Ο κώδικας της μάσκας

01/07/2012 - 05:56
Ο σκηνοθέτης και θεατρικός συγγραφέας Νίκος Περέλης, όπως γράφει στον πρόλογο του παρόντος βιβλίου, καταθέτει μια σειρά από μαρτυρίες, μικρές λεπτομέρειες «που δημιούργησαν με θετικό ή αρνητικό τρόπο μια καλλιτεχνική πορεία στο ελληνικό θέατρο, ιδιόρρυθμη και ιδιόμορφη».
Νίκος Περέλης
Αναπαραστάσεις και παρασκήνια ανεπίστρεπτου χρόνου
Εκδόσεις Προσκήνιο
Αθήνα 2010, σελ. 550


Ο σκηνοθέτης και θεατρικός συγγραφέας Νίκος Περέλης γεννήθηκε στη Μυτιλήνη, σπούδασε θέατρο στη Σχολή του Εθνικού Θεάτρου στο Πανεπιστήμιο του Κεμπέκ και σε σεμινάρια στο εξωτερικό. Σκηνοθέτησε περισσότερα από 150 έργα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και παρουσίασε δουλειά του κυρίως στα κρατικά και δημοτικά θέατρα, στην Επίδαυρο, στο Ηρώδειο και στον Λυκαβηττό. Δημιούργησε το «Θέατρο 3ης Σεπτεμβρίου» στην Αθήνα και το «Théâtre de l’Avenue du Parc» στο Μόντρεαλ. Διευθυντής στα Δημοτικά Θέατρα Πάτρας και Ιωαννίνων. Δημιουργός της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου και διευθυντής της μέχρι το 2001. Δίδαξε θέατρο στο Conservatoire του Κεμπέκ, στο Κ.Θ.Β.Ε., στη Σχολή Κατσέλη, στο Εργαστήρι του Εθνικού Θεάτρου και στη Σχολή Βεάκη. Έγραψε θεατρικά έργα που παίχτηκαν στο Εθνικό Θέατρο, στο «Θέατρο 3ης Σεπτεμβρίου», στην ΕΡΤ και σε διάφορα άλλα θέατρα. Έχει εκδώσει 10 βιβλία.
Όπως γράφει στον πρόλογο του παρόντος βιβλίου, καταθέτει μια σειρά από μαρτυρίες, μικρές λεπτομέρειες «που δημιούργησαν με θετικό ή αρνητικό τρόπο μια καλλιτεχνική πορεία στο ελληνικό θέατρο, ιδιόρρυθμη και ιδιόμορφη».
Ο Νίκος Περέλης αφηγείται την περιπετειώδη πορεία ενός καλλιτέχνη, δεμένου στο ουτοπικό του όνειρο, μέσα στις σύγχρονες συμπληγάδες. Μια πορεία γεμάτη ανατροπές, που ο ερωτικός της οίστρος την οδηγεί από τα καυτά κράσπεδα της εμπόλεμης δεκαετίας τού 1940 στο «σήμερα».
Γνωστά πρόσωπα της πολιτικής, του θεάτρου, της δημοσιογραφίας, της κριτικής, του πλούτου, αποτυπώνουν την παρουσία τους στα δρώμενα και συγκροτούν έναν «κολασμένο» ιστό, που διαμορφώνεται μέσα από την πειστική αναπαράσταση πολυποίκιλων δρώμενων.
Με πρωταγωνιστή το θεατρικό παρασκήνιο και το αγωνιστικό του περιθώριο, η αφήγηση ιστορεί αυτό που δε φαίνεται, αυτό που φθείρει, αυτό που εγκλωβίζει, αυτό που αποπροσανατολίζει. Με τη σαφήνεια των ντοκουμέντων και του άμεσου λόγου, τεκμηριώνονται αθέμιτες συγκρούσεις, παράλογες τακτικές και σκοτεινές διαβουλεύσεις, που σαν ιστός αράχνης προσπαθούν να εγκλωβίσουν την αλήθεια και τη συνέπεια. Ένας ιστός που στηρίζεται και διαμορφώνεται από υπουργούς, συγγραφείς, εφοπλιστές, τραπεζίτες, διευθυντές, δημοσιογράφους, συγκροτήματα, ηθοποιούς, σκηνοθέτες.
«Σίγουρα αυτή η καταγραφή δεν αποτυπώνει ιστορία ούτε διδάσκει θεωρία - αφηγείται τη συσσωρευμένη μνήμη, εξομολογείται, προσπαθεί να φωτίσει τις αφανείς λεπτομέρειες που οργάνωσαν και εγκλώβισαν μια ολόκληρη ζωή “εν θεάτρω”. Οι δισταγμοί μου και η αποστροφή μου στην εκδοχή του αυτοβιογραφούμενου βίου διασκεδάζονται με επάρκεια από την πεποίθηση ότι η ειλικρινής καταγραφή θα βοηθήσει κάποιους να κατανοήσουν καλύτερα ένα χώρο που, πέρα από τη “βιτρίνα” του, στηρίζεται και αναπαράγεται από πολυποίκιλους και πολυδαίδαλους ερειπιώνες», τονίζει ο συγγραφέας στο εισαγωγικό του σημείωμα.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey