Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Η Εθνική οδός Μυτιλήνης-Κρατήγου εξακολουθεί να παραμένει «αυθαίρετη»!
Σε εκκρεμότητα παραμένει, παρά τις προσπάθειες που έγιναν από την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και τις Τεχνικές της υπηρεσίες, η νομιμοποίηση της Εθνικής οδού Μυτιλήνης-Κρατήγου (ο δρόμος του αεροδρομίου), λόγω της μεγάλης γραφειοκρατικής διαδικασίας που απαιτείται και του όγκου των αδειοδοτήσεων που πρέπει να προχωρήσουν για την ολοκλήρωση της διαδικασίας.
Το πρόβλημα έγινε γνωστό το 2017, όταν κατά τη διάρκεια εργασιών συντήρησης και ασφαλτόστρωσης του δρόμου Μυτιλήνης-Αεροδρομίου κι ενώ το έργο ήταν σε πλήρη εξέλιξη, η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου ενημερώθηκε από τις αρμόδιες υπηρεσίες ότι ο δρόμος δεν έχει την απαραίτητη νομιμοποίηση και ότι δεν επιτρέπεται να γίνει σ’ αυτόν καμία παρέμβαση.
Η Περιφέρεια άμεσα προχώρησε σε διακοπή των εργασιών, οι οποίες δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ, ενώ ο εργολάβος ανέλαβε με το υπόλοιπο των χρημάτων, να πραγματοποιήσει άλλες παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο του νησιού.
Πολιτική παρέμβαση
Τόσο τα στελέχη της τότε Περιφερειακής Αρχής όσο και ο βουλευτής Λέσβου του ΣΥΡΙΖΑ Γ. Πάλλης, προχώρησαν άμεσα σε παρεμβάσεις προς το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών προκειμένου να γίνει νομοθετική ρύθμιση για την τακτοποίηση του δρόμου με δεδομένο ότι την περίοδο εκείνη ξεκινούσαν και οι εργασίες του νέου σταθμού στον Αερολιμένα της Μυτιλήνης.
Η νομοθετική πρωτοβουλία του αρμόδιου Υπουργείου για τη νομιμοποίηση του δρόμου ήρθε το 2019 και έδινε την δυνατότητα στους φορείς να προχωρήσουν τις απαραίτητες διαδικασίες νομιμοποίησης των αυθαίρετων δρόμων και κατασκευών, με την προϋπόθεση να κατατεθεί ολοκληρωμένος φάκελος με όλα τα απαραίτητα έγγραφα και αδειοδοτήσεις στη Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας (Κτηματική Υπηρεσία).
Στελέχη των υπηρεσιών ωστόσο που χειρίζονται την υπόθεση της νομιμοποίησης αναφέρουν ότι η νομοθετική ρύθμιση θα μπορούσε να έχει γίνει διαφορετικά και να επιλύσει το πρόβλημα της νομιμοποίησης της παραλιακής οδού με πιο απλό τρόπο. Όπως επισημαίνουν η ευθύνη για την κατασκευή του δρόμου χωρίς τις απαραίτητες νομιμοποιήσεις δεν βαραίνει την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου η οποία κλήθηκε να συντηρήσει το δρόμο, αλλά την ίδια την πολιτεία η οποία κατασκεύασε το δρόμο και δεν φρόντισε για δεκαετίες να τον νομιμοποιήσει.
Θα μπορούσε λοιπόν, σημειώνουν η σχετική νομοθετική ρύθμιση να τακτοποιεί απευθείας το ζήτημα της νομιμοποίησης του δρόμου χωρίς να απαιτείται η χρονοβόρα διαδικασία που γίνεται σήμερα.
Προχωρά η διαδικασία
Η διαδικασία ξεκίνησε από την Τεχνική Υπηρεσία της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, κατόπιν πρωτοβουλίας της τότε Περιφερειακής Αρχής, ωστόσο στην πορεία συνάντησε αρκετά προβλήματα. Προσφάτως ολοκληρώθηκε η τοπογραφική αποτύπωση της περιοχής καθώς και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, από ιδιώτη μελετητή, και παραδόθηκε στην Υπηρεσία ΠΕΧΩ της Αποκεντρωμένης Διοίκησης προς έγκριση. Στο παρελθόν ανάλογες διαδικασίες έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων, ήταν αρκετά χρονοβόρες ωστόσο σύμφωνα με το νέο νομοθετικό πλαίσιο ο χρόνος ολοκλήρωσης των αδειοδοτήσεων αυτών έχει περιορισθεί σημαντικά.
Μετά την έγκριση των Περιβαλλοντικών όρων και αφού εξασφαλισθούν οι απαραίτητες γνωμοδοτήσεις την υπόθεση αναλαμβάνει η Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας, η οποία θα ολοκληρώσει τη νομιμοποίηση. Προς το παρών δεν έχει ξεκαθαρίσει αν θα υπάρξει πρόστιμο και ποιος θα αναλάβει να το πληρώσει.
Η διαδικασία πάντως είναι σήμερα σε αρκετά προχωρημένο στάδιο και θεωρείται εφικτό, αν φυσικά δεν υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις, να κλείσει έως το τέλος του 2020.
Παρεμβάσεις συντήρησης
Μετά τη νομιμοποίηση του δρόμου, η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου θα πρέπει άμεσα να προχωρήσει σε συγκεκριμένες παρεμβάσεις συντήρησης του οδοστρώματος, που πριν μερικά χρόνια είχαν δρομολογηθεί, αλλά λόγω του αυθαιρέτου του δρόμου δεν προχώρησαν και του δικτύου ηλεκτροφωτισμού τα οποία σήμερα είναι σε άσχημη κατάσταση.
Οι σημαντικότερες παρεμβάσεις που πρέπει να προχωρήσουν είναι η ασφαλτόστρωση, η αντικατάσταση των πυλώνων ηλεκτροφωτισμού στα περισσότερα σημεία, καθώς και η δημιουργία τοιχίων στο ύψος της καφετέριας Status για την προστασία του δρόμου ο οποίος παρουσιάζει σημαντικές αλλοιώσεις από την πλευρά της θάλασσας.
Στον αέρα ο ποδηλατόδρομος
Όσο κι αν το ζήτημα θεωρείται από κάποιους καθαρά γραφειοκρατικό, εντούτοις εξαιτίας της μη νομιμοποίησης του δρόμου του αεροδρομίου, κινδυνεύει να χαθεί, αν δεν έχει ήδη χαθεί, ένα σημαντικό έργο του Δήμου Μυτιλήνης και συγκεκριμένα ο ποδηλατόδρομος Σουράδας-Νεάπολης, που είχε ενταχθεί στο Πρόγραμμα Βιώσιμης Αστικής Ανάπλασης.
Η προηγούμενη δημοτική αρχή Γαληνού, μετά πολλών κόπων και βασάνων, έβγαλε από το συρτάρι την… παγωμένη μελέτη του εν λόγω έργου, που είχε εκπονηθεί επί δημαρχίας Γιακαλή, και προχώρησε στην έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, που είχε κολλήσει για αρκετά χρόνια στο Υπουργείο Περιβάλλοντος. Η μόνη εκκρεμότητα που υπήρχε για να προχωρήσει το έργο, ήταν η νομιμοποίηση του δρόμου Μυτιλήνης-Αεροδρομίου.
Δυστυχώς οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται, θέτουν σε σοβαρό κίνδυνο το συγκεκριμένο έργο, το οποίο σε περίπτωση που δεν προχωρήσει έως το τέλος του χρόνου, που λήγει η προθεσμία για ένταξη των έργων στο πρόγραμμα Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης, κινδυνεύει με απένταξη από το υφιστάμενο πρόγραμμα.
Σύμφωνα με πληροφορίες τα στελέχη της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Μυτιλήνης παρακολουθούν στενά το θέμα δεν κρύβουν ωστόσο την ανησυχία τους αφού όπως αναφέρουν μετά την ολοκλήρωση της νομιμοποίησης του δρόμου, θα πρέπει να τροποποιηθούν από το Δήμο και οι οριστικές μελέτες του ποδηλατόδρομου, ώστε να προσαρμοσθούν στα νέα δεδομένα. Θα είναι πάντως κρίμα ένα έργο που έχει απασχολήσει πολλές δημοτικές αρχές να πάει χαμένο γιατί η πολιτεία, αλλά και οι εμπλεκόμενες αρχές και υπηρεσίες δεν φρόντισαν να νομιμοποιήσουν έναν δρόμο, που συνδέει την πρωτεύουσα του νησιού με το αεροδρόμιο. Είναι κρίμα να χαθεί έτσι άδικα ένας ποδηλατόδρομος που θα αναβάθμιζε αισθητικά το παραλιακό μέτωπο της πόλης, που τόσο ανάγκη το έχει η Μυτιλήνη.