Έμποροι στα πρόθυρα νευρικής κρίσης

01/07/2012 - 05:56
Η μαζικότερη γενική συνέλευση των τελευταίων 15 ετών του Εμπορικού Συλλόγου Μυτιλήνης πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη στην αίθουσα του Επιμελητηρίου Λέσβου. Κάτι λιγότερο από 70 έμποροι της Μυτιλήνης συζήτησαν, μέσα σε μεγάλη ένταση  τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος.
Η μαζικότερη γενική συνέλευση των τελευταίων 15 ετών του Εμπορικού Συλλόγου Μυτιλήνης πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τετάρτη το απόγευμα στην αίθουσα του Επιμελητηρίου Λέσβου. Κάτι λιγότερο από 70 έμποροι της Μυτιλήνης συζήτησαν, μέσα σε μεγάλη ένταση και επί τρεις ολόκληρες ώρες, τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος και σχετίζονται άμεσα με την οικονομική κρίση. Κοινή διαπίστωση όλων ήταν πως επρόκειτο για τη μαζικότερη συνέλευση εδώ και πολλά χρόνια, ωστόσο λόγω της οικονομικής κρίσης θα έπρεπε να υπήρχε ακόμα μεγαλύτερη συμμετοχή.

Παράλληλα, το Δ.Σ. του Συλλόγου παρουσίασε τον οικονομικό απολογισμό και τον απολογισμό δράσης του. Πέρα από τις διαπιστώσεις, ακούστηκαν και πολλές προτάσεις για το ξεπέρασμα της κρίσης. Το κλίμα ήταν εξαιρετικά βαρύ. Ενδεικτικό ήταν η αποδοκιμασία που δέχτηκε η νομική σύμβουλος Αθηνά Σιδέρη, που είχε κληθεί από το Σύλλογο για να ενημερώσει όσους το επιθυμούσαν σε θέματα επαναδιαπραγμάτευσης δανείων, επαναδιαπραγμάτευσης συμβολαίων ενοικίασης καταστημάτων κ.λπ.. Η κ. Σιδέρη αποδοκιμάστηκε όταν ανέφερε ότι υπάρχει κίνδυνος το επόμενο διάστημα η κυβέρνηση να προχωρήσει σε δέσμευση των καταθέσεων που υπάρχουν στις ελληνικές τράπεζες!
Ένα από τα ζητήματα που συζητήθηκαν σε μεγάλη έκταση είναι το άνοιγμα των καταστημάτων της αγοράς τα απογεύματα της Δευτέρας, της Τετάρτης και τους Σαββάτου, αλλά και τις Κυριακές, τους μήνες που υπάρχει τουρισμός και έρχονται στο λιμάνι της Μυτιλήνης κρουαζιερόπλοια.
Επίσης πολλοί ήταν εκείνοι που είπαν ότι πρέπει να διευρυνθεί το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων και να μειωθούν οι ημέρες που τα καταστήματα μένουν κλειστά.
Πολλές αναφορές έγιναν στα κινεζικά καταστήματα και στον αθέμιτο ανταγωνισμό που αυτά ασκούν σε βάρος των τοπικών εμπορικών επιχειρήσεων.

Μονίμως για τους απέναντι…
Πολλές και αντικρουόμενες απόψεις ακούστηκαν για τις εμπορικές και τουριστικές σχέσεις που μπορεί να αναπτύξει η Λέσβος και ιδιαίτερα η πόλη της Μυτιλήνης με τις πόλεις στα απέναντι τουρκικά παράλια.
Στο τέλος της συνέλευσης αποφασίσθηκε να επεξεργαστούν οι προτάσεις που κατατέθηκαν και να γίνει νέα συνέλευση του Συλλόγου σε δύο εβδομάδες, όπου θα ληφθούν αποφάσεις.
Χθες Πέμπτη, η πρόεδρος Μάρω Βερβενιώτου μάς είπε ότι θα γίνει έκτακτη συνεδρίαση του Δ.Σ. του Εμπορικού Συλλόγου Μυτιλήνης την ερχόμενη Τετάρτη, όπου θα συζητηθούν οι προτάσεις που κατατέθηκαν, ενώ θα πραγματοποιηθεί και νέα γενική συνέλευση στις 7 Ιουλίου.

Απολογισμός του 2009

Το 2009 ο Εμπορικός Σύλλογος έστειλε έγγραφα σε σειρά τοπικών υπηρεσιών και φορέων για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που έγιναν στην πόλη, ζητώντας εντονότερη αστυνόμευση των εμπορικών δρόμων και την αποκατάσταση των οι βλαβών στους δρόμους του κέντρου της Μυτιλήνης, όπως ανέφερε η πρόεδρος του Συλλόγου.
Δημιούργησαν λίστα εμπορικών καταστημάτων που χορηγούν εκπτώσεις σε όλη τη διάρκεια του έτους προς τους πολύτεκνους της Λέσβου, αλλά και τους φοιτητές του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Ακόμη εξασφαλίστηκαν εκπτώσεις για όλους τους φοιτητές που συμμετείχαν στις εκδηλώσεις της Πολιτιστικής Εβδομάδας 2009.
Επίσης ο Σύλλογος πήρε μέρος στις εκδηλώσεις «Μέρες Μυτιλήνης στο Αϊβαλί», πραγματοποίησε σειρά σεμιναρίων των υπαλλήλων των εμπορικών καταστημάτων από το πρόγραμμα ΛΑΕΚ του ΟΑΕΔ, συμμετείχε στο Συνέδριο των Επιμελητηρίων και Εμπορικών Συλλόγων που πραγματοποιήθηκε στην Κατερίνη. Σειρά παρεμβάσεων έγινε από το Σύλλογο για τη λειτουργία του νέου κινεζικού καταστήματος.
Κατά την παρουσίαση του οικονομικού απολογισμού του Συλλόγου, ο Παναγιώτης Παπαρίσβας τόνισε ότι ο ίδιος και τα υπόλοιπα μέλη του Δ.Σ. κινήθηκαν στη λογική ότι τα έξοδα πρέπει να είναι ίσα με τα έσοδα. Έτσι ο Σύλλογος είχε έσοδα 12.909,42 ευρώ και έξοδα 12.975,58 ευρώ. Τα αποθεματικά του διαμορφώθηκαν στις 25.356,02 ευρώ.

Προγραμματισμός για το 2010
Ο Χρήστος Πουλέλλης παρουσίασε τον προγραμματισμό δράσης για τη φετινή χρονιά, που προβλέπει τα εξής:
- Καθιέρωση εκπτωτικής ημέρας μία φορά την εβδομάδα ή μια φορά κάθε 15νθήμερο. Έτσι ώστε να μπορούν οι καταναλωτές να αγοράζουν φθηνά και ποιοτικά προϊόντα αν είναι δυνατόν όλο το χρόνο.
- Συνεχής παρακολούθηση της δραστηριότητας των κινεζικών καταστημάτων.
- Προσπάθεια να κρατηθούν σταθερές οι τιμές παρά την αύξηση του Φ.Π.Α..
- Συνέχιση των επιμορφωτικών σεμιναρίων για τους υπαλλήλους ή για τους ίδιους τους εμπόρους, βελτιώνοντας το επίπεδο της δουλειάς τους και της συμπεριφοράς τους, εξασφαλίζοντας επιπλέον έσοδα στους υπαλλήλους αλλά και για το ταμείο του Συλλόγου.
- Συνέχιση των επαφών με τις δημόσιες υπηρεσίες, ώστε να περιοριστεί το παραεμπόριο και να διασφαλιστεί η καθαριότητα και η καλή λειτουργία των εμπορικών δρόμων της πόλης.
- Συνέχιση των επαφών με όλους τους εμπλεκόμενους με τον τουρισμό και με την Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου.
- Προσπάθεια συνεργασίας με την Ομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Λέσβου ώστε να αναλάβουν κοινές δράσεις παρ’ όλο που δεν έχει ανταποκριθεί μέχρι σήμερα στις κρούσεις που έγιναν.
- Συνεργασία με την Ένωση Καταναλωτών Λέσβου, το Σύλλογο Πολυτέκνων για την εξασφάλιση καλύτερων τιμών στα προϊόντα και τις υπηρεσίες. Αξιοποίηση του προγράμματος «Συμμετέχω».
- Παρέμβαση για τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, έρευνα αγοράς σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου.


Τι είπαν στη συνεδρίαση του Εμπορικού Συλλόγου

Μανώλης Συρέλλης


Το μέλος του Δ.Σ. του Εμπορικού Συλλόγου Μυτιλήνης Μανώλης Συρέλλης, μεταξύ άλλων, πρότεινε:
- Σύνταξη μητρώου μελών Εμπορικού Συλλόγου, έκδοση κάρτας μέλους.
- Δημιουργία ιστοσελίδας και έκδοση εντύπου του Εμπορικού Συλλόγου.
- Σύσταση συμβουλευτικής επιτροπής εμπειρογνωμόνων.
- Ενεργοποίηση των μελών σε θέματα που αφορούν στη διαχείριση της πόλης.
- Σύσταση δευτεροβάθμιου συντονιστικού οργάνου για το συντονισμό της δράσης των Εμπορικών Συλλόγων του νομού.
- Διερεύνηση της δυνατότητας σύστασης τριτοβάθμιου συντονιστικού οργάνου σε επίπεδο Περιφέρειας.
- Συνεργασία με πολιτιστικούς συλλόγους της Μυτιλήνης.
- Διοργάνωση θεματικού συνεδρίου με θέμα «Η “πράσινη” ανάπτυξη είναι πολιτισμός».
- Με πρωτοβουλία των Εμπορικών Συλλόγων να διοργανωθεί συνέδριο με θέμα «Η διαχείριση της οικονομικής κρίσης στην Περιφέρεια και στις νησιωτικές περιοχές».

Αθηνά Σιδέρη, νομική σύμβουλος

Η νομική σύμβουλος Αθηνά Σιδέρη εξήγησε ότι οι επιχειρήσεις που έχουν φθάσει στα όρια της πτώχευσης μπορεί να κάνουν χρήση του άρθρου 99 του πτωχευτικού νόμου. Το άρθρο αυτό στην ουσία δημιουργεί ένα χρονικό περιθώριο δύο ετών στις επιχειρήσεις να αντιμετωπίσουν τα προβλήματά τους και να ορθοποδήσουν. Στο διάστημα αυτό δεν μπορεί να λάβει μέτρα εναντίον τους κανείς από τους πιστωτές. Κατά την άποψή της, η λύση που μπορούν να ακολουθήσουν οι περισσότερες από τις επιχειρήσεις είναι η αναδιάρθρωση των υποχρεώσεών τους.
Σε ό,τι αφορά στα υψηλά ενοίκια, είπε ότι στην Αθήνα είναι πολύ συνηθισμένο να γίνεται επαναδιαπραγμάτευση των συμβολαίων με μείωση των τιμών κατά 30 έως 40%. Σε πολλές περιπτώσεις, επειδή υπάρχει το ζήτημα της 12ετίας, δε συντάσσεται καινούργιο ενοικιαστήριο, αλλά οι δύο πλευρές υπογράφουν ένα ιδιωτικό συμφωνητικό παρεμβολής στο υπάρχον συμβόλαιο για δύο χρόνια, που προβλέπει τη μείωση του ενοικίου κατά 30%.
Αναφορικά με τα κινεζικά καταστήματα, υπάρχουν σημαντικές δυσκολίες στην αντιμετώπισή τους. Υπογράμμισε, όμως, ότι θα βοηθήσει πολύ να γίνονται συνεχείς και επώνυμες καταγγελίες για τις παραβάσεις της νομοθεσίας που κάνουν. Ακόμη ανέφερε ότι σε πολλές περιπτώσεις οι Κινέζοι, για να ξεπεράσουν τα εμπόδια της ελληνικής νομοθεσίας, εμφανίζουν ως συνέταιρό τους έναν Έλληνα.

Πέτρος Χαϊτόγλου


Ο Πέτρος Χαϊτόγλου πρότεινε τη σύσταση κοινοπραξιών με εμπόρους άλλων νησιών του Αιγαίου για την αγορά εμπορευμάτων σε χαμηλότερες τιμές από τις βιομηχανίες και τις βιοτεχνίες που τα παράγουν. Οι φθηνότερες αγορές, όπως είπε, θα επιτρέψουν στα καταστήματα να πουλάνε φθηνότερα και έτσι να γίνουν πιο ανταγωνιστικά σε σχέση με τα κινεζικά καταστήματα. Στην κατεύθυνση αυτή μπορούν να αξιοποιηθούν συνεργασίες με εμπορικούς συλλόγους άλλων νησιών, π.χ. Χίου, Σύρου κ.λπ..

Δημήτρης Παππάς

Ο κ. Παππάς υπογράμμισε ότι δεν υπάρχει άλλο νησί με τόσο μικρό ωράριο λειτουργίας για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο. Πρότεινε να ανοίξουν τα καταστήματα τα απογεύματα της Δευτέρας, της Τετάρτης και του Σαββάτου κι αν διαπιστωθεί ότι δεν υπάρχει όφελος γι’ αυτά, να επιστρέψουν στο παλιό ωράριο. Επίσης πρότεινε να είναι λιγότερες οι ημέρες αργίας για την αγορά και επέκρινε το Δ.Σ. του Συλλόγου επειδή δεν πιέζει τα καταστήματα να ανοίγουν για περισσότερες ημέρες.

Αντώνης Σημαντήρης


Ο κ. Αντώνης Σημαντήρης στην τοποθέτησή του θέλησε να δώσει το περίγραμμα του πολιτικού και κοινωνικού πλαισίου μέσα στο οποίο γίνεται η συνέλευση, λέγοντας μεταξύ άλλων: «Δε λειτουργεί τίποτα στο κράτος, γι’ αυτό δεν πρέπει να περιμένουμε τίποτα από αυτό, εκτός από την επιβολή νέων φόρων. Η κυβέρνηση είναι αλλού. Το κάθε κόμμα ασχολείται με τα προβλήματά του, το Κ.Κ.Ε. νομίζει ότι είμαστε στο 1917 και θα γίνει επανάσταση. Κι εμείς οι έμποροι είμαστε στη μέση και φως στον ορίζοντα δε φαίνεται. Χαιρετίσματα στην εξουσία. Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι.»

Ευστράτιος Εγγλέζος


Ο κ. Εγγλέζος πρότεινε ο εμπορικός κόσμος της Μυτιλήνης να προσεγγίσει τους καταναλωτές με το συναίσθημα και να προωθήσει τα ελληνικά προϊόντα. Είπε, ακόμη, ότι θα πρέπει να γίνεται αυστηρότερος έλεγχος στο τελωνείο σε όσους φέρνουν προϊόντα από την Τουρκία. Μάλιστα, προσέθεσε πως αν χρειαστεί, να προσληφθεί ένα άτομο που θα ελέγχει τη σωστή πραγματοποίηση των ελέγχων από τους τελωνειακούς.

Δημήτρης Δεμερτζής

Ο παλαιοπώλης Δημήτρης Δεμερτζής για ακόμη μια φορά πρότεινε να αξιοποιηθεί η γειτνίαση της Λέσβου με την Τουρκία. Συγκεκριμένα, είπε: «Να δημιουργήσουμε μια μικρή ναυτιλιακή εταιρεία, η οποία θα φέρνει με χαμηλό ναύλο προϊόντα από την Τουρκία. Με την απευθείας εισαγωγή, αντί τα κέρδη να πηγαίνουν στους μεσάζοντες, ένα μέρος θα μένει σε εμάς και ένα μέρος θα το δίνουμε στους καταναλωτές μας με φθηνές τιμές.»

Κωνσταντίνα Τσιμπίλη

Η κ. Τσιμπίλη πρότεινε το καλοκαίρι, όποια καταστήματα θέλουν, να ανοίγουν τα απογεύματα και τις αργίες. Επίσης πρότεινε να μελετηθεί καλύτερα το θέμα των προσφορών.

Ανθή Βαμβουρέλλη

Η κ. Βαμβουρέλλη, απευθυνόμενη στο Δημήτρη Δεμερτζή, είπε ότι είναι ντροπή να γίνεται προπαγάνδα για τα τουρκικά προϊόντα, διερωτώμενη πώς είναι δυνατόν κινεζικά καταστήματα που συνέχεια παρανομούν να μην πιάνονται ποτέ οι ιδιοκτήτες τους και να λειτουργούν ανενόχλητα.

Κατερίνα Κουτρή
Η έμπορος αθλητικών ειδών Κατερίνα Κουτλή υπογράμμισε ότι το όπλο των μικρών καταστημάτων είναι η προσωπική πώληση και πως θα πρέπει όλοι οι έμποροι να κάνουν τους πελάτες τους να νιώθουν πιο άνετα. Επίσης εξέφρασε τον προβληματισμό της για το αν θα πρέπει να λειτουργούν τα καταστήματα περισσότερες ώρες και ημέρες.

Αλέκος Κοντής

Ο Αλέκος Κοντής σημείωσε ότι θα πρέπει ο Εμπορικός Σύλλογος να αποκτήσει νομικό σύμβουλο που θα στηρίζει τα μέλη του.

Γιώργος Παπαρίσβας

Ο Γιώργος Παπαρίσβας ζήτησε να υπάρχει αλληλοϋποστήριξη μεταξύ των εμπόρων, να μη μιλούν συνέχεια για τον ανταγωνισμό από την τουρκική αγορά και τους Κινέζους. Επίσης είπε ότι το κλείσιμο της αγοράς σε ημέρες όπως του Αγίου Πνεύματος έχει ως συνέπεια να φύγουν καταναλωτές προς τις αγορές της Καλλονής και της Γέρας.

Θράσος Καλογρίδης


Ο Θράσος Καλογρίδης ανέφερε ότι δεν μπορεί να αντιμετωπισθεί η κρίση με αφορισμούς και πρότεινε κάθε έμπορος να βάλει από 100 ευρώ για να δημιουργηθεί ένα ταμείο, το οποίο θα χρηματοδοτήσει δράσεις για τη σύνδεση της τοπικής αγοράς με τον τουρισμό.

Ραφαήλ Στεργιανός


Ο έμπορος Ραφαήλ Στεργιανός επεσήμανε ότι είναι απογοητευμένος από τον τρόπο που λειτουργεί ο Εμπορικός Σύλλογος Μυτιλήνης και γι’ αυτό διαγράφηκε από μέλος του, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι είναι ντροπή να αναζητούνται αργίες για να κλείνει η αγορά.

Μανώλης Γιαννακέλος
Ο Μανώλης Γιαννακέλος εκ μέρους της «Τηλεόρασης Μυτιλήνης» είπε πως θα προβάλλει δωρεάν όποια μηνύματα δημιουργηθούν από τον Εμπορικό Σύλλογο Μυτιλήνης και αφορούν στην αγορά της πόλης.

Νίκη Ζαφειρίου

Η έμπορος Νίκη Ζαφειρίου ανέφερε: Όσες παραπάνω ώρες και να δουλέψουμε, δε θα έχουμε περισσότερα έσοδα από τη στιγμή που ο κόσμος δεν έχει χρήματα για να ψωνίσει.» Ακόμη θύμισε ότι τη δεκαετία του 1980 τα καταστήματα ήταν κλειστά τα απογεύματα της Πέμπτης, αλλά ο τζίρος τους ήταν πολύ μεγαλύτερος.

Βαγγέλης Φραγκουλάκης
Το μέλος του Δ.Σ. του Εμπορικού Συλλόγου Βαγγέλης Φραγκουλάκης ζήτησε όλες οι προτάσεις που έγιναν να μπουν σε ψηφοφορίας και το Δ.Σ. του Συλλόγου να προωθήσει την υλοποίησή τους.


ΕΠΩΝΥΜΩΣ

Πέρα από την κρίση

Οι αντιδράσεις των εμπόρων στην προχθεσινή συνέλευση ήταν λίγο έως πολύ αναμενόμενες. Λειτουργώντας αντανακλαστικά, αρνούνται να ακούσουν οτιδήποτε για την κρίση, ακόμη κι αν πρόκειται για τρόπους με τους οποίους μπορούν να προστατευτούν από τις τράπεζες και τους πιστωτές τους. Ως μια πρώτη κι αυθόρμητη αντίδραση μπορεί να γίνει κατανοητή. Όμως, από εκεί και πέρα θα πρέπει να επικρατήσουν ωριμότερες σκέψεις. Τόσο για τα προβλήματα που δημιουργεί η κρίση, όσο και για τα προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν είτε υπάρχει είτε δεν υπάρχει η κρίση. Δεν πάει πολύς καιρός που το «Ε» είχε αποκαλύψει το σχέδιο το ομίλου Carrefour να δημιουργήσει εμπορικό κέντρο στην περιοχή του Καρά Τεπέ της Μυτιλήνης. Οι κίνδυνοι που εγκυμονεί η δημιουργία ενός εμπορικού κέντρου για τις μικρές εμπορικές επιχειρήσεις της Μυτιλήνης είναι τεράστιοι. Κι όμως, το θέμα αυτό πέρασε σχεδόν αδιάφορα για τα μέλη του Εμπορικού Συλλόγου.
Τώρα, λοιπόν, που λόγω κρίσης άρχισε να κινείται με μεγαλύτερη ταχύτητα ο Εμπορικός Σύλλογος, ήρθε η ώρα να αλλάξουν αρκετά πράγματα. Κατά την άποψη του γράφοντα, το σημείο-κλειδί είναι να πάψει ο εμπορικός κόσμος να αντιμετωπίζει τις εξελίξεις με παθητικό τρόπο. Πρέπει να βγει στην επίθεση. Να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για να δώσει λύση στα προβλήματα που τώρα βιώνει, αλλά και σε αυτά που αναμένεται να έρθουν. Μόνο έτσι θα μπορέσει να πετύχει λύσεις στην κατεύθυνση που συμφέρει την πλειοψηφία των μικρών εμπόρων.
Ν.Μ.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey