Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Θερμομονωτική κουβέρτα για την πισίνα, θέρμανση μόνο του επάνω τμήματος του νερού, αλλά και αλλαγή καυστήρα, είναι μερικά απ’ τα μέτρα που μπορούν να μειώσουν έως και 50% το λειτουργικό κόστος του Κολυμβητηρίου. Αυτό τουλάχιστον έχει δείξει η εμπειρία από άλλες τέτοιες αθλητικές εγκαταστάσεις ανά την Ελλάδα και μεταφέρουν σε ανοιχτή επιστολή τους προς τον πρόεδρο του νομικού προσώπου Παιδείας, Πολιτισμού και Άθλησης του Δήμου Λέσβου στελέχη του Τμήματος Κολύμβησης του Ναυτικού Ομίλου Μυτιλήνης.
Οι δύο έφοροι του Τμήματος Κολύμβησης του ΝΟΜ, Παναγιώτης Καλίτσας και Γιώργος Παυλακέλλης, συμμετείχαν προ 15νθημέρου περίπου σε συνάντηση των εκπροσώπων όλων των κολυμβητικών σωματείων της χώρας με το προεδρείο της Κολυμβητικής Ομοσπονδίας Ελλάδας. Η συνάντηση έγινε κατά τη διάρκεια του Πανελλήνιου Πρωταθλήματος Κολύμβησης στις εγκαταστάσεις τού ΟΑΚΑ κι είχε ως αντικείμενο το σύνολο των θεμάτων που αφορούν στην ελληνική κολύμβηση και κυρίως τα προβλήματα που αυτή αντιμετωπίζει στην εποχή της σκληρής ύφεσης.
Πιο φτηνά…
Οι κ.κ. Καλίτσας και Παυλακέλλης σχολιάζουν πως τα προβλήματα της κολύμβησης είναι τεράστια, αλλά όχι όμως και ικανά να σταματήσουν την ενασχόληση των νέων παιδιών με τον υγρό στίβο, και αυτό φαίνεται εκ του αποτελέσματος, αφού η ελληνική κολύμβηση και το πόλο έχουν προσφέρει απίστευτα δείγματα γραφής τα τελευταία χρόνια, ενώ και στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου η Ελλάδα συμμετέχει με τις δύο ομάδες πόλο που πρωταγωνιστούν και με 14 κολυμβητές!
Αφήνοντας λοιπόν στην άκρη σε πρώτη φάση τα προβλήματα της στατικότητας του Κολυμβητηρίου - για τα οποία θα επανέλθει ο ΝΟΜ με άλλη παρέμβασή του -, μεταφέρει στο νομικό πρόσωπο, αλλά και στη δημοτική αρχή (η επιστολή κοινοποιείται και στο δήμαρχο), τις σημαντικότερες πληροφορίες για το πώς μπορεί να γίνει πιο φτηνή η λειτουργία του Κολυμβητηρίου.
«Αυτό που έχει αναδειχθεί σε μείζον πρόβλημα, είναι το όλο και αυξανόμενο λειτουργικό κόστος των κολυμβητηρίων και οι προσπάθειες αντιμετώπισής του», σημειώνουν οι δύο έφοροι, προσθέτοντας πως στην καθολική τους πλειοψηφία πρόκειται για κολυμβητήρια που κατασκευάστηκαν στις δεκαετίες ‘70 και ‘80 και τα διαχειρίζονται οι δήμοι όπως και αυτό της Μυτιλήνης. Πρόκειται πλέον για κατασκευές πεπαλαιωμένες, ασυντήρητες, με συσσωρευμένες ζημιές, απαρχαιωμένο ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό, ο οποίος έχει παλαιά φιλοσοφία κατασκευής και έχει περάσει προ πολλού το χρόνο ζωής του, τεράστιο λειτουργικό κόστος λόγω της απόλυτης εξάρτησης από το πετρέλαιο, πρόχειρες επιδιορθώσεις, επικινδυνότητα, πλεονάζον και πολλές φορές ανειδίκευτο προσωπικό, ελλείψεις κ.λπ..
«Οι σύλλογοι, λοιπόν, σε απόλυτη συνεργασία με τις τεχνικές υπηρεσίες των δήμων όπου αυτά ανήκουν, και οι οποίοι έχουν δυστυχώς “φορτωθεί” το πρόβλημα, προχωρούν σε λήψη και σταδιακή εφαρμογή μέτρων σε όλα τα επίπεδα, όσο τα οικονομικά των καιρών το επιτρέπουν, γιατί κύριο μέλημα όλων είναι οι χώροι ζωής σ’ αυτό τον τόπο να παραμείνουν ανοιχτοί, λειτουργικοί και βιώσιμοι, μια και κατά τα φαινόμενα νέοι δε θα υπάρξουν», επισημαίνουν τα στελέχη τού ΝΟΜ, υποβάλλοντας τις προτάσεις τους, εφαρμοσμένες ήδη σε άλλες περιοχές, με τις οποίες ο Δήμος μπορεί να εξοικονομήσει έως και το 50% του λειτουργικού κόστους του Κολυμβητηρίου.
Έχουν εφαρμοστεί κι απέδωσαν σε άλλα κολυμβητήρια
Μέτρα για λιγότερο πετρέλαιο
Τεράστια εντύπωση έκαναν στους δύο εφόρους Κολύμβησης του ΝΟΜ τα μέτρα που ήδη έχουν εφαρμοστεί σε άλλα κολυμβητήρια σε πολλές πόλεις της χώρας, με εντυπωσιακά αποτελέσματα στη μείωση του κόστους λειτουργίας τους. Όπως λένε στην πρόταση που απευθύνουν στο Δήμο Λέσβου, διάφοροι δήμοι σε συνεργασία με τα σωματεία έχουν πράξει τα εξής:
- Αγορά και τοποθέτηση θερμομονωτικής κουβέρτας στις κολυμβητικές δεξαμενές. Είναι κάτι που έχει συζητηθεί και για την περίπτωση του Κολυμβητηρίου Μυτιλήνης, είχε προταθεί στο δήμαρχο και η άποψή του ήταν πολύ θετική. Το κόστος αυτής της αγοράς για το μέγεθος της πισίνας των 25 μέτρων ανέρχεται περίπου στις 35.000 ευρώ. Με τη χρήση της έχουν πετύχει εξοικονόμηση καυσίμων σε ποσοστό 25 - 30%! Αν το Κολυμβητήριο Μυτιλήνης, που δαπάνησε φέτος περίπου 120.000 ευρώ για πετρέλαιο, την τοποθετούσε, θα είχε μία μείωση της τάξης των 36.000 ευρώ. Δηλαδή το κόστος αγοράς της κουβέρτας θα είχε αποσβεστεί σε μία σαιζόν!
- Αντικατάσταση του παλαιού λέβητα (για αρχή, ας είναι ένας εκ των δύο) με λέβητα καύσης οικονομικότερου καυσίμου. Σε αναμονή των στατικών επιδιορθώσεων μπορεί να προχωρήσει μόνο η αλλαγή του λέβητα εναλλακτικού καυσίμου και τα ηλιακά να γίνουν σε δεύτερο χρόνο. Σε διάφορα κολυμβητήρια, με κόστος περίπου 15.000 ευρώ έχουν πετύχει εξοικονόμηση της τάξης τού 20%, δηλαδή στην περίπτωση της Μυτιλήνης θα ήταν 24.000 ευρώ περίπου, ήτοι απόσβεση σε μισή σαιζόν!
- Πακέτο διαφόρων ρυθμιστικών διατάξεων στη θέρμανση, οι οποίες θα επιφέρουν περαιτέρω εξοικονόμηση κατά 10% περίπου.
- Προσπάθεια μείωσης του όγκου του θερμαινόμενου νερού, που θα επιφέρει ανάλογη περαιτέρω μείωση στην κατανάλωση πετρελαίου. Με σχετικά μικρό κόστος, έχουν επιτύχει τη θέρμανση μόνο του ανώτερου στρώματος νερού, με την αλλαγή της θέσης των ακροφυσίων προσαγωγής του θερμού νερού σε υψηλότερες θέσεις.
«Όλα τα παραπάνω έχουν εφαρμοστεί σε διάφορα κολυμβητήρια και η εξοικονόμηση κυμαίνεται από 30 έως 50%! Καταλαβαίνει κανείς πόσο σημαντικό είναι αυτό και πόσο ακόμα θα βελτιωθεί το ποσοστό όταν χρησιμοποιηθούν ταυτόχρονα και εγκαταστάσεις ηλιακών», επισημαίνουν οι κ.κ. Καλίτσας και Παυλακέλλης, που ενημερώνουν και για πρακτικές που έχουν ακολουθήσει δήμοι σε ό,τι αφορά στα έσοδα από την εκτεταμένη χρήση των κολυμβητηρίων από το κοινό. «Θέλουμε να πιστεύουμε ότι όταν ολοκληρωθεί (και πρέπει να γίνει αποφασιστικά και ταχύτατα) το σοβαρό θέμα των στατικών επιδιορθώσεων σε συνδυασμό με την εφαρμογή των παραπάνω προτάσεων, η πόλη μας θα μπορεί να καμαρώνει ένα χώρο ζωής που αναγεννιέται», σημειώνουν καταλήγοντας.