανείς σε ακύρωση σύμβασης. Όπως επίσης χρειάζεται και σαφής πολιτική βούληση, που να κατανοεί τις προτεραιότητες», καταλήγει το κ. Σπιλάνης.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey