Τα τελευταία 20 χρόνια παρατηρείται το φαινόμενο συνεχώς να μπαίνουν νέες δράσεις στο χώρο της εκπαίδευσης και να εμπλουτίζεται η σχολική ζωή με νέες και διαφορετικές δραστηριότητες.
Τα τελευταία 20 χρόνια παρατηρείται το φαινόμενο συνεχώς να μπαίνουν νέες δράσεις στο χώρο της εκπαίδευσης και να εμπλουτίζεται η σχολική ζωή με νέες και διαφορετικές δραστηριότητες. Άρχισε μια συζήτηση για την ομαδική διδασκαλία και τα οφέλη της, για τη βιωματική μάθηση και για τη συνεργατική διδασκαλία. Οι διάφορες θεωρίες των ψυχολόγων και των ερευνητών έπαιρναν σιγά-σιγά σάρκα και οστά μέσα στη σχολική τάξη.
Μια σημαντική όψη καινοτομίας στο χώρο της εκπαίδευσης είναι η Θεατρική Αγωγή. Πέρα από τη μορφή που είχε τόσα χρόνια το θέατρο στο σχολείο, ως παράσταση στο τέλος του έτους ή μικρά σκετς στις εθνικές γιορτές, πήρε τελικά τη θέση που του αρμόζει μέσα στο αναλυτικό πρόγραμμα.
Η λέξη θέατρο ετυμολογείται από το αρχαίο ρήμα «θεώμαι», που σημαίνει βλέπω, παρακολουθώ γεγονός, παράσταση, θαυμάζω, και τη λέξη «δράμα» από το ρήμα «δράω - δρω» που σημαίνει κάνω κάτι, ενεργώ.
Το θέατρο είναι μαγεία. Είναι όμως και ζωή μαζί. Είναι μέσο επικοινωνίας, αυτογνωσίας, δημιουργικής έκφρασης και ευαισθητοποίησης. Από όλες τις τέχνες, το θέατρο είναι η πιο κοινωνική τέχνη, η πιο άμεση και αποτελεσματική, η πιο προκλητική για τις αντιδράσεις των ανθρώπων, γιατί το υλικό με το οποίο δημιουργεί, είναι έμψυχο - και ο άνθρωπος είναι ο πιο πειστικός φορέας νοημάτων, πιο πειστικός από το γραπτό λόγο, την εικόνα και τον ήχο, όπως λέει ο Puchner.
Στο παιδί το θέατρο έχει έντονη επίδραση, γιατί συνδέεται άμεσα με το παιχνίδι. Το παιδί όταν παίζει, υποδύεται ότι είναι κάποιος άλλος, μπαίνει σ’ ένα ρόλο που επιλέγει το ίδιο, μιμείται τις συμπεριφορές αυτού του ρόλου, γνωρίζοντας ταυτόχρονα πολύ καλά ότι αυτό όλο είναι έξω από την πραγματικότητα.
Οι θεατρικές δραστηριότητες ενεργοποιούν τις φυσικές ικανότητες των παιδιών και αναπτύσσουν με μοναδικό τρόπο τη δημιουργικότητά τους. Σέβονται τον προσωπικό ρυθμό κάθε παιδιού. Είναι δημιουργικές δραστηριότητες, οι οποίες από μόνες τους έχουν έναν ξεχωριστό τρόπο να επιβραβεύουν την ιδιαιτερότητα, τη μοναδικότητα και τον τρόπο με τον οποίο αισθάνεται, σκέφτεται και εκφράζεται το παιδί. Η επιβράβευση της ιδιαιτερότητας είναι απαραίτητο στοιχείο για να αισθάνεται ένα παιδί καλά με τον εαυτό του. Το να αισθάνεται ένα άτομο καλά με τον εαυτό του, είναι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες για την ψυχική υγεία του. Για αυτό το λόγο πρέπει να τονώνεται η αυτοεκτίμηση του παιδιού μέσα στο σχολείο με διάφορους τρόπους, ώστε να υπάρχει μια εσωτερική ισορροπία και να διατηρείται η ψυχική του υγεία.
Το θέατρο και το θεατρικό παιχνίδι δίνει πολλές δυνατότητες στο παιδί να αισθανθεί καλά με τον εαυτό του και να τονωθεί η αυτοεικόνα του. Μέσα από τα παιχνίδια ρόλων, τους αυτοσχεδιασμούς, τις εικαστικές δραστηριότητες και τη δυναμική της ομάδας, το παιδί ανακαλύπτει τον εαυτό του, τις ικανότητές του, τις δυνατότητές του και τα όριά του.
Με τη Θεατρική Αγωγή το παιδί αποκτά μια ιδιαίτερη σχέση με το σώμα του, συνειδητοποιεί τις διάφορες λειτουργίες του και εμπλουτίζει την κινητικότητά του. Ταυτόχρονα, διευρύνει το πεδίο της γλώσσας του και την εμπλουτίζει χωρίς κόπο. Σ’ αυτό βοηθούν οι αυθόρμητοι διάλογοι κατά τη διεξαγωγή ενός θεατρικού παιχνιδιού, αλλά και τα θεατρικά κείμενα με τα οποία έρχεται σε επαφή, είτε προετοιμάζοντας μια παράσταση είτε «παίζοντας» με τα κείμενα στο θεατρικό αναλόγιο.
Έτσι το Θέατρο και το Θεατρικό Παιχνίδι στην εκπαίδευση δίνουν ευκαιρίες για ελεύθερη έκφραση, η οποία είναι βασικό στοιχείο για τη σωστή ανάπτυξη των παιδιών. Παράλληλα, γίνεται ένα σημαντικό παιδαγωγικό εργαλείο για το δάσκαλο, το οποίο τον βοηθά να οδηγεί την τάξη του να εφευρίσκει τρόπους για να λύνει τα προβλήματα που προκύπτουν. Μέσα από το Θεατρικό Παιχνίδι εκτονώνονται δύσκολες καταστάσεις, δύσκολες σχέσεις μεταξύ των παιδιών και μεταξύ των παιδιών και των δασκάλων, όπως και δυσκολίες στην επικοινωνία. Προσδιορίζονται οι σχέσεις με έναν ιδιαίτερο τρόπο που είναι πέρα από την απλή εκλογίκευση των καταστάσεων. Αυτό συμβαίνει επειδή υπάρχει έντονη αλληλεπίδραση μεταξύ των ατόμων που συμμετέχουν.
Τα οφέλη της Θεατρικής Αγωγής και η προσφορά του Θεάτρου και του Θεατρικού Παιχνιδιού στην εκπαίδευση είναι ανεκτίμητα και είναι αδύνατο να τα απαριθμήσει κανείς. Το σίγουρο είναι ότι, πέρα από όλα τα πλεονεκτήματα από παιδαγωγική και από διδακτική άποψη που προσφέρει το Θέατρο, δίνει χαρά στα παιδιά. Η χαρά είναι ένα πολύτιμο συναίσθημα και πρέπει να συνοδεύει τα παιδιά σε όλες τις δραστηριότητες μέσα στο σχολείο. Πολλές φορές, μέσα στο κυνηγητό της ύλης και της γνώσης, το ξεχνάμε αυτό, εκπαιδευτικοί και γονείς. Ας δώσουμε την ευκαιρία στα παιδιά να παίξουν και να χαρούν μέσα στο σχολείο.