Δύο ολάκερες δεκαετίες ερημώνει ένα αρχοντικό της Μυτιλήνης που θα μπορούσε να είναι τόπος εκπαίδευσης του μοναδικού στο νομό Λέσβου μουσικού σχολείου. Αντί όμως των ήχων και των ρυθμών που θα έπρεπε να αντιλαλούν σε έναν τέτοιο χώρο, το οίκημα παραμένει σιωπηλό.
Δύο ολάκερες δεκαετίες ερημώνει ένα αρχοντικό της Μυτιλήνης που θα μπορούσε να είναι τόπος εκπαίδευσης του μοναδικού στο νομό Λέσβου μουσικού σχολείου. Αντί όμως των ήχων και των ρυθμών που θα έπρεπε να αντιλαλούν σε έναν τέτοιο χώρο, το οίκημα παραμένει σιωπηλό και, το κυριότερο, κανείς δεν μπορεί με ασφάλεια να προβλέψει αν και τα επόμενα χρόνια η δημόσια επένδυση αγοράς του αρχοντικού θα φέρει αποτέλεσμα.
Το 1990 το Ελληνικό Κέντρο Παραγωγικότητας (ΕΛΚΕΠΑ) αγόρασε το Αρχοντικό Κατσάνη, επί της Ελευθερίου Βενιζέλου, αμέσως μετά το Μακρύ Γιαλό, απέναντι απ’ τον «Πύργο Μυτιλήνης». Τέσσερα χρόνια μετά στη Μυτιλήνη ιδρυόταν το τέταρτο κατά σειρά, μετά της Παλλήνης, της Θεσσαλονίκης και των Σερρών, μουσικό σχολείο της χώρας.
Το ΕΛΚΕΠΑ, επί προεδρίας του παραρτήματος Βορείου Αιγαίου του αείμνηστου Γιάννη Παυλακέλλη, έκανε προσπάθειες να ανακαινίσει το παλιό αρχοντικό και μάλιστα κάποια στιγμή ξεκίνησε εργολαβία για την τοποθέτηση κεντρικής θέρμανσης. Λίγα χρόνια αργότερα, κι ενώ το ΕΛΚΕΠΑ ήταν προς κατάργηση, το ακίνητο στην εκπνοή του 20ού αιώνα, πέρασε στο Δημόσιο.
Με μεσολάβηση και του βουλευτή τότε Φραγκλίνου Παπαδέλλη, με στόχο το κτήριο να αποτελέσει τη στέγη του Μουσικού Σχολείου Μυτιλήνης, «η παραχώρηση έγινε» - όπως μας είπε ο τέως πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Μουσικού Σχολείου Αντώνης Παπανικολάου - «στο υπουργείο Παιδείας».
Χρειάζεται προσθήκη
Ο νυν πρόεδρος του δραστήριου Συλλόγου, Γιώργος Τάταρης, ανέφερε ότι το «αγκάθι» εξ αρχής ήταν πως το κτήριο από μόνο του δεν αρκούσε για να στεγάσει το Σχολείο, αφού έπρεπε να γίνει προσθήκη.
«Έως το 2007 δεν υπήρξαν εξελίξεις σε σχέση με το Σχολείο, ώσπου ως έργο εντάχθηκε σε Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ)» ανέφερε ο κ. Τάταρης, που συμπλήρωσε ότι υπάρχουν τόσες πολλές λεπτομέρειες για το θέμα, που θα μπορούσε κανείς να μιλά ατέλειωτες ώρες και να παραθέτει στοιχεία επί στοιχείων, δίχως να βγαίνει άκρη για το ποιος έχει ευθύνη για το ότι έως τώρα δεν έχει γίνει τίποτε. Ο ίδιος θεωρεί ότι το μεγάλο πρόβλημα υπήρχε κεντρικά, γιατί δεν ήθελε το κράτος να διαθέσει χρήματα για το συγκεκριμένο σκοπό.
Σε ό,τι αφορά στις ΣΔΙΤ, ο Σύλλογος εξ αρχής ήταν ενάντιος σε μια τέτοια διαδικασία, μια και δεν παρείχε καμμία εγγύηση για το αποτέλεσμα, δηλαδή για την κατασκευή της προσθήκης ενός ακόμη κτηρίου στο προαύλιο του αρχοντικού, αλλά και για την ανακαίνιση του υφιστάμενου κτίσματος, που ομοίως χρειάζεται για να λειτουργήσει το Σχολείο.
Η ωφέλιμη έκταση του ακινήτου είναι περίπου 400 τετραγωνικά μέτρα, ενώ έως πέρυσι, σύμφωνα με το σχεδιασμό για τη στέγαση του Σχολείου, χρειαζόταν να γίνει επέκταση-προσθήκη ακόμη 1.300 τετραγωνικών.
Στον ΟΣΚ
Πριν δύο χρόνια, στις 21 Ιουλίου του 2008, για το τι μέλλει γενέσθαι με το Μουσικό Σχολείο υπήρξε συνάντηση του τότε υφυπουργού Παιδείας Ανδρέα Λυκουρέντζου με το βουλευτή Λέσβου του ΠΑΣΟΚ Νίκο Σηφουνάκη και εκπρόσωπους του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Μουσικού Σχολείου Μυτιλήνης, σε μια προσπάθεια να βρεθεί λύση για το στεγαστικό. Η συνάντηση έκλεισε με την αποδοχή των προτάσεων που κατατέθηκαν, σύμφωνα με τις οποίες ο Οργανισμός Σχολικών Κτηρίων (ΟΣΚ) θα έστελνε στη Μυτιλήνη ειδικό αρχιτέκτονα, ο οποίος σε συνεργασία με τις τοπικές υπηρεσίες αλλά και το Σύλλογο θα προσάρμοζε την αναγκαία για το χώρο προσθήκη, σύμφωνα με τις υπάρχουσες προς τούτο αρχιτεκτονικές μελέτες του Οργανισμού. Η προσπάθεια το Σχολείο να γίνει με ΣΔΙΤ είχε ήδη ναυαγήσει επειδή στις συμπράξεις εντάσσονταν μόνο καινούργια κτηριακά έργα κι όχι προσθήκες-συμπληρώσεις υφιστάμενων. Η λύση που συμφωνήθηκε ήταν και η μοναδική, προκειμένου να ξεπεραστεί το εμπόδιο ως προς τους όρους δόμησης στο συγκεκριμένο χώρο.
Καταλληλότητα
Μερικούς μήνες αργότερα, τον Οκτώβριο του 2008, και με δεδομένο ότι το έργο του Μουσικού Σχολείου αποτέλεσε προτεραιότητα και για το δήμο Μυτιλήνης, έγινε ακόμη ένα βήμα, και μάλιστα σημαντικό, προκειμένου να πάρει μπροστά το κτίσιμο της νέας πτέρυγας. Ειδικότερα, υπεγράφη το πρακτικό «καταλληλότητας κι επιλογής του χώρου ανέγερσης του διδακτηρίου», το οποίο και τυπικά κατοχύρωνε τον ΟΣΚ για να αναλάβει τις διαδικασίες εκπόνησης της μελέτης και κατασκευής του σχολείου. Η υπογραφή του πρακτικού έγινε στο δημαρχείο Μυτιλήνης και τα μέλη της αρμόδιας εκ του νόμου επιτροπής για την καταλληλότητα των χώρων ανέγερσης εκπαιδευτηρίων υπέγραψαν ένα πρακτικό, βάσει του οποίου σε οικόπεδο τριών στρεμμάτων (στο Αρχοντικό Κατσάνη) θα ανεγερθεί διδακτήριο για το Μουσικό Σχολείο Μυτιλήνης, συνολικού εμβαδού 1.300 τετραγωνικών μέτρων, ικανό να καλύψει τις ανάγκες έως 160 μαθητών. Το Μουσικό Σχολείο τότε αριθμούσε 80 μαθητές, ενώ η αρχική πρόβλεψη που υπήρχε για το έργο ήταν για δυναμικότητα άνω των 300 μαθητών και για κτήριο διπλάσιου περίπου εμβαδού. Το πρακτικό καταλληλότητας είχαν υπογράψει τότε ο πρόεδρος της Επιτροπής και προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θανάσης Φραγκόπουλος, η αντιδήμαρχος Μυτιλήνης για θέματα Παιδείας Λένα Πετρέλλη, ο εκπρόσωπος του ΟΣΚ, αρχιτέκτονας Γιώργος Πισιμίσης, ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Υγιεινής Δημήτρης Κυριακίδης και η αναπληρώτρια της Διευθύντριας της ΔΟΥ Μυτιλήνης Μυρσίνη Γιαλούρη.
Νέο κτηριολογικό
Κι ενώ μετά τα παραπάνω είχε δρομολογηθεί το πόσο θα είναι η προσθήκη, άλλαξε το κτηριολογικό των σχολείων. Με τα νέα δεδομένα που δημιουργήθηκαν, η προσθήκη που θα συμπληρώσει τα τετραγωνικά του σχολείου θα πρέπει να είναι ακόμη μεγαλύτερη. «Σε σύσκεψη που είχαμε με τον κ. Σηφουνάκη πριν δυο μήνες, όπου και τέθηκε επί τάπητος το νέο κτηριολογικό για μουσικό σχολείο, διαπιστώθηκε ότι θα πρέπει να ζητηθεί παρέκκλιση για το συντελεστή δόμησης», ανέφερε ο κ. Τάταρης.
Το Δημοτικό Συμβούλιο Μυτιλήνης άμεσα πήρε την απόφαση, στις 12 Ιουνίου, με την οποία προτείνει αυξημένο συντελεστή δόμησης κατά παρέκκλιση απ’ το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο για το συγκεκριμένο οικόπεδο, που σημειωτέον είναι δεσμευμένο ως χώρος εκπαίδευσης.
Με απλά λόγια, έχει ήδη γίνει μία τροποποίηση σχεδίου για να υπάρξει δυνατότητα ανέγερσης κτίσματος μεγαλύτερου απ’ ό,τι επιτρέπεται στην περιοχή και τώρα ζητείται και δεύτερη αύξηση του εμβαδού, ώστε το σχολείο που θα γίνει να ανταποκρίνεται στις προβλεπόμενες απαιτήσεις-προδιαγραφές για σχολεία. Σημειωτέον ότι αρχικά, το 2000, ο σχεδιασμός προέβλεπε να γίνει ένα σχολείο για 300 μαθητές, το 2008, όταν ανέλαβε ο ΟΣΚ, τα δεδομένα δυναμικότητας «έπεσαν» στους 160 μαθητές, και τώρα «συρρικνώνονται» στους 120 μόνο και μόνο για να προχωρήσει ο στόχος.
Σύμφωνα με τα προσχέδια που έχουν γίνει, η προσθήκη θα γίνει στον πίσω χώρο του οικοπέδου υπό μορφή «Γ» και λόγω της κλίσης που έχει το οικόπεδο, σε κάποια σημεία θα είναι το κτήριο διώροφο και σε κάποια τριώροφο. Βέβαια, όλα αυτά θα οριστικοποιηθούν με τις μελέτες που θα ξεκινήσουν όταν το Συμβούλιο της Επικρατείας κρίνει τη συνταγματικότητα του αιτήματος που έθεσε το Δημοτικό Συμβούλιο Μυτιλήνης και εν τέλει εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα με τους κατά παρέκκλιση όρους δόμησης για την περιοχή.
«Τότε», εξήγησε ο κ. Τάταρης, «θα έχουν δημιουργηθεί οι προϋποθέσεις για να γίνει η μελέτη που πρόθεσή μας είναι να κάνει ο ΟΣΚ, ενώ ταυτόχρονα θα απαιτηθεί να εξευρεθεί και χρηματοδοτικό πρόγραμμα για την ανέγερση της προσθήκης.»
Πονεμένη ιστορία…
Αν γίνουν τα προαναφερόμενα σε ένα - λογικό - διάστημα πενταετίας, μπορεί το Μουσικό Σχολείο να λειτουργήσει. Διαφορετικά, για ακόμη περισσότερα χρόνια η υποδομή που διατέθηκε για τα παιδιά, θα παραμένει αναξιοποίητη.
«Το Μουσικό Σχολείο», ανέφερε ο αντιδήμαρχος Έργων, Παντελής Πατερέλλης, «είναι αυτό που στην καθομιλουμένη περιγράφει ο όρος “πονεμένη ιστορία”. Απ’ την πλευρά μας ως δήμος, κάναμε ό,τι χρειάστηκε, όπου κι όποτε χρειάστηκε. Όπου μπορέσαμε να παρέμβουμε έχουμε παρέμβει, αν και η δική μας αρμοδιότητα είναι αποκλειστικά η συντήρηση των εκπαιδευτηρίων κι όχι η κατασκευή και η λήψη απόφασης για το πού θα γίνουν, θέμα που έως τώρα είναι στην αρμοδιότητα της νομαρχίας.»
Ο κ. Πατερέλλης προσέθεσε πως και ο δήμος, όπως και το Μουσικό Σχολείο, περιμένουν τώρα την εισήγηση του Συμβουλίου της Επικρατείας προκειμένου να ξέρουν αν μπορεί ή όχι να προχωρήσει η κατασκευή της προσθήκης, που θα δώσει τους χώρους που χρειάζεται το Σχολείο.