Η δυτική Λέσβος απαιτεί δρόμο

01/07/2012 - 05:56
Αντίδοτο σωτηρίας στο φαρμάκι της ερημοποίησης αναζητά η δυτική Λέσβος που ελπίζει το Δ΄ Κ.Π.Σ. να δώσει στην περιοχή δύο έργα ζωής, αυτά που θα ανατρέψουν την κατηφορική πορεία προς την εγκατάλειψη όλων των χωριών, το λιμάνι Σιγρίου και τον καινούργιο οδικό άξονα Καλλονής - Σιγρίου.
Αντίδοτο σωτηρίας στο φαρμάκι της ερημοποίησης αναζητά η δυτική Λέσβος που ελπίζει το Δ΄ Κ.Π.Σ. να δώσει στην περιοχή δύο έργα ζωής, αυτά που θα ανατρέψουν την κατηφορική πορεία προς την εγκατάλειψη όλων των χωριών, το λιμάνι Σιγρίου και τον καινούργιο οδικό άξονα Καλλονής - Σιγρίου. Για τη δεύτερη αυτή μείζονα αναπτυξιακή παρέμβαση, οι ίδιες οι τοπικές κοινωνίες της ευρύτερης περιοχής από Καλλονή έως Σίγρι, διά των εκπροσώπων τους εξουσιοδότησαν την Επιτροπή Αγώνα για την κατασκευή του δρόμου να κάνει ό,τι μπορεί για να απαιτήσει, μαζί με όλους τους φορείς, και να βρει την απαραίτητη πίστωση. Κι όπως φάνηκε στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Τρίτης κάτω απ’ τον πλάτανο της πλατείας Σκαλοχωρίου, υπάρχει η διάθεση ακόμη και κινητοποιήσεις να γίνουν, ώστε η περιοχή να δει τα οφειλόμενα σε αυτήν έργα να ξεκινούν και να ολοκληρώνονται. Πριν περάσει ακόμη μία δεκαετία απ’ την αρχική εξαγγελία τους, τον Οκτώβρη του 1999!

Απούσης της κυβέρνησης διά των εκπροσώπων της στο Βόρειο Αιγαίο, αλλά με πολλαπλές αναφορές στις εξαγγελίες δύο διαδοχικά πρωθυπουργών, του Κώστα Σημίτη και του Κώστα Καραμανλή, η Επιτροπή Αγώνα για τον οδικό άξονα Καλλονής - Σιγρίου, διοργάνωσε ανοιχτή εκδήλωση με τίτλο «Στο σταυροδρόμι των αποφάσεων», αφού εν όψει της ολοκλήρωσης της οριστικής μελέτης του δρόμου, επείγει να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση για την υλοποίησή του. Για την οποία, δυστυχώς, παρά τις εξαγγελίες δέκα χρόνια τώρα, δεν υπάρχει ακόμη τίποτε χειροπιαστό. Οπότε υπάρχει ακόμη για την Επιτροπή πολύς «δρόμος» αγώνα για να γίνει ο δρόμος, όπως ειπώθηκε, «εντός του βιολογικού κύκλου ζωής» των μελών της.
Θα ήταν παράλειψη απ’ το κλίμα της εκδήλωσης να μη μεταφερθεί, πέραν της αγωνίας που εξέφρασαν όλοι οι ντόπιοι για το αύριο του δυτικού τμήματος αν δεν γίνουν τα έργα, και η έντονη αίσθηση που τους διακατέχει πως τα έργα που τους αφορούν εμποδίζονται απ’ τη «μυτιληνοκεντρική» Λέσβο, η οποία δεν πρόκειται να επιτρέψει «ούτε καν ψήγματα ανάπτυξης» να φύγουν απ’ το ανατολικό τμήμα του νησιού προς δυσμάς.


Έξι χρόνια, 170 μέλη, αμέτρητες ενέργειες…
Απολογισμός αγώνα


Στην εκδήλωση παρουσιάστηκε ένας εκτενής απολογισμός της Επιτροπής Αγώνα, που συγκροτήθηκε το 2003 κι έως σήμερα κινεί δυναμικά τα νήματα για να γίνει πράξη η εξαγγελία για την Εγνατία της Λέσβου. Σήμερα η Επιτροπή πλαισιώνεται από 170 μέλη, ντόπιους και συντοπίτες από δέκα χωριά (Καλλονή, Φίλια, Ανεμότια, Σκαλοχώρι, Βατούσα, Πτερούντα, Χίδηρα, Άντισσα, Ερεσό και Σίγρι), που εκπροσωπούν αυτοδιοικητικούς φορείς και συλλόγους. Έχει απευθυνθεί τρεις φορές στον πρωθυπουργό της χώρας, καθώς και πάμπολλες φορές στα υπουργεία ΠΕΧΩΔΕ και Αιγαίου, στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, στη νομαρχία Λέσβου και στα τοπικά Μ.Μ.Ε..
Επικεφαλής της Επιτροπής είναι ο Τάκης Ιορδάνης, που στην εκδήλωση της Τρίτης έκανε τη βασική εισήγηση, ενώ ο γραμματέας του Συλλόγου Σκαλοχωριτών Αθήνας και μέλος της Επιτροπής, Νίκος Καρίπης, αναφέρθηκε εν συντομία στο ιστορικό των παρεμβάσεών της. Την τήρηση της όλης διαδικασίας μαζί με τους προαναφερόμενους, είχε στην εκδήλωση ένα ακόμη μέλος της Επιτροπής, ο Αδάμ Καρέκος, που συντόνισε τις προηγούμενες μέρες και τη διοργάνωσή της στην πλατεία Σκαλοχωρίου.

8,5 χιλιόμετρα λιγότερα
Πέρα όμως απ’ τα διαδικαστικά και το ιστορικό της προσπάθειας απ’ τον κ. Ιορδάνη, έγιναν συγκεκριμένες αναφορές στο ίδιο το έργο. Ο δρόμος, σύμφωνα με τη μελέτη που έχει εκπονηθεί και βρίσκεται στο οριστικό στάδιο, λίγο πριν την ολοκλήρωσή της, θα μειωθεί από 55 χιλιόμετρα που είναι σήμερα, με τη νέα χάραξη, κατά 8,5 χιλιόμετρα. Η νέα χάραξη θα «εξαφανίσει» τις περισσότερες απ’ τις 43 «φουρκέτες» των μετρημένων τώρα στροφών του υφιστάμενου δρόμου, εξ αιτίας των οποίων χάνονται, όπως είπε ο κ. Ιορδάνης, ισάριθμα λεπτά χρόνου απ’ την ανάγκη να μειωθεί η ταχύτητα οδήγησης. Όπως είπε, σε κάθε τέτοια στροφή χάνεται ένα λεπτό απ’ τη μείωση της ταχύτητας.
Με τη βοήθεια του χάρτη απ’ το αρχείο της εφημερίδας «Εμπρός», ο κ. Ιορδάνης έδειξε στους παρευρισκομένους πού θα υπάρξει νέα χάραξη, πού θα ακολουθηθεί ο υφιστάμενος δρόμος, πού θα γίνουν παρακάμψεις και πού βελτιώσεις, σύμφωνα με τη μελέτη.




Συντονισμένες ενέργειες και για τα δύο έργα που ξεπερνούν τα 50 εκατομμύρια ευρώ
Δρόμος - λιμάνι πάνε «πακέτο»


Στην εκδήλωση μπορεί να έλειψαν οι προσκεκλημένοι της Επιτροπής γενικοί γραμματείς Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, μπορεί να απουσίαζαν οι βουλευτές κι όσοι θεσμικά θα μπορούσαν να ισχυροποιήσουν τη διεκδίκηση των χρηματοδοτήσεων, ήταν όμως οι δήμαρχοι των δύο δήμων που θα φέρει πιο κοντά ο νέος οδικός άξονας. Το παρών έδωσαν και πολλά Τοπικά Συμβούλια, οι πρόεδροι των δημοτικών διαμερισμάτων Σιγρίου Απόστολος Αθανασιάδης, Άντισσας Προκόπης Τινέλλης, Σκαλοχωρίου Γιώργος Καρέκος, Ανεμότιας Ι. Ατσικμπάσης, αλλά και κάτοικοι απ’ τη Βατούσα, τα Χίδηρα, καθώς και δημοτικοί σύμβουλοι του δήμου Ερεσού - Αντίσσης, όπως ο Μιχάλης Ρούσσης που συνόδευε το δήμαρχο. Το παρών στην εκδήλωση μαζί με πολλούς Σκαλοχωρίτες έδωσε και ο πρόεδρος της ΝΟΔΕ Λέσβου της Ν.Δ., Στρατής Κυρατζής, ο οποίος όμως δεν πήρε το λόγο. Ομοίως στο κάλεσμα της Επιτροπής ανταποκρίθηκαν και Μυτιληνιοί της διασποράς, όπως οι Γιώργος Σταυρινός και Γιώργος Οικονομίδης, ενώ ο νομικός Ανδρέας Εμμανουήλ που έχει στηρίξει την Επιτροπή με τις συμβουλές του, τοποθετήθηκε τονίζοντας πως η ανάπτυξη μιας περιοχής είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη διακίνηση και κάλεσε όλους τους φορείς να διεκδικήσουν δυναμικά την υπόθεση.
Ο Δημήτρης Φαναραδέλλης, δήμαρχος Καλλονής, δήλωσε συμπαραστάτης του αγώνα της Επιτροπής, την οποία και ευχαρίστησε για τη συνεχή δράση της, αλλά και για την ενημέρωση επί των εξελίξεων.
Ο δήμαρχος Ερεσού - Αντίσσης, Σωτήρης Καρδαράς, επεχείρησε να αναδείξει τη σύνδεση του οδικού έργου με το νέο λιμάνι Σιγρίου. Υπογράμμισε πως επείγει να γίνουν και τα δύο έργα, αφού το ένα συνοδεύει το άλλο. Μίλησε για την ανάγκη δημιουργίας μιας νέας πύλης εισόδου στη Λέσβο, της δυτικής, κι ανέφερε παραδείγματα χρήσης του λιμένος Σιγρίου ακόμη και απ’ τους Γερμανούς κατακτητές. «Όταν η Πολιτεία έπαψε να εθελοτυφλεί, ανακάλυψε έστω κι αργά το απολιθωμένο δάσος κι έκανε το Μουσείο. Ας μη συνεχίσει να εθελοτυφλεί κι ας δει το λιμάνι που η φύση χάρισε στο Σίγρι, ας δει την ανάγκη να κάνει τα έργα που οφείλει στην περιοχή», είπε ο κ. Καρδαράς, λέγοντας πως ο κόμπος έχει φτάσει στο χτένι και ο δήμος του θα είναι στο πλάι της Επιτροπής, ακόμη και για δυναμικές κινητοποιήσεις.
Λίγο πριν ξεκινήσει η εκδήλωση, οι δύο δήμαρχοι ήταν σε συνεννόηση για το πώς θα κινήσουν εκ νέου την προσπάθεια ένταξης του λιμένος Σιγρίου στο ΠΕΠ Κρήτης και Νήσων Αιγαίου.
Το λιμάνι Σιγρίου, δίχως το αλιευτικό καταφύγιο που θα ενταχθεί σε αγροτικό πρόγραμμα, προϋπολογίζεται περίπου στα 16 εκατ. ευρώ, ενώ ο οδικός άξονας Καλλονής - Σιγρίου, δίχως τις απαλλοτριώσεις, αναμένεται να είναι προϋπολογισμού περίπου 35 εκατ. ευρώ. Δηλαδή το κόστος και των δύο έργων ξεπερνά σε πρώτη φάση τα 50 εκατομμύρια.


Ψήφισμα με παραλήπτη τον πρωθυπουργό, ενώ η νομαρχιακή αρχή δεσμεύεται
«Κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν»


Λόγω της συνεδρίασης την ίδια ώρα του Νομαρχιακού Συμβουλίου, η νομαρχιακή αρχή δεν εκπροσωπήθηκε στην εκδήλωση. Με επιστολή του, όμως, ο νομάρχης Παύλος Βογιατζής προς τον Τάκη Ιορδάνη τον ενημέρωσε ότι η νομαρχία παρακολουθεί στενά την πρόοδο των εργασιών για την εκπόνηση της μελέτης.
Ο κ. Βογιατζής στην ίδια επιστολή του που διαβάστηκε στην εκδήλωση, ανέφερε ότι έχει ζητήσει από τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, Γιώργο Σουφλιά, τη χρηματοδότηση του έργου από το τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου, ενώ «παράλληλα η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση διερευνά και τρόπους για την τμηματική δημοπράτηση του έργου, αξιοποιώντας πόρους και του Επιχειρησιακού Προγράμματος Κρήτης και Νήσων Αιγαίου 2007 - 2013». Καταλήγοντας, ο κ. Βογιατζής ευχαριστεί την Επιτροπή για την προσπάθειά της και τη διαβεβαιώνει πως «θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να μπορέσει να γίνει πραγματικότητα το έργο».
Στην εκδήλωση εγκρίθηκε ψήφισμα το οποίο θα αποσταλεί σε όλους τους τοπικούς φορείς, προκειμένου να συνυπογραφεί και εν συνεχεία να αποσταλεί στον πρωθυπουργό. «Μόνο αν συνασπίσουμε τις δυνάμεις μας, αν αξιοποιήσουμε κάθε δέσμευση που έχουμε έως τώρα αποσπάσει, μπορούμε να ελπίζουμε ότι θα εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση για τον οδικό άξονα Καλλονής - Σιγρίου, του δρόμου που αποτελεί προϋπόθεση για την ανάπτυξη, για την ίδια τη ζωή στο δυτικό τμήμα του νησιού», ανέφερε μιλώντας στο «Ε» ο κ. Τάκης Ιορδάνης, που δήλωσε κλείνοντας: «Εμείς συνεχίζουμε την προσπάθεια μέχρι τελικής δικαίωσης.»
 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey